Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-05-16, 14:47
Medlem
Nr jag lste i en annan trd s har jag frsttt
att en 5-rig flicka blev mrdad i Norge av tv
6-riga pojkar 1994. Detta har gtt mig helt frbi.

Det verkar inte heller finnas nn trd hr om
detta fall (frutom en som handlar om vad
mrdarna gr idag).

Och p wikipedia s str det nstan ingenting
alls.

r det nn som har nt att bidraga med?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Siljefallet
Citera
2021-11-18, 08:57
Medlem
Brennpunkt har laget ny dokumentarserie om saken.
Citera
2021-11-18, 09:32
Moderator
Schlesiens avatar
Utgngen rubrik:
Siljemordet i Norge

Aktuella brott och kriminalfall --> Kriminalhistoria

/Moderator
Citera
2021-11-18, 09:51
Medlem
P SVT play finns en dokumentr - Fallet Silje. Inte sett den dock
Citera
2021-11-18, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarkofTheBeast
P SVT play finns en dokumentr - Fallet Silje. Inte sett den dock
Det er samme som NRK Brennpunkt sin dokumentarserie.

Ekstremt at tre s sm barn kan bli mistenkt, etter ett dgn. Spent p om det kommer frem nye bevis/opplysninger.
Citera
2021-11-18, 14:39
Medlem
PippiAvdesyvhavs avatar
Jeg er bare helt SJOKKERT etter ha sett dokumentaren.
Dette er nesten en kopi av hva som skjedde i Kevin-fallet, stakkars gutter, foreldre og prrende til Silje.

At politiet utsetter en 4-ring, en 5-ring og en 6-ring for snn manipulasjon er bare helt forferdelig. At de forsker skjule dokumenter som viser at andre har vrt p stedet i det gjelde tidspunktet er intet mindre enn en politiskandale.
Og at kommunens psykolog/ansatte gjennom flere r utsetter guttene for overgrep i barnehagen, setter dem i fosterhjem m.m. Jeg har ikke ord.......

Hper virkelig at riksadvokaten begjrer gjenpning av saken.

https://tv.nrk.no/serie/brennpunkt-d...akken/sesong/1
Citera
2021-11-18, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PippiAvdesyvhav
Dette er nesten en kopi av hva som skjedde i Kevin-fallet, stakkars gutter, foreldre og prrende til Silje.

At politiet utsetter en 4-ring, en 5-ring og en 6-ring for snn manipulasjon er bare helt forferdelig. At de forsker skjule dokumenter som viser at andre har vrt p stedet i det gjelde tidspunktet er intet mindre enn en politiskandale.
Og at kommunens psykolog/ansatte gjennom flere r utsetter guttene for overgrep i barnehagen, setter dem i fosterhjem m.m. Jeg har ikke ord.......

Det er omvendt. Svensk politi stttet seg p Silje-saken fra 1994 da de utredet Kevin-fallet, som skjedde i 1998.

Tragisk.

S galt kan det bre av sted, nr ukunnskapen fr blomstre helt vilt og fritt.

Dette skjedde ogs i kjlvannet av Bjugn-saken. Det m ha vrt mrk tider p 90-tallet i Norge.
Citera
2021-11-18, 20:55
Avstngd
rdgs avatar
I textversion:

Dgnet da barn ble til gjerningsmenn

https://www.nrk.no/dokumentar/xl/bar...dod-1.15721973
Citera
2021-11-18, 23:12
Medlem
5-ringen som beskrivs som hyperaktiv med adhd verkar ju vara raka motsatsen som vuxen. r han medicinerad i dokumentrserien?
Citera
2021-11-18, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PippiAvdesyvhav

Nei det er ufattelig.

Og s kvalmende, i 4. og siste episoden, der kommunepsykologen ble intervjuet av engelsksprklige medier. Kvalmende tydelig at mannen nyter oppmerksomheten, og soler seg i den internasjonale interessen.

Hva slags motiv kan politiet ha hatt for avslutte etterforskningen s raskt, og utrope barna som skyldige dagen etter at Silje ble funnet dd? Nei, det er helt ubegripelig.

