2019-09-27, 14:37
Medlem
Rufoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FockeWulf190d
Tycker ni mer borde jämföra Greta med Jeanne d´arc, en 17-årig tjej som i praktiken tog över ledningen av Frankrike och dess krigsmakt, i princip vann 100-års kriget mot England på egen hand, sen brändes som häxa på bål. Idag Frankrikes nationalhelgon.
Garvböl!

Jeanne d´Arc var inte någon sprattlande nickerdocka med ett gäng manusförfattare och PR-byråer som drog i trådarna. Hon stred dessutom för något betydligt verkligare och större än klimatspöket.

Helt ärligt så är din jämförelse bland det dummaste jag läst på Flashback, och då har jag ändå hängt här sedan början av 00-talet. Det skulle inte alls förvåna mig om du själv är en av grupprunkarna som tråden handlar om.
Senast redigerad av Rufos 2019-09-27 kl. 14:40.
Citera
2019-10-07, 18:16
Medlem
Spännande när de som ser sig stå för "god ton" online går in och gillar kommentarer som denna:

Citat:
En SD-are är och förblir en sumprunkare!

Samtidigt så kan det vara aktuellt igen att påpeka att #JÄH brukar vara ganska duktiga på att generalisera när det kommer till folk man ogillar, speciallt om SD i detta fallet.
Men samtidigt så ertappas mängder av #JÄH-medl. med att gilla inlägg med direkt näthat (som ovan) eller t.o.m författa liknande inlägg själva.

Detta är då intressant då #JÄH-försvarare som t.ex Kosto och Sotnosens här i tråden förnekat att det går att döma #JÄH som grupp med tanke på vad enskilda medlemmar skriver, samtidigt som man mer än gärna dömer SD som parti för vad enskilda medlemmar skrivit någonstans etc.

Hyckleriet är enanstående.
Citera
2019-10-18, 03:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rufos
Idag agerar gruppen hyllningskör för Margot Wallström och hennes avgång. De spammar vartenda kommentarsfält med rena rama kärleksförklaringarna till denna dåre.

De har dock glömt att invadera vissa Facebook-sidor, t.ex Dagens Industri. Där kan man se vad folk egentligen tycker om häxans avgång. Party!

Ja, jagärhär tycks ofta agera hyllningskör numera.

Nu är förstås nätverket också aktuellt pga jagärhär-aktivisten Kajsa Klein.

”Du är här” på grund av ”jagärhär”:

”De börjar med att fråga om jag vill ha en advokat, och det var det enda jag sa. Sen sa polisen att ”du är här för att du misstänkts för förtal som orsakat ofredande mot Kajsa Klein som har stört hennes frid, alltså förtal på Twitter”. De sa något exakt datum men jag minns inte exakt. Då förstår jag för första gången vad det här handlar om.”

https://samnytt.se/bilyana-martinovs...ornedrade-mig/

Annars är väl jagärhär lite avsomnat och slött och föredettingar förutom att Dennert eventuellt försöker göra internationell karriär. Sedan fortsätter de väl få ekonomiska bidrag så hon kan fortsätta sin skönt softa västkusttillvaro och slippa 9-5 på nåt kontor.
Citera
2019-10-19, 10:26
Medlem
Ca 30 minuter in i den här videon berättar en jagärhär-medlem - i det här fallet Kajsa Klein - om varför hon valde att gå med i jagärhär.

I hennes fall var det att Trump valdes som president:

https://vimeo.com/363858622

Det verkar finnas en koppling mellan jagärhär och Näthatsgranskaren och Kajsa Klein har även valt att engagera sig i Näthatsgranskaren - vars verksamhet hon även nämner i videon.
Citera
2019-10-19, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Gangrapesweden.com finns arkiverad här: http://archive.is/tsja9
Sidan om Kajsa Klein (sparad 2017-09-16): https://archive.is/ansvd

Informationen om presidentvalet har lagts till efter att sidan om Kajsa Klein sparades men jag hittade en version från 2017-12-05 i Googles cache: https://archive.is/s9dcY

Den här infon är väldigt aktuell igen nu med tanke på frihetsberövandet på Arlanda.
Citera
2019-10-30, 21:00
Medlem
"God ton" när #JÄH-medl. går ut och gillar inlägg som direkt hånar/nedvärderar människor pga att de "tycker fel".

