2017-03-28, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siasoss
Helt uppenbart så accossierar du till en specifik händelse när jag nämner järnrör. Alltså har det ordet en särskild "laddning", det är inte bara ett ord vilket som helst.
Same same but different.... du har just bevisat det jag skrev.

Nej!
Däremot så nämner du SD, järnrörs-politikerna och järnrörsskandalen i samma stycke, så det är inte så svårt att gissa vad du vill få fram.
Citera
2017-03-29, 18:07
Medlem
Tony_Tedeschis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tony_Tedeschi
Men din infantila epatraktor att en polis måste ingripa vid brott privat är inte samma sak som att vara polis dygnet runt i sin yrkesutövning.

"Först och främst: något regelverk för hur en polis ska agera på sociala medier privat finns inte"

"I polisförordningen, som reglerar polisens roll och arbete, står det att polisen ska uppträda på ett sätt som ”inger aktning”. Man förväntas alltså uppträda med förstånd och på ett hyfsat sätt. Med andra ord – hur man bör agera är ganska diffust. Till och med formuleringen ”bör agera” är lite problematisk. Det är det här som gör att man inte heller får ha ett regelverk eller riktlinjer för hur en polisanställd ska agera på sina privata kanaler."

Marika Janvid Küchler, jurist på polisens rättsavdelning.:

"– Även om en polis privat uttrycker sig på ett sätt där det finns risk att allmänhetens förtroende för myndigheten i stort blir skadat så kan arbetsgivaren inte hindra det. Det får myndigheten ta. Däremot kan myndigheten gå ut och svara att det är en uppfattning som de inte står för. Myndigheten får dock inte kritisera den anställde för att hen har utnyttjat sin yttrandefrihet"

"– Man får i princip säga vad som helst, det ingår i yttrandefriheten. Men yttrandefriheten har givetvis vissa begränsningar, om man kommer så långt att det blir brottsligt som exempelvis hets mot folkgrupp. Men det ska gå rätt långt innan man kommer till den punkten, menar Marika Janvid Küchler"

Du kanske missade att åklagaren tittade på anmälan mot Peter Springare i några minuter för att sedan lägga ner. Citat:

– Här har en polisman på sin fritid gjort ett inlägg på sin privata Facebooksida, som är öppen för allmänheten. Inlägget har fått stor spridning. Hans inlägg utgör inte en sådan missaktning som avses i brottet hets mot folkgrupp, skriver åklagare Maria Sterup i pressmeddelandet.

Så en polis får säga vad som helst på sina privata kanaler?

– Ja, när det gäller personliga åsikter. Då är det väldigt, väldigt långtgående vad man får säga. När det gäller att avslöja sekretessbelagd information så har man ofta meddelarfrihet när man yttrar sig i massmedia, man får alltså avslöja uppgifter trots sekretess. Men det finns viss sekretess som inte omfattas av meddelarfrihet, det gäller exempelvis viss information till skydd för rikets säkerhet och så vidare. Dessutom är det viktigt att vara medveten om att meddelarfriheten inte gäller på Facebook

https://kit.se/2017/02/07/76710/vad-...facebooksidor/

Poliser får alltså privat säga precis vadsomhelst sålänge det inte bryter mot sekretess och lagen precis som jag påvisat hela tiden. Att du och dina somaliska vänner i tråden inte håller med är självklart en rättighet men det är totalt felaktigt.

1 minut hade det tagit dig att googla detta men trots det så försökte du leka duktig och blev istället förnedrad likt den analfabet du är.

Citat:
Ursprungligen postat av Clida

Hade gärna länkat en källa men den mest trovärdiga är en .pdf för polisstudenter men en enkel googling ger dig det bekräftat.
Försöker du smita?
Citera
2017-05-05, 19:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MassimoMaximus
Haha nu kom den finniga stormtruppen in i debatten. Lite sött faktiskt.

Får jag kalla judar/negrer/romer för avskräden och vilja utrota dem? Får jag kalla araber för smutsfolk offentligt?

