Om #jäh är en sån hatgrupp, varför sammanställer ingen alla deras hatfyllda kommentarer och påhopp, och betalar tillbaka med samma mynt och anmäler gruppen till Facebook? (internationell support om den svenska varianten är jävig).
Nu tror jag inte att det finns tillräckligt med substans för att genomföra det, men det hade varit århundradets ironi
Finns flera Facebook-anställda som är medlemmar i jagärhär.
Finns flera Facebook-anställda som är medlemmar i jagärhär.
Ja därför skrev jag internationell support, med saklig argumentation och konkreta bevis så tror jag inte Facebook, utöver det svenska kontoret, är glada över godtyckligt, utan sanktion uppifrån, åsiktskontrollerande aktivister i deras organisation.
Maja Robsahm har nu gått i polemik - eller vad man ska kalla det - mot Heberlein.
Maja Robsahm är med i jagärhär, citerar:
"När Ann Heberlein i en intervju i Dagens Opinion beklagar sig över att hon har blivit avstängd från Facebook så dyker mitt namn upp. Jag är enligt
Ann Heberlein ”en av de vänsteraktivister som har gått samman för att anmäla henne”. Dessutom beskrivs jag som ”Maria Robsahm på #jagärhär”.
Nåja. Jag blir väl tvungen att erkänna att jag faktiskt är en av 76 666 medlemmar i denna Facebookgrupp. Men det är också det hela. Jag har aldrig varit engagerad som moderator eller admin, jag har aldrig deltagit i gruppens interna diskussioner – jag har enbart deltagit som vilken medlem som helst.
Men denna skröna har bitit sig fast såpass att även nazisterna numera är övertygade om att gruppen #jagärhär drivs av Mina Dennert och undertecknad. Inget skulle ha gjort mig stoltare men det är tyvärr inte sant. Jag är en vanlig medlem och inte alls så aktiv som jag gärna hade velat vara."
Och vilka är de "nazister" som Robsahm anklagar för att sprida rykten om henne?
Märkligt slafsigt skriven artikel/intervju, förresten (säger jag, som råkade skriva Recebba istället för Rebecca ). Den ger dessutom intrycket av att vilja svartmåla Heberlein. Artikelförfattarens namn uppges inte heller. Vad är detta? Har Dagens Opinion ens intervjuat Heberlein eller är det bara lösryckta citat från nätet?
#jagärhäraktivisten Kent Flink dillar om "fascisthögern" och är allmänt störig. (Läs gärna hela twittertråden för sammanhanget - det framgår då tydligt att han försöker kleta fascism på Hanif Bali och M.)
Ja därför skrev jag internationell support, med saklig argumentation och konkreta bevis så tror jag inte Facebook, utöver det svenska kontoret, är glada över godtyckligt, utan sanktion uppifrån, åsiktskontrollerande aktivister i deras organisation.
Däremot tror jag såväl Facebooks svenska som internationella kontor är glada över de 139 miljoner svenska skattekronor Annie Lööf o co såg till att de fick i "etableringsstöd." Precis som alla andra små nystartade lokala företag utan budget och nätverk...
Den dryga miljard i annonsintänkter man kammat in på den svenska marknaden utan att behöva betala skatt kändes nog också bra i hela organisationen.
Detta får mig att tvivla på att Facebook har det incitament som behövs för att rensa ut svenska åsiktskontrollerande aktivister, särskilt som dessa stöds, belönas och hyllas okritiskt av samma personer som sett till att Sverige är löjligt lönsamt för just Facebook.
Apropå konspirationsteorier. Vilka riksdagspolitiker och debattörer på sociala medier skulle det här handla om, menar Elisabeth Lahti Davidsson?
Citat:
Ursprungligen postat av Elisabeth Lahti Davidsson
Samma aktörer som mest aktivt sprider detta rykte låg bakom smutskastningen och trakasserierna av #jagärhär i höstas. Det finns ett grävjobb här för den som känner sig manad att analysera althögerns förgreningar till riksdagspolitiker och debattörer på sociala medier.
Att det finns antisemiter på sociala medier är inget jag ifrågasätter - däremot att Lahti Davidsson på ett ganska lömskt sätt antyder att kritiken mot #jagärhär skulle vara antisemitiskt motiverad. Och så detta ständiga "althögern".
DN har tyvärr lagt artikeln bakom en betalvägg (nej, det var ingen antisemitisk gliring om snåla judar), så det framgår inte riktigt om DN också gör kopplingen mellan antisemitism och kritik av #jagärhär. Någon som har läst och kan referera?
Jag har aldrig sett någon av hans kamrater i #jagärhär reagera när han håller på så här. Tvärtom hejar de ofta på. Kanske vore på sin plats att säga ifrån istället med tanke på att gruppen påstår sig verka för det goda samtalet.