Detta är då inlägget som #JÄH-medl. verkar se som "okej".
Citat:
Polariseringen mellan män och kvinnor är intressant och skrämmande. Men framför allt är männens utveckling fundamentalt tragisk. Rädda, auktoritära, nationalistiska och losers i skolan.

Alltid några #JÄH-medl. som brukar dyka up i sammanhangen när det riktas hat mot "högern".
Inte för att påpeka att näthat inte är okej, utan för att stämma in i hatet själva.

Samtidigt som fotnot är det väl "spännande" att #JÄH-medl. även gillar kommentarer om att endast kvinnor ska ha rösträtt för att de (enligt deras egna åsikt) röstar mer "rätt".

Citat:
Ja män och pojkar ligger ju efter damerna och flickorna med hästlängder. Som jag sagt. Inför rösträtt för damerna bara. Då ser vi en helt annan politik och ekonomisk utveckling. 🙂 Faktiskt, det mesta på allvar.
Citera
2019-11-18, 15:44
Medlem
Citat:
ninarungs
Jag tänker såhär. Ett av de senaste tidernas problem är personkulten. Media (och cirka alla andra) fokuserar på person istället för rörelse. Ett av problemen med det är att människor tenderar att 1. Uppfatta en rörelse på grund av hur de kan uppfatta vissa INOM rörelsen. 2. Att människor alltid kommer att göra fel. Säga nåt, göra nåt, missa nåt. Som kan missuppfattas. Och står en person då för hela RÖRELSEN så kommer fallet att bli hårt. Därför att det är omänskligt.
Nu är det Linnea som ska ”granskas”. I en stor dagstidning menas att hon inte KAN ha fått ta emot så mycket hat/trakasserier därför att skribenten inte fått det. Kom igen nu. Så våldtäkter KAN inte va så vanliga därför att JAG inte blivit våldtagen?! Och kritiken mot Linnea bygger på en podd. En podd som gjort till sin sak att håna, härja och ”granska” feminister. Eller ja, offentliga feminister. En podd vars grundare tidigare bedrivit arbete mot antirasism. Men som tydligen nu mer övergått till antifeminism. Att offentliga personer callas på och blir ifrågasatta. Det är en sak. Och ska bli. Därför att rätt ska vara rätt. Och hittepå ska såklart inte vara någons väg framåt. Att bli ”granskade” genom påhopp, hån och hat en helt annan. Jag tänker såhär: OAVSETT om Linnea skulle hittat på, överdrivit eller sagt något som inte går att ”bevisa”. Vad har det resulterat i? Att klimatkampen raserats? Att hatet i samhället ökat? Att barn far mer illa? Nej. Snarare att fler fått pepp att stå upp för sig själva. Påminnelser om att ja, vara snälla. Fler har fått veta mer om övergrepp och våld. Om feminism. Och om medmänsklighet. Om det är värt att ”granskas för” på det sätt som sker nu. Well. Då har vi ett samhälle som håller på att bli precis sådär kallt och jävligt som många av oss är rädda för. Och jag kan mest av allt fundera på varför det sker. Hur Linnea kan uppfattas utgöra ett sånt hot. När det samtidigt finns krafter som PÅ RIKTIGT är ett hot. För de flesta av oss. Och så tänker jag på allt patriarkatet gör medan (feministiska?!)skribenter skriver ”kritiska” texter eller medan poddar letar ”bevis”.

Detta är då ett inlägg från Nina Rungs instagram som även detta mängder av #JÄH-användare funnit och gillat.
Inlägget visar tydligt att både Nina Rung (och samtliga #JÄH som gillar) fullkomligt skiter i om någon ljuger så länge det är för en (i deras ögon) "god sak".

