2016-06-10, 13:34
Medlem
Softis...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virablatira
Skönt att du har koll. Men frågan var nog mer varför det på ena bilden såg ut att vara 1 däck och på nästa bild 2.

Din förklaring om varför den tappade däck kan säkert stämma men vi vet inte hur fullt lass det var. Kanske bara var tomma behållare. Vi vet inte heller bilens skick, hur han körde och hur ofta han ev kört med överlass. Man kan ju gissa att det är en kombination av flera saker eller kanske ett dåligt montage senast han var på verkstad.

Hur som helst verkar det ha gått Förhållandevis bra med alla. På cykelklubbens Facebook står det

Citat:
Information om cykelolycka idag 6 juni.
12 cyklister på väg hem under en 20 miliatur blev indragna i en ovanlig trafikolycka. Vid Vänge kyrka fick vi ett möte med en mindre lastbil typ äldre ww lastbil. Plötsligt lossnade hjulen 2st på vänster bak. Ett hjul träffade en möte bil framför oss. Det andra tog riktning mot vår klunga. 5 cyklister gick i backen. Fyra fick föras till sjukhus med olika skador. En befarad hjärnskakning och tre befarade axel /nyckelben och div övriga troligtvis mindre skador. Ytterligare en fick också uppsöka lasarettet för mindre sårskada.
Olyckan får tillskrivas "otroligt olyckliga omständigheter" och cyklisterna hade inte på något sätt skuld till det inträffade.
Gruppens organisering vid olyckan var bra och vi hade fackkunskap i form av Peder Y på plats. Räddningstjänsten var snabbt på plats. Genomgång och breafing skall ske när så är lämpligt. Tack för fina insatser under olyckliga omständigheter.

Om båda däcken på ena sidan lossnade men for åt olika håll, vad tyder det på?
Vänster bak sade Bill. Vänster säger Bull.

http://www.helagotland.se/blaljus/cy...-12689112.aspx

Bilden säger vad?
http://img3.ntm.eu/hg/public/img/126...bgcolor=f1f1f1

Det är något vänster här.
Citera
2016-06-10, 16:34
Moderator
Arne.Ankas avatar
Var sitter reservhjulet på ett sånt här fordon?

Citat:
Ursprungligen postat av Softis...
Det är något vänster här.
Reagera också på det, på bilden ser det dessutom ut som att ytterfälgen sitter kvar.

http://gfx.aftonbladet-cdn.se/image/...03c/cykel3.jpg
Citera
2016-06-10, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Var sitter reservhjulet på ett sånt här fordon?

I bakre delen av chassit vad jag sett på andra bilder av samma lastbilsmodell.

http://heavycherry.com/imgs/a/c/x/s/...1993_7_lgw.jpg
http://heavycherry.com/machineinfo/i...t-chassis.html
Citera
2016-06-10, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pingubengt
Mycket enkelt. Denna bil har så kallat dubbelmontage. Det betyder två däck och två fälgar monterade i varandra för att få lasta mer. Problemet med detta är att klantarslen i stort sätt alltid överlastar för det "finns plats" och då knäcker de något annat i stället för hjul och däck. Ofta fjädring eller ram. Men i detta fall har man knäckt drivaxeln som då lossnat med bromsar och allt. Och när det kommer farande på vägen blir det så här. Tittar man på lasten har han två IBC containrar med en vikt per styck på minst 1 ton styck om de är fulla. Oljefaten väger runt 150 kg styck tillkommer sedan övrig last samt förare och passagerare. Ergo, rejäl överlast om det är en B körkortsbil som dessa brukar vara för då får bilen väga max totalvikt 3.500 kg.
Jo, min första tanke var också att det var s.k. dubbelmontage, åtminstone försökte jag uttrycka det i tidigare inlägg #8 när jag svamlade om fyra hjul på samma axel.

Men jag trodde dock också först och främst att bakaxeln slutade driva om en drivaxel går av. Verkar som en trafikfarlig konstruktion om hjulen flyger av bara för att någon drivande komponent havererar. Var kanske bara ett hjul som lossnade m.a.o. Om det är den bilen som ses på bild som råkade ut för haveri så kan det inte vara ett större haveri, bilen ser ganska intakt ut enligt mitt tycke. Inte speciellt troligt att det är så som påstås i trådrubrik att hela bakaxeln flugit av, om man med bakaxel menar hela bakaxelpaketet inkl. växel, hjul.

Kanske är reservhjulet som var ute på villovägar bara, som arne.anka funderade på.
Senast redigerad av MrNoShow 2016-06-10 kl. 17:53.
Citera
2016-06-10, 19:48
Medlem
psflaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peripheryy
För två år sedan satte jag på nya fälgar på min bil nån vecka innan besiktningen var. Bilen gick genom utan några anmärkningar. Sedan när jag ska köra hem bilen så hör jag något klunkande ljud, vilket sedan visade sig vara båda framhjulen som var på väg av från bilen. Trots rätt åtdragningsmoment så hade bultarna hade släppt på någon konstig vänster. Antagligen för att det var nya fälgar tror jag.

Nåväl... Det jag ville säga var att besiktningen uppmärksammar inte alltid såna här uppenbara grejer.

