Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2019-05-07, 11:08
Medlem
Rufoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vem0th
Två gånger på kort tid har jag sett kommentarsfält på kontroversiella artiklar på alla konstiga mediesidor gå från 34 kommentarer(alla med s.k dålig ton) till 88 kommentarer på bara 5 minuter och toppkommentaren från djävulsnyllet har såklart 300+ likes.

Dem är sjukt koordinerade, mänskliga DDoS attacker liksom.
Kolla Expressens Facebook-inlägg (6:e maj) där Amandah Andersson (C) kritiserar Jimmie Åkessons uttal om importerade sexualbrottslingar.

Jag läste kommentarerna ett par timmar efter publiceringen. Då fick Jimmie enbart medhåll bland toppkommentarerna. Amandah Andersson blev ifrågasatt från alla håll och kanter.

Ungefär 5 timmar efter publicering så bestod alla toppkommentarer av olika PK-floskler som t.ex:
* "DET ÄR MÄN SOM VÅLDTAR"
* "Men Hagamannen dåå??"
* "Så här var det ju på 80-talet också, och då var det bara svenskar som höll på!"

Samt en och annan pajkastning mot Åkesson och SD. Hundratals likes och ryggdunkningar på samtliga kommentarer.

Går man in på kommentatorernas profiler så möts man av prideflaggor, klimatångest, "anti-rasism", kärlek till EU, uppmaningar om att rösta medmänskligt, och snyftinlägg om flyktingar.
Senast redigerad av Rufos 2019-05-07 kl. 11:13.
Citera
2019-05-07, 11:15
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belavia
Sedan undrar jag en annan sak...

Om man ska reducera hat(om det nu är möjligt), så finns det egentligen bara ett sätt. Och det är att genuint lyssna, att verkligen förstå var personen med hatet kommer ifrån, att stå i dennes skor så att säga.

Man måste alltså närma sig med en sådan empati att man i princip kan känna hatet och tänka hatarens tankar själv. Bara därifrån kan man göra skillnad. Om det nu finns något att göra...

Japp, så funkar allt professionellt arbete på området. Från reklambyrålobbying till socialtjänst. Det finns vissa röda linjer, men i det stora hela försöker man jobba precis som du säger.

Citat:
Allt bygger ju nämligen på att hataren inte har täckning för de föreställningar om tillvaron som ligger bakom hatet. Min erfarenhet är tyvärr att den sure och buttra svensken har rätt. Och då går det ju inte att göra något.

Det du skriver ovan sätter fingret rakt på deras amatörism. De använder en liten grupp riktiga hatare som ursäkt för att försöka uppfostra majoriteten till rätt åsikter.

Det övergår snabbt i parodi när det visar sig att de saknar grundläggande kunskaper och själva svarar med hat när de blir ifrågasatta.

Citat:
Nu undrar jag - Finns det tecken på att #jäh förstår detta, och finns det indikationer på att de jobbar så?

Inga alls. De jobbar med vulgärpropaganda, bidragsjakt och lobbying mot journalister och politiker. Det sistnämnda är de absolut bäst på, och skälet är givetvis att de grupperna är lika ignorant som dem.
Citera
2019-05-07, 14:39
Medlem
Totiuss avatar
Den här tråden är en fantastisk dokumentation som tydligt visar hur illa #jagärhär beter sig på sociala medier. Deras agerande präglas av osakligheter, trams och personangrepp. De visar ett typiskt mobbarbeteende. De sätter ofta epitet utan saklig grund på sina åsiktsmotståndare och ”rasist”, eller ”rasse”, är ett vanligt exempel bland flera andra.