Detta är något direkt intellektuellt ohederligt som även brukar visa sig när #JÄH kör sina "aktioner". Man klassificerar ALL kritik mot X som "hat". X kämpar ju för de "goda" så då spelar det väl ingen roll om man tänjer lite på sanningen?
Citera
2019-11-19, 17:32
Medlem
Sumprunkare är ett gammalt hederligt arbete. Det betyder att vederbörande drog i snöret till sumpar med levande fisk så fisken fick syre.

Sedan har vi ju Kleein. Det är ingen sumprunkare utan en helt värdelös sopa som i god och bevisad stasi-anda ser till att personer med uppfattning och integritet, inte bara får sparken, utan dessutom förnedras av den svenska skitpolisen. Kommer inte ihåg vad sop-polisen heter ---den kvinnliga då.

Ibland har polisen tid. Topsad och hämtas av 6 poliser för ett misstänkt förtal. Helt värdelöst.
Måste man bli nazist i det här skitlandet?
Citera
2019-11-19, 17:36
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RandomAssHamster

Detta är då ett inlägg från Nina Rungs instagram som även detta mängder av #JÄH-användare funnit och gillat.
Inlägget visar tydligt att både Nina Rung (och samtliga #JÄH som gillar) fullkomligt skiter i om någon ljuger så länge det är för en (i deras ögon) "god sak".

Detta är något direkt intellektuellt ohederligt som även brukar visa sig när #JÄH kör sina "aktioner". Man klassificerar ALL kritik mot X som "hat". X kämpar ju för de "goda" så då spelar det väl ingen roll om man tänjer lite på sanningen?
Detta visar väldigt tydligt på deras inställning till sanning.

"Även om det inte är sant, så är det ändå för jävligt"
"Det är ok när vi ljuger, för vi är goda"
Citera
2019-11-21, 15:41
Medlem
#JÄH säger sig jobba mot "alternativa fakta" och "propaganda" (https://www.jagarhar.se/om-oss/) som de kallas i folklig mun: fake news

Detta är då extremt intressant då man själva (genom medl. och några moderatorer i gruppen) själva hjälper till att pusha fake news och propaganda.

Det hela börjar med att SVT lägger upp artiklar om:
Citat:
Så vanligt är det att mediciner till flera folksjukdomar inte finns i lager
Publicerad 7 november 2019

Det är vanligt att typiska läkemedel inte finns i lager hos apoteken, det visar en kartläggning gjord av SVT Nyheter. Av tolv granskade mediciner saknas sex på över hälften av landets apotek.

Detta leder sedan till kommentarer (och ilska) med udden riktad mot "det onda" högerblocket för hur vågade de sälja ut apoteken som nu riskerar människors liv(?!?!?!) ungefär.
Dessa kommentarer (och artikeln själv) går mängder av #JÄH-medl. in på för att hjälpa till att pusha dessa åsikter.

Se exempel:
Citat:
Min förhoppning är att människor börjar förstå. Röstar man blått för frihet och det går att räkna ekonomiska vinster enligt någon jäkla teori. Då blir det så här. Vi får vad vi röstar på. Enkelt.

Citat:
Privatiserings misslyckanden visar sig över hela Sverige: skolor, sjukhus apotek och t.o.m. posten. Denna service måste garanteras för folket! det gör det inte nu så tänk om politiker, rädda Sverige nu!

Men det är väl ganska förklarligt att folk blir arga om apotek saknar viktiga mediciner så som SVT basunerar ut, eller?
Sedan om man följer folks kommentarer i olika kommentarsfält så är det inte svårt att räkna ut att resultatet av denna granskning blir:
Citat:
”Det saknas viktiga läkemedel eftersom apoteken styrs av är giriga Krösus Sork-kapitalister, som för pengarnas skull skiter i ordentlig lagerhållning.”

Men det som kommer fram nu, att SVTs "granskning" var extremt undermålig och nästan propaganda-aktig (då man medvetet gått ut med undermåligt materal som saknade extremt viktig information).
Krävdes ju direkt ingen Einstein för att förstå vad reaktionerna skulle bli..
(läs ilska mot de "blå" som "sålde ut välfärden")

Poängen jag kommer till nu är att dessa "goda" #JÄH-medl. så gärna hjälpte till att pusha fake news, så länge de kom från rätt källa så var det inga problem!

Citat:
SVT:s bisarra fake news-haveri om apoteken, där de hävdade att många vanliga läkemedel saknas på landets apotek. De tittade på en viss styrka och viss förpackningsstorlek för ett specifikt märke av läkemedel och funderade inte överhuvudtaget kring vad den ”brist” de kom fram till egentligen berodde på.

Dels finns andra förpackningsstorlekar, dels är det ofta så att regionernas läkemedelskommittéer har beslutat att rekommendera ett annat fabrikat av läkemedel än det SVT granskade. Det finns också väl fungerande regler för utbyten mellan olika fabrikat av samma typ av läkemedel. Däri ligger hela förklaringen.

Det som sedan basunerades ut i SVT:s riksnyheter: ”Läkemedel mot stora folksjukdomar saknas i apotekens lager” – är alltså ett helt och fullständigt falskt påstående.

Detta skriver då en person som är kolumnist på SvD och GP, samt kandiderat till MPs språkrör 2016.
Han får även uppbackning från själva SR som berättar samma historia som personen ovan:
Citat:
SVT vilse i läkemedelsdjungeln.
Publicerat måndag 18 november kl 10.40

Nyligen publicerade SVT en granskning som skulle visa att typiska mediciner för vanliga folksjukdomar i stor utsträckning saknas på svenska apotek.

Men höll kartläggningen verkligen måttet?

Granskningen byggde på en egen kartläggning av lagersaldo för tolv utvalda läkemedel och det visade sig att långt ifrån alla apotek och regioner hade dessa vanliga mediciner inne.

Men riskerar verkligen astmatiker, diabetiker och allergiker att stå utan sina mediciner för att apotek runt om i landet är dåliga på att hantera lager?

SVT menar att det bara var ett stickprov, men den här historien saknar väldigt många nyanser.
Finns även ett 11minuter långt ljudklipp med på SRs sida som även det bekräftar fake nyheterna.
https://sverigesradio.se/sida/artike...rtikel=7346399

Även den fackliga branschtidningen Svensk Farmaci har även de gett mothugg mot SVT och deras fejk news:
https://svenskfarmaci.se/apotek/svts...felaktig-bild/
https://svenskfarmaci.se/apotek/svt-...-sitt-misstag/

Hur är det nu när detta har visat sig vara fejk news, går #JÄH ut och ber om ursäkt för att ha hjälpt till att pusha dessa fake news?
Nej givetvis inte, inte ett pip från dessa människor angående detta.
Återigen visar man att det bara är tomt prat när det kommer till vad man verkligen "jobbar med" utan mest beter sig som översittare i kommentarsfält där man försöker trycka ner andra som inte har samma goda "värdegrund" som en själv.

Återigen visar #JÄH upp sitt "sanna jag" som grupp där det inte handlar om att motverka hat/hot och/eller fake news utan om att trycka ner alla nyheter som kan komma att gynna motståndare (läs SD, KD, m.fl) samtidigt som man ofta går in och pushar nyheter som skulle gynna vänster-blocket.
T.ex deras spammande på allting som har med Greta Thunberg att göra, med mera.

Som en fotnot är det väl även ganska intressant att SVT nyheters ansvarige utgivare är så likgiltig när det kommer till fake news från de själva?
Taget från kolimnistens/MP kandidatens blogg:
Citat:
Men det finns alltså ingen brist, utan det är precis som Medierna påpekar i sitt reportage:
Det SVT gjort är som att undersöka om det finns ägg i butiker, och konstatera att det råder brist eftersom man inte kunnat hitta ett visst 6-pack frigående inomhusägg från en specifik leverantör.

