2017-12-30, 23:01
Medlem
Okej gott folk. Jag har observerat ett "problem" som jag anser är avgörande att tackla om vi vill föra denna tråd framåt.

Nu kan vi säga att det är fullständigt bevisat hur gruppens ledning är kopplat till högre maktskikt, vi kan också hävda det ostridigt att medlemmar som förespråkar gruppen helt inkonsekvent men likväl förnekar eller vägrar inse den paradoxala roll som gruppen upfyller. Att motverka hat och hot genom de facto hat och hot.

Den tanke som slagit mig flertalet gånger när jag följt denna tråd, när jag följt samtal utanför flashback, i helt väsenskilda sammanhang, är frågan om hur man "överbevisar" eller verkligen får sin meningsmotståndare att lyssna och förstå viktiga och/eller avgörande argument. Oavsett utfall. Om en person hävdar att grönt är blått, vad har du för rimlig möjlighet att ändra på detta synsätt? Att hitta en lösning till detta hinder är helt avgörande för hatgruppens fortsatta "överlevnad".

Uppgiften ligger tyvärr på oss att få de enskilda medlemmarna/företrädarna i JÄH att inse det kontraproduktiva arbetsätt de bedriver och den uppgiften ter sig enligt mig som mer omöjlig för varje dag som går. På riktigt. Kan någon svara på hur man överbevisar en person som mot all reson ändå inte tar in grundläggande information? Precis som i en diskussion med narcissisten bemöts argument med totalt oförstånd eller förnekelse. Oavsett ideologi eller grupptillhörlighet, varför annars förnekar företrädare för JÄH konsekvent verifierbar fakta som belyser gruppen i dålig dager? Jag som läst alla sidor i tråden och även gjort andra efterforskningar möter i slutändan alltid detta hinder. Argumenten går inte igenom. Det spelar ingen roll hur många skärmdumpar eller emails från tjänstemän i regeringskansliet vi publicerar. Hindret har visat sig vara den enskilde människan, oavsett grupptillhörlighet.

Som exempel kan jag ta Leena som bad om bevis från någon twitteranvändare om att hon sprider hat, när sådant bevis presenteras så blir argumenten som följer att man definitivt inte kommer diskutera med någon som kartlägger ens person. Happ! När KJs exmake ville hyfsa tonen i sitt facebookflöde med en post riktad till alla anhängare så kommenterar Mina Dennert att exmaken förtalar henne och att ingenting är sant, hon har nämligen också blivit hotad. Men va?

Hur når man fram? Går det att nå fram?
Citera
2017-12-30, 23:16
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nebeltag
Niclas gillar inte heller att hat från #jagärhäraktivister uppmärksammas.

https://twitter.com/noppelina/status/947168576263348224

Kanske borde man inte vara med i #jagärhär om man inte kan leva upp till gruppens högt ställda krav. Sedan är det ju faktiskt så att många högprofilerade medlemmar skriver väldigt otrevligt, särskilt på Twitter. Ska inte ett sådant inkonsekvent förhållningssätt få uppmärksammas?
Fast inkonsekvensen är ju stor även där. Om man på minsta sätt sympatiserat med SD så är man ju inte välkommen i gruppen, eller för all del med Uvell eller Janouch. Det vill säga att de gör ju exakt samma kollektiva bedömning själva, men då är det ok.

De kan ju svårligen få ihop logiken med att #jagärhär-gruppen inte på något sätt är ansvarig för vad deras medlemmar de dirigerar ut gör i deras namn samtidigt som t ex SD ska vara ansvariga för allt som deras sympatisörer säger och gör och att alla SD:s sympatisörer dessutom är ansvariga för det. "Vi kan ju inte ansvara för vad alla gör i vårt namn"-principen gäller nog inte någon annan än dem själva...
Citera
2017-12-30, 23:21
Medlem
Vem0ths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thepirate
Det går inte att nå fram, de har ett gäng bortförklaringar lagrat på en textfil som hjälper dem "vinna debatten" som dem tycker. T ex.

