2017-01-01, 22:50
Medlem
de.Montforts avatar
https://m.facebook.com/story.php?sto...11547518867972

Kommentarerna kan ge vem som helst cancer Rätt mycket humor. Ingen tar upp att det fattas 50 miljarder kronor i regeringens budget. Vad händer den dagen räntan höjs Är svenskarna så rika som aktivisterna ger sken utav?

http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6596726

Hur ska det lösa sig med boende. Anser aktivisterna att det är en bra situation nu?
Senast redigerad av de.Montfort 2017-01-01 kl. 22:52.
Citera
2017-01-01, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av de.Montfort

Kommentarerna kan ge vem som helst cancer Rätt mycket humor. Ingen tar upp att det fattas 50 miljarder kronor i regeringens budget. Vad händer den dagen räntan höjs Är svenskarna så rika som aktivisterna ger sken utav?

Hur ska det lösa sig med boende. Anser aktivisterna att det är en bra situation nu?
Ånej. Manstanten Jacob Möllstam slår till igen. Först drar han det slitna Hassanskämtet "10 000 tyska bögar". Sedan kommer en variant av Reinfeldts "oändliga fält och skogar".

Citat:
Ursprungligen postat av Jacob Möllstam
20 år senare är folk fullt allvarliga med att det på något sätt finns en gräns på hur många som kan vistas i Sverige samtidigt. Hur gick det till egentligen!? Vart gick vi fel?

Att Möllstam inte förstår att migrationspolitik handlar om mer än fysiskt utrymme och att finns något som heter intressekonflikter är skrämmande. Vad kommer t.ex. att hända med de nyssnämnda tyska bögarna om Europa inte ser någon gräns för hur många migranter som tas in från Mellanöstern och andra mindre upplysta ställen? Kastade från hustak?
Citera
2017-01-01, 23:28
Medlem
Citat:

Fy fan vilka korkade människor som kommenterar. Det är knappast några naiva ungdomar och tonåringar som knappt har smakat på vuxenlivet. Utan det är vuxna män och kvinnor på 30+ som säger att vi har plats och pengar till alla som kommer, att vi behöver invandrarna för bättre välfärd och fixa arbetskraft, att det är våran plikt att rädda livet på dom som flyr krig.

Ca 80% av kommentarerna är gjorda av kvinnor och tanter. Detta är människor som är indoktrinerade, insnöade och bor i vita trygga områden. Dom är hycklare som aldrig själva ger pengar, och skulle aldrig ta emot flyktingar i sina egna hem. Skulle ett flyktingboende öppnas på deras gatan så flyttar dom genast. Det räcker med ju att man "kämpar" med lite floskler och en hashtag för att man ska få sitt rus att man är en god människa.

Många av svaren till jagärhär människors kommentarer är ju bara tomma, korta ryggdunkningar som saknar substans.

Så sant! #Jagärhär

Du har alldels rätt! #Jagärhär

Bästa kommentaren!#Jagärhär

Mycket bra skrivet! #Jagärhär

❤ ❤ ❤ #Jagärhär
Senast redigerad av Xavian 2017-01-01 kl. 23:37.
Citera
2017-01-01, 23:35
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:

Intressant att se hur gruppens moderatorer utnyttjar #jagärhär för att skapa sig en styrkeposition i dessa trådar. Det verkar som en del av dem initierar en aktion och följer upp detta med ett långt inlägg ägnat att sätta tonen. Sedan kommer fårskocken skuttandes och gillar inlägget och fyller kommentarsfältet med "exakt så", "bra skrivet" eller bara #jagärhär. I det här fallet är det moderatorn Pelle Husvall som slår fast att man inte får ställa grupper mot varandra - dvs de skenade utgifterna för svensk invandringspolitik får inte sättas i relation till den utveckling som sker i en rad andra samhällssektorer.

MEN det har uppstått lite drama då en annan medlem i gruppen vältaligt argumenterar emot moderatorn. Denne person har t om yttrat kritik mot skocken som bara gillar utan att tillföra något genom att kalla dem "#jagärhär-svansen"

Detta har skapat upprördhet och det har ifrågasatts varför han överhuvudtaget är med i gruppen om han nu är kritisk (ja, för det GÅR ju inte) och han har också fått anklagelser riktade mot sig för att han "argumenterar som SD".

Så högt i tak är det hos #jagärhär.

https://m.facebook.com/comment/repli...id=52&__tn__=R
Senast redigerad av Tinuviel 2017-01-01 kl. 23:47.
Citera
2017-01-01, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Så högt i tak är det hos #jagärhär.

