De som finns i de relevanta kretsarna vet exakt vem som sitter på vilket stol och vem som suttit där tidigare.
Jag har inte koll på detta, men det beror på att jag inte befinner mig mer än i periferin av den här sfären.
Så vitt jag vet har ingen reducerat fallet Arnault till ett skämt. Jag har inte ens sett någon antydan.
Detta är en petitess i sammanhanget, och i stort håller jag med dig, så det här får bli min sista kommentar på denna punkt, bara för att klargöra vad jag menar ytterligare en gång.
"De som finns i de relevanta kretsarna" visste ju vem artikeln handlade om hursomhelst, och utan problem. De som inte har koll på detta -- du, jag och alla andra "normala" människor -- associerar 18 med antalet stolar i Akademien, och knappast just med stol 18. Så den siffran bidrar knappast ytterligare till identifikationen av JCA, vilken hursomhelst var busenkel.
"Skämt" är kanske fel ord. Men med tanke på situationens allvar borde artikelförfattaren ta med precis alla fall som är relevanta och som utrymmet tillåter. Att det blev just 18 ger intrycket att man ville göra en litet fyndig poäng av det hela. Onödigt ur identifikationssynpunkt, och trots allt lite ovärdigt.
Men som sagt, det är en småsak.
Vi får se, det har du rätt i. Jag tror ändå Engdahl, Englund och Wästberg fortsatt kommer delta flitigt i Akademiens arbete. Frostenson sitter kvar, men kanske blir mer frånvarande.
Citat:
Ursprungligen postat av sillynamnam
Alltså det är ju trådsanningar, tror inte heller på dem. Om man tänker efter lite. Jayne Svennungsson och JCA. Ett förhållande i flera år. Totalt jävla osannolikt.
Citerar detta från en annan tråd. Det kanske inte direkt är en "trådsanning", då jag inte sett att folk helt okritiskt accepterat detta påstående, som alltså uteslutande kommer från Ken Dryden. Men det är lite frustrerande att man inte kan veta. Delar nog din skepsis, sillynamnam, och tycker kanske man kan slå fast den på en post som följande:
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Förhållande JC - JS: de träffas och knullar första gången 2004, efter vad jag nu fått höra. De träffas med vissa intervall och knullar fram till åtminstone 2010.
Förhållande JC - LB: de har träffats från och till under lång tid när LB hamnar i maniskt skov och lämnar sin man för att åka till Stockholm och leva EXTREMT sexuellt utlevande. Detta sinnestillstånd hos LB har utnyttjats till max av JC. Det avbröts dock när K-O K skrev ett brev (!) till JC och hotade att han skulle slå ihjäl honom om han fortsatte. Knullandet JC - LB slutade typ 2013.
Allt detta tycks mig vara ganska misstänksamt precist. Även om man känner till att någon haft en affär med någon annan är det fan sällan man vet att första sexet skedde just det året (för 13 år sedan, dessutom), och att detta sedan fortgick "med vissa intervall" till 2010. Känns lite för exakt för att vara trovärdigt.
Du får ursäkta, Ken Dryden: du verkar på många sätt väldigt insatt och ger väl annars ett vederhäftigt intryck, men för mig är du trots allt ändå i slutändan bara ett nick med en hockeymålis som avatar. Så jag har registrerat ryktet, men kan inte säga att jag tror på det.
Jorå. Det har han visst, genom sitt lite speciella vis att uttrycka sig. När de sexuella övergreppen initialt kommer på tal säger han inte mycket men signalerar tydligt att han är stressad för att han nu saknar möjligheter att fortsätta lägga på dasslocket och dölja skiten i tunnan.
När läckorna kommer på tal blir han däremot helt hysterisk och yttrar klassikern ”den jäveln”.
Det är tydligt vad som har prioritet och är viktigt i den Englundska hjärnan.
(Detta påverkar naturligtvis inte hur vi ska betrakta hans enorma, grandiosa insats som historiker och hans gärning med att kartlägga det förflutna på ett sanningsenligt och trovärdigt sätt).
