2016-08-31, 00:02
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
En gång på nätet, alltid på nätet...

Självklart måste en målsägare ha förtroende för sitt målsägandebiträde.
Anki har sagt sitt.
Det märkliga är att tingsrätten i Västerås vill tvinga på en person, som har
legat bredvid sin make som mördats och som själv blivit utsatt för mord-
försök och svårt skadad, ett målsägandebiträde som hon uttryckligen sagt
att hon inte har förtroende för.
Lägg till att det är hennes dotter som är misstänkt för mordet och
mordförsöket.

Sedan finns det några här som försöker borste från hela tanken med
målsägandebiträde och göra om diskussionen till någon slags "hata
Massi Fritz" forum. Är detta verkligen rätt plats att torgföra dom
känslorna?

Eftersom jag gissar att jag är en av de som du tror "hatar" EMF så ber jag om genmäle. Det gör jag inte, däremot sjunker hon rejält i min aktning genom sina mediautspel och nej, det är inte bara media som söker henne, det är ett symbiotiskt förhållande och hon är mkt väl medveten om vad hon gör. Du må tycka att detta är fel forum för sånt men jag finner iaf det mer relevant än t. ex. diskussioner om reglerna för tjänstebil och när narkotikaklassningen för roppar trädde i bruk så vi får väl enas om att vara oeniga i vissa aspekter. Det tillhör ofta mer uppmärksammade brottsfall att spekulationerna flödar.

Att försöka påskina att BO inte berättar vad hon verkligen vet utan en viss jurist vid sin sida känns för mig enbart osmakligt. Att chefen för hennes personskydd skriver känslomässiga partsinlagor om det likaså. Om det är oetiskt enligt svenska regler att fiska från sina konkurrenters brygga vet jag inte men tingsrätten finner iaf inga formella fel i Cs utförande av sitt uppdrag men du kanske menar att TR inte beter sig inom de regler som styr processen? Du tycker ju det är märkligt att hon tvingas till vad reglerna föreskriver?
Så för att vända på din fråga: är detta verkligen rätt forum för att torgföra en massa känsloargument om vilket biträde hon ska ha? För mig får BO ha vilket biträde som helst så länge det sker i enlighet med reglerna. Varför är du emot det?
Citera
2016-08-31, 00:05
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Ååh, det här är faktiskt en fråga som är ganska intressant!

Ursprunget till uppgiften om pillerätandet finns i den andra tråden om sexskandalen. Där postades ett inlägg (senare citerat i denna tråd) med väldigt negativa kommentarer om JM och som föreföll vara från någon som kände (till) henne hyfsat väl. Där sades att hon käkat nervmedicin i 15 år. När JM senare släpptes ur häktet intervjuades hon i Aftonbladet. Där sa hon själv att hon inte ens fått sin medicin som hon ätit i 15 år.

Jag reagerade på detta uttalande. Att hon klagade på att hon inte fick sin medicin kan jag förstå, men varför säga det här med 15 år?

Att hon läst tråden är uppenbart, det visar hennes kommentarer om "sociala media". Uttalandet kändes som ett "finger" åt kommentaren om nervmedicin. En arrogant drift med en trådsanning eller en person eller en risktagare som höjer insatsen? Eller ett villospår?

Käkar hon piller eller inte?

Mig lyckades hon i alla fall förvirra. Intressant person det här.
Min amatörgissning är att hon ätit antidepressiva psykofarmaka, alltså inget narkotikaklassat, i femton år. Det är inte särskilt ovanligt trots allt.
Citera
2016-08-31, 00:21
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Problemet för JM är nog vad hon lovade till de som utförde gärningen om hon nu är anstiftare, lovade hon en snabb resa till PUT eller TUT så verkar det lite lätt förhastat i nuläget, hon har fastnat i medias klor och allt vad hon företar sig kommer att granska under lupp.

Får en känsla av att de "gossar" som hon umgås med löser dylika problem som svikna löften på sitt eget sätt, om det är så lär JM få titta sig över axeln mer än en gång när hon eventuellt kommer hem.
Ja, hon lär ju inte heller kunna ta ut någon större summa i kontanter eller föra över pengar till någon av utförarnas konton för att ersätta dom den vägen heller antar jag. Det skulle ju vara alltför tydligt.

Vad kan dom/den som utförde det tänkas nöja sig med? Det kanske räcker med 100.000 kr. Det är ju synnerligen mycket för en asylafghan.

Här står det lite om bilar och kriminalteknik för övrigt: https://books.google.se/books?id=tbv...0crime&f=false
Citera
2016-08-31, 00:37
Medlem
nobbenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Butteri
Hon har bilder på sin Facebook. Klipp och ladda upp, de är nog snart borta. När jag nämnde texten som hon stod för på hemsidan för Eskilstuna vård och omsorg, så tog det bara två timmar så var all text borta.

