2017-12-21, 07:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neurosia
Enda stället jag hört talas om det är här på Flashback. Mycket publicitet härifrån dvs.

Nja, det beror nog snarare på vad du har förmediavanor/intressen osv. Jagärhär finns det mycket skrivet om även på annat håll. Och det här är ju iofs "bara" ett diskussionsforum.

MSM har haft många hyllande/okritiska artiklar/inslag om jagärhär och dess ledarfigur Mina Dennert. Alternativmedia har varit mindre beundrande om man så säger.

Eftersom det är mycket tankar, lagförslag etc kring yttrandefrihet kontra censur i omlopp nu så är jagärhär ett fenomen som intresserar många.
Citera
2017-12-21, 07:57
Medlem
Vem0ths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kri100
Nja, det beror nog snarare på vad du har förmediavanor/intressen osv. Jagärhär finns det mycket skrivet om även på annat håll. Och det här är ju iofs "bara" ett diskussionsforum.

MSM har haft många hyllande/okritiska artiklar/inslag om jagärhär och dess ledarfigur Mina Dennert. Alternativmedia har varit mindre beundrande om man så säger.

Eftersom det är mycket tankar, lagförslag etc kring yttrandefrihet kontra censur i omlopp nu så är jagärhär ett fenomen som intresserar många.
Umgås bara med vänsternissar på varierande grad. Även där talas det skit om gruppen. De anser att deras God ton™ förstör vänsterns rykte. Eftersom detta är ett gäng vulgära tokstollar som inte vill ha språkpoliser på nätet.
Citera
2017-12-21, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LinusGlad
Ja, Mina Dennert "trollar bort" alla sakfrågor genom att mixa och blanda flera ämnen i ett inlägg.
Hennes anhängare verkar inte ha något emot det.

Ingen säger typ: "Vänta nu, vad är det för skärmdumpar du pratar om egentligen? På vilket sätt är de förfalskade menar du?"
Och det är nog tur för Mina Dennert att hennes beundrare inte är ett dugg KÄLLKRITISKA (eller kritiska öht) gentemot henne, för min gissning är att de skärmdumpar den gode Robert Bohman skickat till henne är alldeles äkta.

Och det är förstås mänskligt att bli upprörd över sina egna tillkortakommanden och härligt att ha en beundrarskara som går på alla ens lögner/överdrifter - vare sig man ljuger så man tror det själv eller inte.

Jag kan tänka mig att Bohmans bilder som han mejlade till Mina till exempel innehöll en skärmdump Mina Dennert postade i sin logg där hon hånade Janouch för att hon på en dejtingsajt sänkt sin ålder med några år. (Ett vanligt "trix" på dejtingsajter för att man då kommer med i sökningar inom ett visst åldersspann samt för att vi ju alla ser yngre ut än vad vi är, ehummm - Janouch stämmer det nog in på i alla fall).

Det är förstås inte konstigt att Mina Dennert inte vill stå för näthat av det slaget. Att även hon är mänsklig. Bilden låg nog bara ute ett kort tag men det är ändå något hon publicerat på sin logg.

Kanske bättre erkänna att inte ens hon, den gudomliga, är helt igenom god. Vi har ändå alla hunnit uppfatta att hon inte precis är förälskad i Janouch just nu. Och att jagärhärarna överlag även de ägnar sig åt näthat trots alla bedyranden om motsatsen.

Kom ner från era piedestaler hela bunten, det är mänskligt att fela. Och att hysa känslor av olika slag.

Citat från Bohman om skärmdumpar:

"Skärmdumpar där du själv delar artikel om polisen som kallade Katerina för äckel och smuts och tar honom i försvar. Och ja, även nidbilden av Katerinas privata Tinderbilder delades på din sida."

https://m.facebook.com/robert.bohman...d_ufi=comments

Många av Mina Dennerts Facebook-vänner torde också minnas nidbilden av Katerina Janouch som Mina Dennert postade på sin Facebook-logg. Men ingen är ärlig nog att påpeka/fråga något i stil med: "Är det bilden på Janouch i din logg som Bohman har skärmdumpar på?"