Det finns en intressant rapport från Malmö högskola där användandet av begreppet ”rasism” undersöks, ”Om rasismer – en begreppsinventering”. Från sammanfattningen på sidan 29:
I inledningen beskrev jag hur rasism ofta används som ett skällsord för att beskriva en person eller en händelse som man ogillar. Rasism som fenomen placeras så långt bort från det egna jaget och den egna verkligheten som möjligt. Det görs möjligt i det dagliga samtalet genom att begreppet kopplas till historiska händelser och någon annanstans (kolonialismen, hudfärgsrasismen eller slaveriet). Rasism blir på sätt ett begrepp som främst används för egna existentialistiska grubblerier i en narcissistisk bubbla. Om begreppet alls används förknippas det oftast med något som man själv inte är.
http://muep.mau.se/handle/2043/21860

Alltså: ”Rasism blir på sätt ett begrepp som främst används för egna existentialistiska grubblerier i en narcissistisk bubbla. Om begreppet alls används förknippas det oftast med något som man själv inte är.

En sådan ”narcissistisk bubbla” där man använder detta begrepp och andra epitet mot människor som inte är som de själva passar bra som beskrivning av #jagärhär, tycker jag.
Citera
2019-05-07, 17:22
Medlem
Tycker det är ganska ironiskt när mängder av #JÄH-medl. fortfarande tycker att Timell ska hängas ut som våldtäktsman trots att han friats TVÅ gånger i olika instanser.

Varför ska man bry sig om rättssamhället när man kan använda sig av pöbel-mentalitet?
Är det denna typ av "saklighet" som #JÄH eftersträvar så är det ett direkt hån mot rättsstaten och demokratin som sådan.

Mängder med #JÄH-medl. som gillar direkt konspiratoriska inlägg m.m:

Citat:
Vem anmäler en våldtäkt om det inte skett. Inte många. Han vet ju själv vad han gjort och inte. Då oddsen är så dåliga att få en våldtäktsman fälld i sverige,vill jag bara gråta. Tror inte på något sätt han är så oskyldig.

Citat:
Inget som absolut betyder att han är oskyldig. Många män har friats trots skuld.

Citat:
att bevisen inte är tillräckliga betyder ju inte att det inte har skett.

Bara några exempel av vad som finns att finns bland kommentarerna som gillar av #JÄH-medl.

Spelar ingen roll om han faktiskt är oskyldig eller inte, han har redan dömts av pöbeln, däribland #JÄH. Är det ett sådant här samhälle vi vill ha?

https://www.facebook.com/expressen/p...5345?__tn__=-R
https://www.facebook.com/aftonbladet...4493?__tn__=-R
Citera
2019-05-07, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RandomAssHamster

Spelar ingen roll om han faktiskt är oskyldig eller inte, han har redan dömts av pöbeln, däribland #JÄH. Är det ett sådant här samhälle vi vill ha?

Och sådana här grupper stöttar Facebook, man finner inte ord för hyckleriet.
https://twitter.com/stjartan/status/...567937/photo/1
Citera
2019-05-07, 23:31
Medlem
Kanske det är saker som dessa som kan peka lite mer på vad #JÄH anser vara "hat"?

Citat:
Markus Hankins
‏@markushankins
Jag är en ”idiot”, ”tänker som en femåring”, ”riktigt dum i huvudet”, ”utomordentligt korkad” osv.

Vad jag gjorde? Kritiserade Jimmy Åkessons skrik och gapande mot @annieloof i #pldebatt. Vilka de är som fyller mitt flöde? Anonyma konton med få om några följare + nedanstående.

Detta är alltså en Twitter-status från en fd journalist för GT/Expressen och GP/Stampen som anmärker på de skällsord han påstår sig ha blivit kallad för m.m pga sitt inlägg om Jimmie Åkesson.

Dyker givetvis upp en mängd #JÄH som gillar nämnda fd. journalistens inlägg. Men om man ska granska vad personerna som personen hänger ut för att ha "hatat/hånat" honom egentligen har skrivit så visas en helt annan bild upp.

De personer som fick sina bilder postade i ‏@markushankins (4st blev "uthängda" med bilder) med antydan till att vara näthatare verkar dock inte ha skrivit något speciellt anmärkningsvärt utan det hela blåses upp till något extremt bara för att få ett "frikort" att hata på Åkesson/SD/SD-väljare.

T.ex vad en person hade skrivit som fick denne person "uthängd":
Citat:
Fel ute Markus!