Jag tror hon sitter inne med mycket information
Japp Både FB och IG är stängda av Lotta
Citera
2016-08-31, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Min amatörgissning är att hon ätit antidepressiva psykofarmaka, alltså inget narkotikaklassat, i femton år. Det är inte särskilt ovanligt trots allt.

Mycket möjligt. Men varför var det här med 15 år så viktigt att säga?

Eller var det en försåtlig kontrollfråga från journalisten som fick henne att berätta från när hon ätit medicinen, och på det sättet bekräfta autenticiteten hos personen som påstått "15 år" i tråden.
Citera
2016-08-31, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nobbens
Japp Både FB och IG är stängda av Lotta

Lotta Isberg
http://www.ladda-upp.se/bilder/fyxyjagaetsq/
http://imgur.com/a/p6ckS

Hon har alltså drivit ett parasit företag tillsammans med den misstänkta mördaren.
Sen påstår hon att hon inte vet något om anmälan mot just sitt företag som fick stänga ned!!!
Leva fint på skattebetalarna jojo!!
Senast redigerad av PlattaPelle 2016-08-31 kl. 00:59.
Citera
2016-08-31, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Mycket möjligt. Men varför var det här med 15 år så viktigt att säga?

Eller var det en försåtlig kontrollfråga från journalisten som fick henne att berätta från när hon ätit medicinen, och på det sättet bekräfta autenticiteten hos personen som påstått "15 år" i tråden.

Hon sa själv i intervjun att hon ätit medicin i 15 år.
Citat:
Hur har de här dagarna varit?
– De här 72 timmarna jag har varit inlåst har jag blivit behandlad som en mördare. Ingen har vågat att gå in i mitt rum, det är en väldigt stor erfarenhet måste jag säga som jag kommer att ta med mig. Jag äter också en medicin som jag har ätit i 15 år och det skötte de inte heller, de sket helt i det.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/kr...cle23371243.ab

Jag tror det är bara egosnack, typ "stackars mig, måste ha medicin" . Hon är van att stå i centrum och då åker offerkoftan på...så tror jag.

edit: la till länken till intervjun.
Citera
2016-08-31, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fillmansbo-olle
"Att lämna målsägande utan målsägandebiträde som hon känner förtroende för skulle medföra förödande konsekvenser för henne och för hela utredningen" anser polisen.

Sug på den.

I klartext lär det betyda att mamma Möller har något viktigt att berätta, ett vittnesmål som riktar sig mot dottern. Det är därför hon har polisskydd. Och för att orka berätta och vittna i en rättegång vill hon ha ett målsägarbiträde hon kan lita på.

Kort sagt lever hon i en mardröm där det är lika jobbigt och fel att tiga som att vittna och förstöra livet för sina barnbarn.

Vad består hennes vittnesmål av? Knappast något från något brottstillfälle, utan snarare omständigheter som föregått morden.

Viktigt är t ex vad JM gjorde dagen GM mördades. Kontaktade hon föräldrarna för att försäkra sig om att de var i sommarstugan? Ringde hon på sent på kvällen för att höra om de gått och lagt sig?

Bl a sådana saker som det säkert inte var meningen att mamma skulle kunna berätta om. Men hon överlevde mot alla odds.

Ett mycket bra inlägg som belyser brottsoffrets ev. funderingar,inte att förglömma att hon fortfarande är i chock,vilket många här på fb tycks bortse från.

A.Möller är ett brottsoffer som var/är svårt skadad när hon blev tilldelad Carlstedt som advokat,och nu målsägarbiträde.Är ju inte en säkert att hon träffat honom mer än som hastigast någon gång,och då instinktivt kände att de var på olika våglängd?
Är inget jag vet,spekulerar bara.

Borde vara en självklarhet att hon får välja vem hon vill ha som målsägarbiträde,hoppas och tror att den andra dottern hjälper henne i detta.
Citera
2016-08-31, 02:15
Medlem
Mooskys avatar
Citat:

Nu är det ju ingen gissningslek och inte heller protyckare som avgör när ett brottsoffer ska få stöd att skriva ett överklagande till domstolen. En polis och en psykolog bistod mamman (brottsoffret) med hjälp, och du vill att det sker via socialtjänsten? Vilket trams man ska behöva läsa.