#jagärhärmoderatorn (och även en av gruppens arvoderade talare) Mattias Lahti Davidsson anklagar Heberlein för att själv ha orsakat sin avstängning. Han kopplar på ett mycket ohederligt sätt ihop Heberlein med de hot och trakasserier som #jagärhärmedlemmen och F!-politikern Hanna Höie utsatts för.
Citat:
Ursprungligen postat av Mattias Lahti Davidsson
Verkar som att hon orsakat avstängningen alldeles själv
Citat:
Svik inte, kamrat
Organisatören för det öppna mötet om våldtäkterna i Malmö har blivit utsatt för hot och trakasserier av människor som påstår sig bry sig om våldtäkter och sexuella övergrepp. Saxat från Facebook: https://twitter.com/massatjafs/statu...65990557872128
Se skärmdump från Hanna Höies Facebook i Svik inte, kamrats tweet. Höie hävdar i inlägget att Heberlein "drog igång en våg av hat i sociala medier" - en mycket allvarlig anklagelse. Hon skriver också att Facebook valde att stänga hennes konto i tre dagar på grund av inlägg om Höie och mötet i Malmö. Hur kommer det sig att hon har information om detta?
Senast redigerad av Nebeltag 2017-12-21 kl. 14:56.
Om #jäh är en sån hatgrupp, varför sammanställer ingen alla deras hatfyllda kommentarer och påhopp, och betalar tillbaka med samma mynt och anmäler gruppen till Facebook? (internationell support om den svenska varianten är jävig).
Nu tror jag inte att det finns tillräckligt med substans för att genomföra det, men det hade varit århundradets ironi
Kanske av den enkla anledningen att de flesta som inte håller med dem anser att det inte är rätt väg att gå att massanmäla och försöka tysta meningsmotståndare. Själv argumenterar jag hellre med just argument och källor än att försöka anmäla bort allt jag inte tycker om. Man behöver ju inte sjunka till samma låga nivå som dem. Det förvärrar ju bara problemet.
De citaten har några skrivit i ett inlägg Mina skrev på sin egen sida.
Varför tror du dessa citat har skrivits??
Vad handlade Minas inlägg om tror du?
Har ni läst hela hennes inlägg? Eller har ni endast plockat ut vissa delar?
Ni kan sitta här och publicera enskilda kommentarer från personer hela dagarna.
Det är ju bra, ni har nått att göra iallafall
Jag har inte Facebook, så jag kan inte läsa kommentarerna på Dennerts egen sida. Därav tack för citaten, som är osunt devota och hatiska. Däremot har jag läst själva inlägget där Dennert anklagar Katerina Janouchs exmake för att ljuga och sprida falska skärmdumpar. Jag har också tagit del av Dennerts aggressiva och megalomana kommentarer på Janouchs exmakes Facebooksida. Utdrag från konversationen mellan honom och Dennert:
Mina Dennert
Hej Robert!
Det är JAG som är grundare till #jagärhär och jag har ALDRIG skrivit något otrevligt om Katerina någonsin!
Jag ber dig därför korrigera din text!
Varför hoppar du på mig? Snälla ta reda på fakta innan du hänger ut och anklagar folk!
Jag har skrivit EN debattartikel där Katerina nämns, på Aftonbladet. Det är allt! Under det här året har hon dock skrivit säkert hundra texter om mig. Men inget av det stämmer. Och det du skriver ovan är ren lögn och förtal!
Jag arbetar ju mot allt det du beskriver och har aldrig hängt ut eller hånat eller skrivit något otrevligt om någon under mina 10 år på sociala medier, det känns helt fruktansvärt att läsa detta om mig!
Förstår att du är ledsen och förtvivlad men jag försöker ju jobba mot allt det där som du beskriver!
Om du verkligen inte vill polarisera så gör inte heller det. Tycker gott du kan gå ut med en rättelse. Det du skriver om mig är inte sant.
(Jag och min familj lever också under dödshot btw, jag har också barn. Såna här inlägg gör vår situation så mycket värre och för något jag inte ens gjort!)
Jag förstår också att jag som ”offentlig” person ska tåla en del men varför göra samma sak mot någon annan i ett inlägg som ska handla om allt det vi arbetar för: en samhällsdebatt utan hat och hot.
