Citat:
Vem har misskrediterat den? Sen är den inte infiltrerad av MB, den är direkt skapad och styrd av MB.
Du får nog läsa en gång till då för här är källhänvisningarna:
Al-Qaradawi, Y (2016): Priorities for the Islamic movement in the coming phase. Strategidokument för den
islamiska rörelsen som kan laddas ner från Internet i flera olika versioner.
Agbor, S E (2009): Federation of Islamic Organizations in Europe. Master thesis, Masaryk university, Faculty of
Social studies, dep of International relations and European Politics.
Att förstå islam (u å): Informationsskrift som arbetats fram av Sveriges muslimska förbund i samarbete med
Islamiska informationsföreningen och dåvarande Statens invandrarverk.
Paul Berman (2015): “Why Is the Islamist Death Cult So Appealing?”. Tablet Magazine, January 28, 2015.
Carlbom, A (2003): The Imagnied versus the Real Other, multiculturalism and the representation of Muslims in
Sweden. Doktorsavhandling. Lund: Sociologiska institutionen.
Carlbom, A (2006): ”Mångkulturalismen och den politiska mobiliseringen av islam”. Invandrare och integration i
Danmark. Stockholm: makadam förlag.
Carlbom, Aje (2016): “Islamisterna I brödraskapet fick inflytandet de ville ha”. Dagens samhälle 2015.
Eriksson, T (2015): ”Muslimska friskolor går ihop i friskolekoncern”. Dagens samhälle 2015, sid 22.
Fatah, T (2008): Chasing A Mirage: the tragic illusion of an islamic state, John Wiley & Sons Canada, Ltd.
Federation of Islamic Organizations in Europe (FIOE) (2016): Muslims of Europe Charter. Policy för de 28
medlemsorganisationer som ingår I FIOE.
Durie, M (2010):The Third Choice, Islam, Dhimmitude and Freedom: London: Deror Books.
Fatah, T (2008): Chasing A Mirage: the tragic illusion of an islamic state, John Wiley & Sons Canada.
Federation of Islamic Organizations in Europe (FIOE): http://www.fioe.org/
Fourest, C (2004): Frère Tariq: discours, stratégie et méthode de Tariq Ramadan, Grasset.
Gadban, H (2015): Min Jihad-jakten på liberal islam, Fri Tanke förlag.
Hasan, R (2009): Multiculturalism, some inconvenient truths. London: Politicos publishing.
Islamiska förbundet I Sverige (iFIS)(2016): Vad du inte vet om islam. Förbundets representation av vad islam är
för svensktalande läsare.
Islamiska förbundet i Sverige (IFiS): Förbundsstadgarna finns att ladda hem på följande sida
http://www.islamiskaforbundet.se/sv/...r_20120610.pdf
Johnson, I (2010): A mosque in Munich: Nazis, the CIA, and the rise of the Muslim Brotherhood in the West. New
York: mariner Press.
Kandil, H (2015): Inside the Brotherhood. Cambridge: Polity press.
Küntzel, M (2007): Jihad and jew hatred: islamism, nazism and the roots of 9/11. New York: Telos Press.
Larise, D (2012): ”Civil society in the political thinking of European Muslim Brothers”. Journal of Religion in
Europe nr 5, sid 245-272.
Maréchal, B (2008): The Muslim Brothers in Europe, Roots and discourse. Leiden: Brill.
Meijer, R (2012): “Introduction”. The Muslim Brotherhood in Europe (Meijer & Bakker editors). London: Hurst
& Company. Sid 1-27.
Moller-Okin, S (2002): Mångkulturalism, kvinnor i kläm?. Göteborg: Daidalos.
Nämnden för statligt stöd till trossamfund (SST):
http://www.sst.a.se/kontakt/samfunds...580005268.html
Tibi, B (1998): War and Peace in Islam, sid. 129 i: Nardin, T (Red.). The Ethics of War and Peace, Religious and
Secular Perspectives, (Princeton University Press).
Tibi, B (2012): Islamism and Islam. (Yale University Press).
The Muslim Brotherhood Review, House of Commons, London. December 2015.
