2018-01-18, 13:57
Medlem
BlackBookss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
En Josefin Kihlberg

Sektmedlem: https://imgur.com/a/FEdi8

Med en sluten profil som inte stämmer med sektens krav?? Måste tillhöra den inre kärnan.
Senast redigerad av BlackBooks 2018-01-18 kl. 14:04.
Citera
2018-01-18, 14:10
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackBooks
Sektmedlem: https://imgur.com/a/FEdi8

Med en sluten profil som inte stämmer med sektens krav?? Måste tillhöra den inre kärnan.
Tack! Hon har uppenbarligen missat all kritik och alla bevis mot gruppen. Då kan hon väl inte rimligen tillhöra den inre kärnan?
Josefin Kihlberg @KihlbergJosefin
Jag verkar ha missat bevisen du pratar om. Ifall någon i jagärhär beter sig illa på riktigt brukar de raskt bli uteslutna ur gruppen
09:51 - 9 jan. 2018
https://twitter.com/KihlbergJosefin/...87111728316416

Tillägg:
Som framgår av mitt förra inlägg kan Josefin Kihlberg inte förklara vad det är för slags ”hat” som #jagärhär arbetar mot. Men kan hon diskutera sakligt då? Nja... döm själva:
Fast bara för att det är problem med våldsbrott i Malmö betyder det fortfarande inte att ALLT blir sämre? Eller hur menar du Rune?
https://twitter.com/KihlbergJosefin/...36379071180800

Att ställa våldsbrott i Malmö mot ”ALLT” är givetvis helt meningslöst och inte ens lönt att bemöta. Denna slags idioti tycks vara symtomatisk för #jagärhär. Det är förstås ett sätt att tysta en saklig diskurs genom att medvetet agera för att förstöra debattklimatet.
Senast redigerad av Totius 2018-01-18 kl. 14:36. Anledning: Tillägg
Citera
2018-01-18, 15:35
Medlem
Moderatorn Robert Hedström läxar upp Katerina Janouch och Chang Frick. Först får Hedström ett litet utbrott med anledning av en tweet av Katerina Janouch.

Citat:
Ursprungligen postat av Robert Hedström
Vem har rätten att avgöra om en människa är utsatt av rasism? Vem kan kväsa någons egen upplevda rasism? SVARET BORDE VARA INGEN! Den utsatte MÅSTE ha tolkningsföreträde. #NoStranger #svpol
https://twitter.com/Herosir/status/953972404719640577

Men måste det alltid vara den som upplever sig som kränkt som har tolkningsföreträde? Kan inte det bli väldigt orättvist?

Sedan är det Fricks tur att bli avbasad.

Citat:
Ursprungligen postat av Robert Hedström
Konsten att förringa och tillintetgöra personer som är utsatta. #nostranger INGEN ska utsättas för rasism, hat och trakasserier #jagärhär👇🏻
Citat:
Chang Frick
Senast för någon timme sedan frågade jag en sjuksyster var hon kom ifrån. Hon svarade att hon var från Iran och blev jätteglad att jag frågade. Bullshit-kampanj med #nostranger
https://twitter.com/ChangFrick/statu...27432863731713

Maria Karnis hakar på (angående Fricks tweet):

Citat:
Hat, hot och hån hör inte hemma i ett civiliserat och medmänskligt samhälle. #nostranger #jagärhär
https://twitter.com/MariaKarnis/stat...91065782153216

Viss överreaktion kan man tycka. Självklart begriper både Janouch och Frick att det finns riktig rasism (vilket även tas upp i #nostrangerkampanjen). Men ingen blir ju hjälpt av att en oskyldig fråga om varifrån någon kommer beskrivs som rasistisk. Tvärtom är det saker som dessa som gör att folk blir riktigt, riktigt trötta på antirasister.