Nej det har han inte. De eventuella våldtäkterna skall givetvis prövas i vanlig ordning av åklagare. Englund kan med fördel hälla klaffen om det vilket han ju även gör. Karlns allmänna svinerier kommenteras av Danius i den mån det berör SA. Nobelincidenten däremot handlar om något som skedde under Englunds styre och var något han försökte hanterar redan då. Därför är det naturligt att han kommenterar den och inte det andra.
Nej det har han inte. De eventuella våldtäkterna skall givetvis prövas i vanlig ordning av åklagare. Englund kan med fördel hälla klaffen om det vilket han ju även gör. Karlns allmänna svinerier kommenteras av Danius i den mån det berör SA. Nobelincidenten däremot handlar om något som skedde under Englunds styre och var något han försökte hanterar redan då. Därför är det naturligt att han kommenterar den och inte det andra.
De sexuella trakasserierna och övergreppen ägde även de rum när han var ständig sekretare. Som ständig sekreterare bidrog han i högsta grad till den fortsatta finansieringen av Forum. Alla ständiga sekreterare från och med Sture Allén har ansvar och borde agerat.
Englund hade dessutom lite tid på sig att öppna truten när skandalen väl var ett faktum men innan Danius la locket på och krävde tystnad. Hans samvete och moral hade ju kunnat tvinga honom att säga något litet ändå. Han är väl en flitig bloggare och instagramanvändare som gillar att hålla igång på sociala media.
De sexuella trakasserierna och övergreppen ägde även de rum när han var ständig sekretare. Som ständig sekreterare bidrog han i högsta grad till den fortsatta finansieringen av Forum. Alla ständiga sekreterare från och med Sture Allén har ansvar och borde agerat.
Englund hade dessutom lite tid på sig att öppna truten när skandalen väl var ett faktum men innan Danius la locket på och krävde tystnad. Hans samvete och moral hade ju kunnat tvinga honom att säga något litet ändå. Han är väl en flitig bloggare och instagramanvändare som gillar att hålla igång på sociala media.
Ja eller så väntar han till ett möte hållits i respekt för den efterträdare som nu har ansvaret. Du gör mycket av att en person väljer att tiga närdet finns mycket goda skäl till att göra just det. Lika goda som skälen att uttala sig om nobelaffären.
Svenska Akademien äger också tre cityfastigheter i Stockholm och en i Lund där redaktionen för SAOB håller till. Husen förvaltas av Magna Fastigheter HB. Företaget ägs i sin tur ägs av Akademien. Eftersom det är ett handelsbolag är insynen bristfällig även där.
...
För några år sedan blev det skriverier i medierna efter att bland annat Horace Engdahl tillförskansat sig en hyreslägenhet i en av fastigheterna. Även flera av hans och andra ledamöters släktingar fick förstahandskontrakt. Vissa av dem ombildades därefter till bostadsrätter och kunde köpas loss. Efter kritiken upplåter i dag Akademien de flesta lägenheterna till Stockholms stads bostadsförmedling.
Källa: https://www.fokus.se/2009/05/kulture...a-maktapparat/
Tack för länk.
Enligt artikeln :
”För några år sedan spekulerades det i medierna om en förmögenhet på cirka en miljard kronor. Men längre än så kom inte granskningen. Det är svårt att få en heltäckande bild av Svenska Akademiens ekonomi eftersom den drivs under en uråldrig juridisk form: »offentlig korporation och anstalt«. Det innebär att varken årsredovisningar eller bolagsrapporter behöver vara offentliga. Stiftelser har liknande sekretess men står under länsstyrelsens kontroll. Ingen myndighet har rätt att granska Svenska Akademien.”
Jag är väldigt osäker på om det kan stämma vad gäller akademins ställning. Att det skulle vara så här har väl aldrig prövats i domstol t ex genom att ngn begär ut handlingar från akademien enligt offentlighetsprincipen. EU-lagstiftningen gör det fullt möjligt att pröva akademiens status i domstol eftersom den ger svenska domstolar den typen av överprövningsrätt. Enligt den praxis vi hade innan EU gick inte det utan statusen för den här typen av institutioner låg väl på regeringsnivå och var föremål för politiska beslut. Iaf kunde inte privatpersoner och andra aktörer begära någon prövning.
