Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2017-10-04, 02:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallfusion
Att ta lärdom av historien är ointressant? Tvärtom. Fullständigt tvärtom. Det är högst essentiellt för att få en djupare förståelse för den samtid vi lever i och den riktning vi är på väg mot på kort sikt såväl som lång. Även om tiderna förändras så fungerar vi människor i grunden på samma sätt som vi alltid har gjort och vi påverkas av yttre faktorer som propaganda, vinklad nyhetsrapportering, grupptillhörighet och makthavares försök till kontroll av folket på samma sätt som vi alltid gjort.

Våra förfäder kanske inte lärde sig av sina förfäder utan fortsatte kliva i samma fällor och upprepa samma misstag som människor alltid gjort, men det är ingen anledning till att vi som lever idag inte ska försöka sträva efter att lära oss av historien. Det bredare perspektivet och förmågan att se nyanser, gråskalor och en djupare orsak-verkan saknas hos allt för många människor i dagens samhälle då de tjurnackat väljer att se allt som svart/vitt, gott/ont och odelat bra eller odelat dåligt. Och det är djupt oroande och tragiskt.

Mjooo, till en viss del har du rätt där. Sen under slutet på 1800 talet och framåt så började det vi nu har idag och som vi lever i. Det är en jätteskillnad idag att vara i en grupp på stan än var det var för tre hundra år sen. Liksom det var för 18 år sen. Idag när bebisar föds med ipaden i hand och kan mer om ungdomens sociala medier än en annan som är datatekniker,
Dom har lärt sig något u det åren sim jag inte fått..
Fan jag var ute hela dagarna när jag var typ 10 å framåt. Lekte med pinnar, klättrade i träd , åkte skridskor på hockeybanan tills farsan kom förbi med arg blick och då var det bara att dra på skydden å gå hem.

Det är du som ser det som savart eller vitt hela tiden.. det är tydligen nått jag aldrig kommer att Kunna säga nått om mer än att respektera det u säger...
Citera
2017-10-04, 10:07
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yrisens
Om någon har läst mina kommentarer de senaste 6 månaderna typ så har jag aldrig (tror jag) plockat ut nån mening och sedan skrivit ett svar utifrån det.
[...]
Som jag skrivit förut. Enda som ni skriver är påståenden och antaganden men på frågan att belägga nånting så är det knäpptyst.
Ditt agerande är symptomatiskt för det resonemang som driver #jagärhär och dess gelikar. Ni accepterar inte andra människors svar på era frågor. Och det som ni betraktar som era svar har oftast ingen motsvarighet i frågan.

Ni sätter er över samhällets normer och agerar godtyckligt. Därmed blir det omöjligt att resonera med er. Att folk tystnar beror INTE på att svaren saknas – det beror på att de inte orkar upprepa samma svar om och om igen.
Med normer menas ett riktmärke (mönster) för hur man ska utföra något eller hur man ska uppträda mot varandra.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Social_norm
Normerna är det som får samhället att fungera. Det finns etiska, moraliska, professionella, ekonomiska, juridiska, vetenskapliga och så vidare normer.

HUR tycker du att #jagärhär förhåller sig till de bärande normerna för vårt samhälle? VILKA normer tycker du för övrigt är bärande och VARFÖR?
Citera
2017-10-04, 11:24
Medlem
Citat:
Mjooo, till en viss del har du rätt där. Sen under slutet på 1800 talet och framåt så började det vi nu har idag och som vi lever i. Det är en jätteskillnad idag att vara i en grupp på stan än var det var för tre hundra år sen. Liksom det var för 18 år sen. Idag när bebisar föds med ipaden i hand och kan mer om ungdomens sociala medier än en annan som är datatekniker,
Dom har lärt sig något u det åren sim jag inte fått..
Fan jag var ute hela dagarna när jag var typ 10 å framåt. Lekte med pinnar, klättrade i träd , åkte skridskor på hockeybanan tills farsan kom förbi med arg blick och då var det bara att dra på skydden å gå hem.

Det är du som ser det som savart eller vitt hela tiden.. det är tydligen nått jag aldrig kommer att Kunna säga nått om mer än att respektera det u säger...

