2018-01-14, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Utöver det som sägs i flera inlägg ovan kan tilläggas att #jagärhärs ”manifest” (som framgår av de orange plakaten) och retorik utgörs av flosker:
En floskel är ett tomt, slitet ord eller uttryck, en banalitet. Granna och vackra, men tomma och innehållslösa ord, fraser, eller uttryck, som på något sätt står i kontrast till verkligheten eller uttrycker självklarheter, men som inte desto mindre upprepas ofta. T.ex. bollen är rund, livet går vidare.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Floskel

Det är alltså självklarheter som ingen egentligen säger emot. Det finns ett bra sätt att testa om ett uttryck är en floskel:
  1. Ta ett budskap, t.ex. ”vi är emot hat och hot”.
  2. Sätt in ordet INTE i meningen, t.ex. ”vi är INTE emot hat och hot”.
  3. Fråga dig om meningsmotståndarna driver denna ståndpunkt.
Givetvis är ingen normalt tänkande människa FÖR hat och hot. Man kan tydligt se att #jagärhär medvetet verkar för att förstöra debatter med osakligt tramsande och spammande med floskler.
Det stämmer.

#jagärhäraktivisterna nöjer sig inte heller med att uttrycka flosklerna, utan missbrukar dessutom floskeltestet. Exempeltweet från moderatorn Robert Hedström:

Citat:
Kan ju inte vara fel att jobba för att INGEN ska utsättas för olaga hot, ofredande, förolämpningar, stämpling, hatbrott, rasism förföljelse pågrund av sexuell läggning eller religion precis vad #jagärhär gör varje dag
https://twitter.com/Herosir/status/951801956342861825
https://twitter.com/Herosir/status/951810378031394818

Eller den här:

Citat:
Vad är det som är så farligt med att vilja ha ett debattklimat utan hat, hot, rasism, sexism invektiv?
https://twitter.com/Herosir/status/951224075057352705

Hedström antyder att meningsmotståndarna vill se ett debattklimat med hat, hot, rasism, sexism och invektiv. Men kritiken riktar sig snarare mot #jagärhärs metoder och att gruppen sällan lever upp till sina egna ideal om det goda samtalet. Om #jagärhär enbart verkat för ett bättre debattklimat (med schyssta metoder) och själva föregått med gott exempel skulle knappast någon ifrågasätta deras verksamhet.
Senast redigerad av Nebeltag 2018-01-14 kl. 18:46.
Citera
2018-01-14, 18:19
Medlem
Finisterres avatar
Angående anklagelser om svansar så påstod Loan Sundman att Hanif Bali hade spritt hennes address till sin s.k. svans, knäppa gränslösa näthatarföljare. Hon påstod alltså att en riksdagsledamot hade försökt initiera någon slags trakasserier mot hennes privatliv. En allvarlig anklagelse, som var falsk, och Bali blev förbannad. Han visade med screenshot från tidigare konversationer att det inte stämde med tidpunkten detta skulle ha hänt. Hennes reaktion blev att vifta bort det hela med trams om att Bali visade ett märkligt intresse för henne, att han kanske förde åsiktregister över henne med dessa screenshots.

Hittar den inte nu, men konversationen fanns här i tråden. Så dessa god ton-tanter kanske vill kommentera.

O apropå åsiktsregistrering
Citera
2018-01-14, 18:25
Medlem
Mr.Schnabels avatar
Kan gruppen hålla sig till dess syfte så absolut.
Citera
2018-01-14, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sotnosens
Det är vad ni säger.. helt sjukt. Ja Totius, det är publicerat här några medlemmar som skriver och du nebeltag, det är du alltså som tolkar vad dessa skriver och du ”tycker” att det knappast är sakligt osv.
Du lägger ut EN mening taget ur sitt sammanhang. Det är väl ohederligt.
Du skrivet att man använder ohederligt svansargument. Fortfarande vad du anser.
Men de meningar som du har tagit som exempel finner jag knappast som att de bryter mot några regler alls. Om de nu är med i gruppen.
Ni är nästan nere på enstaka ordnivå som ni sedan ”tycker” och ”anser”.
Svansargumentet (som båda damerna använder) är guilt by association, vilket är ett klassiskt argumentationsfel.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Guilt_by_association

Att som Lotta Finell pinga in en persons arbetsgivare med krav på att vederbörande ska "reagera" är allvarligt, ja. Ledningen för #jagärhär påstår sig uttryckligen ta avstånd från sådana metoder. Ändå är Oxell och Robsahm kvar i gruppen, fast de har försökt sabotera för Alexander Bard genom att sätta press på hans arbets- och uppdragsgivare. (Han har även förlorat en del uppdrag.) Danny Lam, som skrev uppropet, har dock enligt uppgift lämnat.