Men med svenskar får man. Det här vet du redan, men trots det så envisas du med den begränsande yttrandefriheten och lutar dig mot plastlagar och gummiparagrafer. Sorgligt.
Nej det får du inte då det är hets mot folkgrupp.
Varför är det så viktigt för dej att generalisera och håna en hel folkgrupp?
Brist på IQ och bildning?
Citera
2017-05-05, 19:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fasttrain
Nej det får du inte då det är hets mot folkgrupp.
Varför är det så viktigt för dej att generalisera och håna en hel folkgrupp?
Brist på IQ och bildning?

Men det är okej att generalisera om vita och svenskar? För det är ju annorlunda?
Citera
2017-05-05, 19:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MassimoMaximus
Men det är okej att generalisera om vita och svenskar? För det är ju annorlunda?
Du hänger inte med. Generalisera&Håna, två begrepp ihop. Inte endast generalisera.
Citera
2017-05-05, 19:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fasttrain
Du hänger inte med. Generalisera&Håna, två begrepp ihop. Inte endast generalisera.

Aha, så det är skillnad på att generalisera, håna samt att generalisera & håna? Din mor kan inte haft det lätt. Stackars tös.
Citera
2018-02-08, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tony_Tedeschi
Peter Springare har ett privatliv när han inte är polis och i enlighet med lagen har han rätt att nyttja yttrandefriheten. Springare är en utmärkt polis med mycket gott rykte inom kåren, det har alltså ingenting med hans privatliv att göra.

Jag har frågat ett tiotal gånger varför du mfl inte förstår skillnaden på yrkesutövning och privatliv. Förväntas jag få ett svar denna gång eller ska ni fortsätta det emotionella korståget länge till?

När det gäller peter springares rykte inom kåren
Så är det inte den lysande stjärna han gör gällande. Han anses extrem och en medioker utredare. Flera av hans kollegor har sagt att han ofta glider på sanningen och älskar att stå i strålkastarljuset. Han är även väldigt bitter för att han inte fick en chefstjänst han sökte. Han ansågs inte vara lämplig och saknade kompetens.
Citera
2018-02-08, 22:36
Medlem
Enligt polisen själva så är de poliser 24/7
Och då innebär de attman har ej rätt att uttala sig som privatperson. Du kan inte säga ena stunden att jag är alltid i tjänst och sedan när det passar säga att just nu är jag inte.
Citera
2018-02-12, 17:18
Medlem
Orm Ondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lagrummet
Så är det inte den lysande stjärna han gör gällande. Han anses extrem och en medioker utredare. Flera av hans kollegor har sagt att han ofta glider på sanningen och älskar att stå i strålkastarljuset. Han är även väldigt bitter för att han inte fick en chefstjänst han sökte. Han ansågs inte vara lämplig och saknade kompetens.

Polisen är en dysfunktionell organisation, som har enorma problem och det beror inte bara på alla kriminella utlänningar. Att det är extremt lågt i tak inom polisen är känt sedan länge. Hade Peter Springare varit en konformistisk polis som strök alla överordnade medhårs hade han naturligtvis inte stuckit ut hakan som han gjort. Förmodligen har han själv insett att hans karriär nått sin topp och att han inte har något att förlora på att berätta sin historia.

Enbart det faktum att Springare inte bara har vänner inom organisationen är dock inget argument för att han skulle ha fel.
Citera
2018-02-12, 20:54
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Och då innebär de attman har ej rätt att uttala sig som privatperson. Du kan inte säga ena stunden att jag är alltid i tjänst och sedan när det passar säga att just nu är jag inte.
Skitprat, poliser har samma rätt till yttrandefrihet som alla andra när de inte är i tjänst.
Citera
2018-02-12, 20:55
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Och vilken grund har du för ditt påstående?
Citera
2018-02-12, 23:26
Medlem
Citat:

Så Dan Eliasson, Rikspolischef, hade inte rätt att uttala sig negativt om Jimmie Åkesson på Twitter? Är det vad du försöker säga?

Det kanske bara är somliga poliser som inte har rätt att uttala sig, enligt Polismyndigheten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in