Om jag träffade Chang Frick någon gång skulle jag förresten fråga varifrån han kommer då jag inte riktigt kan placera hans dialekt. Det låter som sydlig småländska med drag av skånska och kanske blekingska. Typisk sådan där fråga man ställer av vänlig nyfikenhet. Tror knappast att han skulle ta illa upp om man frågade om hans etniska bakgrund heller, men den känner ju de flesta till.
Citera
2018-01-18, 15:52
Medlem
Finisterres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nebeltag
Det finns ju politiska sekter också, som bokstavsvänstern på 70-talet. Misstänker att en del av tanterna och farbröderna har sin bakgrund där.
Ja flera av dem ger ju starka vibbar av det. Lena och Birgitta och Bengt drömmer sig tillbaka till glansdagarna då de i kollektivet blev förförda av en skäggig grekisk kommunist. Härliga tider. På senare år har nya män med skägg strömmat in i Sverige och krävt förmåner enligt barnkonventionen. Lena & Co's gamla engagement tänds på nytt. Klickaktivism erbjuder ett bekvämt utlopp för det.

Men min poäng är att de är engagerade. Som du vet gick flera personer från den här tiden vidare till inflytelserika positioner i media och förvaltning. De allra knäppaste bokstavsgrupperna däremot vände sig inåt och kunde varken driva praktisk politik eller värva nytt blod (ingen bland dem hade L. Ron Hubbards karisma). Hur som helst, det finns stora skillnader mellan en verklig sekt och en virtuell gemenskap där relativt normala svenssons angriper regimkritik genom en hashtagg.

Det är förstås inte riktigt sant att hela Sverige står bakom dem...
"Ni är fantastiska och hela Sverige är bakom er! Ni är förebilder för världen där ni inte låter det mörka ta över ljuset som finns i er själ! Kärlek&Respekt <3"
Men de ser sig själva som normala, och de får ju stöd från sossarna med pengar stulna från Arvsfonden etc. Att kalla dem sekt låter konstigt.

Att Josefin frågar "vad är hat?" är t.ex. icke-sekteristiskt. Hon har ett hyfsat tilltal gentemot den här personen trots att han uttrycker sig fördjävligt.
Svår fråga - vad är hat? Men det är väl lämpligt att vi har någon slags regler i hur vi pratar med varandra? Annars skräms många t tystnad
https://twitter.com/KihlbergJosefin/...00428293300226
Kalla henne naiv, men hon har ju rätt på sätt och vis. Jag tror det är lättare att uppmärksamma de fula metoder som skildras i denna tråd ifall man inte kallar hennes hashtagg för sekt.

Citat:
En Josefin Kihlberg @KihlbergJosefin har gillat Robert Hedströms märkliga förklaring till rasism
Hans förklaring är inte så märklig, han har inte hittat på den själv eller så. Det är en direktöversättning till svenska av den amerikanska diskurs som syftar till att förklara varför afroamerikanerna fortfarande är en så extremt dysfunktionell grupp, trots 60 års integrationspolitik och positiv särbehandling. Förklaringen är att vita amerikaner bär på en medfödd obotlig ondska.

(Detta leder till två sätt att krossa rasismen i Sverige: det första alternativet är att Robert & Josefins liv avslutas, deras familjer avslutas, och bohaget delas ut till alla rasifierade i Sverige som lidit under Robert & Josefins slentrianmässiga förtryck. Det är den s.k. Haiti-metoden.
Det andra alternativet är att de rasifierade erbjuds en exklusiv fristad där de kan söka skydd från svenskarna. Detta kan fixas genom skattemedel, eller att Robert & Josefin crowdfundar ett stycke mark. Kanske i Afrika. Fristaden kan kallas "Liberia", för att fira att invånarna där blivit befriade från rasismen.)
Citera
2018-01-18, 17:33
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finisterre
Men de ser sig själva som normala, och de får ju stöd från sossarna med pengar stulna från Arvsfonden etc. Att kalla dem sekt låter konstigt.