Alltså egentligen är det ett helt hysteriskt Facebook-inlägg av Dennert, men det speglar antagligen hennes känsloläge när hon skrev det. Bara rubriken "Falska dumpar och mordanklagelser" är ju superdramatisk.

Att Bohman "anklagar" henne besvarar hon raskt med motanklagelser även om hon inte nämner hans namn direkt. Bara en annan Robert...

Och hon har tydligen både blivit mordanklagad och mordhotad. Vilket förstås måste vara skitjobbigt.

Mord och "fejkdumpar" viftar effektivt bort frågan om Dennerts tidigare näthats-postande. Jagärhär-svansen viftar med. Trots allt prat om vikten av källkritik är det ingen som funderar närmare över vad Dennert skriver. Vilket väl iofs också beror på att anhängarna heller inte vill få sitt eget myckna näthatande ifrågasatt. De är De Goda som kämpar mot Ondskan.

Har de förläst sig på Harry Potter eller några andra barnsagor om kampen mellan ont och gott?
Citera
2017-12-21, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MariaMary
Ja, i hennes egen facebooklogg samlas nu anhängarna för att hata de onda/ondskan:

"Så jäkla vansinnigt! Förbannade rötägg!"

"Själlösa kräk. Så satans förbannat jävla orättvist. Dom anfaller dig för att du skrämmer dom"

"Fienden hörs mycket men tomma tunnor skramlar högst."

"Blir så förbannad, men vet innerst inne att man besegrar det onda med det goda och att ett enda litet ljus fördriver mörkret i ett rum."

"Aldrig, aldrig får någon mig att tystna. Tillsammans ska vi förändra och bemöta hatet."

https://m.facebook.com/profile.php?i...d_ufi=comments
Tack för de avslöjande citaten.

Hur många (på ett ungefär) är det som okritiskt hyllar Dennert på det här sättet?
Citera
2017-12-21, 09:54
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MariaMary
Alltså egentligen är det ett helt hysteriskt Facebook-inlägg av Dennert, men det speglar antagligen hennes känsloläge när hon skrev det. Bara rubriken "Falska dumpar och mordanklagelser" är ju superdramatisk.

Att Bohman "anklagar" henne besvarar hon raskt med motanklagelser även om hon inte nämner hans namn direkt. Bara en annan Robert...

Och hon har tydligen både blivit mordanklagad och mordhotad. Vilket förstås måste vara skitjobbigt.

Mord och "fejkdumpar" viftar effektivt bort frågan om Dennerts tidigare näthats-postande. Jagärhär-svansen viftar med. Trots allt prat om vikten av källkritik är det ingen som funderar närmare över vad Dennert skriver. Vilket väl iofs också beror på att anhängarna heller inte vill få sitt eget myckna näthatande ifrågasatt. De är De Goda som kämpar mot Ondskan.

Har de förläst sig på Harry Potter eller några andra barnsagor om kampen mellan ont och gott?
Ja, man kan verkligen tro att de lever i en sagovärld i kampen mellan gott och ont. Kolla bara denna kommentar:
Lotta Åhall Ibland är det nära till hands att sjukna ned i ett träsk av misströstan.. att börja tro att hatgänget är för många.. att dra täcket över huvudet och ligga kvar i sängen..
Ändå går vi upp, lyfter blicken och fortsätter. Det går att välja inte hata - och det är ju egentligen det enda vi gör: Vi väljer aktivt att inte hata och det är den enda chans som världen och vi har att bestå. Vi - och andra med oss- är godhetsapostlar på riktigt. På riktigt.
Mina Dennert: Jag skulle vilja stå vakt utanför ditt hem, följa som din vakt.. men reumatiska damer i pensionsåldern inger inte så värst mycket respekt, rent fysiskt..
Tack, Mina, för att du finns, tack för att du vågade vara sann människa. Vägen är inte enkel, men vi är med dig, så gott vi kan! ❤

8 · den 19 december kl. 23:53
https://www.facebook.com/mina.denner...55172511851547

Alltså: ”Vi väljer aktivt att inte hata och det är den enda chans som världen och vi har att bestå. Vi - och andra med oss- är godhetsapostlar på riktigt. På riktigt.” Det här med basal samhällsekonomi, grundlagen och sånt ”skit” tycks inte vara något att fästa avseende vid.

