Citat:
Ursprungligen postat av
TransitGloria
https://www.facebook.com/mina.dennert?pnref=lhc.friends
Stålarna som rullat in ska alltså bland annat gå till professionella journalister och reportar.
Hur går det till, när en spontan gräsrotrörelse utan ledare anställer folk? Vem betalar lön och sociala avgifter?
Fast nu ser jag att #jagärhär inte alls bara är "en folkrörelse mot näthat" längre.
http://www.jagarhar.se/stod-oss/
Ni som kan lagen om anställningsavtal måste ju ha en del att inflika här. Finns det något org-nr på #jagärhär,
vem redovisar insamlat belopp ? Har de sk 90-konto eller går Swishen direkt till ett bankkonto som kontrolleras av vem ?
Om anställningsavtal upprättas vem svarar för sociala avgifter och prel skatt, eller är det bara journalister med
F-skatt som kan komma ifråga ?
Även en sådan journalist måste ju göra ett bokslut även för ideella pengar. Ideella pengar blir ju inte automatiskt ideella även i fortsättningen om någon,
hen eller whatever, med något slags anställningsavtal anlitas.
Liksom som en ideell förening anlitar tex en elektriker för att koppla in vadsomhelst i föreningsstugan, så redovisar elektrikern det som reguljär inkomst, etc, dvs de ideella pengarna upphör att vara ideella, och blir öppna för beskattning...
Har #jagärhär en styrelse och medlemsmatrikel, och när hölls årsmötet, och var ? Finns organisationen registrerad hos Skatteverket ? Och vilket org-nr har den fått ?
Om de nu funderar på att anställa en journalist så kostar det nog runt 300 000 - 400 000 kr/år/person beroende på om erfarenhet osv - Så de insamlade medlen handlar om så mycket pengar ?
Antar att Skatteverket har en del att gräva i ?
Antar att #jagärhär knappast är kapabla att sköta sådant som anställningsavtal, arbetsgivaransvar osv...
Förmodligen har ingen av dem föreningsvana, men detta är utanför mitt kompetensområde, jag vet inte vilka dessa är ?
Hur betalades resorna till Dublin ? Med "föreningens" kreditkort ? Det är i regel inte så lätt för en förening att få ett kreditkort, Kreditkortsföretagen vill ha någon slags säkerhet och då är en förening inte så solid som man kan tro, typ
Magnus Dennert och Mina Dennert vad har de för årsinkomster ?
Har någon i föreningens toppskikt skatteskulder och liknande skulder (KFM) ?
Upplägget luktar
Mona Sahlin lång väg, jag gissar att pengarna försvinner ganska snabbt, lyxbilar, hårgele, rödvin, Gula Blend osv osv...
Rätt som det är så blir de väl själva kulturberikade kantro ?