Flashback bygger pepparkakshus!
2017-06-17, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kanilj
Faktum är att vi inte vet om han är psykiskt sjuk.

Nej, det är sant. I min framställning av begreppet 'psykiskt sjuk' så menar jag en person som för ett par år sedan hade vänner, arbete, fast anställning, familj och en rimlig verklighetsförankring som nu är totalt utblottad, tror på utomjordingar och vill ha sex med barn. Men det är sant, han kan vara fullt frisk men drabbats av en psykos eller demens, eller så visar han bara sitt sanna jag, en identitet som han har gått runt och burit på hela tiden. För att göra en Lennart, det är så att säga ett bredare begrepp som måste läsas och tolkas i sin kontext.
2017-06-17, 11:10
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Pezten
Nej, det är sant. I min framställning av begreppet 'psykiskt sjuk' så menar jag en person som för ett par år sedan hade vänner, arbete, fast anställning, familj och en rimlig verklighetsförankring som nu är totalt utblottad, tror på utomjordingar och vill ha sex med barn. Men det är sant, han kan vara fullt frisk men drabbats av en psykos eller demens, eller så visar han bara sitt sanna jag, en identitet som han har gått runt och burit på hela tiden. För att göra en Lennart, det är så att säga ett bredare begrepp som måste läsas och tolkas i sin kontext.
Någon typ av "personlighetsstörning" uppfyller han nog kriterierna för, typ Schizoaffektivt syndrom, och den ställer till det för honom: socialt, ekonomiskt och rättsligt.
2017-06-17, 11:42
Medlem
Citat:

Håller med, det är en massa spekulationer om olika psykiska diagnoser.
Har pratat med en fd.lärarkollega som uppfattade Lennart som en som hade talets gåva men många väldigt konstiga idéer. Så mycket är väl hans narcissistiska personlighet och utan en fru som troligtvis höll koll på det mesta så lever han nu som han vill.
Även om han inte är ett dumhuvud så har han missar det viktigaste. Skall man leva helt utanför "systemet", så måste man vara ekonomiskt oberoende.
2017-06-17, 11:42
Medlem
Gefreiters avatar
Jag måste säga att jag är imponerad över Lennarts totala brist på sorg, nedstämdhet och förtvivlan över sin livssituation. En annan hade ju varit helt knäckt över att ha tappat all form av normalt socialt liv och genuin vänskap.
Men han tuffar på med cykeln glad som en Preussare på krigsmarsch.

Vakna, cykla till en ny ort, träffa några ungdomar som han har noll gemensamt med och aldrig mer kommer träffa, äta en pizza och ta nån öl. Varje dag.
2017-06-17, 12:20
Medlem
Citat:
Hyresgästföreningen? På en camping? Det är deras mark och om hans närvaro sänker affärerna så är det väl fullt naturligt. De har inte som uppgift att bedriva välgörenhet.

Ja, det ligger i gränslandet. Men eftersom han ändå hyr sin bostad, eller tomt för den, så borde han kunna få stöd av HF. Eventuellt. Om han är medlem.
2017-06-17, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klon1
Töntigt av Tofta. Vräka honom bara sådär. Utan diskussion. Skulle Lennart kunna kontakta hyresgästföreningen? Vad jag vet har han inte stört någon när han bott där?

Visst, de har fått en jävligt konstig person på halsen men känns b att bara låta svarte Petter vandra vidare.

Samtidigt

Det är ingen mänsklig rättighet att bo på vilken privat camping man vill. Som jag ser det gör campingen inget fel. Man lovar att ordna transport av vagnen och betala tillbaka hyran. Det är klart att det finns en oro hos campingen att LB kommer att blotta sig, runka i förtältet eller söka kontakt med ungdomar på campingen.
2017-06-17, 12:43
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefreiter
Jag måste säga att jag är imponerad över Lennarts totala brist på sorg, nedstämdhet och förtvivlan över sin livssituation. En annan hade ju varit helt knäckt över att ha tappat all form av normalt socialt liv och genuin vänskap.

Vakna, cykla till en ny ort, träffa några ungdomar som han har noll gemensamt med och aldrig mer kommer träffa, äta en pizza och ta nån öl. Varje dag.
Ja, det är en stark kraft som driver honom. Min cykelsemester hade sett helt annorlunda ut, och jag hade förhoppningsvis träffat nya vänner och kanske haft en fling med någon kvinna. Lite sevärdheter, nån konsert, fiske, lite grillat, trevliga middagar och så vidare...

Lennart väljer att käka på gatukök eller vid campingen, inte så mycket billigare.
2017-06-17, 13:19
Medlem
Citat:

Menar du "fascinerad"? För undantryckandet av sorg är ungefär lika "imponerande" som att gå ett halvår utan att skita eller hålla ögonlocken öppna en hel timme. Det är ett naturligt behov (iaf i LBs svåra situation) och att undertrycka det är på inget vis hälsosamt. Men det är sjukt utbrett, macho-normen om att inte gråta, särskilt för folk i LBs ålder.
2017-06-17, 13:35
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Det hjälper väl en del att han är knäpp. Och har huvudet uppe i det blå.

Han tycker sig ha större saker att tänka på än petitesser som att ha en fast bostad, ett jobb och en normal kontakt med sin familj.
2017-06-17, 14:11
Medlem
Jisses vilka bondläppar han träffar i Tidaholm! Och nu börjar det komma lite tjejer också. Lennart verkligen strålar i senaste snapen vilket är ett fenomen i sig. Som någon skrev tidigare; hade man själv blivit avhyst från sitt enda hem, som även blivit vandaliserat i ens frånvaro och där man rimligtvis även förvarar sina viktigaste ägodelar (ex den ärvda gungstolen) borde man väl vara lite ångestfylld? Och att sen ha vetskap om att man endast har två (?) dagar på sig att lösa situationen? Orolig? Bekymrad? Icke, Lennart snusar glatt med ungdomarna -"Men jag vill inte bli beroende" i Tidaholm och verkar må riktigt gött..
Senast redigerad av psykologpudel 2017-06-17 kl. 14:14.
2017-06-17, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psykologpudel
Jisses vilka bondläppar han träffar i Tidaholm! Och nu börjar det komma lite tjejer också. Lennart verkligen strålar i senaste snapen vilket är ett fenomen i sig. Som någon skrev tidigare; hade man själv blivit avhyst från sitt enda hem, som även blivit vandaliserat i ens frånvaro och där man rimligtvis även förvarar sina viktigaste ägodelar (ex den ärvda gungstolen) borde man väl vara lite ångestfylld? Och att sen ha vetskap om att man endast har två (?) dagar på sig att lösa situationen? Orolig? Bekymrad? Icke, Lennart snusar glatt med ungdomarna -"Men jag vill inte bli beroende" i Tidaholm och verkar må riktigt gött..

Han har verkligen fans överallt över hela Sverige.
2017-06-17, 14:37
Medlem
När han är klar med sin turné och kommer tillbaka till Gotland, vad händer då? Han har absolut ingenting att komma tillbaka till, ingen bostad, ingen husvagn, inga inkomster, inga vänner. Det enda han kommer att ha är sitt tält och cykel. Man kan ju lätt konstatera att det kommer att bli jävligt tufft för honom om han inte lyckas få bo hos de gamla bröderna i Hemse.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in