2017-10-06, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobRoys
Här är ett annat exempel, samma metoder och avsikter som jagärhär men på ett kommunalt plan. Åsiktspolisen har flera ansikten, beroende på vilken nivå "brottet" sker. Bernt är en f.d. tandhygienist som tipsade migrationsverket att åldern på vissa "ensamkommande" som han behandlade, inte kan stämma. Han och hans familj på fru och ett barn riskerar att få all sin egendom konfiskerad:

https://samnytt.se/golare-har-inga-p...at-bernts-ode/

Gissar att detta har en egen tråd, men jag tar upp detta som exempel för att visa på likheterna med jagärhär. Fascism i sin renaste form.

Såg att Janouch går in på fallet med tandhygienisten i sitt senaste inlägg i sin nättidning:

http://katerinamagasin.se/ensamkomma...-pa-sina-krav/

Det Är också ett sådant exempel - det här med tandhygienisten - som JÄHvlarna genast skulle kalla hålla på och skriva ursäktande kring, och okunnigt om.
"Han misskötte ju sin tjänst", " Han följer inte reglerna" osv osv. De diskuterar aldrig sakligt på det sätt som de påstår att de ska göra.
Citera
2017-10-06, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kri100
"Gemensam grupp mot näthat

Jag är här är en grupp för aktion på nätet. Om du ser hat när du surfar på nätet så dela länken i gruppen. I ditt inlägg skriver du vad du vill att vi ska göra till exempel hjälpa till att kommentera eller anmäla."

Men SER gruppen "hat" när de surfar runt "i sina egna kvarter" på nätet? Ingen risk bli hemmablind?!?

http://www.landetsfria.se/artikel/125705

Bra påpekande, jag tycker också att man ser den fåniga taggen mer och mer sällan. Däremot känner man igen dem på att det likförbannat kommer i en svärm och skriver en massa plattityder som inte tillför debatten något vettigt.
Citera
2017-10-06, 10:00
Medlem
"Brottet” mot ”communityreglerna” denna gång var att lyfta det faktum att en kvinna vid namn Fredrika Johansson ifrågasatte ”av nyfikenhet” varför hennes bekant, en Kristin Mårtensson, lajkat mitt reportage om pappan vars 13-åriga dotter gängvåldtogs av fem utländska män. Detta innebar, enligt åsiktspoliskvinnan Fredrika, att jag ”lyckats hetsa upp en vidrig stämning”. Responsen blev att Kristin, som kritiserats, tackade förfärat för att hon uppmärksammats att hon ”kommit åt gillaknappen”.

Är någon av de nämnda kvinnorna möjligen JÄH-medlemmar?
Någon som vet?!?
Ironiskt att de är varandras åsiktspoliser till på köpet. Tycker -och trycker - man "fel" utesluts man kanske ur sekten?

http://katerinamagasin.se/att-varna-...ktigaste-kamp/
Citera
2017-10-06, 10:04
Medlem
Kanske är det svårt att lämna sekten jagärhär?
Kommer en del medlemmar att längre fram behöva hjälp av avprogrammerare?
Många som är med i sekten är säkert ensamma människor som nu fått en falsk gemensamskap på nätet. Men de får bara vara med i sekten så länge de uppför sig som sektledaren Mina Dennert vill att de ska göra.

Behövs avprogrammerare?
Citera
2017-10-06, 10:14
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yrisens
Från 2009 till långt fram på 2016 så tystades alla som stod upp mot SD svansen genom hot, det var dödshot mm som uppmärksammades i media då.
Detta har jag skrivit förut i tidigare kommentarer. Högersvansen tog över alla diskussioner och när någon sa ifrån så hotades man. Jag vet, jag var med och deltog i diskussionerna då och fick hot jag med.
Det jagärhär gör att inte hota. Du har fortfarande inte förstått vad jag har skrivit om hur gruppen funkar.
Då var FB nytt, relativt enkelt att tysta ner andra. Det är något du inte nämner.
Digitaliseringen går fort och sen dess har människor också en annan syn.
Det går liksom inte att jämföra. Gruppen grundades av Mina för en god sak, och det är fortfarande en god sak. Skillnaden är att väsäntligt många mera nu står upp för sin åsikt och även vågar säga nånting.
Detta gör att högersvansen börjar gråta och skriker åsiktskorridor.
När jag skrek samma sak 2012 så blev jag hotad av högersvansen.
Då var det inte tal om att någon kvävde några diskussioner.
Som jag även skrivit förut, då fungerade det för högersvansen, men det gör det inte idag.
Finns fortfarande människor som skriver och säger, åhh idag vågade jag skriva en kommentar på FB.

