2017-10-06, 18:53
Medlem
Dessa jagärhär-medlemmar har skrivit en artikel om vad jagärhär vill. Artikelförfattare/undertecknare är följande från är jagärhär :

Catarina Brown
Christina Mörtvik
My Melander
Lena Engdahl-Christensson
Cilla Wyke
Mina Dennert
Roger Wiklander
Jenny Abrahamsson
Ann-Katrin Engman
Görel Envall
Nicke Ek
Andrea Morwing Theorén
Mattias Lahti Davidsson
Anders Isaksson
Josefin Lindell-Sjögren
Robert Hedström
Marie-Louise Johansson
Nina Hersson-Daniels
Anders Magnusson
Magnus Dennert
Tomas Karlsson
Karin Berg
Lena Engdahl-Christensson
Per Jönsson
Mariah Ben Salem Dynehäll
Sara LG Svensson
Atalanta Ort
Robert Hedström
Jacob Möllstam
Amanda Forsberg
Jens Rosbäck
Anders Isaksson
Eva Karlsson
Ann-Christine Norman
Sari Knuuti-scharin

"Vi i #jagärhär försvarar rätten till religionsfrihet, vi kämpar mot rasism, sexism och intolerans.
Vi vill betona att vi aldrig någonsin försvarar våld eller övergrepp. Det vi är ute efter är en mer faktabaserad debatt som inte generaliserar eller dömer människor baserat på vare sig deras kön, ursprung, religion eller sexualitet. Och eftersom en väldigt stor del av debatten även före terrordådet fastnat i frågor om islamisering vill vi stanna upp lite vid just diskussionen om muslimer och integration."

Läs mer här:

http://www.aftonbladet.se/debatt/a/y...li-integrerade
Citera
2017-10-06, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
De leds av en kvinna som längtar tillbaka till när hon stod med andra på stationer runt om i Sverige och tog emot flyktingar 2015, en kvinna som tyckte det var en riktig strategi av journalisterna att inte låta SD komma till tals (hon verkade själv som journalist).

De agerar i trådar där potentiella SD-sympatisörer kan komma att dyka upp och initialt sades det att de skulle hålla på till valet 2018.

Man kan ana en rätt så tydlig politisk agenda.

Aha, Refugees welcome?
Citera
2017-10-06, 20:56
Medlem
Rufoss avatar
JÄH spänner musklerna och inleder ett stort drev mot alla Facebook-inlägg som tog upp SVTs censur av serien Bert. Nu försvarar dom SVTs censur med näbbar och klor.

Ungefär såhär ser toppkommentarerna ut (kommentarer med flest likes / ryggdunkningar).

Exempel: https://i.imgur.com/aAO0Zm4.jpg

Exempel: https://i.imgur.com/PfthEgC.jpg

Lägg märke till hur mycket tid personerna lägger ner på sin smörja, samt den enorma vågen av ryggdunkningar som följer. Skärmbilderna är saxade från Expressens Facebook-inlägg om SVT-censuren, men båda kommentarerna (och flera liknande) dyker upp även i andra mediers inlägg.

Kommentaren från Mina Dennert finns hos Expressen, Aftonbladet, SVD, och förmodligen fler sidor.

Gruppen har slutat använda taggen #Jagärhär, för att vanligt folk inte ska fatta att det är gruppen som ligger bakom kommentarerna.
Senast redigerad av Rufos 2017-10-06 kl. 21:45.
Citera
2017-10-06, 21:17
Medlem
BlackBookss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rufos
Aktivisterna har slutat använda taggen #Jagärhär, för att folk inte ska fatta att det är gruppen som ligger bakom.

Direktiv uppifrån.
https://imgur.com/a/EBJXh
Citera
2017-10-06, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackBooks
Direktiv uppifrån.
https://imgur.com/a/EBJXh

Kan ni inte läsa eller ha läsförståelse??
Mina skriver att ENBART skriva #jagärhär som kommentar ska man inte göra. Inget annat.
Det är ett direktiv däremot.

Jösses. Ni ser bara det ni vill se tydligen__
Citera
2017-10-06, 21:46
Citat:
JÄH spänner musklerna och inleder ett stort drev mot alla Facebook-inlägg som tog upp SVTs censur av serien Bert.