De blåser bort allt från anonyma twitterkonton. Kommer bevisen från en anonym källa, så är det per automatik grundlöst enligt dem. Då man måste som offentlig person redovisa dem för att få bort den bortförklaringen.

Bristen på likes och följare är en annan. När man ansluter till #jagärhär ska man skriva in sin twitter så man får följare. #jäh tror att någon med mindre än 10 följare inte har något värde i sig, därav block och "ha en fin dag". Då det gäller att ha följare för att få dem att inte lämna diskussionen.

De använder gärna bortförklaringar som "han/hon är inte med i #jagärhär" eller "jag kommenterade detta som privatperson, inte som #jagärhär" då de tror att de kan skriva/göra som de vill utan konsekvenser för deras aktivitet.

Undvika ta debatten. Den mest populäraste av dem alla, när folk ställer kritik angående deras kommentar eller inverkan på diskussionen så kör de den typiska kärleksbombningen som inte hör hemma i kontext och undviker att svara på frågor istället kommentera hur fantastiskt det är att vara god eller köra uttröttningsleken.

Att fråga ut Leena, Inga, Lotta, Matthias, Robert och Mats; är poänglöst. De viker sig inte, mest för att de tror så starkt på sin sak. Samt så skulle gruppen falla isär ifall de gjorde det. Det är bättre att fokusera på deras mer passiv-aggressiva medlemmar som inte håller sina ord i styr(väldigt ofta).

Gruppen förlorar medlemmar varje dag, folk som ser vad i själva verket som pågår och inte vill bli kopplade ihop med #jagärhär.
Senast redigerad av Vem0th 2017-12-30 kl. 23:50.
Citera
2017-12-30, 23:32
Medlem
Citat:
Kan någon svara på hur man överbevisar en person som mot all reson ändå inte tar in grundläggande information?

Få någon dom litar på att förklara för dom hur det ligger till, när de inte har taggarna utåt. Tillit och timing, så fixas avprogrammering.

En av sekten omänskligförklarad SDare kan ge upp gällande de svåraste fallen.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Asch...ty_experiments
Citera
2017-12-30, 23:37
Medlem
Citat:
Okej gott folk. Jag har observerat ett "problem" som jag anser är avgörande att tackla om vi vill föra denna tråd framåt.

Nu kan vi säga att det är fullständigt bevisat hur gruppens ledning är kopplat till högre maktskikt, vi kan också hävda det ostridigt att medlemmar som förespråkar gruppen helt inkonsekvent men likväl förnekar eller vägrar inse den paradoxala roll som gruppen upfyller. Att motverka hat och hot genom de facto hat och hot.

Den tanke som slagit mig flertalet gånger när jag följt denna tråd, när jag följt samtal utanför flashback, i helt väsenskilda sammanhang, är frågan om hur man "överbevisar" eller verkligen får sin meningsmotståndare att lyssna och förstå viktiga och/eller avgörande argument. Oavsett utfall. Om en person hävdar att grönt är blått, vad har du för rimlig möjlighet att ändra på detta synsätt? Att hitta en lösning till detta hinder är helt avgörande för hatgruppens fortsatta "överlevnad".

Uppgiften ligger tyvärr på oss att få de enskilda medlemmarna/företrädarna i JÄH att inse det kontraproduktiva arbetsätt de bedriver och den uppgiften ter sig enligt mig som mer omöjlig för varje dag som går. På riktigt. Kan någon svara på hur man överbevisar en person som mot all reson ändå inte tar in grundläggande information? Precis som i en diskussion med narcissisten bemöts argument med totalt oförstånd eller förnekelse. Oavsett ideologi eller grupptillhörlighet, varför annars förnekar företrädare för JÄH konsekvent verifierbar fakta som belyser gruppen i dålig dager? Jag som läst alla sidor i tråden och även gjort andra efterforskningar möter i slutändan alltid detta hinder. Argumenten går inte igenom. Det spelar ingen roll hur många skärmdumpar eller emails från tjänstemän i regeringskansliet vi publicerar. Hindret har visat sig vara den enskilde människan, oavsett grupptillhörlighet.

