Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2017-05-09, 21:50
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greeder
Nope det är man inte.
Stöder man SD är man inte för allas lika värde, just för att du stöder SD. Man kan inte ha kakan och äta den också.

Citat:
Ja vi har redan sett dom fåtal dåliga exemplen som folk här lyckats skrapa ihop.
Har man en grupp på över 71 000 medlemmar så kommer det alltid finnas dom som inte fattar vad vi gör eller helt enkelt inte klarar av att hålla sig ifrån påhopp själv. Men det är fortfarande ingen talande bild för hela gruppen.
Jag kan nog räkna på handen så många bevis som jag faktiskt fått på att folk skrivit tveksamma saker.
Så vad du säger är att man som medlem i denna gruppen inte har något med att göra vad de andra 71000 personerna tycker, säger och gör? Men om man stödjer ett parti som 801177 andra också röstade på så är man per definition ansvarig för allt som alla de tycker, säger och gör?

Märkligt.

Ännu märkligare är ju att man genom att agera just så visar tämligen tydligt att man själv inte står för allas lika värde...

Noterar för övrigt att ingen ännu agerat mot de kända näthatare som finns i gruppen.
Citera
2017-05-09, 21:53
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Nu strävar de efter att öka på möjligheterna att utöva påtryckningar genom att anställa en journalist som i deras namn ska agera "opinionsbildande" och bland annat föreläsa för politiker och organisationer. Alltmedan deras drönare visar på en framtid där man anmäler konton på Facebook och fyller kommentarsfält med korrekta åsikter, med den arrogans som skyddet av en stor grupp av meningsfränder så lätt skapar.
Många i den gruppen gör ju gärna liknelser till 30-talets Tyskland. De är nog helt oförmögna att se den stora ironin i det...
Citera
2017-05-10, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TransitGloria
Men herregud människa. Det faktum att medlemmar i ett svenskt riksdagsparti inte är välkomna som medlemmar i #jagärhär gör att gruppen inte är politiskt obunden.

Tvärtom betyder det att man tar partipolitisk ställning.

Får du verkligen ut något av att säga emot dig själv?

Fantastiskt. Gruppen är fortfarande inte politisk. Att ta ställning mot rasism/nazism gör inte gruppen politisk.

Sen för att kommentera ett annat uttalande, nej, gruppen sitter inte och skriver "korrekta" åsikter i olika kommentarsfält.
Vi motverkar hot,hat rasism osv fortfarande. Väldans gnäll på att vi anmäler kommentarer och sidor. Njaaa vaddå? Då får FB sen ta ställning om det strider mot deras regler eller inte.

Men jag måste ge er Credit för eran hängivenhet iallafall och att diskussionsklimatet i denna tråd är fantastiskt bra..

Glöm inte att gå in på jagärhär hemsida.

#jagärhär
Citera
2017-05-10, 13:59
Medlem
TransitGlorias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yrisens
Fantastiskt. Gruppen är fortfarande inte politisk. Att ta ställning mot rasism/nazism gör inte gruppen politisk.

Sen för att kommentera ett annat uttalande, nej, gruppen sitter inte och skriver "korrekta" åsikter i olika kommentarsfält.
Vi motverkar hot,hat rasism osv fortfarande. Väldans gnäll på att vi anmäler kommentarer och sidor. Njaaa vaddå? Då får FB sen ta ställning om det strider mot deras regler eller inte.

Men jag måste ge er Credit för eran hängivenhet iallafall och att diskussionsklimatet i denna tråd är fantastiskt bra..

#jagärhär

Vänligen sluta spamma samma marknadsföringsbudskap hela tiden. Detta är ett diskussionsforum.

Bemöt istället det jag faktiskt skrev för omväxlings skull.

Eller fortsätt bedriva partipolitisk propaganda och kalla var fjärde väljare nazist. Den strategin har ju funkat jättebra hittills i vårt polariserade samhälle.

Hängivenhet? Vid det här laget är jag tämligen blasé, men anser det min plikt som medborgare att reagera över falska gräsrotsrörelser. Avskyr all korruption men er kalkylerade skenhelighet tar faktiskt priset.

Hur går det förresten med anställningarna av journalister, reportrar, föreläsare, och lobbyister i er "gräsrotsrörelse?"

Eller ditt ansvarsområde kanske bara är att copy/pasta på Flashback?
Citera
2017-05-10, 14:43
Medlem
Citat:

Men vänta här nu. Det där skrev du som svar på TransitGlorias inlägg som löd: "Det faktum att medlemmar i ett svenskt riksdagsparti inte är välkomna som medlemmar i #jagärhär gör att gruppen inte är politiskt obunden.

Tvärtom betyder det att man tar partipolitisk ställning."

