Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2017-08-16, 20:48
Medlem
8711s avatar
I kvällens Aktuellt kommer Sverigedemokraternas Paula Bieler debattera mot Rosanna Dinamarca från vänsterpartiet angående abortfrågan som uppmärksammats stort senaste dagarna gällande hur barn kan leva när dom tas ut i vecka 22 och hur man "avlivar" barn med en kaliumspruta in i magen på mamman in i barnets hjärta.

SVT Aktuellt 21.00.

* Vad tror du om detta? Blir det en bra debatt? Vilka ämnenområden kommer tas upp?

* Vem kommer vinna debatten? Vem är bäst debattör? Vem har bäst argument för sin ståndpunkt?

* Ur ett konservativt och nationalistiskt perspektiv, vad bör Paula Bieler ta upp som argument i kvällens debatt i Aktuellt?
Citera
2017-08-16, 20:54
Medlem
okok1s avatar
V:
Citat:
Rätten till säker abort är lagfäst i Sverige, men långt ifrån en självklarhet. Tvärtom ifrågasätts denna rättighet ständigt av reaktionära krafter. Runt om i världen skärps abortlagstiftningen. Vänsterpartiet motsätter sig varje inskränkning i aborträtten och menar att Sverige aktivt måste arbeta för flickors och kvinnors rätt till sexuell och reproduktiv hälsa och rättigheter i hela världen.

Fri abort är en förutsättning för att alla barn som föds ska vara välkomna men är också en hälsofråga för kvinnan, både fysiskt och psykiskt. Det är kvinnans rättighet och kvinnan som själv måste avgöra om och när hon vill ha barn.

SD:
Citat:
Vi ser med stor oro på de höga aborttalen. Vi vill få till stånd en nationell handlingsplan för att minska aborttalen. Partiet förordar, liksom de flesta länderna i Europa, fri abort fram till den 12:e graviditetsveckan. För abort efter den 12:e veckan till följd av medicinska eller andra tungt vägande skäl ska det krävas tillstånd av Socialstyrelsen.

Jag antar att V inte har en gräns?
Citera
2017-08-16, 20:56
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
V:

SD:

Jag antar att V inte har en gräns?

Jo, 18:e veckan.

Se Jimmie Åkesson äga upp Jonas Sjöstedt på läktarna och köpa korv gällande abortpolitiken.

https://www.youtube.com/watch?v=DyPE6HMxG74

Tack för att du påminde mig om denna klassiker!!
Citera
2017-08-16, 21:08
Medlem
gurkmajjas avatar
Ja det här kan ju bli intressant. Rabiata Dinamarca kommer givetvis inte ha en chans mot stabila Bieler. Jag är övertygad om att de flesta, oavsett ståndpunkt i sakfrågan, kommer att tycka att Bieler framstår som mer sympatisk, konkret, trovärdig och påläst.
Citera
2017-08-16, 21:13
Medlem
Rammsbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Jo, 18:e veckan.

Se Jimmie Åkesson äga upp Jonas Sjöstedt på läktarna och köpa korv gällande abortpolitiken.

https://www.youtube.com/watch?v=DyPE6HMxG74

Tack för att du påminde mig om denna klassiker!!
En riktig klassiker när Åkesson krossar en nästan gråtande Sjöstedt. Vet inte om jag ens orkar se otäcka Dinamarca.

Bieler bör vinna i sak därför att SD har rätt i att det är hög tid att sänka abortgränsen. Den gräns som finns nu bestämdes på 1970-talet. Sedan dess har läkarvetenskapen utvecklats enormt och foster kan räddas betydligt tidigare än för 40 år sedan. Dessutom vill SD anpassa abortgränsen till den som råder i flertalet EU-länder.

Heja Bieler!
Citera
2017-08-16, 21:22
Medlem
Jag håller med V i denna fråga. Tycker att det är synd att SD har en så sträng hållning i frågan. Till syvende och sist är det viktigast att barnet är välkommet är frisk och älskad. Jorden är överbefolkad och vi bör föda färre barn,
Citera
2017-08-16, 21:54
Medlem
No-n-sences avatar
Hör jag rätt? Vänstertokan säger: -Det skall inte födas levande foster.
??????????? Ca 19:00 in i klippet.
https://www.svtplay.se/video/1476044...to&tab=senaste
Citera
2017-08-16, 22:19
Medlem
Extasiss avatar
Bra insats av Bieler. Dinamarca framstod som ovanligt hetsig och oförmögen att prata seriöst eller adressera frågan med något annat än sina aggressioner på SD - speciellt när hon var så lugn och vettig i sitt svar om drevet mot Dinamarca. Sen är det en knepig sits... jättebra att SD problematiserar frågan, men tycker man att foster har skyddsvärde tänker nog jag personligen att det vore en mer rimlig slutsats att bara tillåta aborter när det finns speciella skäl för det.
Senast redigerad av Extasis 2017-08-16 kl. 22:24.
Citera
2017-08-16, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Extasis
Bra insats av Bieler. Dinamarca framstod som ovanligt hetsig och oförmögen att prata seriöst eller adressera frågan med något annat än sina aggressioner på SD - speciellt när hon var så lugn och vettig i sitt svar om drevet mot Dinamarca. Sen är det en knepig sits... jättebra att SD problematiserar frågan, men tycker man att foster har skyddsvärde tänker nog jag personligen att det vore en mer rimlig slutsats att bara tillåta aborter när det finns speciella skäl för det.
Men det är fullkomligt idiotiskt att försöka göra en valfråga på det. Vad vinner man på det? Idioti.
Citera
2017-08-16, 22:50
Medlem
Extasiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Men det är fullkomligt idiotiskt att försöka göra en valfråga på det. Vad vinner man på det? Idioti.
Opinion uppstår inte av sig själv. Den skapas av olika institutioner, medier och politiska partier. I Finland har man en sådan lagstiftning, och också lägst antal aborter i hela norden. Skulle folk veta hur en abort faktiskt går till och ser ut (Aktuellt-inslaget om giftspruta i mammas mage var ovanligt upplysande) skulle nog betydligt färre brinna för "fri abort".

Man kan ju också reflektera över att antalet aborterade foster ungefär stämmer överens med hur många som "saknas" i befolkningsstatistiken och används som argument för ökad invandring...
Citera
2017-08-16, 23:45
Avstängd
Drozds avatar
Debattörerna gillar verkligen INTE varandra, mycket undertryckt hat där i Rossanas iskalla blick. Läskig människa...

Dinamarca står för rabiat feminism, Bieler företräder den mer "moderliga" sidan här. Inget snack om vem som "vann" debatten, det gjorde PB.
Senast redigerad av Drozd 2017-08-16 kl. 23:47.
Citera
2017-08-17, 01:32
Medlem
CXQHs avatar
Finns det några rätt eller fel i den här typen av debatt? Jag har svårt att själv bestämma mig vad jag ska tycka. Det är en otroligt svår fråga.

Jag tycker både (SD) och (V) debattörerna har vettiga argument. Jag blev ialla fall inte säkrare på någonting.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in