Som exempel kan jag ta Leena som bad om bevis från någon twitteranvändare om att hon sprider hat, när sådant bevis presenteras så blir argumenten som följer att man definitivt inte kommer diskutera med någon som kartlägger ens person. Happ! När KJs exmake ville hyfsa tonen i sitt facebookflöde med en post riktad till alla anhängare så kommenterar Mina Dennert att exmaken förtalar henne och att ingenting är sant, hon har nämligen också blivit hotad. Men va?

Det här är nog något vi alla grunnar på. Själv tror jag inte att man kan nå fram till de riktiga fanatikerna inom #jagärhär. De är inte intresserade av kommunikation. Deras uppdrag är istället att tysta. Däremot kan man hjälpa utomstående att få upp ögonen för vad ledande #jagärhäraktivister sysslar med. Sedan finns det förstås en massa kloka och trevliga människor bland de 77000 också. Folk som gått med eftersom det initialt lät som en bra grej, men som kanske inte riktigt tycker att gruppen lever upp till vad den lovar. I den här kategorin finns det säkert många som är beredda att lyssna.

Väldigt intressant att ta del av Vem0ths inifrånbeskrivning av gruppen förresten!
Citera
2017-12-30, 23:43
Medlem
Wishies avatar
Citat:

Därav sekt-liknelsen många påpekat i tråden. ”Självavprogrammering” händer imellanåt hos sektmedlemmar men det är tyvärr ovanligt. De mest inbitna kommer aldrig acceptera någon annan verklighet utanför deras egenpåhittade men de som rent slentrianmässigt blivit medlemmar pga att gruppen utåt framstår som en ”god” sak att stötta kan definitivt nås av att genom att påvisa gruppens beteende. Så därför, håll denna tråd levande. Ifrågasätt på twitter och kommentera inlägg på fejjan.
Citera
2017-12-30, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vem0th
Det går inte att nå fram, de har ett gäng bortförklaringar lagrat på en textfil som hjälper dem "vinna debatten" som dem tycker. T ex.

De blåser bort allt från anonyma twitterkonton. Kommer bevisen från en anonym källa, så är det per automatik grundlöst enligt dem. Då man måste som offentlig person redovisa dem för att få bort den bortförklaringen.

Bristen på likes och följare är en annan. När man ansluter till #jagärhär ska man skriva in sin twitter så man får följare. #jäh tror att någon med mindre än 10 följare inte har något värde i sig, därav block och "ha en fin dag". Då det gäller att ha följare för att få dem att inte lämna diskussionen.

De använder gärna bortförklaringar som "han/hon är inte med i #jagärhär" eller "jag kommenterade detta som privatperson, inte som #jagärhär" då de tror att de kan skriva/göra som de vill utan konsekvenser för deras aktivitet.

Undvika ta debatten. Den mest populäraste av dem alla, när folk ställer kritik angående deras kommentar eller inverkan på diskussionen så kör de den typiska kärleksbombningen som inte hör hemma i kontext och undviker att svara på frågor istället kommentera hur fantastiskt det är att vara god.

Att fråga ut Leena, Inga, Lotta, Matthias, Robert och Mats; är poänglöst. De viker sig inte, mest för att de tror så starkt på sin sak. Samt så skulle gruppen falla isär ifall de gjorde det. Det är bättre att fokusera på deras mer passiv-aggressiva medlemmar som inte håller sina ord i styr(väldigt ofta).
Mycket intressant att ta del av din upplevelse av #jagärhär. Ja, det är nog hopplöst att nå fram till den hårda kärnan (som kanske utgörs av några hundra personer). Men de allra flesta av de 77 000 är nog förnuftiga, hederliga människor som det borde gå att resonera med. Många ser säkert själva att något är riktigt fel och hoppar därför av, precis som du gjorde.
Citera
2017-12-31, 08:51
Medlem
Erik Helmerson tycker inte alls att Mina Dennert beter sig illa mot Robert Bohman (Katerina Janouchs exman). Läs gärna hela twittertråden för sammanhang. Studentjäveln Menethas inleder med några frågor till Helmerson.