Det är därför man ALLTID ska efterdra hjulbultarna efter 5-10 mils körning.
Citera
2016-06-10, 20:50
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
I bakre delen av chassit vad jag sett på andra bilder av samma lastbilsmodell.

http://heavycherry.com/imgs/a/c/x/s/...1993_7_lgw.jpg
http://heavycherry.com/machineinfo/i...t-chassis.html
Misstänkte bakänden nånstans, skulle kunna förklara varför påkörningsskyddet är skadat i vänsterkanten, blir en djävla kraft om ett däck kilas fast mellan marken och ett rullande fordon.
Citera
2016-06-10, 23:54
Medlem
Peripheryys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psflax
Det är därför man ALLTID ska efterdra hjulbultarna efter 5-10 mils körning.
Mjo jag vet. Grejen var att jag aldrig har råkat ut för detta förut. Lätt att lista ut var det var som lät, grejen var bara att bilbes hade missat en sån grej.
Citera
2016-06-11, 09:49
Medlem
Raggarspinns avatar
Det ser ut som om vänster hjulpar lossnat från axeln. Hjulmuttrarna har släppt. Ett hjul träffade en bil och det andra träffade cyklisterna. Det är också spår i asfalten efter lastbilens bromstrumma. Hjulen har även skadat lastbilens underkörningsskydd. Att det på bilderna sitter ett hjul på vänster sida tyder på att de monterat på ett hjul efter olyckan. Kontroll av hjul och åtdragning är förarens ansvar och inte bilprovningen.
Otur att det skulle vara ett gäng cyklister på vägen just när lastbilen bilen släppte hjul. Men det ska inte kunna ske att ett fordon tappar hjul.
Citera
2016-06-11, 09:58
Medlem
Lian.Vendls avatar
Citat:
Varken du eller föregående fattar. Kör man med kontant överlast och som ett svin kör man sönder saker. Och drivaxlar är konstruerade så att de knäcks före bakaxeln. Det blir billigare så. Problemet om det är rostigt gammalt skit är att allt kan lossna när den knäcks, trumma drivaxel och hjulpar.. Och det är ingen ting som man märker helt enkelt på en besiktning. Man röntgar inte bilar där.

Jag tror inte du vet hur bakaxeln ser ut på denna typen av fordon, det är en stel axel där drivaxlarna sitter inuti bakaxeln.
Här är en ungefärlig bild på hur det ser ut: https://www.allabildelar.se/pi/Iveco...50/1/image.jpg
Om du någon gång mekat med dylika bakaxlar så vet du att de är gjorda av rätt tjockt gods och att det inte är själva bakaxeln som går sönder utan antingen infästningar i kaross eller hjullager/hjulnav.

Citat:
Ursprungligen postat av virablatira
Skönt att du har koll. Men frågan var nog mer varför det på ena bilden såg ut att vara 1 däck och på nästa bild 2.

Exakt! Tur att det finns bra folk här också med huvudet på skaft.
Citera
2016-06-12, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lian.Vendl
Jag tror inte du vet hur bakaxeln ser ut på denna typen av fordon, det är en stel axel där drivaxlarna sitter inuti bakaxeln.
Här är en ungefärlig bild på hur det ser ut: https://www.allabildelar.se/pi/Iveco...50/1/image.jpg
Om du någon gång mekat med dylika bakaxlar så vet du att de är gjorda av rätt tjockt gods och att det inte är själva bakaxeln som går sönder utan antingen infästningar i kaross eller hjullager/hjulnav.

Tvärt om min lille vän. Det står en exakt likadan utanför mitt fönster på gården och jag VET EXAKT hur den fungerar. En drivaxel är inskjuten in i bakaxelns slutväxel och skruvad ihop med bakaxelns yttre delar via fyra bult. Sedan sitter bromstrumman ihop med dubbelmontaget. Överlastar man ofta och mycket knäcker man fästet till drivaxeln och då kommer den farande. Med trumma, axel och hjul. Så, jag vet. Dock inte du.
Citera
2016-06-12, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peripheryy
För två år sedan satte jag på nya fälgar på min bil nån vecka innan besiktningen var. Bilen gick genom utan några anmärkningar. Sedan när jag ska köra hem bilen så hör jag något klunkande ljud, vilket sedan visade sig vara båda framhjulen som var på väg av från bilen. Trots rätt åtdragningsmoment så hade bultarna hade släppt på någon konstig vänster. Antagligen för att det var nya fälgar tror jag.

Nåväl... Det jag ville säga var att besiktningen uppmärksammar inte alltid såna här uppenbara grejer.

Fälgar ska ALLTID efterdras, dina fälgar lär inte har varit lösa på besiktningen, men kan likväl ha lossnat efter. När man monterat fälgar så kör man en till efterdragning efter några mil.
Citera
2016-06-12, 20:12
Medlem
Lian.Vendls avatar
Citat:
Tvärt om min lille vän. Det står en exakt likadan utanför mitt fönster på gården och jag VET EXAKT hur den fungerar. En drivaxel är inskjuten in i bakaxelns slutväxel och skruvad ihop med bakaxelns yttre delar via fyra bult. Sedan sitter bromstrumman ihop med dubbelmontaget. Överlastar man ofta och mycket knäcker man fästet till drivaxeln och då kommer den farande. Med trumma, axel och hjul. Så, jag vet. Dock inte du.

Är du dum i huvudet eller? Kryp in under Ivecon och kom inte ut igen. (Du är för dum för att lära dig nåt så du kan likväl stanna därunder)
Ska man vara lite konstruktiv kan du ju förvisso ta med dig datorn in under Ivecon och läsa på vad hjullager är för något och hur de är monterade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in