2017-09-25, 15:36
Medlem
dhwss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beethovania
Hade henne då jag läste historia i Lund. Kan väl egentligen inte bidra med så mycket skvaller. Hon var enligt min uppfattning kunnig, trevlig och hjälpsam. Hon referera en del till sina egna verk i föreläsningarna, men det är verkligen inte ovanligt bland forskarna och professorerna som håller i kurser. Kommer också ihåg att hon klädde sig på ett väldigt konservativt (gammaldags?) sätt, troligen kopplat till hennes katolska tro.

Hade henne också på Lund och ja, hon var helt okej att ha och göra med. Men den här händelsen var ju lite pinsam.
Citera
2017-09-25, 16:08
Medlem
Curt Hsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svantevit
Som någon wikipedian skrev (fritt ur minnet): "hur kan någon som håller på med historia vara så emot årtal"
Postmodernistisk historieskrivning for ya.
Citera
2017-09-25, 16:22
Bannlyst
Det är synnerligen märkligt att STARTA en artikel om sig själv på en av världens största sidor om man inte vill att ens ålder ska framkomma. Rätt åt professorn.
Citera
2017-09-25, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ilpobre
Det är synnerligen märkligt att STARTA en artikel om sig själv på en av världens största sidor om man inte vill att ens ålder ska framkomma. Rätt åt professorn.
Lätt för oss att säga. Är man något äldre är det knepigare med hur internet funkar.
Citera
2017-09-25, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kickan
Hennes misstag verkar vara att hon helt enkelt inte förstått hur wikisidors innehåll kommer till.
Hon trodde uppenbarligen, att eftersom det gällde henne själv så hade hon den högsta editeringsrätten.

Sen kan jag inte låta bli att undra vem som gick in och skulle göra en del "oskyldiga" tillägg. Vad ändrades mer än åldern?

Man kan av hennes twitter att döma ana att hon inte är väl sedd bland åsiktsgeneralerna.

Eftersom hennes wiki-sida nu är nystartad så dyker den förmodligen upp på en lista över nystartade sidor någonstans på wikipedia, där en van användare uppmärksammade den och letade fram grundläggande biografisk info för att göra artikeln mer komplett. Vilket nu lett oss till denna punkt.
Citera
2017-09-25, 16:55
Medlem
kalkryggars avatar
Hur långt behöver den här kontroversen gå innan det blir motiverat till en egen rubrik i wiki-artikeln?
Citera
2017-09-25, 16:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sazed
Lätt för oss att säga. Är man något äldre är det knepigare med hur internet funkar.
Lägger man ut saker om sig själv på nätet får man inse att man kommer granskas, oavsett hur snäll man tycker att omvärlden är. Det ska man veta i hennes ålder. Dessutom är hennes personuppgifter allmän handling som vem som helst kan begära ut, i slutändan spelar det ingen roll hur mycket man försöker komma undan.

Hennes ålder är dessutom inget hinder anser jag, hon är 63 och har haft ungefär 15-20~ år på sig att lära sig wiki. Det kan man garanterat göra om man börjar i 40-årsåldern.
Citera
2017-09-25, 17:29
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Hur långt behöver den här kontroversen gå innan det blir motiverat till en egen rubrik i wiki-artikeln?

Well, tycker väl själv inte det gått långt. Skulle nog behövas att Expressen, SvD och Dick Harrison hoppade in också.

Det här med google och rätten på glömska: när jag skriver in Yvonne Maria Werner på google kommer följande auto-kompletteringsalternativ (eller vad det heter) fram: Sverigedemokraterna, twitter, Lunds universitet, blog. Det första förslaget är ju rätt anmärkningsvärt.

Om det nu inte har att göra med min egen sökhistoria på google att göra?

Lägger man sen till sverigedemokraterna kommer man till nån artikel i Sydsvenskan om ett Åkesson-tal i Malmö som mötte lite protester. Vad som förekommer om Werner är rätt oskyldigt:

Citat:
Det blir nya burop och visslingar. I en burkig högtalare framför Lizzie Winders från Ung Vänster en apell.
– Vad fan gör han här? Ska han övertala brandmännen att inte släcka bränder i Rosengård!
En bit från avspärrningen står en kvinna i basker och med en Ica-kasse i sin hand. Yvonne-Marie Werner är professor i historia. Hon bor i kvarteret. Och hon ser fundersam ut.
– SD får reklam. Vänsterextremisterna får uppmärksamhet. Ingen lyssnar på motståndaren, sammanfattar hon.

Schysst detalj där med ICA-kassen...

Mer hittar jag inte. Men att SD kom upp bör väl ha med hur folk har sökt på henne? Söker man tex på den tyska politikern Wolfgang Bosbach kommer genast "Krebs" (cancer) och "Töchter" (döttrar) upp, av vilket man så klart genast drar slutsatsen att han har/har haft cancer och har heta döttrar. Man kan förstå att vissa ogillar hur googles sökalgoritmer fungerar i vissa avseenden.

(Och "Why are Jews" blev tidigare kompletterat med "evil". Men google har fixat det. )
Citera
2017-09-25, 17:57
Medlem
lugna ner digs avatar
Stämningen i tråden ändrades rätt mycket när ni insåg att hon inte var så vänster som ni trodde. Patetiskt att låta sin politiska agenda styra så mycket att ni inte kan vara objektiva längre.
Citera
2017-09-25, 18:06
Medlem
tojos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lugna ner dig
Stämningen i tråden ändrades rätt mycket när ni insåg att hon inte var så vänster som ni trodde. Patetiskt att låta sin politiska agenda styra så mycket att ni inte kan vara objektiva längre.

Objektiva Flashback-skribenter är lika ovanliga som den svarte pantern.

OnTopic tycker jag ännu att anledningen till hennes mörkningsförsök är intressant. Synd att hon är SD/Trump-vänlig, annars hade det minsann grävts bättre. Teorier?
Citera
2017-09-25, 18:17
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av tojo
Objektiva Flashback-skribenter är lika ovanliga som den svarte pantern.

OnTopic tycker jag ännu att anledningen till hennes mörkningsförsök är intressant. Synd att hon är SD/Trump-vänlig, annars hade det minsann grävts bättre. Teorier?

Nu får ni ge er med ert hat.

Det här var en rolig historia, inget annat. Hon verkar vara en vettig person som studenterna gillar.
Citera
2017-09-25, 18:34
Medlem
HC47s avatar
Jag hade Werner som föreläsare och examinator för ett år sedan. Mycket trevlig och sympatisk, så detta var lite otippad läsning.

Man gör nog bäst i att lämna det hela åt sidan, om man inte riktigt gillar allt som står skrivet om en själv på internet. Speciellt något så trivialt som ålder.

Tillägg: Men nej, hon är inte speciellt vänster. Hon har visserligen studerat en hel del kring genus, men är väldigt konservativ och trogen kristen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in