Nämen då måste ju nästa person ha näthatat honom och han fick bara med en "oskyldig" i brådskan att slänga upp ett inlägg?!

Person nr.2 hade skrivit:
Citat:
Verkligen inte konstigt att han säger till henne för hon ska jämt o ständigt avbrutna allt o alla.
Detta menas då att det inte är så konstigt att folk avbryter Annie Lööf när hon pratar när hon gör likadant mot andra.

Men om inte näthatet finns här heller så kollar vi på vad person nr.3 hade skrivit:
Citat:
Seriöst, din analysförmåga är i klass med en 5 årings. JÅ sa till AL att det var han som hade ordet, vilket brukar vara den ordning som gäller när man pratar.
Citat:
Partiledaredebatt i #svt Det är då centerpartiets Annie Lööf bruka skrika på Jimmy Åkesson, för att hon inte lyssnat klart på Åkesson. SVT tar avstånd från Åkessons uttalande efter debatten. SVT blev fällda av granskningsnämnden. SVT gjorde ett politiskt ställningstagande.

Och så sedan vad person nr.4 hade skrivit:
Citat:
Utomordentligt korkad tweet. Ingenting, absolut ingenting har med att Lööf är kvinna att göra. Skulle det enligt dig spela roll att en kvinna avbryter, än att en man gör det? Detta ständiga fokus på kön är så tröttsamt.
Citat:
Så du menar att det är skillnad på när Lööf avbryter eller om t.ex. Björlund gör det? Vad i ligger skillnaden? Tror du att kvinnor behöver särbehandlas och göras till offer så fort de kritiseras?
I så fall varför?

Detta är alltså allt det "onda" som denne "journalist" beklagar sig över och använder sig av för att slå ner på SD/Åkesson och att hänga ut människor som ställer kritiska kommentarer.

Detta följs sedan upp av Annie Lööf som till slut skriver:
Citat:
Annie Lööf
‏Verified account
@annieloof
Replying to @markushankins
Åh, just dessa vita män som gått livets hårda skola har kommenterat hos mig ett tag och strött ”positiva” vibbar.

Istället för att ställa sig frågande till vart någonstans "näthatet" egentligen finns så går #JÄH-medl. istället till attack mot folk som pekar ut det här jag skrivit ovan och frågat OP vad denne menar och spammar nonsens som:
Citat:
Barbro Shabbaki 👜 📎 🌈 ✊
‏@ShabbakiBarbro
Troll.#städa

Så till slut kan man konstatera att #JÄH med flera tycker sig kunna bestämma helt själva vad som ska tolkas som "näthat" och därigenom kunna håna/nedvärdera/hänga ut människor i hopp om att pöbeln ska dömma dessa.
Man har absolut 0 intresse av att sanningen (dvs att inget näthat förekom) ska komma ut utan man vill endast slå ner på de man inte tycker om, i detta fallet SD/Åkesson/med flera.

Fotnot:
Även ganska spännande att #JÄH inte tycker att det är att "hänga ut" någon när man publiceras med bild och lätt funna alias med mera inför över 100.000 människor på twitter:
Citat:
Barbro Shabbaki 👜 📎 🌈 ✊
‏@ShabbakiBarbro
Vadå hänger ut? Alla på Twitter har väl tillgång till kommentarerna?

Detta då samtidigt som de blev helt galna för ett tag sen när Hanif Bali retweetade något idiotiskt som Barbro Sörman (V) hade skrivit på twitter. Och gnällde även att Hanif hade "hängt ut" henne.

"It's okay when we do it" - #JÄH

EDIT:
Även en annan som har noterat samma sak som jag gjorde:
https://twitter.com/mattiasreporter/...23999437606915
Senast redigerad av RandomAssHamster 2019-05-07 kl. 23:41.
Citera
2019-05-08, 09:14
Medlem
BigFatCones avatar
Det kan väl inte vara bara jag som noterat att JÄH aldrig ingriper mot näthatet som Joakim Lamotte får utså varje gång han postar något?
Citera
2019-05-08, 12:59
Medlem
Citat:
Kanske det är saker som dessa som kan peka lite mer på vad #JÄH anser vara "hat"?