Självklart kommer brottsoffret att få gehör i högre instans något annat är inte tänkbart eftersom fallet i så fall blir svårt att driva. Att få sin make mördad och själv bli utsatt för mordförsök är nog svårt att förstå om man är empatibefriad och inte greppar hur viktigt det är med rätt målsägarbiträde genom rättsprocessen. Jag förstår hennes trauma och det är just brottsoffer som behöver mest stöd av samhället. Det bör vara Svea Hovrätt som tar emot överklagan och det är liksom inte vilka nötter som helst som sitter där, så det ordnar sig nog.
Citera
2016-08-31, 02:37
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Eftersom jag gissar att jag är en av de som du tror "hatar" EMF så ber jag om genmäle. Det gör jag inte, däremot sjunker hon rejält i min aktning genom sina mediautspel och nej, det är inte bara media som söker henne, det är ett symbiotiskt förhållande och hon är mkt väl medveten om vad hon gör. Du må tycka att detta är fel forum för sånt men jag finner iaf det mer relevant än t. ex. diskussioner om reglerna för tjänstebil och när narkotikaklassningen för roppar trädde i bruk så vi får väl enas om att vara oeniga i vissa aspekter. Det tillhör ofta mer uppmärksammade brottsfall att spekulationerna flödar.

Att försöka påskina att BO inte berättar vad hon verkligen vet utan en viss jurist vid sin sida känns för mig enbart osmakligt. Att chefen för hennes personskydd skriver känslomässiga partsinlagor om det likaså. Om det är oetiskt enligt svenska regler att fiska från sina konkurrenters brygga vet jag inte men tingsrätten finner iaf inga formella fel i Cs utförande av sitt uppdrag men du kanske menar att TR inte beter sig inom de regler som styr processen? Du tycker ju det är märkligt att hon tvingas till vad reglerna föreskriver?
Så för att vända på din fråga: är detta verkligen rätt forum för att torgföra en massa känsloargument om vilket biträde hon ska ha? För mig får BO ha vilket biträde som helst så länge det sker i enlighet med reglerna. Varför är du emot det?

Jag tror du blandar ihop mig med någon annan.
– Jag har inte velat diskutera tjänstebilsregler.
Jag kan ha följt med i något, som jag tyckte var ett uppenbart skämt,
om att mordresan inte var tjänsteresa och att den kan ha utlästs ut
körjournalen.
– Narkotikaklassning har ju i sig ingen större relevans för tråden, utom
vilket preparat det är som JM knaprar sedan 15 år, hur det är klassat,
hur det kan påverka henne och om det är relevant för aktuella brott.

– Jag har ingen åsikt om huruvida Anki kommer att avge avgörande
vittnesmål eller inte beroende på vem hennes målsägandebiträde är.
Jag tycker att det är viktigt att Anki har förtroende för sitt målsägande-
biträde
och att när hon klart och tydligt uttryckt att hon inte har förtroende
för den som tingsrätten har utsett, så tycker jag att tingsrätten ska repsektera
detta. Jag tycket t.o.m. att det är i strid mot hela idén med målsägande-
biträde att inte bry sig om om målsägaren har förtroende för ombudet
eller inte.
Jag har noga uttryckt det tidigare, och gör det gärna igen. Jag har ingen
preferens om vem som ska vara Ankis biträde. Biträdet bör utses i enlighet
med lagens andemening.
Som är att biträdet ska vara ett stöd för målsägaren.
Jag kan inte förstå ett biträde som tror sig kunna göra ett bra jobb i den
rollen, om klienten har anfört ett antal skäl till att hon inte har förtroende
för honom.
Om du vill kalla det känsloargument när jag säger att jag vill att lagen
och lagstiftarens mening ska beaktas så får det stå för dig.

Medias roll i samhället och hur media utnyttjas och manipuleras i olika
sammanhang skulle vi säkert kunna ha en lång och intressant diskussion
om. Jag föredrar att spara på den, kanske till en annan tråd…

Senast redigerad av lasternassumma 2016-08-31 kl. 02:43.
Citera
2016-08-31, 04:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Jag tror inte det tar mer än någon vecka.
Hon behöver inte ens ha JMs namnteckning.
Såvida det inte finns något avtal de två emellan
som hindrar ett byte. Kanske är de två starkare bundna till
varandra än vad jag trott…

Jo det behöver hon i detta fallet. Och gällande det sista du skrev så nej. Snarare tvärtom. LI skulle kanske inte startat ett företag med en person hon bara kände ytligt
Citera
2016-08-31, 04:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PlattaPelle
Lotta Isberg vet allt möjligt men ingenting om anmälan mot hennes eget företag Pangelius AB. Detta finner jag föga troligt. För mig är hon i samma bedragarklass som JM.
http://bblat.se/nyheter/nyheter/1.35...ngsstangningen

Från IVOs inspektion...

https://minfil.org/Nb07oab9bd/lottaisberg.jpg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in