2017-10-06, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fryskyl
Wikipedia på "jagarhär", min fetning:

Wikipedia på förgreningssidan på "flashback", min fetning:

Sen har naturligtvis flashback-artikeln underrubriker om "näthat" och "bristande moderering".

Annars är jag väl inte per se emot att det finns en artikel på Wikipedia om #jagärhär-packet. Men som med alla sådana artiklar är det rätt godtyckligt hur mycket kritik osv de tar upp. Neutraliteten är hursomhelst bristande här, det kan man lugnt konstatera.

Blir onekligen mycket komik kring hur gruppen säger sig vilja agera till skillnad från hur den i realiteten agerar/fungerar.
Citera
2017-10-06, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
"Gruppen grundades av Mina för en god sak".

Du vet vad vägen till helvetet är kantad med?

Nå, du ser inte detta men Mina skapade ett monster av samma art du beskriver. Ni tystar genom att få sidor nedsläckta och genom att dränka kommentarsfält så att ni är de enda som syns där. Ett grundläggande problem i detta är att huvuddelen av er inte är så intelligenta eller har någon förståelse för begreppet yttrandefrihet. Allt för många av er definierar hat, hot och rasism som att någon med motsatt åsikt säger emot er i en ton ni ogillar. Ni blandar regelmässigt ihop hat med rättmätig vrede.

... och ni låter er styras av människor med en politisk agenda.

Du ser inte detta - du ser det goda syftet och du ser kommentarsfält med åsikter du tycker om och du är nöjd. Du ser sidor släckas ned och skålar för ännu en seger. Du försvarar ett samhälle där färre får komma till tals - där vad som får uttryckas och hur det får uttryckas dikteras av en åsiktshomogen grupp som framför statligt sanktionerade åsikter.

Du företräder dessutom en grupp som vill gå ännu längre. Ni vill att Facebook anställer censorer i varje land, människor som aktivt letar efter Facebooksidor som de anser uttrycker hat och ser till att dessa stängs ned. Censorer som ser till att privatpersoner håller sina kommentarsfält anständiga annars riskerar även dessa att få sina konton nedsläckta.

Den dag dessa tjänster utlyses tror jag visionen inkluderar att de besättes av människor aktiva i #jagärhär.

Suck. Du skriver att jag inte förstår. Jag har gång på gång förklarat hur gruppen fungerar.
Självklart att alla får komma till tals jagärhär har aldrig påstått att gruppen ska hindra någon.
Gruppen har aldrig sagt att man inte får ha en annan åsikt.
Men okej, ska förklara ur en annan synvinkel då. Gruppen fungerar ungefär som en anslagstavla, inte riktigt men rätt nära. Och med tanke på hur mycket jag förklarat om hur gruppen fungerar så tror jag nog du fattar vad jag menar..

Vad menar du med att vi vill anställa censorer?

Jag kollar in på rätt många sidor på nätet, oavsett inriktning. De allra allra flesta sidor där det förekommer hot och hat är högersidor på fb. Tipsa gärna om någon vänstersida som hotar folk för att man har en annan åsikt så ska jag gladeligen springa in där och skriva och anmäla regelbrott.

Nu kanske jag har fel, rätta mig gärna, men jag har drar slutsatsen av att du anser att folk kan skriva vad man vill i stort sett för att få fram det man vill ha sagt. I stort sett nu alltså.
Möjligt jag blandar ihop dig med någon av de andra. Men, det funkar inte så på Facebooks plattform som jag sagt förut. Finns regler som man har accepterat då när man skapade ett konto på FB.
Detta är något ni undviker att ens prata om.
Hela facebookplattformen är uppbyggd på att bla man rapporterar sådant som strider mot reglerna.
Sen är det FB som beslutar om det är regelöverträdelser eller inte.
FB tar heller ingen hänsyn till om 10000000st anmäler eller om EN gör det.

Sen, återigen, alltid den enskildes ansvar för vad man skriver på FB, fortfarande. Ingen som styr någon om vad man ska säga. Gruppen har regler som gäller i gruppen och man ska även använda taggen på rätt sätt, alltså inte skriva hot och hat och sen använda taggen tex.
MEN fortfarande den enskildes ansvar, lika mycket ansvar har alla för sin egen fb sida.
Skulle jag låta min fb sida svämma över av hatkommentarer, bilder mm från andra eller skriva själv på min sida så ja, då riskerar min sida att stängas ner eller avstängning en viss tid.
Så FB fungerar..