Ja där verkar vi inte skilja så mycket i åsikt. I vår digitala tidsålder har vi idag nyheter, information om omvärlden och potentiell kunskap närmare och mer tillgänglig än någonsin. Och händer något tar det oftast inte veckor, dagar eller ens timmar innan informationen spridit sig till omvärlden - det tar sekunder. Det gäller i högre grad än någonsin att kunna sålla, tänka kritiskt och källkritiskt och faktiskt använda de små grå för att inte bara bli en spelpjäs i informationskriget. För där information kommer till oss snabbare än någonsin förr kommer även desinformation, vinklade nyheter, förklädd propaganda och rena lögner till oss snabbare och i högre grad än någonsin förr.

Men så skriver du något som gör mig nedslagen igen. "Det är du som ser det som savart eller vitt hela tiden.." Så var vi där igen då. "Det är DU som är...", "NI är!", "#jagärhär gör inga fel, det är ni som gör fel!" Att hela tiden försöka vända tillbaka given kritik mot givaren istället för att ta den till sig, granska den och bemöta den konstruktivt är ungefär lika givande som att skrika "spegel!".

Om jag ska bemöta dina ord trots att de bara är ett spegelförsvar så absolut, jag klarar självklart inte ALLTID att se alla gråskalor eller nyanser i varje given situation eller diskussion. Det tror jag ingen gör. Men jag försöker åtminstone att se saker och ting ur det bredare perspektivet och jag försöker åtminstone aktivt att inte hamna i en svart/vitt-synvinkel så långt det går.

Kan du säga det samma om dig själv i relation till #jagärhär. Och kan du säga det samma om #jagärhär i allmänhet?
Citera
2017-10-04, 11:53
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallfusion
Men så skriver du något som gör mig nedslagen igen. "Det är du som ser det som savart eller vitt hela tiden.." Så var vi där igen då. "Det är DU som är...", "NI är!", "#jagärhär gör inga fel, det är ni som gör fel!" Att hela tiden försöka vända tillbaka given kritik mot givaren istället för att ta den till sig, granska den och bemöta den konstruktivt är ungefär lika givande som att skrika "spegel!".

Om jag ska bemöta dina ord trots att de bara är ett spegelförsvar så absolut, jag klarar självklart inte ALLTID att se alla gråskalor eller nyanser i varje given situation eller diskussion. Det tror jag ingen gör. Men jag försöker åtminstone att se saker och ting ur det bredare perspektivet och jag försöker åtminstone aktivt att inte hamna i en svart/vitt-synvinkel så långt det går.

Kan du säga det samma om dig själv i relation till #jagärhär. Och kan du säga det samma om #jagärhär i allmänhet?
Jag uppfattar att #jagärhär och deras gelikar har ett mycket starkt ”vi-och-dom”-tänkande som omöjliggör all saklig debatt. ”Spegelförsvar” är ett bra ord – de tar bara argumenten, vänder på dem och skickar tillbaka dem. Och så dessa ständiga personangrepp, ”ad hominem”, ”guilt by association” och så vidare. De använder inga sakliga argument, bara förakt och hat mot åsiktsmotståndaren. Det är oresonligt och skoningslöst.

Det påminner om Lucifer-effekten:
Lucifereffekten har genom en bok av den US-amerikanske psykologen Philip Zimbardo, The Lucifer Effect: Understanding How Good People Turn Evil, blivit en term för hur ondskan överväldigar enskilda individer om de ingår i ondskefulla sociala system. Det är när man inte bara tillåter utan uppmuntrar misshandel och tortyr, nollning och mobbning vid internatskolor och idrottsföreningar. Även censur och integritetskränkande kontroll av människors förenings- och privatliv kan räknas hit - som i Östtyskland under sovjettiden.

http://www.psykologiguiden.se/psykol...ucifereffekten
Notera speciellt: Även censur och integritetskränkande kontroll av människors förenings- och privatliv kan räknas hit - som i Östtyskland under sovjettiden.
Citera
2017-10-04, 20:43
Medlem
trumpenskutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Jag uppfattar att #jagärhär och deras gelikar har ett mycket starkt ”vi-och-dom”-tänkande som omöjliggör all saklig debatt. ”Spegelförsvar” är ett bra ord – de tar bara argumenten, vänder på dem och skickar tillbaka dem. Och så dessa ständiga personangrepp, ”ad hominem”, ”guilt by association” och så vidare. De använder inga sakliga argument, bara förakt och hat mot åsiktsmotståndaren. Det är oresonligt och skoningslöst.