Nei, det er muligens alt for konspiratorisk av meg, og jeg husker egentlig alt for lite fra Bjugn-saken, men det l muligens et skadeskutt og radbrukket skalt Sosial-faglig, eller Barnevern-faglig, fagmilj igjen i Trndelag, etter frifinnelsen i Bjugn-saken 31. januar 1994. Et fagmilj mer eller mindre stemplet som de tullingene de selv hadde bevist at de var.

Var det slik at disse tullingene n skulle f en ny stor sak av internasjonal interesse, og fritt f lov bruke disse "skyldige" barna i Silje-saken, til gjenoppbygge sin faglige anerkjennelse og tillit? Bevise sin faglighet og dyktighet liksom?

Kanskje man burde lete etter nre og eller intime relasjoner mellom enkeltmennesker i politi og eller ptalemyndighet, og det radbrukne Helse- og sosialfaglige miljet i Trondheim.

Eller er det bare tilfeldig feil. Som slr s uheldig ut.

Nei, jeg vet ikke.
Citera
2021-11-19, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uncommon-name
5-ringen som beskrivs som hyperaktiv med adhd verkar ju vara raka motsatsen som vuxen. r han medicinerad i dokumentrserien?

Det virket som om han selv tror fullt og fast p at han var veldig hyperaktiv som barn. Han nevnte en episode der han skal ha kastet en stol fordi han ikke fikk boller. Han kan ha blitt fortalt veldig mye rart om seg selv, som ikke er sant. Og er preget av hendelsene under oppveksten.

Det er lett tenke seg at det m ha vrt direkte skadelig for barna, frst bli utsatt for den "tette faglige oppflgingen" i barnehagen (som m ha opplevdes som mishandling og overgrep for uskyldige barn, som de mest sannsynlig er), for senere tatt under omsorg av barnevernet.

Men du har helt rett. 5-ringen virket i dag, n nr han er i begynnelsen av 30-rene, veldig rolig, sindig og behersket.

Jeg har ingen anelse om han kunne ha vrt medisinert under opptakene. Jeg tviler litt p det. Men vet ikke.

Edit

Guttungen kan ha hatt gode gener, eller andre beskyttende faktorer i miljet rundt seg, slik at han har unngtt varige skader etter oppveksten. Hatt flaks i uflaksen.
Senast redigerad av kornblomst 2021-11-19 kl. 00:22. Anledning: Edit
Citera
2021-11-19, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Det virket som om han selv tror fullt og fast p at han var veldig hyperaktiv som barn. Han nevnte en episode der han skal ha kastet en stol fordi han ikke fikk boller. Han kan ha blitt fortalt veldig mye rart om seg selv, som ikke er sant. Og er preget av hendelsene under oppveksten.

Det er lett tenke seg at det m ha vrt direkte skadelig for barna, frst bli utsatt for den "tette faglige oppflgingen" i barnehagen (som m ha opplevdes som mishandling og overgrep for uskyldige barn, som de mest sannsynlig er), for senere tatt under omsorg av barnevernet.

Men du har helt rett. 5-ringen virket i dag, n nr han er i begynnelsen av 30-rene, veldig rolig, sindig og behersket.

Jeg har ingen anelse om han kunne ha vrt medisinert under opptakene. Jeg tviler litt p det. Men vet ikke.

Jag upplever honom som "sinnessl" och lngsam i sin framtoning i bde tal och kroppssprk. Nstan som drogad. Drav min undran.
Att folk har uppfattat honom som annorlunda i hans uppvxt verkar vl vara fallet, men knns lite tveksamt att det skulle rra sig om just adhd (om han nu inte gick p lugnande preparat under inspelningen)?

Men ja, helt klart har han tagit skada av det myndigheterna utsatte honom fr. Skandalst! Vilket trauma! Och s ryggradslst av bland annat psykologen att inte st fr hur de hanterat rendet. De ryckte upp barnen med rtterna och sopade rttvisan, utredningen och allt annat under mattan medan de sjlv dunkade varandra i ryggen och gick vidare i sina liv och karrirer. Man blir ju krkfrdig, minst sagt!
Hoppas verkligen att dokumentren leder till upprttelse fr Silje, Siljes familj, pojkarna och deras anhriga.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in