2019-08-07, 17:39
Medlem
Skrivit av Patriks mamma

Angående denna artikel och fler skriverier i tidningarna.
Polis ringde oss i måndags och sa att de hade hittat en död kille i Belgien, liggandes vatten. De sökte i DNA-registret och fick träff.
Det är jag som lämnat DNA-prov, det ska tydligen räcka.
Polisen sa att killen hade en tatuering, vilket Patrik inte har.
Dessutom sa de att olika människor kan vara väldigt lika i sitt DNA och att ytterligare analys behövde göras.
Vi är chockade över polisens agerande att lägga ut detta på sin hemsida innan de vet vem killen är.
Vi tror inte på att det är Patrik, det är väldigt långsökt.
Det är mycket oprofessionellt gjort av polis att gå ut med sån här info som man inte ens vet om det stämmer.
Det river dessutom upp sår för oss anhöriga och alla Patriks vänner.
Citera
2019-08-07, 18:58
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drutten66
Skrivit av Patriks mamma

Polis ringde oss i måndags och sa att de hade hittat en död kille i Belgien, liggandes vatten. De sökte i DNA-registret och fick träff.
Dessutom sa de att olika människor kan vara väldigt lika i sitt DNA och att ytterligare analys behövde göras.
Vi är chockade över polisens agerande att lägga ut detta på sin hemsida innan de vet vem killen är.
Det är mycket oprofessionellt gjort av polis att gå ut med sån här info som man inte ens vet om det stämmer.

I stort håller jag med mammans åsikter, dock med tillägget, ingen vet vart P tog vägen, inget utesluter i nuläget att P kan ha låtit tatuera sig efter det att han försvann.

Tatuering utesluter inte att det är P som har hittats. Tänder och DNA är säkrare bevis.
Citera
2019-08-07, 19:22
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
I stort håller jag med mammans åsikter, dock med tillägget, ingen vet vart P tog vägen, inget utesluter i nuläget att P kan ha låtit tatuera sig efter det att han försvann.

Tatuering utesluter inte att det är P som har hittats. Tänder och DNA är säkrare bevis.

Jag gissar helt vilt att kroppen spolats i land från havet, snarare än i någon belgisk insjö. Möjligheten då skulle kanske vara att han lyckats ta sig ombord på en båt från Sverige, Danmark eller så, och sedan hoppat överbord. I så fall är tatuering osannolikt. Visserligen är det möjligt i teorin att han tagit sig till Belgien, och tatuerat sig och så att säga försvunnit igen.

Jag kan inte sätta mig in i familjens situation, förstås, men att polisen vill ha DNA från modern är väl i alla fall något som visar att försvinnandet inte helt och hållit fallit i glömska hos polisen.
Citera
2019-08-07, 19:34
Medlem
vemsfels avatar
Citat:

Det som talar emot det är att ingen rört hans bankkonto. Tatueringen bör ha betalats för menar jag.

Intressant med inlägget som nämnde godståg till Belgien ifrån Hallsberg, om det är sant. Då ökar ju sannolikheten.
Citera
2019-08-07, 19:35
Medlem
Skaraborg2s avatar
Långsökt.

Citat:
Skrivit av Patriks mamma

Jag tror samma sak som Patriks föräldrar.

Killen som hittades i Belgien är inte han. Tycker också det låter för långsökt.
Citera
2019-08-07, 19:55
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vemsfel
Det som talar emot det är att ingen rört hans bankkonto. Tatueringen bör ha betalats för menar jag.

Intressant med inlägget som nämnde godståg till Belgien ifrån Hallsberg, om det är sant. Då ökar ju sannolikheten.

Personligen tror jag att det inte är P som har hittats.

Dock kan folk som försvinner försörja sig och leva ett liv utan att upptäckas av myndigheter, åtminstone i Sverige om man inte är svensk medborgare. Bör vara möjligt även i Belgien.
Citera
2019-08-07, 20:00
Medlem
Troians avatar
Citat:
Personligen tror jag att det inte är P som har hittats.

Dock kan folk som försvinner försörja sig och leva ett liv utan att upptäckas av myndigheter, åtminstone i Sverige om man inte är svensk medborgare. Bör vara möjligt även i Belgien.

De som gör det i Sverige är, sannolikt, personer som har ett nätverk åtminstone. Kanske jobbar svart, eller lever på allmosor. Att i ett helt främmande land klara sig utan id tror jag är svårt.
Citera
2019-08-07, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raven666
En DNA-träff väger tungt

De flesta av er verkar vara väldigt tveksamma till att det är Patrik som återfunnits i Belgien. Och det är inte det minsta konstigt, men DNA-test väger tungt. I nästa steg kontrollerar de säkert tänderna för att styrka det de redan tror sig veta.

Angående DNA finns det också flera sätt att kontrollera DNA. Jag är ingen expert alls men kommer ihåg kritiken mot en bok jag läste - Jack the ripper, porträtt av en mördare. Där lägger författaren fram DNA-bevis för att Walter Sickert var Jack the ripper. Problemet var bara att DNA metoden använde sig av mitokondrie-DNA (DNA som ärvs från mamman) och att den då kan överensstämma med någon hel procent av jordens befolkning.
Citera
2019-08-07, 20:02
Medlem
Citat:
Skrivit av Patriks mamma

Är du Patriks mor eller vart finner man detta inlägg?
Citera
2019-08-07, 20:02
Medlem
Raven666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upuaut
Angående DNA finns det också flera sätt att kontrollera DNA. Jag är ingen expert alls men kommer ihåg kritiken mot en bok jag läste - Jack the ripper, porträtt av en mördare. Där lägger författaren fram DNA-bevis för att Walter Sickert var Jack the ripper. Problemet var bara att DNA metoden använde sig av mitokondrie-DNA (DNA som ärvs från mamman) och att den då kan överensstämma med någon hel procent av jordens befolkning.

Ja, du har helt rätt i att det finns olika slags DNA.
Citera
2019-08-07, 20:08
Medlem
Kan han gjort en tatuering INNAN försvinnandet som föräldrarna inte vet om? Han är/var ju ändå 24 år...
Citera
2019-08-07, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minidoozer
Kan han gjort en tatuering INNAN försvinnandet som föräldrarna inte vet om? Han är/var ju ändå 24 år...

Konstigare saker har ju hänt. Inte alls omöjligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in