Exakt vad har ditt svar att göra med TransitGloras inlägg egentligen? Det är ju som att du svarar på något helt annat eller tror att det parti som syftas på är Nazistpartiet eller något?
Citera
2017-05-10, 15:09
Medlem
Citat:
https://www.facebook.com/mina.dennert?pnref=lhc.friends

Stålarna som rullat in ska alltså bland annat gå till professionella journalister och reportar.

Hur går det till, när en spontan gräsrotrörelse utan ledare anställer folk? Vem betalar lön och sociala avgifter?

Fast nu ser jag att #jagärhär inte alls bara är "en folkrörelse mot näthat" längre.

http://www.jagarhar.se/stod-oss/

Ni som kan lagen om anställningsavtal måste ju ha en del att inflika här. Finns det något org-nr på #jagärhär,
vem redovisar insamlat belopp ? Har de sk 90-konto eller går Swishen direkt till ett bankkonto som kontrolleras av vem ?
Om anställningsavtal upprättas vem svarar för sociala avgifter och prel skatt, eller är det bara journalister med F-skatt som kan komma ifråga ?

Även en sådan journalist måste ju göra ett bokslut även för ideella pengar. Ideella pengar blir ju inte automatiskt ideella även i fortsättningen om någon, hen eller whatever, med något slags anställningsavtal anlitas.

Liksom som en ideell förening anlitar tex en elektriker för att koppla in vadsomhelst i föreningsstugan, så redovisar elektrikern det som reguljär inkomst, etc, dvs de ideella pengarna upphör att vara ideella, och blir öppna för beskattning...

Har #jagärhär en styrelse och medlemsmatrikel, och när hölls årsmötet, och var ? Finns organisationen registrerad hos Skatteverket ? Och vilket org-nr har den fått ?

Om de nu funderar på att anställa en journalist så kostar det nog runt 300 000 - 400 000 kr/år/person beroende på om erfarenhet osv - Så de insamlade medlen handlar om så mycket pengar ?

Antar att Skatteverket har en del att gräva i ?

Antar att #jagärhär knappast är kapabla att sköta sådant som anställningsavtal, arbetsgivaransvar osv...
Förmodligen har ingen av dem föreningsvana, men detta är utanför mitt kompetensområde, jag vet inte vilka dessa är ?
Hur betalades resorna till Dublin ? Med "föreningens" kreditkort ? Det är i regel inte så lätt för en förening att få ett kreditkort, Kreditkortsföretagen vill ha någon slags säkerhet och då är en förening inte så solid som man kan tro, typ

Magnus Dennert och Mina Dennert vad har de för årsinkomster ?
Har någon i föreningens toppskikt skatteskulder och liknande skulder (KFM) ?

Upplägget luktar Mona Sahlin lång väg, jag gissar att pengarna försvinner ganska snabbt, lyxbilar, hårgele, rödvin, Gula Blend osv osv...
Rätt som det är så blir de väl själva kulturberikade kantro ?
Citera
2017-05-10, 16:23
Medlem
Citat:
Nope det är man inte.
Stöder man SD är man inte för allas lika värde, just för att du stöder SD. Man kan inte ha kakan och äta den också.

Kan du specificera närmare vad du menar med att just SD av alla partier inte är för allas lika värde?

Och tycker du att människor som stöder SD inte har samma värde som människor som stöder andra partier?

(Sedan var det lite underligt med kak-liknelsen i ett sånt här sammanhang även om jag förstås förstår vad du menar).
Citera
2017-05-10, 16:39
Medlem
Citat:
Men herregud människa. Det faktum att medlemmar i ett svenskt riksdagsparti inte är välkomna som medlemmar i #jagärhär gör att gruppen inte är politiskt obunden.

Tvärtom betyder det att man tar partipolitisk ställning.

Får du verkligen ut något av att säga emot dig själv?

Tidningen SvD betecknar sig politiskt (på ledarsidan) som "obunden moderat". Kanske är jagärhär obunden moderat-centerpartist-folkpartist-kristdemokrat-socialdemokrat-miljöpartist-vänsterpartist? Allt utom SD av de partier som nu sitter i riksdagen??

Vore kanske bra om jag är här skriver ut detta tydligt, att människor som tycker om Sveriges nu andra största parti inte är välkomna. Så inga därifrån behöver lägga tid på ansökan i onödan. Jag har nämligen hört talas om att det finns många människor med SD-åsikter som upplevt näthat.

Kanske finns det dock fler partier utanför riksdagen som är välkomna? Fi? Några små vänsterpartier? Eller något litet högerparti rent av?

(Att inte få vara med i - eller bli utesluten ur - jagärhär betraktar de flesta människor helt klart som värre än döden, så många är nog djupt sårade, och finner inget vettigare att syssla med).
Citera
2017-05-10, 19:18
Medlem
TransitGlorias avatar
Kan någon #jagärhärare förklara den här affärsidén lite närmare?

