Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-05-15, 10:44
Medlem
Jag mste lsa p men jag r sker p att SN18 och SN19 inte existerar.

Just nu str SN15 p startplattan. Och SN16 borde vara frdig vilken dag som helst fr utrullning. Som jag uppfattat det blir SN17 en lite hgre testflygning och med mer vrmeskyddande material.

Den stora utmaningen blir sedan SN20 med target date 22 juni....men jag rknar med en mnads frsening. Ni bestmmer----jag kommenterar.
Citera
2021-05-15, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
S brukar man vl inte gra? Gr det att se ngon orsak till denna "omloppsbana"?

Men det skall allts skjutas upp fler SN 16-19 innan dess?

Nej SN18 och SN 19 existerar inte. Det kan bli frga om en frd till med SN15 och sedan SN16. Mer avancerat blir SN17.

Eldprovet blir d SN20 men chansen att lyckas bemer jag ligga p hgst 30%. Men jag r ingen expert.

Man lr hela tiden av bakslagen.
Citera
2021-05-15, 18:04
Medlem
Idag lste jag som hastigast Marcus House hemsida p youtube och tydligen har han snappat upp att en motor p SN15 inte fungerade helt tillfredsstllande. Det kan vara en av anledningarna att farkosten landade i utkanten av landningsbanan istllet fr i mitten.

Det r mycket mjligt att den felaktiga motorn mste bytas ut. Sedan terstr cryotest fr att se om tankarna hller samt naturligtvis static fire.

Om allt detta gr bra kan vi frvnta oss ett nytt test av SN15. Som jag uppfattat det r SN16 stacked in Highbay och arbete pgr med den mystiska SN17 som blir den felande lnken mot SN20.

Boostern som skall anvndas till SN20 blir BN3, vad som hnder med BN1 eller BN2 har jag ingen aning om.
Detta blir spnnande, vi som fljer detta behver ha knselsprten ute, ni bestmmer, jag kommenterar.
Citera
2021-05-15, 18:22
Medlem
Snarkarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Idag lste jag som hastigast Marcus House hemsida p youtube och tydligen har han snappat upp att en motor p SN15 inte fungerade helt tillfredsstllande. Det kan vara en av anledningarna att farkosten landade i utkanten av landningsbanan istllet fr i mitten.

Det r mycket mjligt att den felaktiga motorn mste bytas ut. Sedan terstr cryotest fr att se om tankarna hller samt naturligtvis static fire.

Om allt detta gr bra kan vi frvnta oss ett nytt test av SN15. Som jag uppfattat det r SN16 stacked in Highbay och arbete pgr med den mystiska SN17 som blir den felande lnken mot SN20.

Boostern som skall anvndas till SN20 blir BN3, vad som hnder med BN1 eller BN2 har jag ingen aning om.
Detta blir spnnande, vi som fljer detta behver ha knselsprten ute, ni bestmmer, jag kommenterar.
Spnnande att se SN15 flyga igen.
BN1 blev skrotad. Det var bara en path finder fr att lra sig bygga Super heavy.
Citera
2021-05-15, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snarkarn
Spnnande att se SN15 flyga igen.
BN1 blev skrotad. Det var bara en path finder fr att lra sig bygga Super heavy.

OK, jag frstr. Jag har inte hunnit flja med i alla svngar. Skall bli mycket spnnande att se uppskjutningen av en sdan enorm koloss.
Citera
2021-05-16, 09:55
Medlem
wwrs avatar
Vi fljer vl konkurrenterna ocks i den hr trden. Nya zeelndska Rocket Lab brukar ven frska tervinna boostern med fallskrm.

Igr tappade de bort tv av Black Skys spionsatelliter igen, nr fotogenmotorn i andrasteget lade av.

https://twitter.com/SpaceflightNow/s...576711682?s=19

SpaceX ser dock bara p med Starlink. 1600 st. cirkulerar ver oss nu.
Senast redigerad av wwr 2021-05-16 kl. 10:05.
Citera
2021-05-16, 21:47
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
OK, jag frstr. Jag har inte hunnit flja med i alla svngar. Skall bli mycket spnnande att se uppskjutningen av en sdan enorm koloss.

Men skjuter de frn Boca Chica?
Citera
2021-05-16, 21:48
Medlem
Turistresan 3 dygn i rymden med 4 civila, p Space X:s Crew Dragon tycks nu kunna ske redan i september mnad i r. Men man fr alltid rkna med frseningar. Skulle tippa det kan bli i oktober och det blir fantastiskt att flja.

Nsta turistresa fr SpaceX blir sedan med 4 civila till rymdstationen och naturligtvis r det med Crew Dragon detta genomfrs under frsta kvartalet 2022. Dom stannar i 8 dagar.
Enligt olika sajter kammar SpaceX in fler och fler bestllningar, dominansen frstrks.

Enligt ngon sajt gr det nu rykten ocks att SN17 r "scrapped". Man frsker utnyttja SN 15 och SN 16 och gr sedan direkt p SN20 med orbital flight, Texas---Hawaii.

Detta r vgat. SN20 forceras fram och den stora boostern r den flygduglig? Men vi fr hoppas detta hller.
Citera
2021-05-16, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Men skjuter de frn Boca Chica?

Som jag uppfattat det r det frn Boca Chica, man bygger fr fullt avfyrningsramper eller vad man skall kalla det. En otrolig aktivitet och jag frmodar korta kafferaster. Ls in skyddsombudet.

Boca Chica Starbase.
Citera
2021-05-16, 23:02
Medlem
Hugo.Draxs avatar
Citat:
Enligt ngon sajt gr det nu rykten ocks att SN17 r "scrapped". Man frsker utnyttja SN 15 och SN 16 och gr sedan direkt p SN20 med orbital flight, Texas---Hawaii.

Frgan r om dom har tid ver fr att testa SN16. Varje gng dom kr en uppskjutning s mste dom stnga ner bygget av Orbital Launch pad, flytta p kranar och annan utrustning. Jag skulle inte bli frvnad ver om att dom testar SN15 igen, landar den skert s kanske dom tar en paus med testflygningarna tills SN20 r klar.
Citera
2021-05-17, 05:16
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Som jag uppfattat det r det frn Boca Chica, man bygger fr fullt avfyrningsramper eller vad man skall kalla det. En otrolig aktivitet och jag frmodar korta kafferaster. Ls in skyddsombudet.

Boca Chica Starbase.

Det r frn Boca Chica... jag hade inte den geografiska placeringen klar fr mig.
Citera
2021-05-17, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hugo.Drax
Frgan r om dom har tid ver fr att testa SN16. Varje gng dom kr en uppskjutning s mste dom stnga ner bygget av Orbital Launch pad, flytta p kranar och annan utrustning. Jag skulle inte bli frvnad ver om att dom testar SN15 igen, landar den skert s kanske dom tar en paus med testflygningarna tills SN20 r klar.

Jag har kollat idag hastigt spekulationer p diverse sajter och det r inte beslutat nnu om SN15 skall flyga. Det beror p i vilket skick den r.

SN16 har nnu inte rullat ut. Det gr rykten om att man gr en testflygning upp till 20 km. Ja det blir ett stort steg att g till SN20. Jag r frvnad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in