Citat:
Här är ett FB-inlägg skrivet av Robert Bohman. Läs vad han skriver. Sedan ber jag dig att går ned till kommentarsfältet, leta upp Mina Dennert och berätta sedan ärligt hur du tycker att hon för sig här. Jag är genuint nyfiken på dina tankar om detta.
https://www.facebook.com/robert.bohm...86106481511679
https://twitter.com/Menethas/status/947050963281604608
Citat:
Om JÄH handlar om att ge mothugg, på vilket sätt är Bohman ett troll, en extremist eller rasist, enligt dig? Vem är det som hetsar upp tonen i denna tråd? Och tycker du verkligen att Dennert föregår med ett gott exempel som grundare/representant för JÄH?
https://twitter.com/Menethas/status/947054154836594688

... och får detta svar.

Citat:
1. Om nån gått på KJ:s bil är det vidrigt bortom beskrivning.
2. Jag tycker inte MD beter sig särskilt förkastligt här, särskilt om man jämför med några av dem som motsäger henne.
3. Om hon gör/gjort det tänker jag verkligen inte försvara det eller ta ansvar för det, precis -
https://twitter.com/Erik_Helmerson/s...03704301305856
Citat:
som du ska slippa ställas till svars för allt KJ sagt och gjort. Jag instämmer inte i allt som alla medlemmar i #jäh skrivit. Det är inte två lag där man antingen är med allt eller mot allt. Jag tycker fördelarna med #jäh överväger nackdelarna även om det skulle visa sig ->
https://twitter.com/Erik_Helmerson/s...04276609892353
Citat:
att MD har svart städhjälp, sjunger falskt, slår sin undulat och håller på Djurgården.
https://twitter.com/Erik_Helmerson/s...04483280072705

Menethas replikerar:

Citat:
1. Gott.
2. Hur då? Som jag ser det är det öga mot öga, ty MD beter sig ganska ovärdigt redan från början, inte minst genom att m.e.m. hetsa/tvinga Bohman till korrigera texten p.g.a. hon ser detta som ett förtal riktad mot henne, trots att hennes namn ej nämndes i inlägget.
https://twitter.com/Menethas/status/947112490789416961
Citat:
3. Okej, fast skillnaden mellan KJ och MD är att den senare är grundare och representant för en organisation som säger sig vara emot näthat, hets på nätet och vill jobba för ett bättre samtalsklimat. Om man ser henne bete sig såhär, hur anser du att det reflekterar er rörelse?
https://twitter.com/Menethas/status/947113554116857856

(Finns fler läsvärda inlägg i tråden.)

Några av Dennerts inlägg - alltså de där hon enligt Helmerson inte "beter sig särskilt förkastligt". Uttrycker sig verkligen meningsmotståndarna värre än Dennert? Döm själva.

Fler kommentarer från Dennert några dagar senare under samma post.

Senast redigerad av Nebeltag 2017-12-31 kl. 08:53.
Citera
2017-12-31, 08:52
Medlem
Fortsättning:

Bohmans avrundande svar till Dennert:

Citera
2017-12-31, 09:57
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Erik Helmerson tycker inte alls att Mina Dennert beter sig illa mot Robert Bohman (Katerina Janouchs exman). [...]
Erik Helmerson (som är medlem i #jagärhär) på DN beter sig på ett sätt som jag har mycket svårt att förstå. Han har också visat ett för mig obegripligt beteende tidigare (länk).

VARFÖR väljer en journalist som Erik Helmerson att agera på detta sätt för att skydda Mina Dennert och #jagärhär?

Det kan knappast vara okunskap hos Helmerson – det är inte rimligt att han skulle vara medlem i gruppen och försvara den UTAN minsta kritiska granskning. Och minsta kritiska granskning avslöjar gruppen. Det är något som INTE stämmer här...
Citera
2017-12-31, 10:46
Medlem
Citat:
Fortsättning:

Bohmans avrundande svar till Dennert:

Jag har läst varenda stavelse och är djupt imponerad över RBs svar. MD har förlorat på knockout!