Det påminner om Lucifer-effekten:
Lucifereffekten har genom en bok av den US-amerikanske psykologen Philip Zimbardo, The Lucifer Effect: Understanding How Good People Turn Evil, blivit en term för hur ondskan överväldigar enskilda individer om de ingår i ondskefulla sociala system. Det är när man inte bara tillåter utan uppmuntrar misshandel och tortyr, nollning och mobbning vid internatskolor och idrottsföreningar. Även censur och integritetskränkande kontroll av människors förenings- och privatliv kan räknas hit - som i Östtyskland under sovjettiden.

http://www.psykologiguiden.se/psykol...ucifereffekten
Notera speciellt: Även censur och integritetskränkande kontroll av människors förenings- och privatliv kan räknas hit - som i Östtyskland under sovjettiden.

Östtyskland finns inte mer, så att jämföra med den typen av regim är ingen vits alls.
Men PK-beskyllningar mot alla som säger emot högerextremister är en realitet, likaså att högerextrema grupper är mycket våldsamma till sin natur, många är ju också dömda våldsbrottslingar.
Högerextrema grupper och SD vill ju lägga ner SVT och SR just för att de är som de påstår "vänstervridna", i jämförelse med ditt Östtyskland är det bara spegelvänt, de var vänster, högerextrema grupper och SD är höger, men vill alltså samma sak, stäng fria oberoende medier.
Du är nog mer kommunistiskt lagd än du själv vet.

"jagärhär" har inget med att göra med vi och dom, de utnyttjar vad som står i lagen och de som tillhandahåller tjänsten på internet policy, de sidor som stängs ner bryter alltså mot lag och policy.
Den som håller sig inom ramarna för tjänsten man utnyttjar på internet stängs alltså inte ner, men sådant begriper tydligen inte de arroganta nynazisterna/herrefolket.
Citera
2017-10-04, 20:57
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trumpenskutt
Men PK-beskyllningar mot alla som säger emot högerextremister är en realitet, likaså att högerextrema grupper är mycket våldsamma till sin natur, många är ju också dömda våldsbrottslingar.
Jag ska med glädje svara på hela ditt inlägg men vi behöver nå en samsyn på vad som avses med ”högerextremister” för att det ska vara meningsfullt.

Jag ber dig därför förklara exakt HUR du definierar ”högerextrem” samt ge exempel på några sådana inlägg i denna tråd.
Citera
2017-10-04, 22:00
Citat:
Som sagt. Ni kommer med svammel som vanligt.
Facebook plockar bort det som inte är enligt deras regler.
Ni vill använda vilket språk som helst för att ni ska få övertag på de som inte tycker som ni.
Gruppen jagärhär har fortfarande inte gjort något, vilket bevisas i att ni har inte kommit fram med något som visar motsatsen.
Det är ni som påstår en massa saker men att belägga påståenden, anklagande kan ni inte göra.

Vänta, menar du att jagärhär inte har bidragit till att stänga ner grupper på FB genom massanmälningar? Detta är ju oerhört problematiskt eftersom man då agerar precis lika extremt som den motpol man anser sig bekämpa. Detta är en accepterad form av extremism som kan liknas vid hur nazism accepterades i Sverige före kriget. *Same shit, different name*

Citat:
Ni har svårt att fatta att det är den enskildes ansvar för vad man skriver på FB.
Hur kommer det sig att ni inte tycks förstå det?
Ni anser även att offentliga uthängningar av privatpersoner är okej.

Vilka är "ni" här egentligen? Det här med uthängningar är väl ändå etablissemangets (och därmed vänsterns) paradgren? T.o.m. statsministern ifrågasätter enskilda privatpersoners uttalanden om sverigebilden etc. Har man fel åsikt öppet finns det en överhängande risk att någon ringer till ens chef och påpekar hur en av dennes anställda har "fel" åsikt. Finns hur många exempel som helst hur folk har blivit tystade med uthängning eller med hot om att bli uthängd.