Och TransitGlorias betraktelse är värd att upprepas:
Citat:
Ursprungligen postat av TransitGloria
Är det någon mer än jag som fascineras över mytologin i #jagärhärs berättelse om sig själva?

Skapelseberättelsen:

I begynnelsen fanns mörker. Ondskan och dess hantlangare dominerade världen med sådant hat och sådan makt, att Goda fruktade för sina liv.

Kvinnor, invandrare och homosexuella - de av Kärlekens Barn som Ondskan hatade mest - förföljdes och terroriserades. Det fanns ingen värdslig makt som kunde stoppa Ondskan. Inga påbud eller lagar fanns som kunde hindra Ondskan.

Messiasgestalten:

Då hände det sig att en ung kvinna föddes. Hon var både invandrare och kvinna, och därför hatade Ondskan henne. Ty sådan är Ondskan. Men den unga kvinnan trotsade Ondskan genom att skina kärlekens ljus och visdom i mörkret. Orädd högg hon av Ondskans tre huvuden - Rasism, högerextremism och antifeminism. Sedan krossade hon dem, så att de istället för de mäktiga arméer de en gång varit, nu skingrades för vinden.

När ljuset jagat mörkret tillräckligt på flykt såg Kärlekens Barn att de inte alls var ensamma, utan många och starka. De samlades i en församling där alla var välkomna, utom Ondskans Hantlangare. Församlingen var den enda platsen i världen fri från Ondskan. Samma Ljus som den unga kvinnan bar inom sig spreds nu genom alla församlingsmedlemmar, och jagade bort Mörkret ännu mer.

Kanoniseringen:

Nu klev fler av Kärlekens Barn fram, i det ljus som gjort dem fria från mörkrets bojor, och anslöt sig till församlingen. Alla de värdsliga krafter som hittills kämpat modigt - men förgäves - för Kärlekens Barn - konungar, domare och skriftlärda, blev en del av det allt starkare Ljuset. Nu kunde dessa äntligen kämpa jämbördigt mot de onda krafterna, när även de genom församlingen hittat kraft.

Då hördes samtidigt samma Röst ur tusen rättrogna strupar: Utan församlingen hade Ondskan dominerat för alltid. Tack vare församlingen är Kärlekens Barn fria att sprida Ljus. Och utan församlingen kommer Ondskan dominera igen. Så länge församlingen kan hitta Ondska, kommer församlingen behövas. I evighet, Amen.
Citera
2017-12-21, 10:11
Moderator
Tinuviels avatar
Det här är några dagar gammalt men man upphör inte förvånas. Tror #jagärhär på allvar att den här typen av agerande skapar något annat än irritation.

I en tråd om den senaste gruppvåldtäkten i Malmö skriver tre personer. De kommer in på att även OM förövarna hittar och döms kommer straffen sannolikt att bli låga. Detta leder till en känsla av hopplöshet och en utbrister:
Citat:
Rätt och rätt, men känsla säger ju TORTERA ASEN!
Som en förnumstig skolfröken dyker nu Leena Johansson upp - för här finns en person som #jagärhär behöver "korrigera":
Citat:
Jag vill ju inte vara sån, och tycker att detta brott är det vidrigaste man kan tänka sig och jag hoppas dessa gärningsmän tas fast snarast och får det längsta straffet. Men som en medlem i #jagärhär vill jag ändå påpeka att tortyr tillhör inte den svenska lagstiftningen.
Det var INGEN som skrev att tortyr ingick i den svenska lagstiftningen, ingen som heller önskade det MEN Leena Johansson maler på och betonar att vi ska vara glada att vi lever i en rättsstat. Den andra svarar:
Citat:
Det är jag också, men att uttrycka hur en känner kan ju vara nyttigt det också.
Varvid Leena Johansson svarar:
Citat:
Ja, visst Men jag tillhör ju #jagärhär😊
Vad ska det ens betyda? Att man som medlem i #jagärhär har en plikt att knuffa sig in i en konversation och korrigera människor som ägnar sig åt feltänk. Det är så löjeväckande att jag har svårt att finna ord. Är det statens ordningsman vi har att göra med? App-app-app så får du INTE uttrycka dig. Det är FEL känsla - se nu korrigerar jag dig och håller en liten föreläsning på köpet.