Tillsist, någon i tråden hänvisar fortfarande till jagärhär.com, som har samma innehåll som gangrapesweden.com. Där klassas alla i gruppen som terrorister, och gruppen har Terrormanualer.
Plus att man hänger ut folk offentligt på en sida som samarbetar med en nazistorganisation.
Och det försvaras hela tiden.

På FB har man en mycket tydlig regel, man måste vara den man utger sig för att vara, alltså, fejkkonton är inte tillåtna. Man MÅSTE ha sitt eget namn på sidan tex.
Okej, vi börjar där, då ber vi fb rensa bort alla fejkkonton, sen börjar alla grupper hänga ut alla bara för man har en annan åsikt då? Eller? Ni tycker ju det är helt okej.
Okej, vad betyder det? Anarki då kanske. Är det det ni vill ha?
Det vill inte vi ha. Vi håller till på en plattform som nu i många år har varit högersvansen främsta verktyg att tysta ner och hota människor som har råkat stå upp mot framförallt SD.

Idag går högersvansen bananas för att fler och fler vågar stå upp, då skriker ni åsiktskorridor och hänger ut folk offentligt för på det viset tysta ner människor, vilket är in i helvete fegt. Ursäkta svordomen. Det är både fegt och ynkligt, och sen med grova förtal säga att alla i gruppen är terrorister.
.

Sist, vi som är med i gruppen styrs inte av någon. Hur många gånger ska jag behöva skriva det. Ingen från jagärhär styr vad jag tycker och tänker eller vad jag ska skriva osv.
När ska ni fatta detta????
Citera
2017-10-06, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yrisens
Suck. Du skriver att jag inte förstår. Jag har gång på gång förklarat hur gruppen fungerar.
Självklart att alla får komma till tals jagärhär har aldrig påstått att gruppen ska hindra någon.
Men okej, ska förklara ur en annan synvinkel då. Gruppen fungerar ungefär som en anslagstavla, inte riktigt men rätt nära. Och med tanke på hur mycket jag förklarat om hur gruppen fungerar så tror jag nog du fattar vad jag menar..

Jag kollar in på rätt många sidor på nätet, oavsett inriktning. De allra allra flesta sidor där det förekommer hot och hat är högersidor på fb. Tipsa gärna om någon vänstersida som hotar folk för att man har en annan åsikt så ska jag gladeligen springa in där och skriva och anmäla regelbrott.

Nu kanske jag har fel, rätta mig gärna, men jag har drar slutsatsen av att du anser att folk kan skriva vad man vill i stort sett för att få fram det man vill ha sagt. I stort sett nu alltså.
Möjligt jag blandar ihop dig med någon av de andra. Men, det funkar inte så på Facebooks plattform som jag sagt förut. Finns regler som man har accepterat då när man skapade ett konto på FB.
Detta är något ni undviker att ens prata om.
Hela facebookplattformen är uppbyggd på att bla man rapporterar sådant som strider mot reglerna.
Sen är det FB som beslutar om det är regelöverträdelser eller inte.
FB tar heller ingen hänsyn till om 10000000st anmäler eller om EN gör det.

Sen, återigen, alltid den enskildes ansvar för vad man skriver på FB, fortfarande. Ingen som styr någon om vad man ska säga. Gruppen har regler som gäller i gruppen och man ska även använda taggen på rätt sätt, alltså inte skriva hot och hat och sen använda taggen tex.
MEN fortfarande den enskildes ansvar, lika mycket ansvar har alla för sin egen fb sida.
Skulle jag låta min fb sida svämma över av hatkommentarer, bilder mm från andra eller skriva själv på min sida så ja, då riskerar min sida att stängas ner eller avstängning en viss tid.
Så FB fungerar..

Tillsist, någon i tråden hänvisar fortfarande till jagärhär.com, som har samma innehåll som gangrapesweden.com. Där klassas alla i gruppen som terrorister, och gruppen har Terrormanualer.
Plus att man hänger ut folk offentligt på en sida som samarbetar med en nazistorganisation.
Och det försvaras hela tiden.

På FB har man en mycket tydlig regel, man måste vara den man utger sig för att vara, alltså, fejkkonton är inte tillåtna. Man MÅSTE ha sitt eget namn på sidan tex.
Okej, vi börjar där, då ber vi fb rensa bort alla fejkkonton, sen börjar alla grupper hänga ut alla bara för man har en annan åsikt då? Eller? Ni tycker ju det är helt okej.
Okej, vad betyder det? Anarki då kanske. Är det det ni vill ha?
Det vill inte vi ha. Vi håller till på en plattform som nu i många år har varit högersvansen främsta verktyg att tysta ner och hota människor som har råkat stå upp mot framförallt SD.