Detta är alltså en Twitter-status från en fd journalist för GT/Expressen och GP/Stampen som anmärker på de skällsord han påstår sig ha blivit kallad för m.m pga sitt inlägg om Jimmie Åkesson.

Dyker givetvis upp en mängd #JÄH som gillar nämnda fd. journalistens inlägg. Men om man ska granska vad personerna som personen hänger ut för att ha "hatat/hånat" honom egentligen har skrivit så visas en helt annan bild upp.

De personer som fick sina bilder postade i ‏@markushankins (4st blev "uthängda" med bilder) med antydan till att vara näthatare verkar dock inte ha skrivit något speciellt anmärkningsvärt utan det hela blåses upp till något extremt bara för att få ett "frikort" att hata på Åkesson/SD/SD-väljare.

Nämen då måste ju nästa person ha näthatat honom och han fick bara med en "oskyldig" i brådskan att slänga upp ett inlägg?!

Detta menas då att det inte är så konstigt att folk avbryter Annie Lööf när hon pratar när hon gör likadant mot andra.

Men om inte näthatet finns här heller så kollar vi på vad person nr.3 hade skrivit:

Detta är alltså allt det "onda" som denne "journalist" beklagar sig över och använder sig av för att slå ner på SD/Åkesson och att hänga ut människor som ställer kritiska kommentarer.

Istället för att ställa sig frågande till vart någonstans "näthatet" egentligen finns så går #JÄH-medl. istället till attack mot folk som pekar ut det här jag skrivit ovan och frågat OP vad denne menar och spammar nonsens som:

Så till slut kan man konstatera att #JÄH med flera tycker sig kunna bestämma helt själva vad som ska tolkas som "näthat" och därigenom kunna håna/nedvärdera/hänga ut människor i hopp om att pöbeln ska dömma dessa.
Man har absolut 0 intresse av att sanningen (dvs att inget näthat förekom) ska komma ut utan man vill endast slå ner på de man inte tycker om, i detta fallet SD/Åkesson/med flera.

Fotnot:
Även ganska spännande att #JÄH inte tycker att det är att "hänga ut" någon när man publiceras med bild och lätt funna alias med mera inför över 100.000 människor på twitter:

Detta då samtidigt som de blev helt galna för ett tag sen när Hanif Bali retweetade något idiotiskt som Barbro Sörman (V) hade skrivit på twitter. Och gnällde även att Hanif hade "hängt ut" henne.

EDIT:

Som exempel på hur #JÄH-sfären inte låtsas om att de gjorde ett misstag utan däremot går till attack mot de som faktiskt följer upp för att se vad som egentligen hände:
https://twitter.com/LAgreus/status/1126056299144388608

Någon som fortfarande allvarligt talat tror att denna grupp är "opolitisk" när man samlar sig och går till attack mot de som tycker annorlunda.
Citera
2019-05-08, 14:49
Medlem
Totiuss avatar
Citat:

Fotnot:

EDIT:
Tack för sammanställningen och analysen. Det här visar så tydligt det vidriga beteende som man kan se gång på gång hos människor av detta slag. De plockar enstaka ord ur sitt sammanhang och skapar en helt godtycklig bild där de framställer sig själva som goda och som offer och motparten som alltigenom dålig.

Även Rebecca Weidmo Uvell har uppmärksammat detta:
https://uvell.se/2019/05/07/troll-bluffen/
Citera
2019-05-08, 14:55
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Det kan väl inte vara bara jag som noterat att JÄH aldrig ingriper mot näthatet som Joakim Lamotte får utså varje gång han postar något?
Lamotte är på den ”onda” sidan som bekämpas av #jagärhär.

