Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-05-17, 23:27
  #1
Medlem
Pansarveckets avatar
SVT har gjort en granskning av betygsättningen i svenska skolor, men vägrar kalla dem vid sitt rätta namn. (duh)
Läs granskningen här:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/t...etyg-an-killar

Ideologin går före rättvisa och meritokrati verkar oviktigt. Krafttagen mot beteendet heter "det är ju klart att det inte ska vara så".

Vi har skolor där 50-70% av flickorna får bättre betyg än de skriver på proven. Lärarnas riksförbund menar att "vissa delar av skillnaden går att förklara".
Ja, med att fittstimmet glatt kör över pojkarna för sin ideologiska övertygelse om att de är patriarkatet. Om inte nu som grundskolebarn, så kommer de bli shitlords inom kort och göra livet surt för kvinnorna, så de tar dem innan de hunnit knoppa ut.

Vem vet, kanske fler kvinnor blir chefer med högre löner om man bara ger dem tillräckligt höga betyg.

Min åsikt är att Lärarnas riksförbund, Skolinspektionen och ansvariga ministrar behöver skickas ut med rumpan bar och kompetent personal tillsättas per omgående.

Kan någon förstå vilket ramaskri det hade varit om det omvända hade varit sant?

Kan ni fatta att svenska pojkar inte mår så bra med behandling som denna?
Citera
2017-05-17, 23:34
  #2
Medlem
AnonymousUser1312s avatar
Japp, tog alltid upp detta i grundskolan.

Lärarna svarade inte på varför jag fick sämre betyg än min tjejkompis när vi skrev typ samma saker.
och jag blev oftast stämplad som avundsjuk. (är en man förresten)

Även var det så att tjejerna fick bra betyg i ämnen som de inte var bra på, bara för att de har bra betyg i andra ämnen.

Minns när vi hade fysik i högstadiet och jag var lätt bäst i klassen. Kunde redan allt då jag var mycket intersserad, och gjorde mina läxor med glädje. Endå slutade betyget oftast på ett G eller VG. Trots att det låg på MVG nivå.

Dock blev det ändring på detta när jag började gymnasiet. Allt var mycket bättre där än i grundskolan.
Citera
2017-05-17, 23:36
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnonymousUser1312
Japp, tog alltid upp detta i grundskolan.

Lärarna svarade inte på varför jag fick sämre betyg än min tjejkompis när vi skrev typ samma saker.
och jag blev oftast stämplad som avundsjuk. (är en man förresten)

Även var det så att tjejerna fick bra betyg i ämnen som de inte var bra på, bara för att de har bra betyg i andra ämnen.

Minns när vi hade fysik i högstadiet och jag var lätt bäst i klassen. Kunde redan allt då jag var mycket intersserad, och gjorde mina läxor med glädje. Endå slutade betyget oftast på ett G eller VG. Trots att det låg på MVG nivå.

Dock blev det ändring på detta när jag började gymnasiet. Allt var mycket bättre där än i grundskolan.

detc finns en anlednng till varför föräldrar skrive rin sina kids på privat skolor numera.
Citera
2017-05-17, 23:41
  #4
Medlem
franges avatar
Var det inte någon artikel där en kille gjort upp med en tjejkompis, och båda hade medvetet skrivit exakt samma svar på prov/uppsats/inlämningsuppgift - och sedan så fick tjejen betydligt bättre betyg än killen på uppgiften - trots att de skrivit exakt samma saker?
Citera
2017-05-17, 23:59
  #5
Medlem
AnonymousUser1312s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dawanraoof
detc finns en anlednng till varför föräldrar skrive rin sina kids på privat skolor numera.

Ja, men det ska inte behövas. Kostar väl pengar? Eller har jag fel?

I vilket fall ska man kunna gå på vilken svensk skola som helst och endå få samma betyg.
Citera
2017-05-17, 23:59
  #6
Medlem
AnonymousUser1312s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Var det inte någon artikel där en kille gjort upp med en tjejkompis, och båda hade medvetet skrivit exakt samma svar på prov/uppsats/inlämningsuppgift - och sedan så fick tjejen betydligt bättre betyg än killen på uppgiften - trots att de skrivit exakt samma saker?

Jo, har också sett den videon. Ska se om jag hittar den

EDIT: Hittade videon, sorry för aftonbladetartikel! http://tv.aftonbladet.se/abtv/articles/117401
__________________
Senast redigerad av AnonymousUser1312 2017-05-18 kl. 00:05.
Citera
2017-05-18, 00:28
  #7
Medlem
Naknekejsarens avatar
Kanske pojkar förtjänar sämre betyg, trots att de kan bättre?

Jag kommer ihåg att jag var lat som fan, gjorde aldrig hemläxor och jag fick MVG i matematik och liknande ämnen som bara gick ut på proven, men andra ämnen fick jag G eller VG.

Jag antar att lathet måste bestraffas på något sätt, lämnade ofta inte in olika projekt i högstadiet och när vi bara var killar gjorde vi pajaskonster av projekten (kommer ihåg en pjäs där jag spelade en karatesparkande, knarkande Socrates).