Idag går högersvansen bananas för att fler och fler vågar stå upp, då skriker ni åsiktskorridor och hänger ut folk offentligt för på det viset tysta ner människor, vilket är in i helvete fegt. Ursäkta svordomen. Det är både fegt och ynkligt, och sen med grova förtal säga att alla i gruppen är terrorister.
.

Sist, vi som är med i gruppen styrs inte av någon. Hur många gånger ska jag behöva skriva det. Ingen från jagärhär styr vad jag tycker och tänker eller vad jag ska skriva osv.

Flera tycker inte att taggen syns lika ofta längre. Har ni börjat göra aktioner utan den?

Annars rätt praktiskt, för när man ser taggen #jagärhär vet man ofta att det är inlägg utan substans som man kan hoppa över. Vore tacksam om ni satte taggen i början av inläggen i fortsättningen dock, så ser man lättare det man inte behöver läsa i en diskussion.
Citera
2017-10-06, 17:10
Medlem
Från Twitter:
"Mina Dennert, grundare av #jagärhär porträtteras i vår serie #opinionsbildaren denna v. Hela porträttet: "

https://mobile.twitter.com/svtopinio...56254202146816

En av kommentarerna på Twitterinlägget:
"Ni kanske ska nämna att hennes man är chef för sociala medier på SVT? En liten detalj i sammanhanget. #svpol #jagärhär #svågerpolitik "

Magnus Dennert:
"Konceptansvarig för webb, mobila plattformar och sociala medier på Fakta/Underhållning, SVT Göteborg."

Men detta är kanske värre än svågerpolitik? Mina har också arbetat på SVT. Är det deras vänner och kollegor inom media som fixar idolportätten medan kritiska röster helt uteblir? Om man är kritisk - Är det slut med karriären då?
Senast redigerad av MariaMary 2017-10-06 kl. 17:13.
Citera
2017-10-06, 17:27
Citat:
Ursprungligen postat av MariaMary
Såg att Janouch går in på fallet med tandhygienisten i sitt senaste inlägg i sin nättidning:

http://katerinamagasin.se/ensamkomma...-pa-sina-krav/

Det Är också ett sådant exempel - det här med tandhygienisten - som JÄHvlarna genast skulle kalla hålla på och skriva ursäktande kring, och okunnigt om.
"Han misskötte ju sin tjänst", " Han följer inte reglerna" osv osv. De diskuterar aldrig sakligt på det sätt som de påstår att de ska göra.

Ok. Det som besvärar mig mest är när vanliga medborgare inte inser bättre än att antingen själva eller genom att ta ställning för, medan den korrumperade makten använder sin styrka för att tysta andra vanliga medborgare.

Man gör sig själv då till en maktens marionett istället för att jobba för mer demokrati och förändring där alla får mer att säga till om.
Senast redigerad av RobRoys 2017-10-06 kl. 17:50.
Citera
2017-10-06, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobRoys
Ok. Det som besvärar mig mest är när vanliga medborgare inte inser bättre än att antingen själva eller genom att ta ställning för, medan den korrumperade makten använder sin styrka för att tysta andra vanliga medborgare.

Man gör sig själv då till maktens marionett istället för att jobba för mer demokrati och förändring där alla får mer att säga till om.

Nu fattade jag inte riktigt vad du menade med det du skrev ovan.
Citera
2017-10-06, 18:02
Citat:

Inser du verkligen inte att ni är indoktrinerade när ni direkt eller indirekt springer maktens/etablissemangets intressen?
Citera
2017-10-06, 18:16
Medlem
Jagärhär verkar vilja att allt ska vara som ett trevligt kafferep, viktigare med så kallad god ton än något vettigt innehåll.

Många kan nog annars föredra lite mindre god ton så länge något vettigt sägs.

Känns som att många i jagärhär verkar vara väldigt rädda för känslor - såsom fullt berättigad ilska över vad som händer i vårt land.

Det verkar som att de vill lägga locket på - men gör inte det att trycket snarare ökar?

