Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-09-23, 17:13
Medlem
Jaha, det var den tredje dödsolyckan på Hisingen i sommar det:
http://www.expressen.se/gt/cyklist-p...-i-svar-olycka

Just denna plats har man ju dessutom bara väntat på att det skall ske på då trafiklösningen är en ren dödsfälla. Jag trodde dock att en buss skulle hinna först, då de kört mot S (rött) hela tiden i Lindholmsallén.

Politikerna vill att Göteborgarna skall cykla, men detta blir resultatet när inte infrastrukturen är anpassad för det.

Hur skall detta undvikas framöver?

Felaktig länk korrigerad
/Moderator
Senast redigerad av TorkelSnorkel 2016-09-25 kl. 11:57.
Citera
2016-09-23, 19:18
Medlem
Raggarspinns avatar
Det var väntat då cyklisterna håller en alldeles för hög hastighet och anser att alla andra ska lämna dem företräde. Jag har själv kört lastbil i den aktuella korsningen Linholmsallén/Lindholmspiren och det är mer än en cyklist som blivit förbannad på mig då jag i långsamt tempo passerar denna gång och cykelbana eftersom de då måste stanna sitt fordon. En och annan spark har riktats mot mitt släp. Även om lastbilschauffören ska lämna företräde så har inte cyklister rätt att cykla precis framför en lastbil i rörelse. Det ser ut som om lastbilen stannat först en bit in på Lindholmspiren.
För att undvika liknande olyckor framöver krävs ett samarbete och ögonkontakt i trafiken. Inte tänket att som cyklist har man rätt att cykla rätt framför andra fordon i rörelse.
Citera
2016-09-23, 19:31
Medlem
TheSwedishEmpires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raggarspinn
Det var väntat då cyklisterna håller en alldeles för hög hastighet och anser att alla andra ska lämna dem företräde. Jag har själv kört lastbil i den aktuella korsningen Linholmsallén/Lindholmspiren och det är mer än en cyklist som blivit förbannad på mig då jag i långsamt tempo passerar denna gång och cykelbana eftersom de då måste stanna sitt fordon. En och annan spark har riktats mot mitt släp. Även om lastbilschauffören ska lämna företräde så har inte cyklister rätt att cykla precis framför en lastbil i rörelse. Det ser ut som om lastbilen stannat först en bit in på Lindholmspiren.
För att undvika liknande olyckor framöver krävs ett samarbete och ögonkontakt i trafiken. Inte tänket att som cyklist har man rätt att cykla rätt framför andra fordon i rörelse.
This^^ Verkar som cyklisterna i Göteborg är självmordsbenägna.
Citera
2016-09-23, 20:18
Medlem
Bootstraps avatar
Lastbilen hade nästan svängt klart innan den fick stopp. Lite av baken stack fortf. ut i vägen.
När brandkåren kom fram la dom ut/hängde upp filtar.
Senast redigerad av Bootstrap 2016-09-23 kl. 20:47. Anledning: Felstav
Citera
2016-09-23, 22:22
Medlem
Nu vet jag inte vad det var för cykel, men det hade ju precis börjat regna och har man då fälgbromsar så fungerar de normalt sett inte så bra innan man bromsat bort smutsen från dem. Om vi antar att det var första bromsningen efter regnet började så hade nog inte cyklisten en chans ens i låg fart...

Just på detta stället är det riktigt farligt då cyklisterna inte så lätt ser om bilarna skall svänga och bilarna/lastbilarna som svänger har cyklar som kommer snett bakifrån i deras döda vinkel. Själv cyklar jag alltid på vägen på detta stället då cykelbanans dragning är rent ut sagt livsfarlig. Stora delar av Lindholmen är faktiskt rent ut sagt livsfarlig för cyklister då det som bilist är extremt svårt att se dem. Sedan har vi ju bussarna på Lindholmen somväldigt ofta kör mot rött (stopp) i bussfilen. Där har jag varit nära att bli träffad av en buss i sedan flera gånger, både som gående och som cyklist.