Definitivt högre tak än i den här tråden... här tar man (ur sitt sammanhang) två halvmeningar från min kommentar, sätter de ihop och använder det som motbevis/argument...

he he... Det måste svida att de växer?!! Om det är så lätt att lura människor som ni påstår, STARTA EGEN GRUPP och ta upp kampen. Snacka går det... *jag spyr*
Citera
2017-01-02, 00:00
Medlem
BlackBookss avatar
Citat:

Dagens JÄH führer får bara 1000+ likes av 50000 medlemmar. Med andra ord så är det verkligen ingen stormning till kommentatorsfälten.
Citera
2017-01-02, 00:01
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av setr1432
Definitivt högre tak än i den här tråden... här tar man (ur sitt sammanhang) två halvmeningar från min kommentar, sätter de ihop och använder det som motbevis/argument...

he he... Det måste svida att de växer?!! Om det är så lätt att lura människor som ni påstår, STARTA EGEN GRUPP och ta upp kampen. Snacka går det... *jag spyr*
Jag föreslår att du tar den diskussionen med den du tycker förvrängde det du skrev. Här får var och en svara för sina inlägg.

Sedan förstår jag inte den parallell du drar. I det fall jag lyfte så ifrågasattes en medlem i #jagärhär utifrån att han hade en avvikande åsikt (han uttryckte sig välvårdat, helt utan hat) samt att han dristade sig att rikta kritik mot sin egen grupp. Detta ÄR ett exempel på lågt i tak.

Det som hände dig i den här tråden var att en annan användare sökte peka på en motsägelse i ditt inlägg genom att lyfta ut två inbördes motstridiga meningar. Hur är detta "lågt i tak"?
Senast redigerad av Tinuviel 2017-01-02 kl. 00:04.
Citera
2017-01-02, 00:22
Medlem
Citat:

Varför utgår du från att alla vill lura andra? Jag skulle gissa att de flesta som skriver i denna forumdel strävar efter en öppen och rättvis debatt utan skygglappar och åsiktskommissarier. Det är nog det som förenar, oavsett åsikter i övrigt. Det som irriterar med #jagärhär, förutom hyckleriet, mästrandet, naiviteten och bristen på konsekvenstänkande, är era metoder: spammande och massanmälningar.

Varför ska man starta grupper för allt? Är det inte bättre att var och en får stå för vad han eller hon tycker?
Citera
2017-01-02, 00:27
Medlem
Citat:
Intressant att se hur gruppens moderatorer utnyttjar #jagärhär för att skapa sig en styrkeposition i dessa trådar. Det verkar som en del av dem initierar en aktion och följer upp detta med ett långt inlägg ägnat att sätta tonen

Man kan också tolka det som att man lyssnat på Flashbacks kritik om att medlemmarna bara skrev nonsens-kommentarer. Nu tar tråd-moderatorn tag i saken och försöker skriva något i sak.

(På samma sätt upplevde jag att påbudet att sluta skriva inlägg med enbart #jagärhär kom väldigt snart efter att tråden här tjatade om hur illa just det var, så jag spanar lite efter hur JÄH reagerar på diskussionen här.)

Långsökt?
Citera
2017-01-02, 00:28
Medlem
Citat:
Jag föreslår att du tar den diskussionen med den du tycker förvrängde det du skrev. Här får var och en svara för sina inlägg.

Sedan förstår jag inte den parallell du drar. I det fall jag lyfte så ifrågasattes en medlem i #jagärhär utifrån att han hade en avvikande åsikt (han uttryckte sig välvårdat, helt utan hat) samt att han dristade sig att rikta kritik mot sin egen grupp. Detta ÄR ett exempel på lågt i tak.

Det som hände dig i den här tråden var att en annan användare sökte peka på en motsägelse i ditt inlägg genom att lyfta ut två inbördes motstridiga meningar. Hur är detta "lågt i tak"?

Men snälla, du är ju moderator här... Så mycket påhopp, förlöjligande, dåligt språk, hat osv att jag inte vet var jag ska börja. Ja, antar att det är vad du/ni kallar för högt i tak.

Det kommer inget konstruktivt av det hela. Som jag tidigare sagt, starta en ny grupp där ni kan göra det bättre. Jag kommer gärna vara där med om ni får till ett vettig diskussion som gör våra liv till det bättre.
Citera
2017-01-02, 01:21
Medlem
Citat:
Men snälla, du är ju moderator här... Så mycket påhopp, förlöjligande, dåligt språk, hat osv att jag inte vet var jag ska börja. Ja, antar att det är vad du/ni kallar för högt i tak.