Det där om sidor som ska avfärdas och sekt osv. Rent skitsnack.

Ta diskussionen och debatten istället. Det gjorde jag på fb och gör det än.
Hövligt språk och lyssna på andra. Det räcker.

Sen, FB har regler, det är fortfarande de som bestämmer. Det kvittar om EN eller TUSEN anmäler. De gör en granskning oavsett och sen avgör om de ska ta bort eller inte.

Att börja yra om stenrunor, knyppling och gummianka på 1300 talet är helt ointressant faktiskt.
"Gruppen grundades av Mina för en god sak".

Du vet vad vägen till helvetet är kantad med?

Nå, du ser inte detta men Mina skapade ett monster av samma art du beskriver. Ni tystar genom att få sidor nedsläckta och genom att dränka kommentarsfält så att ni är de enda som syns där. Ett grundläggande problem i detta är att huvuddelen av er inte är så intelligenta eller har någon förståelse för begreppet yttrandefrihet. Allt för många av er definierar hat, hot och rasism som att någon med motsatt åsikt säger emot er i en ton ni ogillar. Ni blandar regelmässigt ihop hat med rättmätig vrede.

... och ni låter er styras av människor med en politisk agenda.

Du ser inte detta - du ser det goda syftet och du ser kommentarsfält med åsikter du tycker om och du är nöjd. Du ser sidor släckas ned och skålar för ännu en seger. Du försvarar ett samhälle där färre får komma till tals - där vad som får uttryckas och hur det får uttryckas dikteras av en åsiktshomogen grupp som framför statligt sanktionerade åsikter.

Du företräder dessutom en grupp som vill gå ännu längre. Ni vill att Facebook anställer censorer i varje land, människor som aktivt letar efter Facebooksidor som de anser uttrycker hat och ser till att dessa stängs ned. Censorer som ser till att privatpersoner håller sina kommentarsfält anständiga annars riskerar även dessa att få sina konton nedsläckta.

Den dag dessa tjänster utlyses tror jag visionen inkluderar att de besättes av människor aktiva i #jagärhär.
Citera
2017-10-06, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kri100
"Gemensam grupp mot näthat

Jag är här är en grupp för aktion på nätet. Om du ser hat när du surfar på nätet så dela länken i gruppen. I ditt inlägg skriver du vad du vill att vi ska göra till exempel hjälpa till att kommentera eller anmäla."

Men SER gruppen "hat" när de surfar runt "i sina egna kvarter" på nätet? Ingen risk bli hemmablind?!?

http://www.landetsfria.se/artikel/125705

Klart de inte lägger märke till "hat"""" om det finns bland åsikter de själva vill gynna.

Är inte JÄH mest till för att slå blint mot allt som de anser är höger? Hur mkt vänstersidor är de inne på och har aktioner på?
Är själv inte speciellt förtjust i mycket högern, men gillar inte den här typen av statligt sanktionerad censur.

Både SVT och regeringen stödjer JÄH:s censurerande aktioner.
Citera
2017-10-06, 10:32
Medlem
Varför är Wikipedia helt okritisk:

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Jag%C3%A4rh%C3%A4r
Citera
2017-10-06, 12:55
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MariaMary

Sannolikt är det någon i administrationsgruppen för #jagärhär som skrivit den.
Citera
2017-10-06, 14:16
Citat:

Patetisk artikel. Läser sällan svenska Wikipedia, men av det jag sett är helt enkelt antalet skribenter för litet för att säkerställa att kvaliteten är godtagbar.