När en annan person i konversationen kort replikerar...
Citat:
Tack då vet vi det. Ha en fin kväll.
... tror jag inte ens det förespeglar Leena Johansson att det kan röra sig om ironi utan hon svarar glatt "tack detsamma".

https://twitter.com/LeenaJohansson/s...36928977752064

Åter igen har #jagärär dödat ett meningsutbyte, korrigerat människor som uttryckt fel känslor och förnumstigt påpekat vad som är korrekt att tycka och tänka.
Citera
2017-12-21, 10:28
Medlem
Vem0ths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Ja, man kan verkligen tro att de lever i en sagovärld i kampen mellan gott och ont. Kolla bara denna kommentar:
Lotta Åhall Ibland är det nära till hands att sjukna ned i ett träsk av misströstan.. att börja tro att hatgänget är för många.. att dra täcket över huvudet och ligga kvar i sängen..
Ändå går vi upp, lyfter blicken och fortsätter. Det går att välja inte hata - och det är ju egentligen det enda vi gör: Vi väljer aktivt att inte hata och det är den enda chans som världen och vi har att bestå. Vi - och andra med oss- är godhetsapostlar på riktigt. På riktigt.
Mina Dennert: Jag skulle vilja stå vakt utanför ditt hem, följa som din vakt.. men reumatiska damer i pensionsåldern inger inte så värst mycket respekt, rent fysiskt..
Tack, Mina, för att du finns, tack för att du vågade vara sann människa. Vägen är inte enkel, men vi är med dig, så gott vi kan! ❤

Alltså: ”Vi väljer aktivt att inte hata och det är den enda chans som världen och vi har att bestå. Vi - och andra med oss- är godhetsapostlar på riktigt. På riktigt.” Det här med basal samhällsekonomi, grundlagen och sånt ”skit” tycks inte vara något att fästa avseende vid.

#jagärhär försöker engagera sig i ett problem vi redan hade en lösning på, anmäl och block. Innan #jäh existerade så gick det utmärkt att rapportera grovt språk och hets mot folkgrupp. Men sedan de klev in i detta så har de bara förvärrat problemet mer än vad de har fixat det. Eftersom de anmäler ALLT som hat etc. så gör det bara folket ännu argare och tar sitt språk till nästa nivå.

Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Det här är några dagar gammalt men man upphör inte förvånas. Tror #jagärhär på allvar att den här typen av agerande skapar något annat än irritation.

I en tråd om den senaste gruppvåldtäkten i Malmö skriver tre personer. De kommer in på att även OM förövarna hittar och döms kommer straffen sannolikt att bli låga. Detta leder till en känsla av hopplöshet och en utbrister:

Som en förnumstig skolfröken dyker nu Leena Johansson upp - för här finns en person som #jagärhär behöver "korrigera":

Det var INGEN som skrev att tortyr ingick i den svenska lagstiftningen, ingen som heller önskade det MEN Leena Johansson maler på och betonar att vi ska vara glada att vi lever i en rättsstat. Den andra svarar:

Varvid Leena Johansson svarar:

Vad ska det ens betyda? Att man som medlem i #jagärhär har en plikt att knuffa sig in i en konversation och korrigera människor som ägnar sig åt feltänk. Det är så löjeväckande att jag har svårt att finna ord. Är det statens ordningsman vi har att göra med? App-app-app så får du INTE uttrycka dig. Det är FEL känsla - se nu korrigerar jag dig och håller en liten föreläsning på köpet.

När en annan person i konversationen kort replikerar...

... tror jag inte ens det förespeglar Leena Johansson att det kan röra sig om ironi utan hon svarar glatt "tack detsamma".

https://twitter.com/LeenaJohansson/s...36928977752064

Åter igen har #jagärhär dödat ett meningsutbyte, korrigerat människor som uttryckt fel känslor och förnumstigt påpekat vad som är korrekt att tycka och tänka.
Man kan vara stolt över sin rättsstat NÄR brott döms rättvist. Vilket har bevisat sig inte varit fallet. Samt även är det fullt naturligt att vara frustrerad när brottslingar blir friade från tunga domar. Det har varit så sen innan Maria födde sin förbannade unge tvåtusen år sedan.