Och, som jag skrev i en annan post idag, så räknas ”offentliga korporationer och anstalter” till offentlig sektor av SCB som registrerar den här typen av bolag. Mycket tyder på att svenska akademien har en hittills oklar och outredd juridisk status.
Senast redigerad av Shapoklyak 2017-12-08 kl. 19:49.
Man kan egentligen undra om inte akademien ändå ska ses som tillhörande offentlig sektor och därmed åläggas att följa de regler som finns för offentlig verksamhet. Akademien har ju organisationsformen ”offentliga korporationer och anstalter” (det kan ni se på ratsit). Enligt SCB som är registreringsmyndighet för denna organisationsform så omfattar offentlig sektor: statliga enheter, kommuner, landsting, kommunalförbund, offentliga korporationer och anstalter samt hypoteksföreningar.
Innebär detta att akademien egentligen precis som andra offentliga organisationer t ex omfattas av offentlighetsprincipen, måste följa lagen om offentlig upphandling och andra regelverk rörande just offentlig sektor?
Hade det varit så hade pk-vänstern för länge sedan satt klorna i dem och sett till att de innehöll "rätt" slags medlemmar (HBTQ, rasifierade, icke-binära osv) som delade ut nobelpriset till "rätt" slags person (dvs vad som helst utom en vit heterosexuell man).
Då det verkar som att Horace sett till att hans närstående fått kontrakt innan planerade ombildningar och de sen kunnat tjäna rejält på det här så måste det väl ändå klassificeras som trolöshet mot huvudman. Detta eftersom förfarandet inte är det mest lukrativa för akademiens del. De hade ju kunnat behålla lägenheterna tomma och sen sälja dem på öppna marknaden till högstbjudande. Då hade de tjänat mer pengar. Horace skodde sig / hjälpte anhöriga sko sig privat på bekostnad av akademiens möjligheter att tjäna pengar på sin egendom. Delikat.
Väldigt delikat för Svenska Akademien. Det blir som en sorglig glasyr på en redan illa bakad kaka. Det man kan undra över är vad mer som de har toppat kakan med?
”En klubb för inbördes belöning”
Den senaste tidens avslöjanden kring den Svenska Akademien skadar inte bara anseendet för Akademien utan för hela det svenska kulturlivet.
...
Den lever på vår tilltro till de här människornas oförvitliga kärlek till litteraturen och konsten. Inte att det är förälskade i sina egna positioner, i sin egen makt, i sina vänner och sin prestige. https://www.svt.se/kultur/daniel-sjo...ordes-beloning
Svenska Akademiens kris ser ut att kulminera lagom till Nobelprisutdelningen.
Den senaste tidens avslöjanden kring den Svenska Akademien skadar inte bara anseendet för Akademien utan för hela det svenska kulturlivet.
...
Den lever på vår tilltro till de här människornas oförvitliga kärlek till litteraturen och konsten. Inte att det är förälskade i sina egna positioner, i sin egen makt, i sina vänner och sin prestige. https://www.svt.se/kultur/daniel-sjo...ordes-beloning
Om det fortsätter så här är det nog ett flertal ledamöter som inte kommer att kunna knäppa knapparna i högtidskläderna nu på söndag. För mycket akut tröstätande dagarna närmast före sätter nog käppar i hjulet för det.
...
Daniel Sjölin, ingen vidare författare och inte dög han till TV heller. Han hade älskat att vara med i den där klubben, som så många andra som nu passar på att peka finger.
Svenska Akademien äger också tre cityfastigheter i Stockholm och en i Lund där redaktionen för SAOB håller till. Husen förvaltas av Magna Fastigheter HB. Företaget ägs i sin tur ägs av Akademien. Eftersom det är ett handelsbolag är insynen bristfällig även där.
...
För några år sedan blev det skriverier i medierna efter att bland annat Horace Engdahl tillförskansat sig en hyreslägenhet i en av fastigheterna. Även flera av hans och andra ledamöters släktingar fick förstahandskontrakt. Vissa av dem ombildades därefter till bostadsrätter och kunde köpas loss. Efter kritiken upplåter i dag Akademien de flesta lägenheterna till Stockholms stads bostadsförmedling.
Källa: https://www.fokus.se/2009/05/kulture...a-maktapparat/
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!