Citat:
Om näthat för forumägare : Sociala media och diskussionsforum är fantastiska för att nå ut och interagera så länge du lyckas hålla trollen borta. Det räcker med ett fåtal användare vars syfte är att sabotera för att lyckas förvränga ditt budskap och ge dina besökare en felaktig bild av det du står för och vill förmedla. #jagärhär hjälper dig att ta kontroll över vad som händer i dina kommentarstrådar.

Från http://www.jagarhar.se/anlita-oss/

Förlåt en okunnig flashbackare, men för mig är det helt barockt att ett diskussionsforums
ä g a r e skall förmedla något budskap över huvud taget. Och om ett diskussionsforums ägare missbrukar sin makt med att styra diskussionen i en viss riktning hoppas jag verkligen att dennes budskap trollas sönder skoningslöst.

Men här erbjuder man alltså sitt stöd?? Hur går det till, exakt? Om jag inte missuppfattat ordet "budskap" och man egentligen menar "förhållningsregler?" Eller?

Snälla, förklara. Vi tycks leva i olika världar.

Edit:

Jag tog bort onödiga spydigheter.
Senast redigerad av TransitGloria 2017-05-10 kl. 20:14.
Citera
2017-05-10, 19:24
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:

#jagärhär

Gruppen tolkar att vara emot massinvandring som rasism och förbjudet och detta med invandring i storlek eller om vi ens ska ha det är en högst politisk fråga.
Citera
2017-05-10, 23:24
Medlem
Citat:
Vänligen sluta spamma samma marknadsföringsbudskap hela tiden. Detta är ett diskussionsforum.

Bemöt istället det jag faktiskt skrev för omväxlings skull.

Eller fortsätt bedriva partipolitisk propaganda och kalla var fjärde väljare nazist. Den strategin har ju funkat jättebra hittills i vårt polariserade samhälle.

Hängivenhet? Vid det här laget är jag tämligen blasé, men anser det min plikt som medborgare att reagera över falska gräsrotsrörelser. Avskyr all korruption men er kalkylerade skenhelighet tar faktiskt priset.

Hur går det förresten med anställningarna av journalister, reportrar, föreläsare, och lobbyister i er "gräsrotsrörelse?"

Eller ditt ansvarsområde kanske bara är att copy/pasta på Flashback?

Jag svarar ju. Får samma svar hela tiden på det jag skriver.
Vet inte om jag orkar skriva det igen men jag gör ett försök till då.
Vad gör gruppen #jagärhär? Jo, vi försöker motverka det som jag skrivit många ggr.
Gruppen har växt till dryga 71000st nu och växer varje dag, vi strävar efter att vanliga människor vågar skriva i sociala medier utan att bli påhoppade hela tiden. Det finns massor av människor som fortfarande inte vågar skriva en enda kommentar av rädsla för att få hot och hat mot sig.
Jag har skrivit det många ggr förut. Från typ 2009 och framåt så funkade just detta att hota folk, rubriker i tidningar osv.
Det funkar inte längre, det blir fler och fler som kommenterar och får något hot och att mot sig så är vi där och säger ifrån.
En del hävdar då att det skulle vara en åsiktskorridor. Nä, det är det absolut inte. Gruppen styr heller inte vad medlemmarna ska skriva.
Missköter man taggen och håller på och hotar folk ja då ryker man från gruppen. Inget konstigt med det.

Detta är min egna åsikt och högst personliga tankar:
Alla som tycker att det är okej att skriva vad som helst i sociala medier går i taket för nu blir det fler och fler som är där och säger till att det där är inte okej. Att kväsa folk med just hot och hat har varit enkelt förut och ingen vågade säga ifrån.
Sen som jag skrev innan, det är FB som sen avgör vilket som är okej på deras plattform enligt de regler som alla har godkänt när man reggar sig på FB.

Att ni här plockar ut enstaka som skriver vad dom tycker och tänker i kommentarsfälten på FB, ja som sagt, vi styr inte vad medlemmarna skriver. Vårt mål är att vi ska sträva åt att få ett samtalsklimat som är sansat. Går någon över gränsen så får gruppen ta upp det isåfall.

Gå in på jagärhär hemsida om någon undrar över föreningen. Där finns all info förresten. Någon undrade om den såg jag..
Citera
2017-05-11, 01:07
Medlem
Citat:
Att kväsa folk med just hot och hat har varit enkelt förut och ingen vågade säga ifrån.

Hur "kväser" man någon med hat? Det låter ju ytterst märkligt då hat är en grundläggande mänsklig känsla, inte en uttrycksform. Förklara gärna det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in