Mina Dennert och hennes man tycks bo i ett väldigt skyddat område. Sedan menar sig Mina dock fått utstå en hel del hat på grund av att hon har "utländskt" utseende. Och visst, det är inget jag i så fall försvarar. Men hon och hennes man tycks ha ett ytterst privilegierat liv nu, men vill ändå uppfostra också de som är besvikna över utvecklingen i landet och bor i mindre trygga områden.
Citera
2017-10-06, 18:20
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Jag vet hur gruppen arbetar och jag har beskrivit effekten av det.
Citat:
Att era ledare förespråkar en modell där Facebook anställer personer i varje land som patrullerar Facebooks och rapporterar sidor och användare som de bedömer inte håller efter hatet. På så vis kan de få bort misshagliga åsikter snabbare - så att färre hinner ta del av dem. Viktigt inför valet, kan tyckas.

I artikeln får vi en känsla för hur låg tröskeln är för att ett inlägg ska tas bort. En mening som denna skulle vara förbjuden: “VARFÖR får denna pajasen fortfarande vara inrikesminister, han är ju för fan en fara för Sveriges befolkning! Samma pack som (x) Islamistsvin (x)...deras vidriga agenda blir bara mer och mer uppenbar!”

Det skulle alltså vara förbjudet att kalla Ygeman för "pajas" eller Kaplan (jag gissar här) för ett islamistsvin?

Som jämförelse noterar jag att en av dem som undertecknat artikeln slänger sig med frasen "Sverigedemokrater är nazister i kostym". Men, det är okej när ni gör det.

Du är ett verktyg (eller tool, som har en mer dubbel innebörd) i händerna på människor som vill ha långtgående inskränkningar i yttrandefriheten. Människor som till och med går så långt att de kritiserar svt för att publicera vissa nyheter då reaktionerna kan komma att innehålla hat. Med andra ord - de uppmanar journalister att idka självcensur och välja "rätt" nyheter.

https://nyheter24.se/debatt/851908-f...oppar-nathatet
Citat:
När Sverigedemokraternas ungdomsförbund publicerade en bild på Muhammed i Luciakrona och möttes av hot och hat i kommentarsfältet var det enda spår som syntes av #jagärhär att en av era medlemmar uttryckte åsikten att sidan borde stängas ned - så tack, men nej tack. Ni är demokratins dödgrävare och jag tänker inte medverka till att "skicka" dig någonstans.
Citera
2017-10-06, 18:21
Medlem
FruStormuftis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MariaMary
Från Twitter:
"Mina Dennert, grundare av #jagärhär porträtteras i vår serie #opinionsbildaren denna v. Hela porträttet: "

https://mobile.twitter.com/svtopinio...56254202146816

En av kommentarerna på Twitterinlägget:
"Ni kanske ska nämna att hennes man är chef för sociala medier på SVT? En liten detalj i sammanhanget. #svpol #jagärhär #svågerpolitik "

Magnus Dennert:
"Konceptansvarig för webb, mobila plattformar och sociala medier på Fakta/Underhållning, SVT Göteborg."

Men detta är kanske värre än svågerpolitik? Mina har också arbetat på SVT. Är det deras vänner och kollegor inom media som fixar idolportätten medan kritiska röster helt uteblir? Om man är kritisk - Är det slut med karriären då?

Vad vill de uppnå, egentligen?
Jag fattar inte.
Citera
2017-10-06, 18:30
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FruStormufti
Vad vill de uppnå, egentligen?
Jag fattar inte.
De leds av en kvinna som längtar tillbaka till när hon stod med andra på stationer runt om i Sverige och tog emot flyktingar 2015, en kvinna som tyckte det var en riktig strategi av journalisterna att inte låta SD komma till tals (hon verkade själv som journalist).

De agerar i trådar där potentiella SD-sympatisörer kan komma att dyka upp och initialt sades det att de skulle hålla på till valet 2018.

Man kan ana en rätt så tydlig politisk agenda.
Citera
2017-10-06, 18:42
Medlem
FruStormuftis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
De leds av en kvinna som längtar tillbaka till när hon stod med andra på stationer runt om i Sverige och tog emot flyktingar 2015, en kvinna som tyckte det var en riktig strategi av journalisterna att inte låta SD komma till tals (hon verkade själv som journalist).

De agerar i trådar där potentiella SD-sympatisörer kan komma att dyka upp och initialt sades det att de skulle hålla på till valet 2018.

Man kan ana en rätt så tydlig politisk agenda.

Exkluderande personer alltså. Som dem de kallar rasister.
Tackar, då hänger jag med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in