Citat:
Ursprungligen postat av
Hurt-Åke
Intressant att läsa FUP.
Vilken idiotisk korsning. En bilförare måste ju mer eller mindre köra in en liten bit på cykelbanans övergång för att ha möjlighet att se snabba cyklister i tid. Träd skymmer.
Idiotiskt brist på självbevarelsedrift av en cyklist att inte sakta in ordentligt där. Oavsett vem som har väjningsplikt. Ett klassiskt exempel på där man kan skriva på en gravsten: "Jag hade trafikreglerna på min sida, i alla fall!"
Noterar att cyklisten hade amfetamin i blodet, enligt obduktionsprotokollet. Oklart om det påverkade cyklistens agerande på något sätt. (Amfetamin skärper iof uppmärksamheten, men gör en mer riskbenägen.)
0,05 mikrogram per gram blod är mer eller mindre ingenting. Det lär inte ens kännas i kroppen. Hur som helst så tror jag inte att föraren blir fälld, han har ju inte gjort ett dugg fel egentligen. Speciellt om man läser vittnesförhör som säger att det var helt omöjligt för honom att ens se personen eftersom han var förbi med hytten.
Citat:
Ursprungligen postat av
Pisseman
Har en arbetskompis som var vittne, enligt han så körde inte lastbilen snabbt, men för snabbt baserat på hur farlig överfarten är. Jag litar på honom, men han kan ju ha missuppfattat situationen. Han såg dock olyckan på håll.
Det är dock så att när farliga situationer inträffar så uppfattar många dem som om de går i slow motion. Jag vet att jag är en sådan person, jag upplever att jag har all tid i världen på mig att agera om ett rådjur kliver upp på vägen eller om jag tappar fästet i halka med bilen. Men å andra sidan så hinner jag båda stoppa in foten under en fallande kniv, samt ta bort den igen då jag inser faran med att ha den under. Jag har normal reaktionstid, det är först därefter som det känns som det går långsamt...
...hur som helst, detta gör att jag inte litar på vittnesmål om hastighet från de som stod närmast olyckan...
Då ljuger ju uppenbarligen din vän. Han är klockad på 0,5 m/s på hans färdskrivare och den är sann oavsett. Om du anser att 0,5 m/s är för snabbt så är du duktigt dum. Det är alltså 2km/h, TVÅ(!) kilometer i timmen. Det skulle uppfattas som ganska stillastående om du såg det.
Citat:
Ursprungligen postat av
5549
Är han då kallad som vittne? Såg inte något sånt vittnesmål i FUPen tror jag. Att folk kan uppfatta saker i slow-motion betyder ingenting i det här fallet.
Lastbilen hade en färdskrivare, minns inte vad den visade på (om något), någon som har uppgiften tillgänglig?
Jodå, vittnesmål fanns. Av en gående och en bilförare som hade stannat bakom lastbilen och sett hela allt. Han beskriver det som "extremt långsamt" och att cykeln hade en ganska hög fart. D.v.s., föraren hade inte kunnat gjort ett skit annorlunda.
Läs mer i aktbil. 10, s.59.