Citat:
Ursprungligen postat av
kalkryggar
Hur långt behöver den här kontroversen gå innan det blir motiverat till en egen rubrik i wiki-artikeln?
Well, tycker väl själv inte det gått
så långt. Skulle nog behövas att Expressen, SvD och Dick Harrison hoppade in också.
Det här med google och rätten på glömska: när jag skriver in Yvonne Maria Werner på google kommer följande auto-kompletteringsalternativ (eller vad det heter) fram: Sverigedemokraterna, twitter, Lunds universitet, blog. Det första förslaget är ju rätt anmärkningsvärt.
Om det nu inte har att göra med min egen sökhistoria på google att göra?
Lägger man sen till sverigedemokraterna kommer man till nån
artikel i Sydsvenskan om ett Åkesson-tal i Malmö som mötte lite protester. Vad som förekommer om Werner är rätt oskyldigt:
Citat:
Det blir nya burop och visslingar. I en burkig högtalare framför Lizzie Winders från Ung Vänster en apell.
– Vad fan gör han här? Ska han övertala brandmännen att inte släcka bränder i Rosengård!
En bit från avspärrningen står en kvinna i basker och med en Ica-kasse i sin hand. Yvonne-Marie Werner är professor i historia. Hon bor i kvarteret. Och hon ser fundersam ut.
– SD får reklam. Vänsterextremisterna får uppmärksamhet. Ingen lyssnar på motståndaren, sammanfattar hon.
Schysst detalj där med ICA-kassen...
Mer hittar jag inte. Men att SD kom upp bör väl ha med hur folk har sökt på henne? Söker man tex på den tyska politikern Wolfgang Bosbach kommer genast "Krebs" (cancer) och "Töchter" (döttrar) upp, av vilket man så klart genast drar slutsatsen att han har/har haft cancer och har heta döttrar. Man kan förstå att vissa ogillar hur googles sökalgoritmer fungerar i vissa avseenden.
(Och "Why are Jews" blev tidigare kompletterat med "evil". Men google har fixat det.
)