Vad jag antar är artikelförfattaren har försökt motivera sitt alster på diskussionssidan:

Citat:
Det rör min artikel om föreningen Jagarhär [...] Jag ser inte föreningen som en Facebook grupp utan som ett uttryck för vår samtid. Att det sveper en högerextrem våg över Västvärlden med Le Pen och Trump i spetsen är en historisk händelse i vissa delar jämförbart med Franska revolutionen.[ ] Hopplösheten och misstron mot myndigheter är några gemensamma nämnare. Nu hörs röster om att den högerextrema rörelsen har maxat och sakta kommer dala. En motkraft har vaknat. Jagärhär är en manifest av den motkraften och symboliserar detta väl. En folkrörelse.

Citera
2017-10-06, 14:28
Medlem
Totiuss avatar
En sluten grupp som #jagärhär påminner om det som Franz Kafka beskriver i romanen Processen (påbörjades 1914, gavs ut postumt 1925).
Romanen handlar om Josef K., som en morgon blir häktad utan att få reda på orsaken eller vilket brott han anklagas för. I boken skildras Josef K.:s väg genom labyrintlika domstolar i ett absurt rättssystem.
[...]
Förgäves försöker han övertyga åklagaren om sin oskuld, varvid han blir utskrattad av vissa åhörare. Processen mot honom går vidare. Domaren får han aldrig se och han vet inte vilket brott han anklagas för.
[...]
(Källa: https://sv.wikipedia.org/wiki/Processen
Processen börjar såhär:
NÅGON måste ha förtalat Josef K., ty utan att ha gjort något ont häktades han en morgon.

Sedan följer en surrealistisk mardröm av utsatthet, härskartekniker och rättslöshet. Här finns stora likheter med sådant som händer i Sverige, t.ex. drevet mot ”Trollfabriken” Granskning Sverige.

Processen slutar såhär:

Sverige börjar alltmer likna den absurda värld som Kafka beskriver. Omgivningen med politiskt korrekta människor och grupper som #jagärhär känns alltmer hotfull. Kafkas 100 år gamla ord börjar lysa som i eldskrift.
Citera
2017-10-06, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fryskyl
Patetisk artikel. Läser sällan svenska Wikipedia, men av det jag sett är helt enkelt antalet skribenter för litet för att säkerställa att kvaliteten är godtagbar.

Vad jag antar är artikelförfattaren har försökt motivera sitt alster på diskussionssidan:

"Föreningen har uppmärksammats i flera olika seriösa nyhetsmedier. Jag anser att relevansen är väl styrkt."

Haha, ja i SVT som enbart gett positiv uppmärksamhet och inte minsta kritik. Och Dennert arbetar respektive har arbetat på SVT, samt har förmodligen många vänner har du på SVT och i övriga media. Att kritisera JÄH kan då måhända påverka karriären i negativ riktning?

Håller med om att det är patetiskt.
Citera
2017-10-06, 16:05
Citat:
"Föreningen har uppmärksammats i flera olika seriösa nyhetsmedier. Jag anser att relevansen är väl styrkt."

Haha, ja i SVT som enbart gett positiv uppmärksamhet och inte minsta kritik. Och Dennert arbetar respektive har arbetat på SVT, samt har förmodligen många vänner har du på SVT och i övriga media. Att kritisera JÄH kan då måhända påverka karriären i negativ riktning?

Håller med om att det är patetiskt.

Wikipedia på "jagarhär", min fetning:

Citat:
Föreningens syfte är att förändra tonen i samhällsdebatten genom att bland annat uppmuntra civilkurage och motarbeta näthat och filterbubblor.

Wikipedia på förgreningssidan på "flashback", min fetning:

Citat:
ett internetforum som säger sig verka för yttrandefrihet

Sen har naturligtvis flashback-artikeln underrubriker om "näthat" och "bristande moderering".

Annars är jag väl inte per se emot att det finns en artikel på Wikipedia om #jagärhär-packet. Men som med alla sådana artiklar är det rätt godtyckligt hur mycket kritik osv de tar upp. Neutraliteten är hursomhelst bristande här, det kan man lugnt konstatera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in