Citat:
Ursprungligen postat av
Regulus
Ingen bra dag fr Elon, men jag tror han reser sig. Det vrsta som kan hnda r om olyckan visar sig bero p ngot principiellt fel i boosterns design.
Nej, det tror jag inte. LOX r extremt lttantndligt och de krde 32 raptorer med full genomstrmning. Ngot var troligen ojordat eller dito och skapade en explosion av den gas som strmmade ut. Ingenting var ju frnkopplat d detta inte skulle vara ett skarpt test av motorerna, utan bara en genomstrmning.
Problemet r att vi inte vet om det var ren LOX eller om det var MOx. Vi sg inget som antydde att de fyllde metantanken med metan och jag tror inte att de r dumma nog att kra en strm med MO genom raptorerna utan att antnda, fr d fr du mer problem n vad de fick nu.
Dremot har vi hrt ett flertal explosioner frn olika tankar p marken och vi ser olika brnder komma upp lite d och d runt omkring. Och saken blir inte bttre av att man frser brnderna med rent syre hela tiden d man ventilerar bde farkost och tankar p marken.
Det som talar fr en oplanerad antndning r just att det inte har gtt ut ngon notifiering om "over pressure" eller avfyrning till omgivningen. Vi vet att vi inte heller fick ngon varningssignal om avfyrning skall ske, som de alltid ger ngra minuter innan. Det vi kan hra r varningssignalen som ljuder nr en planerad verfring av ngon gas skall gras till raketen, det r den man hr i brjan av streamen. Den betyder att alla skall lmna plattan.
I den stor lnga streamen ser vi sedan en rad tgrder och inspektioner.