Det kommer inget konstruktivt av det hela. Som jag tidigare sagt, starta en ny grupp där ni kan göra det bättre. Jag kommer gärna vara där med om ni får till ett vettig diskussion som gör våra liv till det bättre.
Det rör sig nog om en kulturkrock här. Moderatorerna på det här forumet gör en jätteinsats genom att hålla trådar rena från sådant som inte hör till ämnet o.s.v., men de har inget ansvar för att styra andra. Det finns inget "vi" i den meningen, ingen strävan efter att skapa "grupper". Att sedan många kan vara överens i olika frågor är en annan sak.

Vad menar du med konstruktivt? Att låtsas som att det inte finns några intressekonflikter, att resurserna är oändliga? Och sedan slå ned på den som säger emot med motiveringen att denne är ohyfsad och hatisk? Det låter mer som ett sektbeteende. Kärleksfullt är det inte i alla fall.

Att det finns en viss frustration både här och på andra håll får du nog ta. Jag kan säkert vara dryg och raljant mot folk som jag uppfattar som självgoda hycklare, men det finns gott om användare som inte är sådana. Den moderator som du riktar dig till har åtminstone jag aldrig sett skriva något hatiskt eller förlöjligande.

Varför inte försöka svara på dennes kommentarer om takhöjd t.ex.? Ska det vara tillåtet att diskutera intressekonflikter (hbtq-personer vs islamister, fattigpensionärer vs ensamkommande, yttrandefrihet vs religion etc)? Eller om jag får ta min gamla käpphäst: vad får det för konsekvenser för jämställdheten att 100 000-tals män från några av jordens mest kvinnoförtryckande länder kommer hit? Är #jagärhär beredda att ta den debatten? Ska det ens få finnas en sådan debatt?
Citera
2017-01-02, 01:38
Medlem
BaalZeBubs avatar
Liten analys av hur signaturen setr1432, medlem av #jagärhär, hittar ordningsfrågor i en diskussion.

inlägg av setr1432 https://www.flashback.org/newreply.p...ply&p=59465078
får ett svar av RistoKarvinen (FB) Facebook-grupp mot näthat - #jagärhär som har två delar
1 en formellt korrekt citering "Admin föreslår varje dag ett par "aktioner" (sidor/inlägg)[....]
Om det är toppstyrt är det upp till var och en att bestämma..."
2 egen argumentation av hög kvalitet "Jadu, det känns som att jag har bestämt mig. Ni förstår ju inte ens vad ni själva skriver? Det är så motsägelsefullt och intetsägande, på samma gång, att ni känns mer som algoritmer än individer. "Tantarmé" var f.ö en fantastisk benämning för JÄH, och jag överväger starkt att hädanefter använda termen i vardagligt tal. "

Eftersom jag håller mig till ordningsfrågor så går jag inte in på enskilt innehåll, men det är uppenbart för läsaren att det RistoKarvinen kallar motsägelsefullt är att setr1432 börjar med att förneka att toppstyrning förekommer, för att sedan utförligt beskriva just toppstyrning. RistoKarvinen gör dessutom några rätt sofistikerade, mycket komprimerade reflektioner om algoritm mot individ, som kunde utvecklas i filosofiavdelningen och en diskussion om theory of mind. Jag nöjer mig med att sammanfatta att RistoKarvinen har en egen argumentation av hög kvalitet. Hög kvalitet har den för att den är saklig och har hög verkshöjd.

setr1432 (FB) Facebook-grupp mot näthat - #jagärhär karakteriserar citatet som lågt i tak och att göra en felaktig citering 'ur sitt sammanhang'. Detta trots att citatet både är formellt korrekt, med utmärkt användning av hakparenteser och uteslutningstecken, och innehåller en direkt länk till hela originaltexten! Inlägget fortsätter därefter med ett stycke som består av osakliga värdeomdömen och en upplysning om att setr1432 spyr!

setr1432 återkommer till detta i ett nytt inlägg (FB) Facebook-grupp mot näthat - #jagärhär med ett "Men snälla, du är ju moderator här... Så mycket påhopp, förlöjligande, dåligt språk, hat osv att jag inte vet var jag ska börja." som, om det är avsett av vara relevant för diskussionen, alltså karakteriserar RistoKarvinen sakliga och formellt korrekta inlägg som hat och något som en moderator på Flashback borde ha ingripit mot.

Slutsats av analysen: setr1432 är en förbudsivrare av värsta slag, som vill censurera de som har en avvikande åsikt, och som själv tillåter sig att vara osaklig med i huvudsak felaktiga påståenden och värdeomdömen om sina spyor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in