Nu rycker dom ut i full armé och försvarar SVTs censur med näbbar och klor.

Ungefär såhär ser toppkommentarerna ut nu (kommentarer med flest likes / ryggdunkningar).

Första kommentaren: https://i.imgur.com/aAO0Zm4.jpg

Andra kommentaren: https://i.imgur.com/PfthEgC.jpg

Lägg märke till hur mycket tid skribenten lägger ner på sin smörja, samt vågen av ryggdunkningar. Skärmbilderna är saxade från Expressens Facebook-inlägg om censuren.

Aktivisterna har slutat använda taggen #Jagärhär, för att folk inte ska fatta att det är gruppen som ligger bakom.

Ja, nu börjar debatten närma sig sandlådenivå igen. Mina tror alltså att det är folk som inte förstår problematiken med sexköp av barn och "n-ordet" (som hon uttrycker det och sätter därmed ordet "neger" i huvudet på folk utan att ta ansvar för det, som Louis CK uttryckte det) som är anledningen till att folk reagerar. Det hon inte fattar är att sexköp av barn, rasism och hat inte försvinner genom att man censurerar verkligheten, tv-serier eller böcker. Ordet "neger" kommer att ersättas med ett annat ord med samma innebörd samtidigt så kan ett ord i sig aldrig vara rasistiskt utan det rasistiska hänger alltid ihop med hur orden används eller uttrycks.

Nu har jag inte sett Bert avsnittet med "barnsex" men jag utgår från att kontexten var i en skämtsam ton och att kunna skämta om de mest allvarliga saker är ju ett sätt att kunna förhålla sig till dem.

Det är min fasta övertygelse att revolutioner är resultatet av en förtryckt ilska som inte har tillåtits att uttryckas, alltså precis den miljö jagärhär skapar genom sitt agerande. Endast genom att föra samtal med varandra kan vi bli upplysta och utvecklas även om det innebär att hårda ord och hat kommer att uttryckas - bättre att det uttrycks där den kan ses och bemötas än att låta den gro som ogräs i mörkret, den försvinner som sagt inte bara för att den inte syns.

Ett samhälle som censurerar och tystar sig själv och andra är inte ett samhälle som utvecklas utan ett samhälle som invecklas, och förhoppningsvis kommer Mina att inse det innan hon är den som åsiktspolisen tvingar till tystnad.

Att tysta och censurera andra är i längden att tysta och censurera sig själv. Sambandet är självklart om man klarar att höja blicken bara lite lite.
Senast redigerad av RobRoys 2017-10-06 kl. 22:13.
Citera
2017-10-06, 21:59
Medlem
Citat:

De är lite sent för dem att smygändra sin taktik, överallt där de trillar in utan sin tagg blir de omedelbart genomskådade. Jag har nog inte sett ett enda kommentarsfält än där folk lurats av den hashtaglösa taktiken. De hårdregisserade, homogena och innehållslösa kommentarerna har för har sedan länge satt en för illaluktande stank i kommentarsfälten och är för igenkänningsbara för att den stora massan ska bli lurad av att #jagärhär-skylten slängts.
Citera
2017-10-07, 00:07
Medlem
Citat:
JÄH spänner musklerna och inleder ett stort drev mot alla Facebook-inlägg som tog upp SVTs censur av serien Bert. Nu försvarar dom SVTs censur med näbbar och klor.

Ungefär såhär ser toppkommentarerna ut (kommentarer med flest likes / ryggdunkningar).

Exempel: https://i.imgur.com/aAO0Zm4.jpg

Exempel: https://i.imgur.com/PfthEgC.jpg

Lägg märke till hur mycket tid personerna lägger ner på sin smörja, samt den enorma vågen av ryggdunkningar som följer. Skärmbilderna är saxade från Expressens Facebook-inlägg om SVT-censuren, men båda kommentarerna (och flera liknande) dyker upp även i andra mediers inlägg.

Kommentaren från Mina Dennert finns hos Expressen, Aftonbladet, SVD, och förmodligen fler sidor.

Gruppen har slutat använda taggen #Jagärhär, för att vanligt folk inte ska fatta att det är gruppen som ligger bakom kommentarerna.

