Citat:
Ursprungligen postat av
Macke85
Norrköping var förmodligen mer än tre ggr större än Växjö på 1950-talet. Det märker man tydligt av om man besöker städerna och jämför. Vad man personligen föredrar är ju en annan diskussion..
Ja, det beror nog mkt på
när städerna byggdes ut. Min teori baserat på lekmannakunskap om Sveriges historia, är att före ca 1950, växte expansiva städer genom att bygga ut stadskärnan. Medan efter ca 1950, var det mer fråga om satellitstäder, villamattor och såklart - den horribla höghusendelen av miljonprogrammet.
Jag har också noterat att i centrala Norrköping en vardagseftermiddag, lika gärna kunde befunnit mig i Malmö eller Göteborg. Sådan är känslan.
Medan Växjö troligtvis expanderade senare, iom urbaniseringen på 1900-talets andra hälft. Tidigare kring förra sekelskiftet, var regionen dränerad på folk iom emigration till USA.
Norrköping fick således en ordentlig stenstadskärna (om än härjad av Domus-vågen på sina håll) och Växjö växte senare med mer villaområden och mer ”hus i park”. Är min teori. Säkert lättgooglat, men roligare att killgissa