Leena som lyfter sin "empati"fackla högt borde inse att vara förbannad över detta är empatiskt för offrets del.
Citera
2017-12-21, 11:04
Medlem
I ett tidigare inlägg i tråden togs den så kallade enprocentsregeln upp.

Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Det enkla svaret där är nog att enprocentsregeln gäller även för #jagärhär. Den säger ju att det är ungefär en procent av medlemmarna i någonting på internet som producerar och ungefär 9% är på något sätt delaktiga och resten är likgiltiga. Det gör ju i så fall att kärnan i #jagärhär handlar om ungefär 800 personer, inte mer. Sedan är det sisådär 7200 personer som ser det i sitt flöde och lite oinsatt tycker att det är en bra grej. Resten är bara med för att de klickade på gilla nån gång och är inte engagerade alls.
(FB) Grupp mot näthat - #jagärhär (Facebook, Twitter etc)

Om resonemanget stämmer, vilket jag tror att det gör, skulle den hårda kärnan i #jagärhär utgöras av cirka 800 personer. Även dessa förhållandevis få individer kan förstås ställa till med stor skada - det räcker med ett tiotal som sitter och anmäler "igen och igen" för att folk ska få sina konton nedstängda (ofta på helt orättvisa grunder, som Heberlein senast eller Roberto efter sitt harmlösa robotskämt).

Men det är ändå hoppingivande att se att gruppen får ett påfallande svagt gensvar, åtminstone på Twitter. Onsdagskvällens aktion leddes av moderatorn Robert Hedström, som likt en överstepräst mässade citat från de heliga urkunderna (d.v.s. #jagärhärs hemsida).

Det är intressant att se hur många (eller snarare få) som verkar uppskatta hans inlägg. Det första gillas av 29 personer, det andra av sex personer, det tredje av nio personer, det fjärde av 12 personer, det femte av sex personer, det sjätte av åtta personer, det sjunde av två personer, det åttonde av 17 personer och det nionde av fyra personer.

På Twitter märks gruppen väldigt mycket, men det är egentligen ett fåtal individer som är aktiva. Det är kanske bara ett tiotal personer som aktivt använder sig av taggen #jagärhär. Några fler orkar kanske trycka på gilla-knappen någon gång.
Citera
2017-12-21, 11:07
Medlem
Moderatorn Robert Hedström (han som instämde i påståendet att Ann Heberlein, Katerina Janouch och Rebecca Weidmo Uvell är "högerextremister" *) kommer också med denna självgoda betraktelse.

Citat:
Jag har förstått att det finns de som har problem att de blir avstängda på sociala medier exempelvis på Facebook. Själv har jag varit aktiv på Facebook över 10 år och det har aldrig hänt mig. Vad kan det bero på? #svpol
https://twitter.com/Herosir/status/943552032224538627

Ja, vad kan det bero på? Att hans meningsmotståndare gillar yttrandefrihet kanske och därför inte anmäler i onödan? Det ändrar dock inte det faktum att Hedström ägnar sig åt allvarligt förtal när han stämplar sina meningsmotståndare som "högerextremister".

Ann Heberlein, en av de personer som Hedström är med om att förtala, blev senast avstängd från Facebook efter att ha skrivit så här:

Citat:
De lösningar på överfallsgruppvåldtäkter som erbjuds av skribenter och experter i @sydsvenskan är alltså, trumvirvel, följande:
1) Fler fritidsgårdar
2) Utegångsförbud för män
3) Kvinnostrejk
4) Demonstrationer
5) Stärka kvinnor
Lycka till, hörrni. Jag är glad att jag bor i Lund.
https://twitter.com/AnnHHeberlein/st...59588646440961
https://twitter.com/AnnHHeberlein/st...93446604132352

Var finns rättvisan i detta?