Oj! Känns som ett syrefattigt safe space när alla håller med varandra. Inget att diskutera...
Citera
2017-10-07, 00:13
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MariaMary
Oj! Känns som ett syrefattigt safe space när alla håller med varandra. Inget att diskutera...
Det lika värdelöst och diskussionförstörande att fylla kommentarsfält med kommentarer som "bra skrivet", "du är klok" och "tack X för ditt eftertänksamma inlägg" etc som att bara spamma #jagärhär som de gjorde i början.

Ledningen har dock inget emot det då det trycker upp deras inlägg i diskussionsfälten och får dessa att överskugga de andras.

Men du har rätt, man orkar inte skrolla förbi alla meningslöshet och det blir lätt ett debattfält man överger.
Citera
2017-10-07, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Det lika värdelöst och diskussionförstörande att fylla kommentarsfält med kommentarer som "bra skrivet", "du är klok" och "tack X för ditt eftertänksamma inlägg" etc som att bara spamma #jagärhär som de gjorde i början.

Ledningen har dock inget emot det då det trycker upp deras inlägg i diskussionsfälten och får dessa att överskugga de andras.

Men du har rätt, man orkar inte skrolla förbi alla meningslöshet och det blir lätt ett debattfält man överger.

Jag tyckte att det var tragikomiskt och var inne på Facebook och kollade. Det hela rörde sig om att två äldre avsnitt av Bert hade homofoba och rasistiska tendenser.

OM det går så illa att Sverige blir ordentligt islamiserat medan de tittar på tv utan rasistiska och homofoba inslag så kommer det väl snart bli betydligt värre IRL än i Bert-programmen... 😒
Citera
2017-10-07, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobRoys
Ja, nu börjar debatten närma sig sandlådenivå igen. Mina tror alltså att det är folk som inte förstår problematiken med sexköp av barn och "n-ordet" (som hon uttrycker det och sätter därmed ordet "neger" i huvudet på folk utan att ta ansvar för det, som Louis CK uttryckte det) som är anledningen till att folk reagerar. Det hon inte fattar är att sexköp av barn, rasism och hat inte försvinner genom att man censurerar verkligheten, tv-serier eller böcker. Ordet "neger" kommer att ersättas med ett annat ord med samma innebörd samtidigt så kan ett ord i sig aldrig vara rasistiskt utan det rasistiska hänger alltid ihop med hur orden används eller uttrycks.

Nu har jag inte sett Bert avsnittet med "barnsex" men jag utgår från att kontexten var i en skämtsam ton och att kunna skämta om de mest allvarliga saker är ju ett sätt att kunna förhålla sig till dem.

Det är min fasta övertygelse att revolutioner är resultatet av en förtryckt ilska som inte har tillåtits att uttryckas, alltså precis den miljö jagärhär skapar genom sitt agerande. Endast genom att föra samtal med varandra kan vi bli upplysta och utvecklas även om det innebär att hårda ord och hat kommer att uttryckas - bättre att det uttrycks där den kan ses och bemötas än att låta den gro som ogräs i mörkret, den försvinner som sagt inte bara för att den inte syns.

Ett samhälle som censurerar och tystar sig själv och andra är inte ett samhälle som utvecklas utan ett samhälle som invecklas, och förhoppningsvis kommer Mina att inse det innan hon är den som åsiktspolisen tvingar till tystnad.

Att tysta och censurera andra är i längden att tysta och censurera sig själv. Sambandet är självklart om man klarar att höja blicken bara lite lite.

Med risk för att låta som en JÄH-aktivist - de brukar ju gilla varandras inlägg: men jäklar vad bra skrivet!
Citera
2017-10-07, 07:57
Medlem
BlackBookss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yrisens
Kan ni inte läsa eller ha läsförståelse??
Mina skriver att ENBART skriva #jagärhär som kommentar ska man inte göra. Inget annat.
Det är ett direktiv däremot.

Jösses. Ni ser bara det ni vill se tydligen__

Tagga ner, jag gav Rufos information bara.

Men sen var beslutet grundat på att # hasttagen blev hijackad av alla så den förlorade sin funktion, men du har säkert andra förklaring som ingen vill ta del av.
Senast redigerad av BlackBooks 2017-10-07 kl. 08:00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in