Citat:
Ursprungligen postat av
heavenorlasvegas
*Linköping utsåg i alla fall sig själva till "Sveriges sämsta sommarstad" för några år sedan, vilket tyder på en helt annan självinsikt än när Halmstad utser sig till tvärtom. Annars är båda städerna, som städer betraktat, inte mycket till städer. Linköping har dock inte så mycket inavel, då i stort sett alla som bor där har flyttat in från något annat ställe eller har föräldrar som har flyttat in från olika ställen. Och just inavel bör väl vara en parameter när man ska utnämnas till håla, tänker jag.
*Jag har lite svårt att skilja på Knislinge, Broby, Sibbhult och Glimåkra. Jag vet inte i vilken av dem jag har varit. Alla i stort sett jämnstora orter i Skånes märkligaste kommun. Om man hade varit läkare från Borås med bunkerambitioner och skulle slå sig ner någonstans i Skåne hade man helt klart valt denna diffusa kommun. Invånare minns jag inte om jag har träffat någon. Men gissningsvis är de väl inte lika fryntliga som på Söderslätt.
Nä, tydligen ofta mer tjurskalliga i Göinge, rätt får du sällan.
Framförallt är du ingen om du inte kan peka på att din farfar eller morfars mor faktiskt gick i samma byskola som befolkningens egna förfäder eller att era föräldrar var jobbarkompisar på golvfabriken i Hanaskog.
Broby går att komma ihåg visuellt medan jämnstora Knislinge är mer... Minns inte. Det är också Broby som pga gamla sanatoriet är mer internationaliserat. Glimåkra har en sådan där belyst cykelbana från Broby som knappt någon använder. Sibbhult hade en Scaniafabrik med 550 jobb som las ner eller såldes 2006.
En bit bort ligger Lönsboda känt från massakern vid Örkened 1678. När 500-lapparna med Kark XI dök upp vägrade butiker ta emot dem. Det finns planer på att binda ihop de här orterna med "superbussar" på gamla banvallar. Idén verkar dock ha dött när Sydnytt intervjuade en kärring på gatan som tyckte att det var dumt, för det var bra med lokalbussarna som det var.