Jag tyckte aldrig att det fanns någon särskilt orättvisa i att inte få MVG i ämnen där jag fick MVG i proven, och inga av mina vänner brydde sig ett dugg om betygen så länge de fick tillräckligt bra för att gå vidare till gymnasiet.

Så jag tar på mig ansvar, och tror att antifeminister måste släppa taget om att gråta över orättvisa på samma sätt som feminister gör. Det enda som ni behöver säga, och alla feminister här inne vet att såär fallet(men aldrig kommer de att erkänna), är: ifall det vore motsatt förhållande skulle det vara Världens orättvisa, det skulle skrivas spalter om det i tidningar och det skulle talas om det av feministpolitiker...vore det 80% manliga lärare som gav pojkar bättre betyg trots samma provresultat, då jävlar skulle du få höra vilken skandal det är talan om!

Kommer å andra sidan ihåg tjejer med prinsessa-attityd som knappt någonsin svettades i idrotten och fick MVG, medan jag som alltid gav järnet bara fick VG. Kommer ihåg att jag fann det mer absurd än orättvist, vi skämtade väl om att vara tjej i idrott var som att vara handikappat i idrott. Bara att du var med räknades som plus i kanten.
__________________
Senast redigerad av Naknekejsaren 2017-05-18 kl. 00:31.
Citera
2017-05-18, 01:13
  #8
Medlem
De gillar väl helt enkelt tjejerna bättre. Sätter man sig längst bak i klassrummet för att prata om andra saker än att hänga med på lektionen blir man inte populär bland lärare.
Visar man däremot intresse blir man det.
Citera
2017-05-18, 01:16
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnonymousUser1312
Ja, men det ska inte behövas. Kostar väl pengar? Eller har jag fel?

I vilket fall ska man kunna gå på vilken svensk skola som helst och endå få samma betyg.

numera är det framtvingat genusperspektiv på kurser som handlar om siffror. jaf hade aldrig satt mina kids i skolor där det är vänsterluder som jobbar som "lärare". alla som söker till lärare kommer in även knarkare.
Citera
2017-05-18, 01:18
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Kanske pojkar förtjänar sämre betyg, trots att de kan bättre?

Jag kommer ihåg att jag var lat som fan, gjorde aldrig hemläxor och jag fick MVG i matematik och liknande ämnen som bara gick ut på proven, men andra ämnen fick jag G eller VG.

Jag antar att lathet måste bestraffas på något sätt, lämnade ofta inte in olika projekt i högstadiet och när vi bara var killar gjorde vi pajaskonster av projekten (kommer ihåg en pjäs där jag spelade en karatesparkande, knarkande Socrates).

Jag tyckte aldrig att det fanns någon särskilt orättvisa i att inte få MVG i ämnen där jag fick MVG i proven, och inga av mina vänner brydde sig ett dugg om betygen så länge de fick tillräckligt bra för att gå vidare till gymnasiet.

Så jag tar på mig ansvar, och tror att antifeminister måste släppa taget om att gråta över orättvisa på samma sätt som feminister gör. Det enda som ni behöver säga, och alla feminister här inne vet att såär fallet(men aldrig kommer de att erkänna), är: ifall det vore motsatt förhållande skulle det vara Världens orättvisa, det skulle skrivas spalter om det i tidningar och det skulle talas om det av feministpolitiker...vore det 80% manliga lärare som gav pojkar bättre betyg trots samma provresultat, då jävlar skulle du få höra vilken skandal det är talan om!

Kommer å andra sidan ihåg tjejer med prinsessa-attityd som knappt någonsin svettades i idrotten och fick MVG, medan jag som alltid gav järnet bara fick VG. Kommer ihåg att jag fann det mer absurd än orättvist, vi skämtade väl om att vara tjej i idrott var som att vara handikappat i idrott. Bara att du var med räknades som plus i kanten.

ja. det är ju ett feministiskt pespektiv. de killar, pojkar som sopar mattan ska ju inte tillåtas att göra det för det är ju synd om kroknäsorna när de har låg iq och de vänsterluder som ändå aldrig kommer att göra något annat än att vara internetluder så man måste se till att minska "klyftorna".
Citera
2017-05-18, 01:20
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dawanraoof
ja. det är ju ett feministiskt pespektiv. de killar, pojkar som sopar mattan ska ju inte tillåtas att göra det för det är ju synd om kroknäsorna när de har låg iq och de vänsterluder som ändå aldrig kommer att göra något annat än att vara internetluder så man måste se till att minska "klyftorna".

Finns det något en kvinna kan göra utan att vara ett luder i din värld?
Citera
2017-05-18, 01:30
  #12
Medlem
Libertarismuss avatar
Ingenting att oroa sig över.
Grundskolan och gymnasiet är generellt sett mer anpassade för flickor. Man ska sitta stilla vid sin bänk, vara tyst och vara lugn i skolan. Pojkar är lite mer spralliga och har mycket spring i benen. Det är en förklaring till varför flickor presterar bättre i skolan, den är helt enkelt mer anpassad till deras behov.

En annan förklaring är att flickor är mer intelligenta än pojkar innan och under pubertet. Efter puberteten så brukar pojkarna ta igen försprånget dock. Även det faktum att flickor mognar tidigare än pojkar kan öka deras chans för högre betyg.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback