Citat:
Ursprungligen postat av
fryskyl
Det där är inget "antagande", utan en anklagelse. Även om man självklart på gott retoriskt manér väljer att formulera den som ett oskyldigt antagande.
Klickar man på Yrisens användarnamn och sedan "visa alla inlägg av Yrisens" så blir man snabbt varse att samma typ av insinuationer och direkta anklagelser inleder i stort sett alla de inlägg denna användare postat. I princip undantagslöst, trots att man ju bara får se de första två eller tre meningarna. Ett litet axplock:
"Vet iallafall att du tycker Nazister är okej och hellre extremhögern."
"Iof trodde jag du skulle komma med något bättre bortförklaring än så.."
"Har JAG gjort bort mig? Snarare du isåfall som försöker diskutera nånting du vet rätt lite om."
"Sen vad du kallar mig skiter jag i fullständigt faktiskt."
"Som jag skrev, läs på lite innan du börjar diskutera."
"Hjälpa till med? Jobba för att rassepartiet SD läggs ner helt, då behövs inte GS"
"Hehe, så du menar att förskingra pengar mm är det mest män som gör? Ursäkta om jag skrattar lite men sämre bortförklaring har jag inte hört på länge."
Visst, det förekommer ofta att folk bråkar på flashback, och det finns självklart ingen regel mot det. Men de flesta postare har åtminstone då och då poster som börjar lite försonande med "jo, det har du rätt i", eller "haha, fan vad skojigt egentligen". Men Yrisens är verkligen en krigare från början till slut.
Hursomhelst, jag menar också att det finns en mer principiell invändning att göra här. Det tycks mig rätt uppenbart att #jagärhär i stort sett uteslutande koncentrerar sig på "näthat" av typen "fan, du är ju en puckat jävel" och "ut med babbarna!" Och visst, detta kan man verkligen också kalla "näthat". Hövligt är det ju inte. Men samtidigt märker man ju att debatten också kryllar av den typ av syrlighet och passiv-aggressiva insinuationer som Yrisens här gjort till sitt eget varumärke. Och detta tycks inte #jagärhär ha något emot överhuvudtaget.
Ponera följande hypotetiska scenario. Ebba Busch-Thor framför ett krav om att invandrare ska krävas vara ytligt bekanta med svensk historia för att få medborgarskap. Om detta skrivs ett par artiklar med läsarkommentarer på fejsbook. Där står nu, bland annat, följande två kommentarer att läsa: (1) "fan vilken hora hon är, EBT borde fan straffknullas" och (2) "återigen märker man hur KD närmar sig SD och NMR."
Det är nu uppenbart att #jagärhär bara kunde tänka sig att rycka ut för att motverka (1). ("man får tycka vad man vill om EBT, men ingen förtjänar att straffknullas. Styrkekramar till Ebba!") Att de skulle ha något att invända mot (2) är däremot otänkbart.
Samtidigt är det dock för den klart tänkande helt uppenbart att (2) är en mycket allvarligare, om inte grövre, anklagelse. Man kan ju inte föreställa sig EBT i en intervju konfronteras med frågan "Vissa har ju menat att du är en hora och att du borde straffkullas, håller du med om det?"; däremot kan man mycket väl se henne bli frågad "vissa menar alltså att KD med detta närmar sig NMR, vad säger du om det?" Och det är en mycket grövre anklagelse.
Själv har jag för övrigt inga större problem med att folk här på flashback attackerar mig och säger "är du helt jävla intelligensbefriad eller ditt jävla missfoster?" Kanske inte angenämt, men jag bryr mig ändå inte nämnvärt. Men om jag i nån diskussion kring WWII eller vadsomhelst plötsligt får höra att "ja du tror väl gaskamrarna i Auschwitz användes till att torka kläder" -- ja, då är detta en oändligt mycket aggressivare anklagelse, som insinuerar att jag förnekar förintelsen, trots att jag absolut inte sagt någonting i den riktningen.
Yrisens har ju just själv bevisat, och det har framkommit ofta nog i tråden också, att #jagärhär inte har några problem alls med att försöka ställa folk i närheten av NMR och nazisterna. Det, om något, är näthat.
Klassisk passiv-aggressiv avslutningsfras. Man kan inte anklaga någon för att vara en NMR-sympatisant och sedan avsluta med att skicka vederbörande en rymdkram. Tala ur skägget istället.
Extremt rolig läsning måste jag säga. Du har bemödat dig med att klippa ut mina kommentarer ur en tråd som handlar om naziströrelsen Granskning Sverige.
PS, du glömde ta med hela diskussionen..
Sen lägger du in egna tolkningar bara på de kommentarer jag skrivit som då är tagna ur sitt sammanhang..
Alltså, jag menar, seriöst? Ett rätt lågt sätt att försöka misskreditera mig. Det kommer du ingen vart med tyvärr.
Granskning Sverige med en av dom som är Nazist, du kan läsa hans intervjuer i både motgift och på Nordfronts sida. Om du inte har följt med på GS sida på FB.
Det är inte ens relevant här..
Jag vet inte om du kan ta diskussion med mig eftersom du letar upp kommentarer i en annan tråd och lägger in här.. för mig känns det som ett desperat försök att på nått sätt förminska mig med härskarteknik.
Sen, vaddå rymdkram? Elker vaddå passiv-aggressiv avslutningsfras?
Peace? Du lägger in många tolkningar i ett ord.
Är det så att du vill diskutera mig som person så kanske det finns en passande tråd här nånstans.
Jag tar gärna diskussion om gruppen och vad den står för, och när jag ger dig svar så klipper du ut enstaka meningar och ifrågarsätter det jag har skrivit istället för att diskutera i sak.
#jagärhär gör ett enormt bra jobb med att hålla samtalstonen på bra nivå på Facebook.
Ni säger att jagärhär endast är på högerextrema sidor. Nä, det är vi inte. Vi är där det förekommer en massa hot och hat.
Hmm, hur ska jag avsluta detta inlägg nu så du inte behöver översätta det med psykologitermer.
Det får bli
Hej hej,