Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-01-07, 09:31
Medlem
Macke85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HasseBanan
Som uppväxt i Gamleby kan jag säga att orten har levt upp och fortfarande lever upp till sitt namn. En väldigt inskränkt mentalitet hos flertalet, och väldigt få man kan föra mer djupa och intressanta diskussioner med. Man får definitivt en känsla av att merparten av invånarna sällan är utanför 50-skyltarna i byn. Närbelägna Västervik är lite bättre, men har tyvärr också mycket av den där inskränkta mentaliteten.

Och är du inte sportintresserad har du inget i Gamleby att göra. Huvudintresset är sport och därutöver finns liksom inget. Ett jävla tjatande varje morgon på högstadiet om vilket lag som hade vunnit och vilket lag som var bäst. Pga det har jag själv aldrig varit särskilt sportintresserad.

De enda som faktiskt tillförde något av värde i Gamleby när jag bodde där, var alkisarna som satt på bänkarna. De gick att prata med om allt möjligt och var ofta roliga och underhållande.

Ja, jo det verkar va en otrolig inskränkthet i den delen av landet, men Tjust ligger väl lite avsides för sig självt. Men vad vet jag, kanske sällan övriga världen har vägarna förbi? Men jag tycker det är lite så i Småland generellt. Otroligt mycket jantelag och småsinthet tycker jag..
Citera
2024-01-07, 10:29
Medlem
DraconianTimess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Rynneby är litet och ganska fint. Om man parkerar bilen där och tar en liten kort promenad i de centrala delarna.

Men man känner ganska snabbt att här vill man inte permanentbo.

Du skall helst inte bara lämna bilen sådär om du är rädd om den.
Nu är inte jag någon anhängare av småstäder så Ronneby kommer aldrig att bli permanent boende för mig, men tar man en tur från torget upp till kyrkan så är det en rätt mysig och vacker bebyggelse.
Tyvärr har det hela förstörts av diverse figurer man har tagit in.
På 90-talet när jag bodde där ett litet tag så kunde en fredag eftermiddag vara full med folk på stan som gick och handlade i butikerna. Idag har man klappat igen det mesta och Ronneby centrum är en spökstad.
Citera
2024-01-07, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DraconianTimes
Du skall helst inte bara lämna bilen sådär om du är rädd om den.
Nu är inte jag någon anhängare av småstäder så Ronneby kommer aldrig att bli permanent boende för mig, men tar man en tur från torget upp till kyrkan så är det en rätt mysig och vacker bebyggelse.
Tyvärr har det hela förstörts av diverse figurer man har tagit in.
På 90-talet när jag bodde där ett litet tag så kunde en fredag eftermiddag vara full med folk på stan som gick och handlade i butikerna. Idag har man klappat igen det mesta och Ronneby centrum är en spökstad.

Jag tror det bästa för Ronneby hade varit om man hade byggt bro och rak väg direkt västerut från Trossö/Saltö i Karlskrona (17 km istället för 30 km som nu), och att stadsbusstrafiken i Ronneby integrerades och gick upp helt i Karlskronas stadsbussnät. Redan idag kör Karlskrona stadsbussar till Jämjö (20 km från Trossö) så en rak turlinje för bussar mellan Ronneby-Trossö/BTH vore jämförbart i sammanhanget.

Många pendlar redan mellan städerna. Men ganska få pendlar inom själva Ronneby och åker stadsbussarna inom stan, som du säger har stan i sig blivit ganska ointressant. Så jag tänker att Ronneby blir en fortsättning på de samhällena som redan finns runtom Karlskrona som Jämjö, Rödeby och Nättraby. Det är ganska vackra samhällen i inlandet och som är uttryckliga sovstäder till Karlskrona 1-2 mil bort.

Ronneby som en egen självständig stad och med eget stadsliv har nog gjort sitt i historien men det hindrar inte från att det skulle kunna finnas en fortsättning.
Citera
2024-01-07, 13:18
Medlem
halaltarzans avatar

Med tanke på att badanläggningar har en massa halvnakna tonårsjäntor samt folk som förlitar sig på låsbara skåp för sina värdesaker och därför lockar till sig div. krumelurer så undrar jag om man fortfarande vågar åka till Ronneby brunn?
Citera
2024-01-07, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Norrköping var förmodligen mer än tre ggr större än Växjö på 1950-talet. Det märker man tydligt av om man besöker städerna och jämför. Vad man personligen föredrar är ju en annan diskussion..

Ja, det beror nog mkt på när städerna byggdes ut. Min teori baserat på lekmannakunskap om Sveriges historia, är att före ca 1950, växte expansiva städer genom att bygga ut stadskärnan. Medan efter ca 1950, var det mer fråga om satellitstäder, villamattor och såklart - den horribla höghusendelen av miljonprogrammet.