Citat:
Har jag glömt något?

Jo, nån kommer med psykologiska diagnoser
Några har skrikit åsiktskorridor
Nån anser att jagärhär är för regeringen
Nån skriker att alla i gruppen är vänstervridet pack
Nån skriker att jagärhär kväser debatten

Vad i detta är falskt och fel menar du? Det är väl en åsiktskorridor om man inte får tycka vad man vill utan att bli tystad och nedstängd? Det är lätt att dra slutsatsen att viärhär lutar åt vänster då endast den ena extremen anses vara ett problem

Citat:
Men värst är häxjakten på admins och andra i jagärhär som hängslet och en del har fått Nordfronts nasseklistermärken uppsatta vid sina hem och vid jobbet.
Den listan finns även på Nordfronts sida, en nassesida som har våld som verktyg.
Och ni hejar på detta, för att tysta ner gruppen.

Jag förstår att detta upplevs som obehagligt och detta skall så klart fördömas, men liknande saker har ju extremvänstern gjort sig skyldig till så varför är inte detta lika allvarligt? Förstår du nu varför det är lätt att uppfatta jagärhär som väldigt vänsterorienterat?

Citat:
Sen sitter ni här och pratar varmt om demokrati osv.
Nån skrev hycklare om gruppen, njaa titta er i spegeln.

Här är det faktiskt du som klumpar ihop alla här med att vara pro nordfront. Personligen vet jag knappt vilka de är.

Citat:
Jagärhär har medlemmar från alla håll och kanter, alla som gått med har en egen åsikt. Alla som är med ska förstå vad gruppen handlar om men det är var och ens ansvar när någon skriver nånting i någon tråd. Tydligen en punkt som ni vägrar ta till er.

Ok, så hur kommer det sig då att ni bara fördömer högerextremism då? Varför är inte vänsterextremism minst lika allvarligt?

Citat:
Som jag sagt förut, sluta gråt eller gråt ut hos Fb då för det är deras regler som gäller. Också en punkt ni vägrar ta till er.
Plus att alla har sin egna åsikt och värderingar och det är inte gruppens tanke att ändra på någon.
Man ska förstå det gruppen gör och vara en ambassadör för gruppen ute i kommentarsfälten.
Om någon har åsikter i kommentarsfälten så får kan ha det också och visst kan någon skriva i affekt.
Det har inte gruppen med att göra. Också en punkt ni vägrar ta in.

På vilket sätt har jagärhär förbättrat debattklimatet? Har hatet blivit mindre med hjälp av jagärhär eller kan det rent av vara så att jagärhär underblåser hat och stigmatisering?

Citat:
Ingen idé egentligen att förklara för detta har inte gått in hos er än så varför ens försöka.
Förmodligen för att jag är optimist. Vad vet jag.

Ja, antingen det eller så är det du som inte förstår. Problemet som jag ser det är att man rättfärdigar sina handlingar med hjälp av ideologi och en ideologi är ingenting annat än ett mentalt fängelse, ty för att vara fri måste måste man kunna tänka fritt. Ideologi mot ideologi är ett ekorrhjul utan slut, som får folk att se saker i svart och vitt. Däri ligger en stor del av problemet anser jag.
Senast redigerad av RobRoys 2017-10-04 kl. 22:25.
Citera
2017-10-06, 02:01
Medlem
Katerina Janouch skriver och nämner JÄH:

"Det som har skett är att helt vanliga samtal, reportage och kritik numera slentrianmässigt sorteras in under kategorin ”hat, hot och fake news”. När det i själva verket många gånger är kritik av migrationspolitiken och ett konstaterande av att Sverige förändras till det sämre. Eller när man rättmätigt protesterar mot orättvis behandling, åsiktsförtryck, eller påpekar det vridna i människors ängslighet och censurbeteende.

