Citat:
Att ta lärdom av historien är ointressant? Tvärtom. Fullständigt tvärtom. Det är högst essentiellt för att få en djupare förståelse för den samtid vi lever i och den riktning vi är på väg mot på kort sikt såväl som lång. Även om tiderna förändras så fungerar vi människor i grunden på samma sätt som vi alltid har gjort och vi påverkas av yttre faktorer som propaganda, vinklad nyhetsrapportering, grupptillhörighet och makthavares försök till kontroll av folket på samma sätt som vi alltid gjort.
Våra förfäder kanske inte lärde sig av sina förfäder utan fortsatte kliva i samma fällor och upprepa samma misstag som människor alltid gjort, men det är ingen anledning till att vi som lever idag inte ska försöka sträva efter att lära oss av historien. Det bredare perspektivet och förmågan att se nyanser, gråskalor och en djupare orsak-verkan saknas hos allt för många människor i dagens samhälle då de tjurnackat väljer att se allt som svart/vitt, gott/ont och odelat bra eller odelat dåligt. Och det är djupt oroande och tragiskt.
Våra förfäder kanske inte lärde sig av sina förfäder utan fortsatte kliva i samma fällor och upprepa samma misstag som människor alltid gjort, men det är ingen anledning till att vi som lever idag inte ska försöka sträva efter att lära oss av historien. Det bredare perspektivet och förmågan att se nyanser, gråskalor och en djupare orsak-verkan saknas hos allt för många människor i dagens samhälle då de tjurnackat väljer att se allt som svart/vitt, gott/ont och odelat bra eller odelat dåligt. Och det är djupt oroande och tragiskt.
Mjooo, till en viss del har du rätt där. Sen under slutet på 1800 talet och framåt så började det vi nu har idag och som vi lever i. Det är en jätteskillnad idag att vara i en grupp på stan än var det var för tre hundra år sen. Liksom det var för 18 år sen. Idag när bebisar föds med ipaden i hand och kan mer om ungdomens sociala medier än en annan som är datatekniker,
Dom har lärt sig något u det åren sim jag inte fått..
Fan jag var ute hela dagarna när jag var typ 10 å framåt. Lekte med pinnar, klättrade i träd , åkte skridskor på hockeybanan tills farsan kom förbi med arg blick och då var det bara att dra på skydden å gå hem.
’
Det är du som ser det som savart eller vitt hela tiden.. det är tydligen nått jag aldrig kommer att Kunna säga nått om mer än att respektera det u säger...