Trager, Ullah, Sakthivel (2014): “Islamists in Government: Do They Moderate Once in Power?”. The Washington
Institute for Near East Policy, May 1, 2014
Norell, M (2015): “Kalifatets Återkomst-orsaker och konsekvenser. Stockholm: TRAIL förlag.
Pargeter, A (2013): The Muslim Brotherhood: From Opposition to Power. London: Saqi Books.
Quilliam (2016): The Muslim Brotherhood in the UK. London: Quilliam Foundation.
Ramadan, T (2002): “Europeanization of Islam or Islamization of Europe?” Islam, Europe’s second religion
(Hunter & Buchanan editors). London: Praeger. Sid 207-218.
Ramadan, T (2004): Western Muslims and the future of Islam. Oxford: Oxford university press.
Readings, G, Brandon, J & Phelps, R (2016): Islamism and language: how using the wrong words reinforces
Islamist narratives. Qulliam Foundation, paper.
Schuck, C (2013): “A Conceptual Framework of Sunni Islamism”. Politics, Religion & Ideology, 14:4, sid 485-506.
Sen, A (2006): Identity & violence, the illusion of destiny. New York: Penguin.
Sohrabi, H & Farquharson, K (2015): ”Australian Muslim leaders and normalisation discourses”. Ethnicities, Vol
15, sid 633-651.
Sohrabi, H, Farquharson, K (2016): ”Social integration of Muslims: a dramaturgical perspective”. Journal of
Sociology, vol 52, sid 388-402.
Vidino, Lorenzo, (2010): “The New Muslim Brotherhood in the West”. Columbia University Press.
Wiktorowicz, Q (2004): ”Introduction: Islamic Activism and Social Movement Theory”. Islamic Activism: a Social
Movement Theory Approach. Bloomington: Indiana University Press. Sid 1-37.
Edit. Jag forskade lite om kritiken mot rapporten. Det redovisas 2 kritiker på Wikipedia varav den ena går till en blogg som heter "religionsvetenskapligakommentarer.blogspot" och kommer från en massa religionsvetenskapliga, teologiska ämnen, humaniora, "livsåskådning" vad fan nu det är, och liknande områden som totalt saknar kvalifikationer för att uttala sig om detta. Det är inte ens en fråga om religion, utan om organisationernas strukturer och ideologi.
Där litar jag nog mer på Magnus Norell, statsvetare, forskare om terrorism, politiskt våld, demokratifrågor samt säkerhetspolitik i Mellanöstern och Centralasien.
...tidigare varit verksam vid Totalförsvarets forskningsinstitut (FOI), Försvarshögskolan (FHS), SÄPO och MUST samt har varit forskningsledare vid Utrikespolitiska Institutet.
Norell är Senior Fellow vid opinionsinstitutet European Foundation for Democracy som är baserat i Bryssel och Berlin.
Och han har gett ut 4 böcker.
Vem litar du mest på? Honom eller "Anders Ackfeldt",
Religionshistoria och religionsbeteendevetenskap
Centrum för teologi och religionsvetenskap.
Anders Ackfeldt har sedan 2007 varit anställd i olika administrativa befattningar vid Centrum för Mellanösternstudier i Lund. Under hösten 2011 påbörjade han sin forskarutbildning i Islamologi. Projektet syftar till att undersöka muslimsk tematik i hip-hop musik och de religions-politiska aspekterna av hip-hop kulturen.
Och hans humaniora, livsåskådar-teologivänner...
Bloggen länkar sedan vidare till en annan blogg...
Sen kommer kritiken från en SVT-artikel. Där är det en religionshistoriker som sysslar med forskning om rasism och mottagare av Leninpriset och sen en annan religionsforskare från "Teologiska institutionen, Tros- och livsåskådningsvetenskap; Systematisk teologi med livsåskådningsforskning".
Utöver de där 20 som samtliga sysslar med genus, religion, hiphopmusik, teologi, livsåskådning och humaniora så hittar jag bara kritik från Unga Muslimers egen ordförande.
Den "starka kritiken" är alltså en mediaskapelse från 20 pers som sysslar med flum.
__________________
Senast redigerad av Bara-Robin 2017-08-22 kl. 11:07.
Senast redigerad av Bara-Robin 2017-08-22 kl. 11:07.