Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-09-24, 10:45
Medlem
Raggarspinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Nu var det ju enligt vad du skriver en cykelbana det rörde sig om
Ett vittne uppger: "Det gick rätt så långsamt. Lastbilen blinkade och svängde höger, över en cykelbana. Sen ser jag en cykel som flyger upp i luften".
Det tyder på att lastbilen redan var över cykelbanan och cyklisten kört i sidan på lastbilen och troligtvis hamnat under.
Det skrevs felaktigt en cykelbana. Det handlar om en cykelpassage. Vilket känns igen på de streckade linjerna.
Citera
2016-09-24, 10:46
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raggarspinn
Jag menar att du inte kan förvänta dig att andra fordon väjer för dig om du går in framför ett annat fordon. Och du kan inte presentera någon lag som tillåter dig att cykla in i en lastbil.
Med sunt förnuft kommer man långt.

Man kan alltså inte förvänta sig att cyklisten väjer i det här fallet när lastbilen svänger in precis framför honom.
Ändå vill du av någon anledning påpeka att det är olagligt att cykla in i lastbilar?
Citera
2016-09-24, 11:04
Medlem
Tuxxas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Nu var det ju enligt vad du skriver en cykelbana det rörde sig om
Ett vittne uppger: "Det gick rätt så långsamt. Lastbilen blinkade och svängde höger, över en cykelbana. Sen ser jag en cykel som flyger upp i luften".
Det tyder på att lastbilen redan var över cykelbanan och cyklisten kört i sidan på lastbilen och troligtvis hamnat under.

De flesta har tyvärr ingen aning om vad skillnaden är på cykelbana, cykelpassage och cykelöverfart och att cyklisten i flera fall har väjningsplikt mot bilarna.

Många använder felaktigt ordet cykelbana om alla ovanstående..
Citera
2016-09-24, 11:17
Medlem
Tuxxas avatar
Många tror också att cyklisten har alla rättigheter på sin sida.

Såhär står det dock i trafikförordningen.

Trafikförordning (1998:1276)
Svensk författningssamling 1998:1276
t.o.m. SFS 2016:333

Trafik med cykel och moped vid färd på väg

6 § Cyklande eller förare av moped klass II som ska färdas ut
på en cykelpassage ska sänka hastigheten och ta hänsyn till
fordon som närmar sig passagen och får korsa vägen endast om
det kan ske utan fara.

Cyklande eller förare av moped klass II som ska färdas ut på
en cykelöverfart ska ta hänsyn till avståndet till och
hastigheten hos fordon som närmar sig överfarten. Förordning (2014:1035).
Citera
2016-09-24, 11:22
Medlem
Raggarspinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuxxa
De flesta har tyvärr ingen aning om vad skillnaden är på cykelbana, cykelpassage och cykelöverfart och att cyklisten i flera fall har väjningsplikt mot bilarna.

En mycket bra länk som förklarar skillnaderna.
Jag citerade cykelbana och använde även felaktigt cykelbana i mitt inlägg. Jag har i ett tidigt skede länkat till en sida som behandlar cykelöverfart och passage.
Men som du skriver är det okänt för de flesta och att cyklister i många fall har väjningsplikt mot bilar.
Citera
2016-09-24, 11:28
Medlem
Takpapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inthemove
Experten: ”Det är en dödsfälla” - Experten: ”Som att cyklisten har dödslängtan” http://tv.aftonbladet.se/abtv/articles/139312

Dödsfälla??? Är det verkligen olycksplatsen som avses? (Jag klickar inte på aftonbladslänkar)

Hur skulle olycksplatsen kunna vara en dödsfälla? Fri sikt åt alla håll. Träden är så klena att de inte skymmer något. Trafiken i allén enkelriktad. Upphöjd cykelbana så svängande fordon behöver sakta in mer. Enda åtgärden för att bygga bort denna "dödsfälla" vore att bygga en planskild korsning med bomullsklätt tygrör runt cykelbanan.

Vad är det i så fall för en trams-"expert"? Suicidforskare?
Citera
2016-09-24, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuxxa

Cykelpassage och cykelöverfart är mycket förvirrande begrepp. För att ytterligare förvirra det hela så är cykelpassage det som tidigare hette cykelöverfart medan cykelöverfart är ett nytt påfund (övergångsställe för cyklister).

Att det blir missförstånd är inte svårt att förstå.
Citera
2016-09-24, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takpapp
Dödsfälla??? Är det verkligen olycksplatsen som avses? (Jag klickar inte på aftonbladslänkar)

Hur skulle olycksplatsen kunna vara en dödsfälla? Fri sikt åt alla håll. Träden är så klena att de inte skymmer något. Trafiken i allén enkelriktad. Upphöjd cykelbana så svängande fordon behöver sakta in mer. Enda åtgärden för att bygga bort denna "dödsfälla" vore att bygga en planskild korsning med bomullsklätt tygrör runt cykelbanan.

Vad är det i så fall för en trams-"expert"? Suicidforskare?

Bilarna har väjningsplikt för cyklarna på platsen, men har mycket dålig sikt bakåt för att kunna väja. Detta leder till att de ofta kör ut rakt framför cyklister. I detta fallet hade lastbilen väjningsplikt om inte cyklisten kom i extremt hög fart, vilket jag betvivlar.
Citera
2016-09-24, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raggarspinn
Jo, det går att se cyklister även på min högra sida. Som ni kanske har sett så har lastbilar fyra backspeglar på sin högra sida. Detta är ett lagkrav.
Du nämner "cykelbana" vilket då stämmer att korsande trafik ska lämna företräde.
Vid en cykelpassage har cyklisterna väjningsplikt mot bilförarna, inte tvärtom.

I detta fall har den svängande lastbilen väjningsplikt oavsett om det är cykelbana eller cykelöverfart då den svänger. Svängande trafik har alltid väjningsplikt i denna typ av situationer.
Citera
2016-09-24, 12:36
Medlem
Raggarspinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
I detta fall har den svängande lastbilen väjningsplikt oavsett om det är cykelbana eller cykelöverfart då den svänger. Svängande trafik har alltid väjningsplikt i denna typ av situationer.
Ja, det finns ett undantag vid sväng. Både cyklisten och den svängande bilen har väjningsplikt mot det fordon som är på cykelöverfarten.
I det hör fallet hade lastbilen väjningsplikt mot den cykel på eller vid cykelpassagen. Vilket jag också skrivit om tidigare.
Olyckan tyder dock på att cyklisten kom i hög hastighet och att lastbilen redan var på cykelpassagen.
En cyklist som närmar sig en cykelpassage ska "sänka hastigheten och ta hänsyn till fordon som närmar sig passagen och får korsa vägen endast om det kan ske utan fara".
Senast redigerad av Raggarspinn 2016-09-24 kl. 12:56.
Citera
2016-09-24, 19:09
Medlem
Ree81s avatar
Verkar av allt att döma vara lastbilschaufförens fel. Löses i det här fallet nog bäst med självkörande fordon som ser 360 grader, alternativt ett "förstärkt" manuellt läge där fordonet kan ta kontroll när det ser ett "typiskt mänskligt fel". Var ju tydligen i 6 av 7 dödsolyckor lastbilar inblandade, i precis såna här situationer (högersväng, död vinkel).
Citera
2016-09-24, 21:12
Medlem
Köttfärs invirad i kläder och förvriden metall - fy fan
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här