* Tweet av annan #jagärhäraktivist som gillas av Robert Hedström (se gilla-markeringarna):

Citat:
Det är sådana företeelser som var upphov till att #jagärhär bildades.
Som en hel del har märkt är ju #jagärhär utsatt för en ren propagandakampanj från #högerextremister som bl.a. @AnnHHeberlein , @katjanouch @GranskningSve @RebeccaWUvell Det offentliga samtalet är till för alla.
https://twitter.com/StenVedhuggaren/...59546964922374
Senast redigerad av Nebeltag 2017-12-21 kl. 11:34.
Citera
2017-12-21, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius

Uttrycket "sann människa" om Mina Dennert i Lotta Åhalls kommentar är väldigt avslöjande. Det är en parafras på andra trosartikeln: "Jag tror, att Jesus Kristus, sann Gud, född av Fadern i evighet, och tillika sann människa, född av jungfrun Maria, är min Herre."

http://runeberg.org/psalmbok/1932/0890.html

I dessa människors föreställningsvärld är Mina Dennert ett slags kristusgestalt.* Hon har kommit för att frälsa mänskligheten från det Onda. #jagärhäraktivisterna är hennes apostlar. (Lotta Åhall: Vi - och andra med oss- är godhetsapostlar på riktigt. På riktigt.)

Som jag skrev tidigare är TransitGlorias fyndiga beskrivning inte ett dugg överdriven. De värsta fanatikerna i #jagärhär är verkligen av den här uppfattningen. Förhoppningsvis är de dock inte så många.

* Jesus var dock betydligt mer ödmjuk än Mina Dennert. Han refererade inte till sig själv som JAG. Dessutom visade han medkänsla med sina fiender.
Citera
2017-12-21, 11:28
Medlem
Om #jäh är en sån hatgrupp, varför sammanställer ingen alla deras hatfyllda kommentarer och påhopp, och betalar tillbaka med samma mynt och anmäler gruppen till Facebook? (internationell support om den svenska varianten är jävig).

Nu tror jag inte att det finns tillräckligt med substans för att genomföra det, men det hade varit århundradets ironi
Citera
2017-12-21, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nebeltag
Moderatorn Robert Hedström (han som instämde i påståendet att Ann Heberlein, Katerina Janouch och Recebba Weidmo Uvell är "högerextremister" *) kommer också med denna självgoda betraktelse.

https://twitter.com/Herosir/status/943552032224538627

Ja, vad kan det bero på? Att hans meningsmotståndare gillar yttrandefrihet kanske och därför inte anmäler i onödan? Det ändrar dock inte det faktum att Hedström ägnar sig åt allvarligt förtal när han stämplar sina meningsmotståndare som "högerextremister".

Ann Heberlein, en av de personer som Hedström är med om att förtala, blev senast avstängd från Facebook efter att ha skrivit så här:

https://twitter.com/AnnHHeberlein/st...59588646440961
https://twitter.com/AnnHHeberlein/st...93446604132352

Var finns rättvisan i detta?

* Tweet av annan #jagärhäraktivist som gillas av Robert Hedström (se gilla-markeringarna):

https://twitter.com/StenVedhuggaren/...59546964922374

Maja Robsahm har nu gått i polemik - eller vad man ska kalla det - mot Heberlein.

Maja Robsahm är med i jagärhär, citerar:

"När Ann Heberlein i en intervju i Dagens Opinion beklagar sig över att hon har blivit avstängd från Facebook så dyker mitt namn upp. Jag är enligt

Ann Heberlein ”en av de vänsteraktivister som har gått samman för att anmäla henne”. Dessutom beskrivs jag som ”Maria Robsahm på #jagärhär”.

Nåja. Jag blir väl tvungen att erkänna att jag faktiskt är en av 76 666 medlemmar i denna Facebookgrupp. Men det är också det hela. Jag har aldrig varit engagerad som moderator eller admin, jag har aldrig deltagit i gruppens interna diskussioner – jag har enbart deltagit som vilken medlem som helst.

Men denna skröna har bitit sig fast såpass att även nazisterna numera är övertygade om att gruppen #jagärhär drivs av Mina Dennert och undertecknad. Inget skulle ha gjort mig stoltare men det är tyvärr inte sant. Jag är en vanlig medlem och inte alls så aktiv som jag gärna hade velat vara."

http://www.dagensopinion.se/maria-ro...gt-bisarrt-vis

Nu har ju dock Robsahm tidigare fått Heberlein avstängd genom att uppmana alla sina vänner på Facebook att anmäla Heberlein.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in