När jag kör bil på detta stället så kryper jag fram för att inte riskera köra på någon.
Citera
2016-09-23, 23:03
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bootstrap
Lastbilen hade nästan svängt klart innan den fick stopp. Lite av baken stack fortf. ut i vägen.
När brandkåren kom fram la dom ut/hängde upp filtar.

Den klarade inte stt stanna direkt. Det är en upphöjd cykelbana på platsen som Lastbilen körde över, men troligtvis har lastbilen inte använt blinkers och svängt höger när cyklisten var nästan parallellt med honom, dvs cyklisten har nog aldrig sett lastbilen då den kom bakifrån eller körde vid sidan i något högre hastighet. Lastbilen har en död vinkel på höger sida när man svänger och om jag inte minns helt fel så finns det även träd mellan cykelbanan och vägen här som skymmer före korsningen.
Citera
2016-09-23, 23:20
Medlem
meiis avatar
Tragiskt, såg detta i GT och tänkte direkt "är det någon man känner!"
Var det kvinna/man, gammal/ung?
Citera
2016-09-23, 23:26
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Jodå, cyklister brukar faktiskt sakta ned när de närmar sig jobbiga situationer. De saktar dock inte ned så mycket så att de klarar av dem alla, detta då trafiksituationen i städerna inte designats för att cyklister skall kunna ha någon hastighet alls. Om vi tar denna sträckan på Lindholmen så är det snabbcyklade raksträckor, med rent livsfarliga utfarter var 150:e meter. Detta innebär för cyklisten att de ökar på farten och bromsar ned igen precis när de börjar få upp farten. Och sedan samma sak igen, det är inte så bra för cyklisten, vilket gör att de väntar in i det sista med att bromsa utifall att de inte behöver bromsa. Om då bromsarna inte tar, vilket jag misstänker är fallet vid denna händelse, så går det inte så bra. Det är dock fortfarande så att det nog blir delat ansvar på en sådan här olycka, även om det inte är till hjälp för den förolyckade med familj.

Jag brukar ofta se sådana cyklister när jag cyklar till jobbet. Eftersom jag cyklar snabbt och har en lätt och lättrampad cykel så brukar jag alltid anpassa hastigheten efter rådande situation då jag snabbt kan komma upp i hastighet och därför inte har några problem med att sakna ner t.ex. vid korsningar. Men jag blir ofta omkörd av dessa marodörer precis innan korsningar eftersom de absolut skall passera dessa korningar i maximal fart, gärna förbi rött ljus.. och högerregeln anser de bara gäller för typ Sverigedemokrater..

Nu vet vi dock ännu inte om denna cyklist är av den typen eller en långsam försiktig cyklist som helt enkelt inte hann undan. Eftersom det är rätt mycket folk i områden så fanns det säkert vittnen.
Citera
2016-09-24, 09:44
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Jaha, det var den tredje dödsolyckan på Hisingen i sommar det:
http://www.expressen.se/gt/cyklist-p...lastbil-i-svar

Just denna plats har man ju dessutom bara väntat på att det skall ske på då trafiklösningen är en ren dödsfälla. Jag trodde dock att en buss skulle hinna först, då de kört mot S (rött) hela tiden i Lindholmsallén.

Politikerna vill att Göteborgarna skall cykla, men detta blir resultatet när inte infrastrukturen är anpassad för det.

Hur skall detta undvikas framöver?

Länken funkar inte för mig och jag har ingen aning om hur stället ser ut. Men att det är en lastbil och inte en buss är nog egentligen kanske inte så förvånande. Från en lastbilshytt är det mycket svårt eller rent utav omöjligt att se en cyklist som ligger snett innanför lastbilen. Det gör att högersvängande lastbil är en av de största farorna för cyklister.