Att Josefin frågar "vad är hat?" är t.ex. icke-sekteristiskt. Hon har ett hyfsat tilltal gentemot den här personen trots att han uttrycker sig fördjävligt.
Svår fråga - vad är hat? Men det är väl lämpligt att vi har någon slags regler i hur vi pratar med varandra? Annars skräms många t tystnad
https://twitter.com/KihlbergJosefin/...00428293300226
Kalla henne naiv, men hon har ju rätt på sätt och vis. Jag tror det är lättare att uppmärksamma de fula metoder som skildras i denna tråd ifall man inte kallar hennes hashtagg för sekt.
Ja, det låter konstigt att kalla dem för sekt eftersom det är ett värdeladdat ord som ger associationer till märkliga historiska händelser, som till exempel Jonestown. Men lyssna på föredraget av psykologen Håkan Järvå som Nebeltag länkar till i sitt inlägg 16/1. Jag upprepar länken här: https://urskola.se/Produkter/193535-...-Sektbegreppet

Det centrala är inte vad det kallas utan vad det ÄR. Det handlar irrationella och dysfunktionella tankemönster. Ca 5:45 in i föredraget kallar han en sekt för en ”dysfunktionell grupp”.

Min erfarenhet är att detta irrationella och dysfunktionella tankemönster är vanligt inom förvaltning, politik och medier. Det är INTE vanligt inom industrin (som är min värld) eftersom det helt enkelt inte kan fungera där det finns krav på konkreta resultat och leverans.
Citera
2018-01-18, 17:39
Medlem
TransitGlorias avatar
Tänkte kolla vad den gode Mats Leijon har för sig i dag, blev så glad och inspirerad av hans tweet häromdagen där han hävdade att han haft en kreativ meningsfull diskussion med en politisk meningsmotståndare på twitter! Och att han till och med tyckte att det var de mest givande samtalen!

Eftersom jag hittills upplevt Mats som rätt kategorisk och intolerant när det gäller medmänniskor med avvikande ideologi var ju detta goda nyheter. Jag lovade mig själv att ta del av detta samtal och revidera min egen kategoriska syn på hr Leijon, som dessvärre målat ut honom som en ohederlig, självcentrerad och fabulerande posör.

Men till min förvåning är hans twitterkonto numera skyddat, och endast följare kan se vad han skrivit.

Vem hade kunnat ana?
Citera
2018-01-18, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TransitGloria
Tänkte kolla vad den gode Mats Leijon har för sig i dag, blev så glad och inspirerad av hans tweet häromdagen där han hävdade att han haft en kreativ meningsfull diskussion med en politisk meningsmotståndare på twitter! Och att han till och med tyckte att det var de mest givande samtalen!

Eftersom jag hittills upplevt Mats som rätt kategorisk och intolerant när det gäller medmänniskor med avvikande ideologi var ju detta goda nyheter. Jag lovade mig själv att ta del av detta samtal och revidera min egen kategoriska syn på hr Leijon, som dessvärre målat ut honom som en ohederlig, självcentrerad och fabulerande posör.

Men till min förvåning är hans twitterkonto numera skyddat, och endast följare kan se vad han skrivit.

Vem hade kunnat ana?
Leena Johanssons tweets är också skyddade. Hur ska de nu kunna nå ut till alla arma näthatare med sitt ljus?

https://twitter.com/LeenaJohansson
Citera
2018-01-18, 18:00
Medlem
BlackBookss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TransitGloria

Citat:
Ursprungligen postat av Nebeltag
Leena Johanssons tweets är också skyddade. Hur ska de nu kunna nå ut till alla arma näthatare med sitt ljus?