Några tankar: För det första har politikerna lyckats söndra effektivt när privatpersoner börjar bevaka varandra. Att man ger stöd från högsta politiska ort till en organisation som den åsiktsförtryckande jag är här-rörelsen, innebär att man stöttar det beteende som i slutänden resulterar i ökad polarisering och splittring av medborgarna i landet. Det var det som skedde i till exempel mitt gamla hemland Tjeckoslovakien, i Ryssland och i DDR. Familjemedlemmar kunde ange varandra, grannar agerade åsiktspolis, angiveriet frodades."

http://katerinamagasin.se/att-varna-...ktigaste-kamp/
Citera
2017-10-06, 02:04
Medlem
"Massrapportering av Mina Dennerts #jagärhär snuskvideor på Facebook - sitter i trosorna!"

Får man inte göra det på FaceBook?

https://www.jagarhar.com/
Citera
2017-10-06, 02:35
Medlem
"Syftet med gruppen är att medlemmarna ska agera nätaktivister i kommentars*fält på Facebook och störa "dem som sprider hat". Om någon känner sig i underläge i en diskussion kan denne tagga sin kommentar med #jagärhär så att fler från gruppen ansluter sig och visar sitt stöd."

Jag tycker det är mer sällan jag ser jagärhär-taggen. Styrs ändå inte det mesta av Mina Dennert från deras hemsida?

http://www.friatider.se/kampanjen-ja...rationsteorier
Citera
2017-10-06, 02:42
Medlem
"Gemensam grupp mot näthat

Jag är här är en grupp för aktion på nätet. Om du ser hat när du surfar på nätet så dela länken i gruppen. I ditt inlägg skriver du vad du vill att vi ska göra till exempel hjälpa till att kommentera eller anmäla."

Men SER gruppen "hat" när de surfar runt "i sina egna kvarter" på nätet? Ingen risk bli hemmablind?!?

http://www.landetsfria.se/artikel/125705
Citera
2017-10-06, 03:12
Citat:
Ursprungligen postat av Kri100
Katerina Janouch skriver och nämner JÄH:

"Det som har skett är att helt vanliga samtal, reportage och kritik numera slentrianmässigt sorteras in under kategorin ”hat, hot och fake news”. När det i själva verket många gånger är kritik av migrationspolitiken och ett konstaterande av att Sverige förändras till det sämre. Eller när man rättmätigt protesterar mot orättvis behandling, åsiktsförtryck, eller påpekar det vridna i människors ängslighet och censurbeteende.

Några tankar: För det första har politikerna lyckats söndra effektivt när privatpersoner börjar bevaka varandra. Att man ger stöd från högsta politiska ort till en organisation som den åsiktsförtryckande jag är här-rörelsen, innebär att man stöttar det beteende som i slutänden resulterar i ökad polarisering och splittring av medborgarna i landet. Det var det som skedde i till exempel mitt gamla hemland Tjeckoslovakien, i Ryssland och i DDR. Familjemedlemmar kunde ange varandra, grannar agerade åsiktspolis, angiveriet frodades."

http://katerinamagasin.se/att-varna-...ktigaste-kamp/

Här är ett annat exempel, samma metoder och avsikter som jagärhär men på ett kommunalt plan. Åsiktspolisen har flera ansikten, beroende på vilken nivå "brottet" sker. Bernt är en f.d. tandhygienist som tipsade migrationsverket att åldern på vissa "ensamkommande" som han behandlade, inte kan stämma. Han och hans familj på fru och ett barn riskerar att få all sin egendom konfiskerad:

Citat:
Bernts före detta arbetsgivare avskedade honom ifjol och har nu valt att driva en rättsprocess mot sin före detta anställde i en högre instans, vilket innebär att han riskerar att få betala rättegångskostnader på upp till 1,5 miljoner kronor. Detta till följd av ett påstått brott mot patientsekretess som Bernt ska ha gjort sig skyldig till när han tipsade Migrationsverket om att åldern på vissa av ”ensamkommande flyktingbarn” som han behandlade inte kan stämma.

https://samnytt.se/golare-har-inga-p...at-bernts-ode/

Gissar att detta har en egen tråd, men jag tar upp detta som exempel för att visa på likheterna med jagärhär. Fascism i sin renaste form.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in