Hur reagerar då SVT Nyheters ansvarige utgivare, Charlotta Friborg när Medierna konfronterar henne med detta? Tillstår hon att det blivit fel? Nej, hon går i benhårt försvar, med envishet värdig Donald Trump, och svamlar om att SVT har ett ”patientperspektiv”. När Mediernas reporter ifrågasätter värdet i att publicera en granskning som inte säger någonting (vilket ju var i överkant snällt, eftersom den faktiskt säger någonting dramatiskt och helt felaktigt), så svarar Friborg bara ”vi anser att det säger någonting”, men förklarar inte varför.

Fake news i sitt esse. ”Jag känner att jag har rätt, så jag tänker inte bemöta sakpåståenden som tyder på att jag har fel.”

Ett mediehus med den självbilden, den synnerligen obehagliga bristen på ödmjukhet och självkritik, tvingas vi bekosta med åtta miljarder om året. Alltihop under förevändningen att de är en garant för korrekt, saklig och balanserad samhällsinformation.

Det gör mig både förbannad och mörkrädd.
Citera
2019-11-26, 21:14
Medlem
nitmans avatar
Måste man bli nazist i det här skitlandet?[/quote]
En ledande fråga.
Måste man bli nazist I europas sista komunistska fäste?
Citera
2019-11-28, 15:08
Medlem
#JÄH säger sig fortfarande jobba mot fake news, men samtidigt gillar mängder av både deras medl. och mods. fake news-artiklar i tidningar då de stöder deras #värdegrund.

Det hela handlar om artikeln "Det behövs ett vaccin mot den dumhet som sprider sig i Sverige." skriven av Lars Lindström i Expressen

https://twitter.com/larslindstrom/st...47108423970816
https://www.facebook.com/expressen/p...57143424325345

Själva stycket allting handlar om är:
Citat:
I den värld där ”invandrare” är synonym till ”kriminell” måste brottsligheten öka i takt med invandringen. Men trots att antalet utrikes födda nästan dubblats – från 1,1 miljoner 2005 till 1,8 miljoner 2016 – har andelen som utsatts för brott mot person under den perioden hållit sig konstant mellan 9 och 11 procent, enligt Brå och NTU, den årliga undersökningen om självrapporterad utsatthet för brott.

Det som nu är fake news i det hela (som även Expressen i efterhand gått in och ändrat och lämnat diverse förtydliganden) vad att Lars Lindström skrev att perioden det hela handlade om 2005-2018 och sedan försökte använda detta som slagträ mot de oliktänkande i M/KD/SD.

Det hela det nu kommer fram till är att Lars Lindström medvetet ljög i sin krönika när han skrev att utsattheten för brott mot person upp till 2018 inte alls legat "konstant mellan 9 och 11 procent" utan den verkliga siffran är 26.4%

Diverse debattörer reagerade givetvis på detta och Expressen/Lars Lindström fick givetvis sin beskärda del av kritiken, se:
https://www.facebook.com/photo.php?f...type=3&theater

https://www.facebook.com/photo.php?f...type=3&theater

https://www.facebook.com/photo.php?f...6993231&type=3

Det viktiga är dock att #JÄH-medl. OCH mods. gått in och gillar artiklar som har "rätt värdegrund" samtidigt som man i artikeln skriver om årtalen 2005-2018 samtidigt som BRÅ/NTU som länkas i artikeln handlar om 2015.
Vilken normal person som helst hade kollat om detsamma som påstods även gällde perioden 2015-2018 innan man okritiskt spred dessa fake news vidare.
Detta gjorde dock inte #JÄH utan man sprider återigen vidare fake news utan någon som helst koll.

Detta är alltså direkt motsatt mot vad man säger sig jobba för som grupp

Eller visst ja, det är ju rätt värdegrund!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in