Frågan är om detta tragiskt nog är en tradition man kanske borde börja med i Sverige
https://en.wikipedia.org/wiki/Ghost_bike
Citera
2016-09-24, 09:50
Medlem
Raggarspinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Fast nu var det inte det som saken gällde. Som cyklist har man självklart "rätt" att cykla framför en lastbil i rörelse under förutsättning att man inte för övrigt bryter mot någon trafikregel.
Det trodde denna cyklist också. Tyvärr får denne cyklist inte uppleva äran av att ha "rätt"!
Nej, det finns ingen lag som ger någon "rätt" att utsätta sig själv eller andra för skada.
Ett vittne uppger: "Det gick rätt så långsamt. Lastbilen blinkade och svängde höger, över en cykelbana. Sen ser jag en cykel som flyger upp i luften".
Det tyder på att lastbilen redan var över cykelbanan och cyklisten kört i sidan på lastbilen och troligtvis hamnat under.
Presstalesman uppger att "cyklist kolliderat med en lastbil" vilket stärker teorin om att cyklisten kört i sidan på lastbilen.
Kan vara så att cyklisten saknade bromsar pga regn.
http://www.expressen.se/gt/cyklist-p...i-svar-olycka/
https://korkortonline.se/teori/passager/
Senast redigerad av Raggarspinn 2016-09-24 kl. 09:56.
Citera
2016-09-24, 10:05
Medlem
Citat:
Det trodde denna cyklist också. Tyvärr får denne cyklist inte uppleva äran av att ha "rätt"!
Nej, det finns ingen lag som ger någon "rätt" att utsätta sig själv eller andra för skada.
Ett vittne uppger: "Det gick rätt så långsamt. Lastbilen blinkade och svängde höger, över en cykelbana. Sen ser jag en cykel som flyger upp i luften".
Det tyder på att lastbilen redan var över cykelbanan och cyklisten kört i sidan på lastbilen och troligtvis hamnat under.
Presstalesman uppger att "cyklist kolliderat med en lastbil" vilket stärker teorin om att cyklisten kört i sidan på lastbilen.
http://www.expressen.se/gt/cyklist-p...i-svar-olycka/
https://korkortonline.se/teori/passager/

Som sagt en rätt klassisk olycka. Cyklisten cyklar på en cykelbana och förväntar sig därmed att motortrafik ska följa de lagar och regler som finns, dvs lämna företräde. Lastbilschauffören ser dock inte cyklisten pga hur dennes fordon är konstruerat och svänger in rätt över cykelbanan precis framför cyklisten.

Jag tror knappast att cyklisten agerat med nån form av stolthet och demonstrativt stått på sig för sin rätt utan denne har antagligen bara cyklat som vanligt och inte väntat sig att någon ska svänga in precis framför henom på cykelbanan.
Hela ditt sätt att skriva och argumentera lyser av förakt för cyklister, och det känns infantilt och larvigt.

Det rör sig ju troligen om en olycka av den här typen
http://www.norrteljetidning.se/stock...-for-cyklister
http://www.svd.se/hogersvang-en-dodsfalla-for-cyklister
http://www.cyklistbloggen.se/2011/10...r-cyklister-2/
http://www.mynewsdesk.com/se/if_skad...klister-826593

Det är som ni ser en allt för vanlig av olycka så att gnälla på att cyklister tror de är så häftiga i sina trikåer eller att lastbilschaffisar är klumpiga är inte så givande när det snarare är konstruktion av fordon och trafikmiljö det är fel på.
Citera
2016-09-24, 10:37
Medlem
Citat:
Jo, det går att se cyklister även på min högra sida. Som ni kanske har sett så har lastbilar fyra backspeglar på sin högra sida. Detta är ett lagkrav.
Du nämner "cykelbana" vilket då stämmer att korsande trafik ska lämna företräde.
Vid en cykelpassage har cyklisterna väjningsplikt mot bilförarna, inte tvärtom.

Nu var det ju enligt vad du skriver en cykelbana det rörde sig om
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in