Jag kan tänka mig att det gnisslats tänder i villan i Billdal långt från asylboenden. Toppa då detta med Katerinas inlägg på Facebook som fått 2400 likes och snart 1500 kommentarer.

December har inte varit nån bra månad för JÄH och det är en stor lycka för mig. Hoppas 2018 fortsätter i samma....låt oss kalla det för skadeglädje

Då jag har lite att stå i idag (matlagning, dukning, städning, umgås med barnen, krama frugan, ta nån öl, spela bingolotto och panga raketer) så önskar jag er alla ett gott nytt år

Nej...inte ni i #jagärhär. Önskar er inget gott alls.

/biran
Citera
2017-12-31, 11:29
Medlem
Totiuss avatar
Frågan om ett enkelt sätt att ta ut en lista över alla medlemmar i #jagärhär från Facebook har ju varit uppe tidigare i tråden.
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Listan behöver inte tas till Excel, det räcker med en textfil (t.ex. från Notepad), då går det enkelt att söka efter namn. Som jag förstår måste man vara inloggad på Facebook för att kunna söka efter medlemmar. Med en lista upplagd på någon arkivtjänst skulle alla kunna söka namn själva. Om det är enkelt att ta ut en lista kan den ju uppdateras lite då och då.

Smidigast är förmodligen om det automatiskt går att dumpa i JSON eller CSV format (som också är textfiler).
Jag har nu fått ett script som kan användas. Dock måste man ha ett konto på Facebook för att kunna logga in på https://developers.facebook.com/tools/explorer/ för att begära en ”access token” (nyckel för dataåtkomst).

Jag har tidigare avslutat mitt Facebook-konto och vill helst slippa skapa ett nytt. Därför postar jag koden här så kan den som så önskar använda den. Självklart är koden helt legitim och använder Facebooks API (application programming interface).

Scriptet använder "Windows PowerShell", som finns förinstallerat på exempelvis Windows 10.

Spara kod-blocket nedan i en fil på din hårddisk, kalla för "members.ps1". Högerklicka och gör "edit"/"redigera".

Du behöver ändra raden "$access_token = '<enter your access token here>'" mot en "access token" som du begär från länken som står på raden ovanför.

När du kört scriptet läggs en kommaseparerad fil på ditt skrivbord "members.csv", typ såhär:

"name","id","administrator"
"Farbror Joakim","1234567890","True"
"Kalle Anka","9876543210","False"

Kod:
function Get-FacebookGroupMembers($access_token, $group_id)
{
    Write-Progress -Activity 'Getting members' -Status 'Starting...'

$url = "https://graph.facebook.com/v2.11/$group_id/members?access_token=$access_token"
    $count = 0

do {
		$jsonResponse = Invoke-RestMethod -Method GET -Uri $url -ErrorAction Stop
		$url = $jsonResponse.paging.next
		if ($jsonResponse.data -ne $null) {
			$jsonResponse.data
            $count += $jsonResponse.data.Count
		}
        Write-Progress -Activity 'Getting members' -Status "Received $count"
	} while (-not [string]::IsNullOrEmpty($url))

Write-Progress -Activity 'Getting members' -Completed
}

$group_id = '548170525365320' #jagärhär 548170525365320

# 1-Go to https://developers.facebook.com/tools/explorer/
# 2-Click "Get Token" -> "Get User Access Token"
# 3-Click "Get Access Token"
# 4-Copy access token field and paste below
$access_token = '<enter your access token here>'

# Get members and save to csv file (c:\users\nisse\desktop\members.csv)
$filename = (Join-Path ([System.Environment]::GetFolderPath('Desktop')) 'members.csv')
Get-FacebookGroupMembers $access_token $group_id | Export-Csv -NoTypeInformation -Encoding UTF8 $filename
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in