Kan vara en ny strategi?
Deras nya "satsning" Nostranger verkar vara en hemlig grupp. Totalt omöjligt att finna gruppen med 8000 personer??
Eller??
Citera
2018-01-18, 18:09
Medlem
Citat:
Ja, det låter konstigt att kalla dem för sekt eftersom det är ett värdeladdat ord som ger associationer till märkliga historiska händelser, som till exempel Jonestown. Men lyssna på föredraget av psykologen Håkan Järvå som Nebeltag länkar till i sitt inlägg 16/1. Jag upprepar länken här: https://urskola.se/Produkter/193535-...-Sektbegreppet

Det centrala är inte vad det kallas utan vad det ÄR. Det handlar irrationella och dysfunktionella tankemönster. Ca 5:45 in i föredraget kallar han en sekt för en ”dysfunktionell grupp”.

Min erfarenhet är att detta irrationella och dysfunktionella tankemönster är vanligt inom förvaltning, politik och medier. Det är INTE vanligt inom industrin (som är min värld) eftersom det helt enkelt inte kan fungera där det finns krav på konkreta resultat och leverans.
Precis. Många associerar enbart till religion när begreppet sekt omnämns, men det finns ju gott om andra manipulativa grupper och sammanhang.

Citat:
Håkan Järvå föredrar begreppet manipulativa sammanhang, eller High Demand Groups som de kallas i USA (som ligger i framkant när det gäller sektforskning), framför den lätt missvisande termen sekt som leder tanken till religion.

– Den företeelse vi talar om har ur ett psykologiskt perspektiv ingenting med religion att göra. Det är inte tron i sig som lockar, utan det handlar om en speciell gruppdynamik och karismatiska personer som drar till sig anhängare.

– Det är vanligt att manipulativa grupper uppstår i religiösa sammanhang, men det kan lika gärna röra sig om politiska ytterlighetsgrupper eller företag. En sekt kan uppstå i vitt skilda sammanhang där det finns en dysfunktionell maktrelation, till exempel i ett förhållande eller en familj. I andra änden kan hela Nordkorea betraktas som en sekt.
http://www.dagen.se/dokument/psykolo...ngest-1.317473

Politiska ytterkantsorganisationer AFA och NMR har klara sekttendenser, liksom många antirasistiska och extremfeministiska grupper.

Håller f.ö. med om att sekttänkande är betydligt vanligare inom offentlig verksamhet. Många av de postmodernistiska och postmarxistiska läror som predikas på universitetens humanistiska och samhällsvetenskapliga institutioner är helt klart sekteristiska. De troende kan inte ta någon som helst kritik och har mycket svårt att acceptera oliktänkande. Vid ett tillfälle ifrågasatte jag t.ex. helt stillsamt Forum för Levande Historias metoder och fick hysteriskt gapande om alla människors lika värde till svar. Jag hade oturen att vara doktorand i ett humanistiskt ämne när postmodernismen grasserade som värst och det var definitivt sektstämning på seminarierna.
Citera
2018-01-18, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackBooks
Kan vara en ny strategi?
Deras nya "satsning" Nostranger verkar vara en hemlig grupp. Totalt omöjligt att finna gruppen med 8000 personer??
Eller??
Kanske är det effektivare att verka i det dolda och bara anmäla?
Citera
2018-01-18, 18:51
Medlem
Iaf en jagärhärare som är öppen med sina anmälningar:

Citat:
Svar till @hanifbali @lisa_forss
Själv brukar jag anmäla @hanifbali när det kontot spårar för mycket. Vilket det tyvärr gör med jämna mellanrum.

https://twitter.com/drbalalajka/stat...13443869282306

Och självklart med i #jäh

Citat:
Terje Larsson
Added by Åsa Hjort on 7 November 2017
Stockholms universitet
Citera
2018-01-18, 18:57
Medlem
Finisterres avatar
Citat:
Men du kan väl se att det där är en normal person som är långt ifrån hysterisk? Hon vill uppenbarligen diskutera med de som har en annan mening (istället för ett "håll käften trolljävel"), hon är öppen för att begreppet "hat" kanske är mer komplicerat än en enkel politisk stämpel o s v.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in