Flashback bygger pepparkakshus!
2017-09-25, 10:48
Medlem
JBernards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tryckkokaren
Otroligt underhållande!

Förstår inte att hon inte skäms över hur hon beter sig. Tycker inte att det är roligt att gotta sig i andras konflikter, men det här är episkt roligt.

Hoppas att det eskalerar ännu mer. Tack för underhållningen tant Yvonne!

Hon är nog inte medveten om att konversationen är offentlig. Det blir nästa obehagliga överraskning för henne. Den där Wiki-artikeln och dess fortsättning blev inte riktigt som hon tänkt sig. Komiskt.
Citera
2017-09-25, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hlewagastir

Vet inte vem detta är, men ett IP-nummer från Lunds Universitet skrev om historieprofessorn Dick Harrison 2009. Någon annan dök in och la till följande text:

https://sv.wikipedia.org/w/index.php...&oldid=9027164

Samma IP-nummer försökte ta bort det upprepade gånger och blev bannlyst: https://sv.wikipedia.org/wiki/Anv%C3...30.235.153.199

Nej, den jag mindes var Maria Sveland. Verkligen kul diskussion mellan den (som vanligt) arroganta Sveland och en erfaren WP-moderator, som försöker förklara hur lagarbetetet Wiki fungerar. Sveland tappar snabbt tålamodet...

https://sv.wikipedia.org/wiki/Anv%C3..._Maria_Sveland

Citat:
Ursprungligen postat av Maria Svceland
Guud va enerverande...vem är din chef? Vem kan man ringa? Nu har jag läst diskussionen där signaturen NH argumenterar klart och tydligt för att ta bort allt som berör händelsen med AB och DN. Ändå envisas du med att den ska vara kvar, så uppenbarligen är det inte diskussion som gäller? Eftersom det tydligen är du som trots allt bestämmer ...
Citera
2017-09-25, 11:07
Medlem
HanSomForsvanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apelsinhimlen
Skulle istället vilja kalla det självgodhet och narcissistiskt att skriva om sig själv på Wikipedia.

Och varför hymlar hon med sin ålder? Bara några knapptryck bort finns uppgiften på Ratsit.se där alla kan se den.

Kommer osökt att tänka på Ranelid. Han har väl skrivit ett flertal avhandlingar om sin egen förträfflighet.

Mvh
Citera
2017-09-25, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yxherren
Det här är alltså en högt (antar jag) utbildad professor? Det är skrämmande att så många vitala positioner i samhället besitts av totalt intelligensbefria människor. Sättet hon skriver på och hur hon tänker för tankarna till en bortskämd tonåring.

Pinsamt, var ordet.

Att inneha titeln Professor är närmast definitionen av att vara högutbildad, ja, man får inte den titeln hur som helst.

Sen säger inte professorstiteln någonting om hur personen är privat eller dennes åsikter. Se till exempel den radikala vänsterrörelsen The Weather Underground i USA på 70/80-talet, medlemmarna blev antingen missbrukare/knarklangare eller professorer. Det är vanligt i Sverige också, finns många högt uppsatta på universitet/högskolor i Sverige med minst sagt tvivelaktiga bakgrunder.
Citera
2017-09-25, 12:31
Medlem
Jag har haft henne som lärare i en historiekurs i Lund. Hon är trevlig och duktig, kunnig inom sitt ämne. Dock var hon feminist och komer ihåg att jag blev lite upprörd över att vi var tvungna at ha ett genusperspektiv i vår uppsats antingen vi ville det eller inte.
Citera
2017-09-25, 13:01
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski
Jag har haft henne som lärare i en historiekurs i Lund. Hon är trevlig och duktig, kunnig inom sitt ämne. Dock var hon feminist och komer ihåg att jag blev lite upprörd över att vi var tvungna at ha ett genusperspektiv i vår uppsats antingen vi ville det eller inte.

Det där med genusperspektiv kan nog förvisso också delvis vara en centralt pådyvlad grej. Varje kurs på högskolan måste vad jag vet inkludera nån slags genusteoretisk aspekt, oavsett i vilket ämne det är.

Kollar man på hennes twitter hittar man förvisso en del tweet som denna:

Citat:
Annie Kopchovsky was the first woman to bicycle around the world - this happened in 1894!

Annars är hon dock rätt tydligt konservativt lagd:

Citat:
Om HBTQ-ideologin och behovet av respekt och tolerans mot normkritikens kritiker!

Citat:
The LGBTQ agenda has got a sacred status in parts of the Western world. O tempora, o mores!

Citat:
Vi måste våga diskutera flyktingpolitiken kostnader och frågan om prioriteringar. Bra rutet @AnnHHeberlein !

Citat:
In 2014 many Swedish Muslims joined the Islamic State. Now they are returning to Sweden.