Lamotte har för övrigt skrivit att Näthatsgranskaren, som tycks vara av samma skrot och korn som #jagärhär, stämmer personer som delar hans inlägg:
https://www.facebook.com/joakim.lamo...64295613665017
Citera
2019-05-09, 13:23
Bannlyst
Ni håller på ännu att leta efter "flisen i den andres öga" medan ni inte ser spårvagnen som parkerat i era egna ögon.

#jagärhär bekämpar det ovårdade språket och hat på nätet. Det är för allas bästa och för att garantera yttrandefriheten för alla.

Om man vill kan man säkert hitta små fragment i gruppens agerande som, om man vill, kan tolkas som mindre bra. Men så är det i alla grupperingar med mycket medlemmar. Inget konstigt i det men ni har gjort det till en konstart.

Jag själv välkommnar hårdare tag från #jagärhär. Bla förfäktar jag att vi i gruppen också organiserat skall börja posta på Flashback. Nu börjar jag få lite medhåll så det kanske blir verklighet med tiden.
Hårdare tag menar jag med att vi skall nämna personer vid namn som inte kan uppföra sig och vara betydligt hårdare i tonen eller möta dem med deras egna vapen. Jag får dock inte gehör för detta utan gruppen kommer antagligen fortsätta vara en harmlös pådrivare av det goda ordet. Inte dåligt det heller!
Citera
2019-05-09, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kosto
Ni håller på ännu att leta efter "flisen i den andres öga" medan ni inte ser spårvagnen som parkerat i era egna ögon.

#jagärhär bekämpar det ovårdade språket och hat på nätet. Det är för allas bästa och för att garantera yttrandefriheten för alla.

Om man vill kan man säkert hitta små fragment i gruppens agerande som, om man vill, kan tolkas som mindre bra. Men så är det i alla grupperingar med mycket medlemmar. Inget konstigt i det men ni har gjort det till en konstart.

Jag själv välkommnar hårdare tag från #jagärhär. Bla förfäktar jag att vi i gruppen också organiserat skall börja posta på Flashback. Nu börjar jag få lite medhåll så det kanske blir verklighet med tiden.
Hårdare tag menar jag med att vi skall nämna personer vid namn som inte kan uppföra sig och vara betydligt hårdare i tonen eller möta dem med deras egna vapen. Jag får dock inte gehör för detta utan gruppen kommer antagligen fortsätta vara en harmlös pådrivare av det goda ordet. Inte dåligt det heller!

Man "bekämpar" det ovårdade språket genom att bete sig nedvärderande alternativt hitta på kompletta lögner (som kan ses i min andra post här på förra sidan)?

Samtidigt har #JÄH-medl. gått ut och berättat att man gjorde mass-anmälningar i försök att få folk/grupper/etc avstängda (vilket även synts på gruppens egna forum där man spammade "A" för anmält.
Citat:
Det är för allas bästa och för att garantera yttrandefriheten för alla.

Javisst det är det bästa för yttrandefriheten att enligt eget tycke försöka få folk avstänga från sociala plattformer (i detta fall Facebook). /facepalm

Mängder av företrädare för #JÄH, såsom admins, mods, medl. har inga problem med att kalla SD för nazister då diverse skräp har funnits i deras organisation.
Citat:
Om man vill kan man säkert hitta små fragment i gruppens agerande som, om man vill, kan tolkas som mindre bra.

Ni (som grupp) har inga problem att dömma andra grupper (som SD) enligt denna princip men tycker det är högst problematiskt att bli likadant behandlade själva?
Citat:
leta efter "flisen i den andres öga" medan ni inte ser spårvagnen som parkerat i era egna ögon.
ganska passande här.

Så nu har jag en fråga till dig:
Hur stor del av en grupp ska ha betett sig avskyvärt innan du tycker det är okej att generalisera? Så som #JÄH gör om SD t.ex men inte ska få göras om #JÄH?

Ser dock gärna att #JÄH kommer hit så länge man följer regler och inte försöker spamma ner något man ogillar, m.m
Speciellt med tanke på att ni som redan finns här bara slänger floskler runt er och vägrar ta ställning/svara på frågor.
Senast redigerad av RandomAssHamster 2019-05-09 kl. 14:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in