Jag har också noterat att i centrala Norrköping en vardagseftermiddag, lika gärna kunde befunnit mig i Malmö eller Göteborg. Sådan är känslan.
Medan Växjö troligtvis expanderade senare, iom urbaniseringen på 1900-talets andra hälft. Tidigare kring förra sekelskiftet, var regionen dränerad på folk iom emigration till USA.
Norrköping fick således en ordentlig stenstadskärna (om än härjad av Domus-vågen på sina håll) och Växjö växte senare med mer villaområden och mer ”hus i park”. Är min teori. Säkert lättgooglat, men roligare att killgissa
Citera
2024-01-08, 16:36
Medlem
DraconianTimess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurrit
Jag tror det bästa för Ronneby hade varit om man hade byggt bro och rak väg direkt västerut från Trossö/Saltö i Karlskrona (17 km istället för 30 km som nu), och att stadsbusstrafiken i Ronneby integrerades och gick upp helt i Karlskronas stadsbussnät. Redan idag kör Karlskrona stadsbussar till Jämjö (20 km från Trossö) så en rak turlinje för bussar mellan Ronneby-Trossö/BTH vore jämförbart i sammanhanget.

Många pendlar redan mellan städerna. Men ganska få pendlar inom själva Ronneby och åker stadsbussarna inom stan, som du säger har stan i sig blivit ganska ointressant. Så jag tänker att Ronneby blir en fortsättning på de samhällena som redan finns runtom Karlskrona som Jämjö, Rödeby och Nättraby. Det är ganska vackra samhällen i inlandet och som är uttryckliga sovstäder till Karlskrona 1-2 mil bort.

Ronneby som en egen självständig stad och med eget stadsliv har nog gjort sitt i historien men det hindrar inte från att det skulle kunna finnas en fortsättning.

Jag tror att man måste göra 2 saker för att återfå Ronneby.
  1. Återuppta samhällsfunktioner - Polis, sjukvård, socialförvaltning mm måste till. Det går inte att försöka placera huvudenheten i Karlskrona för att spara pengar och sedan skita i Ronneby.
  2. Ut med slöddret - En het potatis som kommer att vålla politisk debatt, men oavsett var man står politiskt och vilket parti man röstar för så är det inte hållbart att diverse kriminellt belastade figurer från 3:e världen försöker ta över Ronneby som stad.

Visst en bro kanske hade hjälpt på senare sikt då man ju strypt hastigheten och framkomligheten på E22 under senare tid. Kanske man skall titta på lite fler avgångar i tågtrafiken. Man har ju trots allt en fin järnvägsförbindelse mellan dessa städer.
Citera
2024-01-08, 16:49
Medlem
invandrar-leffes avatar
Jag har haft oturen att passera förbi Borlänge några gånger och det måste väl ändå tillhöra en av den växande skaran skithålor i landet. Den deprimerande gatu- och befolkningsbilden är inget man som besökare skakar av sig i första taget. Vetskapen att man huserar det "somaliska landslaget" i bandy förstärker bara känslan av staden har fallit.
Citera
2024-06-23, 09:49
Medlem
Södertälje! Skitigt, skräpigt och nedgånget. En tidigare mysig stad har förlorat hela sin tidigare charm!
Citera
2024-09-18, 18:24
Medlem
SALA I Västmanland. Jag har och är fortfarande motocross mekaniker och jag har varit till Salas motocrossbana många gånger genom åren och jag har en kusin boende där. Jag har varit nere på "stan" många gånger och jag kan säga att Salabor är avstängda från övriga Sverige. Jäkligt obehagliga människor. Det är bara Sala som existerar för dom. Mycket blandmissbrukare, men också anklaga människor för Pedofiler, ja enstaka Salabor som blir anklagade av andra Salabor. Dom tycker att Sala är världens mittpunkt. Dom är avskärmade som sagt. Jag har varit i många hålor och Sala tar priset. Vad ni än gör så flytta ALDRIG till Sala.
Citera
2024-09-18, 18:26
Medlem
Conams avatar
Tror det nämnts nån gång förut, Lesjöfors…… 🥺🥺
Citera
2024-10-17, 08:52
Medlem
Blir alltid påmind av att misär, tristess, hopplöshet och ångest existerar när ortsnamnen Brännebrona och Naum seglar förbi. Jag har aldrig varit i någon av dessa orter bortsett från tre minuter i Naum där jag tänkte käka, dock luktade "restaurangen"/vägkrogen kiss och cigg så det fick bli hunger i några mil till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in