Citat:
Vad har pågått här? Hotell i Kolmården demolerat efter ett år som flyktingboende

Citat:
Poll shows that Trump has broad public support in his effort to crack down on sanctuary cities

Citat:
Poll: Most Americans, including a plurality of Afro-Americans, don't want Confederate statues torn down

(Noterbart är att hon tycks behärska tyska bättre än engelska. Hon gör påfallande ofta fel i engelskan, vilket sällan sker när hon tweetar på tyska. Modern standard är som kanske bekant att skriva "African Americans", och inte "Afro-Americans".)

Även en del om AfD som inte är alltför negativt. Hennes tweet om Mein Kampf har redan nämnts, även om den knappast är att förstå som att hon gillar Hitler.

Citat:
Ursprungligen postat av JBernard
Hon ser snarare ut att vara 73, informationen om hennes ålder borde hon vara tacksam för.

Jag är ganska säker på att de flesta nu levande människor på Wikipedia har skrivit om sig själva eller bett någon god vän göra det. Tror ni inte att t ex den gode Arnstad suttit ett antal kvällar och filat på sin Wikipedia-presentation och bevakar den kontinuerligt så att ingen är inne och ändrar eller kompletterar.

Hon ser betydligt yngre ut på twitter, även om det är svårt att bedöma.

Sen tycker jag kanske inte det är så underligt om folk försöker ha lite koll på sina Wikipedia-sidor. Men visst, tveksamt att själv skriva dem, och självklart helt oacceptabelt att försöka styra över innehållet på detta sätt.

Sen visst, man kan säga att hon förtjänar en Wikipedia-sida. Dock är en del av informationen rätt fattig, som att hon lett nått forskningsprojekt. Sånt skriver man i akademiska profiler, men det ingår liksom i universitetsvärldens vardag, och det blir lite fjantigt om varje docent ska rada upp sina 50-60 skitpublikationer på Wikipedia.

Ett absurt exempel från engelska Wikipedia där en helt vanlig obskyr professor fått sin Wikipedia-sida utpimpad till rent barocka proportioner, med typ en underavdelning för varje betydelselös bok han skrivit:

https://en.wikipedia.org/wiki/T._K._Seung
Citera
2017-09-25, 13:47
Medlem
ENTPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skyclad
Respekt åt damen, lite töntigt att börja bråka om en wikiartikel men uppmuntrande att det finns lite vettiga röster kvar inom akademia.

Faktiskt, var väl inte ett så stort övertramp till att börja med ens, kanske till och med kan beskrivas som mänskligt...

Är det henne vi skickar blommor till i år kanske?
Citera
2017-09-25, 14:52
Medlem
Efter att ha läst Dr.skalmanskis och fryskyls inlägg tycker jag att vi ska låta henne vara ifred.
Jag tror inte hon är typen som skäms för sin ålder, jag tror det är att hon skyddar nån, kanske sin mamma.
När hon skrev sidan kanske hon bara ville göra sin gamla, kanske döende mamma, stolt. Hon hade inte en tanke på att hennes egen ålder skulle komma att basuneras ut, tillgänglig för vilken katolsk präst som helst att läsa.
Citera
2017-09-25, 14:55
Medlem
Hennes misstag verkar vara att hon helt enkelt inte förstått hur wikisidors innehåll kommer till.
Hon trodde uppenbarligen, att eftersom det gällde henne själv så hade hon den högsta editeringsrätten.

Sen kan jag inte låta bli att undra vem som gick in och skulle göra en del "oskyldiga" tillägg. Vad ändrades mer än åldern?

Man kan av hennes twitter att döma ana att hon inte är väl sedd bland åsiktsgeneralerna.
Citera
2017-09-25, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UNPROFOR
Wikipedias moderatorer är vanligtvis avskyvärt vänsterpatrask som sprider lögner och om någon rättar ett misstag så tas det bort omdelbart om det inte följer judiska wikipedias lögnnarrativ.
Tycker diskussionen ser ut precis som vanligt på wikipedia. En samling lättkränkta identitetspolitiker som diskuterar "farliga" fakta.
Citera
2017-09-25, 15:04
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Horbock.i.Fjugesta
Varifrån kommer dessa uppgifter? Jag har alltid uppfattat henne som representant för de delar av katolska kyrkan i Sverige som är allra mest konservativa. Det är typ hon, Jonas de Geer och några till.

Det var lite akademikerhumor från min sida.

Jag hade aldrig ens hört talas om henne innan jag såg den här tråden.
Citera
2017-09-25, 15:25
Medlem
Beethovanias avatar
Hade henne då jag läste historia i Lund. Kan väl egentligen inte bidra med så mycket skvaller. Hon var enligt min uppfattning kunnig, trevlig och hjälpsam. Hon referera en del till sina egna verk i föreläsningarna, men det är verkligen inte ovanligt bland forskarna och professorerna som håller i kurser. Kommer också ihåg att hon klädde sig på ett väldigt konservativt (gammaldags?) sätt, troligen kopplat till hennes katolska tro.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in