Citat:
Ursprungligen postat av
Rufos
JÄH spänner musklerna och inleder ett stort drev mot alla Facebook-inlägg som tog upp
SVTs censur av serien Bert.
Nu rycker dom ut i full armé och försvarar SVTs censur med näbbar och klor.
Ungefär såhär ser toppkommentarerna ut nu
(kommentarer med flest likes / ryggdunkningar).
Första kommentaren: https://i.imgur.com/aAO0Zm4.jpg
Andra kommentaren: https://i.imgur.com/PfthEgC.jpg
Lägg märke till hur mycket tid skribenten lägger ner på sin smörja, samt vågen av ryggdunkningar. Skärmbilderna är saxade från Expressens Facebook-inlägg om censuren.
Aktivisterna har slutat använda taggen #Jagärhär, för att folk inte ska fatta att det är gruppen som ligger bakom.
Ja, nu börjar debatten närma sig sandlådenivå igen. Mina tror alltså att det är folk som inte förstår problematiken med sexköp av barn och "n-ordet" (som hon uttrycker det och sätter därmed ordet "neger" i huvudet på folk utan att ta ansvar för det, som Louis CK uttryckte det) som är anledningen till att folk reagerar. Det hon inte fattar är att sexköp av barn, rasism och hat inte försvinner genom att man censurerar verkligheten, tv-serier eller böcker. Ordet "neger" kommer att ersättas med ett annat ord med samma innebörd samtidigt så kan ett ord i sig aldrig vara rasistiskt utan det rasistiska hänger alltid ihop med hur orden används eller uttrycks.
Nu har jag inte sett Bert avsnittet med "barnsex" men jag utgår från att kontexten var i en skämtsam ton och att kunna skämta om de mest allvarliga saker är ju ett sätt att kunna förhålla sig till dem.
Det är min fasta övertygelse att revolutioner är resultatet av en förtryckt ilska som inte har tillåtits att uttryckas, alltså precis den miljö jagärhär skapar genom sitt agerande. Endast genom att föra samtal med varandra kan vi bli upplysta och utvecklas även om det innebär att hårda ord och hat kommer att uttryckas - bättre att det uttrycks där den kan ses och bemötas än att låta den gro som ogräs i mörkret, den försvinner som sagt inte bara för att den inte syns.
Ett samhälle som censurerar och tystar sig själv och andra är inte ett samhälle som utvecklas utan ett samhälle som invecklas, och förhoppningsvis kommer Mina att inse det innan hon är den som åsiktspolisen tvingar till tystnad.
Att tysta och censurera andra är i längden att tysta och censurera sig själv. Sambandet är självklart om man klarar att höja blicken bara lite lite.