Tweetarna är inte lösryckta ur sitt sammanhang. Tanken är att läsaren ska följa länkarna - dels för att kontrollera att citaten stämmer, dels för att ta del av hela diskussionen. Man kan inte gärna citera hela flödet - det blir ohanterligt.

Både Catharina Jerbo och Lotta Finell uppger sig själva vara medlemmar i #jagärhär och använder gärna taggen (se twitterhistorik). Kontrollera i medlemsregistret eller be någon annan göra det om du inte tror mig.
Senast redigerad av Nebeltag 2018-01-14 kl. 18:41.
Citera
2018-01-14, 18:37
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Schnabel
Kan gruppen hålla sig till dess syfte så absolut.
Vad är syftet, menar du?
Citera
2018-01-14, 19:01
Medlem
Mr.Schnabels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Vad är syftet, menar du?

Ta en random video på tuben tex, en ung tjej sitter och gör en video om något hon tycker om och delar med sig om sin kunskap om detta. För att nå likasinnade. 10% av kommentarerna är ifrån likasinnade som pratar om ämnet, 30% är random orelevanta kommentarer och 60% är kommentarer som att hon suger, hon är ful, hon borde dö etc etc. Det är hemskt.

Jag menar att om gruppen kan hålla sig till det syftet att ta itu med DET problemet som våra stackars barn och ungdomar möter var dag i sociala medier och över hela internet så är det toppen. Så gruppen inte börjar blanda in politik, religion och annat som tar bort det faktiskt goda syftet med en sådan grupp.
Citera
2018-01-14, 19:21
Medlem
BlackBookss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nebeltag
Både Catharina Jerbo och Lotta Finell uppger sig själva vara medlemmar i #jagärhär och använder gärna taggen (se twitterhistorik). Kontrollera i medlemsregistret eller be någon annan göra det om du inte tror mig.

Jerbo återfinns inte i medlemslistan, Finell är med.
Citera
2018-01-14, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackBooks
Jerbo återfinns inte i medlemslistan, Finell är med.
Tack, då är väl Jerbo bara en extern sympatisör. Men det var Finells inpingande av Balis arbetsgivare med tillhörande krav på att de skulle "reagera" som jag tyckte var allvarligast. Plus det ohederliga svansargumentet.
Citera
2018-01-14, 19:33
Medlem
Catharina Jerbo har tidigare varit medlem, har för mig att hon är rektor eller lärare av något slag

http://www.barometern.se/kalmar/anst...dare-pa-natet/

- Skägget
Citera
2018-01-14, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Schnabel
Ta en random video på tuben tex, en ung tjej sitter och gör en video om något hon tycker om och delar med sig om sin kunskap om detta. För att nå likasinnade. 10% av kommentarerna är ifrån likasinnade som pratar om ämnet, 30% är random orelevanta kommentarer och 60% är kommentarer som att hon suger, hon är ful, hon borde dö etc etc. Det är hemskt.

Jag menar att om gruppen kan hålla sig till det syftet att ta itu med DET problemet som våra stackars barn och ungdomar möter var dag i sociala medier och över hela internet så är det toppen. Så gruppen inte börjar blanda in politik, religion och annat som tar bort det faktiskt goda syftet med en sådan grupp.
Om gruppen enbart ägnade sig åt sådant som du beskriver i ditt första stycke skulle knappast någon ha invändningar mot den. Jag kan dock inte påminna mig några sådana aktioner från gruppens sida. Kan du? Frågan är inte spydig utan uppriktigt menad.

Istället engagerar sig #jagärhär påfallande ofta i politiska diskussioner, särskilt sådant som rör invandring och integration samt kriminalitet. Relativisering av våldtäkter och kulturellt/religiöst betingat kvinnoförtryck är något av en specialitet för gruppen.
Citera
2018-01-14, 19:34
Medlem
BlackBookss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nebeltag
Tack, då är väl Jerbo bara en extern sympatisör. Men det var Finells inpingande av Balis arbetsgivare med tillhörande krav på att de skulle "reagera" som jag tyckte var allvarligast. Plus det ohederliga svansargumentet.

Jo det är ett tydligt rop till arbetsgivaren att Hanif säger "fel" saker.

Ända jag har att säga är att det är inte JÄHs ansvar att bestämma vad Nya Moderaterna ska göra med sina anställda.
Citera
2018-01-14, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AntlerdBeard
Catharina Jerbo har tidigare varit medlem, har för mig att hon är rektor eller lärare av något slag

http://www.barometern.se/kalmar/anst...dare-pa-natet/

- Skägget
Pust, då mindes jag inte fel. Annars skulle jag fått twittertanterna på mig direkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in