Läs gärna mer om vår verksamhet här:
Jag är här – Jag är här
Vi är nu 75 000 medlemmar i facebookgruppen som kämpar tillsammans mot hat och hot, rasism,…
JAGARHAR.SE
Robert Bohman
Hejsan Mina. Jag skrev det här inlägget för att hat och förnedring inte hör hemma här. Jag vill heller inte bidra till polarisering åt något håll. Det är en behjärtansvärd organisation du startat, problemet är när även den sysslar med hat och förnedring. Det går inte heller att säga man inte tar ansvar för enskilda medlemmars ord samtidigt som man lastar andra personer för vad deras följare skriver. Jag har under månaderna som gått fått skärmdumpar sänt till mig där #jagärhär återkommande hetsar mot Katerina Janouch, kallar henne vidrig, monster, rasist, nazist osv osv. Skärmdumpar där du själv ber alla dina vänner samla all information om Katerina de kan. Där det återkommande i kommentarerna sägs "vi är 75 tusen". Det är oerhört obehagligt att 75 tusen personer engageras mot en person. Där det skrattas, hånas, förnedras. Skärmdumpar där du själv delar artikel om polisen som kallade Katerina för äckel och smuts och tar honom i försvar. Och ja, även nidbilden av Katerinas privata Tinderbilder delades på din sida. Återigen, gruppen du startat är behjärtansvärd men hat, hot och förnedring bör väl gälla alla människor, inte bara utvalda? Så är det iallafall för mig. Jag står för rakhet och ärlighet. Jag blir glad du skriver då jag gärna skulle vilja hjälpa dig få föreningen på rätt köl. Jag tror jag skulle kunna bidra med något här. Dumparna hänger vi inte ut här eftersom det bara skapar just polarisering. Men jag skickar dem gärna till dig. Kontakta mig så kan vi väl tala.
Mina Dennert
Robert Bohman men nej! Visa i så fall bilder eller dumpar på det du beskriver!
Anledningen till att jag bad mina vänner på min egen sida att samla dumpar på det Katerina skrivit om mig är för att jag är blockad och inte kan göra det själv. Och hon har skrivit om mig nästan dagligen under flera månader!
Och allt det har jag samlat för att ge till polisen. Det är förtal som du nu medverkar i. Förstår att du litar på din ex-fru mer än någon okänd men det du skriver stämmer inte!
Varken jag eller någon på min sida har någonsin uttalat sig hånfullt eller hatfullt någonsin! Det skulle bara ALDRIG hända! Det hade varit på varje löpsedel och jag hade varit slut - där och då!
Robert Bohman
Det är intressant att du inte tycker det är hemskt med hatet mot Katerina och hur det går ut över hennes familj. Återigen jag föreslår att vi talar privat istället för här.
Mina Dennert
Robert Bohman nej! Korrigera texten. Den har gått ut till tusentals och det stämmer inte!
Mina Dennert
Jag har dessutom redan skickat pm som du inte svarat på. Började så klart att försöka nå dig så.
Mina Dennert
Du pratar också med någon som lever under dödshot. På grund av inlägg precis som det DU skrivit nu med förtal, lögner och smutskastning.
Schannie Jean Boye
Mina Dennert, varför anser Du Dig kunna bestämma vad Robert Bohman ska korrigera.
Han har skrivit precis vad han tänker och känner.
Ska Du bestämma över hans inlägg?
Robert Bohman
Förlåt Mina, men just nu startar du hets, bråk. När jag gång på gång skriver att jag, för allas skull kan ta det privat.
Mina Dennert
Schannie Jean Boye Han kan inte skriva vad han ”känner” att jag har gjort. Han måste i så fall kunna visa det med fakta!
Det Robert sysslar med är förtal och det är förbjudet enligt svensk lag.
Schannie Jean Boye
Lugn nu Mina Dennert, känslor är vad som styr i Roberts inlägg, känslor som berör honom, barnen och Katerina Janouch.
Robert Bohman
Nu har jag skickat dumparna till dig privat. Och ber dig att lugna dig här, samt att be övriga i nätverket att lugna sig. Jag tror faktisk inte du vill jag lägger ut dem publikt.
Mina Dennert
Robert Bohman jag skriver ju att jag redan skickat pm!
Och varför börjar du inte med att ta det privat? Fråga först innan du skriver om det verkligen stämmer?
Det du skrivit har ju redan gått ut till tusentals! Korrigera din text och lägg inte det här på mig! Det är INTE jag som skrivit om dig. Och inte om Katerina heller! Varför tar du dig rätten att skriva om mig?
Om man citerade alla dumheter som #jagärhäraktivister kläcker ur sig skulle man inte hinna med något annat. Jag nöjer mig med det värsta - det är tidskrävade nog.
Citaten från Dennerts beundrare och beundrarinnor igen:
Citat:
"Så jäkla vansinnigt! Förbannade rötägg!"
"Själlösa kräk. Så satans förbannat jävla orättvist. Dom anfaller dig för att du skrämmer dom"
"Fienden hörs mycket men tomma tunnor skramlar högst."
"Blir så förbannad, men vet innerst inne att man besegrar det onda med det goda och att ett enda litet ljus fördriver mörkret i ett rum."
"Aldrig, aldrig får någon mig att tystna. Tillsammans ska vi förändra och bemöta hatet."
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!