2017-12-08, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vadeva
Daniel Sjölin, ingen vidare författare och inte dög han till TV heller. Han hade älskat att vara med i den där klubben, som så många andra som nu passar på att peka finger.

Nej, jag tror inte han hade velat vara medskyldig till att sitta med och ekonomiskt sponsra en skum arbetsgivare som begår sexövergrepp och betalar svarta löner osv. Han hade nog inte heller velat vara med i en organisation (med en mycket oklar juridisk status som aldrig prövats i modern tid) där medlemmarna skor sig på organisationens bekostnad genom att ge sig själva och anhöriga hyreskontrakt i fastigheter som sedan direkt omvandlas till bostadsrätter och säljs vidare.
Daniel Sjölin är nog en person som är rädd om sitt goda rykte och mån om att sköta sig inom ”lagens och moralens” gränser, det är ju de flesta människor.
Senast redigerad av Shapoklyak 2017-12-08 kl. 22:08.
Citera
2017-12-08, 22:11
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av molliesmille
Någon som känner till om SAOB blir färdig 2017?

Fru Danius vet svar:

https://akademibloggen.wordpress.com...hogtidlig-dag/
Citera
2017-12-08, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Unfabricable
Utan betalvägg: https://web.archive.org/web/20171208...at/lmyuwd.html

Läsvärt. 13 år sedan. Ingen av De Aderton lär väl ha läst texten
Citera
2017-12-08, 22:50
Medlem
[quote=envackerblomma|62446512]men kollegor o recensenter gjorde ner boken o kallade Maja för typ tokig.

Det är en riktigt bra roman. Att bli kallad tokig är en merit i kulturrunksverige.
Citera
2017-12-08, 23:00
Medlem
farbror Svens avatar
Tydligen har Forum inte betalat mycket när det gäller arbetsgivaravgifter, trots personal.

https://sverigesradio.se/sida/artike...rtikel=6839112

Här är några av Forums f.d. medarbetare. Det är inte omöjligt att de alla är egenföretagare, men då ska det också finnas fakturor, något som Skatteverket kanske borde kolla upp.

Kommunikatör
Tidigare: Curator Intern på Forum nutidsplats för kultur

Kanslichef
Tidigare: Projektkoordinator på Forum Nutidsplats för kultur

Reporter samt krog och litteraturredaktör
Tidigare: Assistant to the Creative Director på Forum - nutidsplats för kultur

Konsultmäklare
Tidigare: Utställnings/programkoordinator på FORUM Nutidsplats för kultur

Tenor, operasinger, artist
Tidigare: Producent/koordinator på FORUM Nutidsplats för kultur
Citera
2017-12-09, 00:43
Medlem
Slottsherres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vadeva
Daniel Sjölin, ingen vidare författare och inte dög han till TV heller. Han hade älskat att vara med i den där klubben, som så många andra som nu passar på att peka finger.

Nåja, han var väl ganska lyckat i Babel, och nu har han ett nytt program på gång.
Men han talar verkligen klarspråk när det gäller Akademien. Där har han nog bränt sina broar för gott
Citera
2017-12-09, 01:49
Medlem
jonbonos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MyBestEnema

Usch! Man känner sig obildad av att läsa en sådan text. Hon verkar ju vara intellektuell på riktigt Svenungsson.

Sällan läst en "understreckare" på så pass hög nivå. Känns som att "Filosofiskt Forum" eller någon annan obskyr skrift som läses av typ 50 personer, hade varit mer lämpligt forum.
Det var nästan så man började kolla efter referenslistan.
Citera
2017-12-09, 08:05
Medlem
Aftonbladet har granskat Svenska Akademiens ekonomi och de hemliga förmånerna för ledamöterna. Ebba Witt-Brattström har läckt en del uppgifter, som att ledamöterna får 200.000:-/år i resebidrag, att sekreteraren får en kraftig avtalspension med mera.

I listan över vad SA äger, framkommer:

Citat:
Plus okänt antal bostadsrätter. Bland annat en på 147 kvadratmeter på Idungatan, Vasastan, Stockholm.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...mliga-formaner

I den bostadsrätten bor av allt att döma paret Arnault/Frostenson:

Citat:
Katarina delar en bostadsrätt på 147 m² med en man på 70 år.
https://www.merinfo.se/person/Stockh...53/bmloh-1hiyg
Citera
2017-12-09, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
Aftonbladet har granskat Svenska Akademiens ekonomi och de hemliga förmånerna för ledamöterna. Ebba Witt-Brattström har läckt en del uppgifter, som att ledamöterna får 200.000:-/år i resebidrag, att sekreteraren får en kraftig avtalspension med mera.

I listan över vad SA äger, framkommer:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...mliga-formaner

I den bostadsrätten bor av allt att döma paret Arnault/Frostenson:

https://www.merinfo.se/person/Stockh...53/bmloh-1hiyg

Bostadsrätten som Frosten & Kladden bor i är alltså inte deras egen utan akademiens! Vilka knäppskallar alla dessa ledamöter som satt sig i beroende till akademien är.
Senast redigerad av Shapoklyak 2017-12-09 kl. 09:54.
Citera
2017-12-09, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MyBestEnema

Men stackars Derrida. Det finns ju ingen gräns för hur svenska sk intellektuella utnyttjat honom för egna syften dvs som en del av biljetten till akademien och karriärens fullbordan. Från krisgruppens onanitrams till det här med gud å messias i högsta hugg. Direkt efter att gubben dött tvingas han in i nåt religionsfilosofiskt fack som mest verkar syfta till att göra skribentens (akademiaspirantens) egna trista disciplin mer intressant och öka de egna möjligheterna. Redan när hon stod bakom den där bardisken lär hon ha drömt om akademien. Hur ska detta annars tolkas liksom? Det blev iaf en stund full av rolig högläsning och garv i mitt hem, så tack till den som la upp länken från början.

Nu undrar jag ju bara om den desillusionerade bargästen är samma man som huvudpersonen och startpunkten för den här tråden....?
Senast redigerad av Shapoklyak 2017-12-09 kl. 10:06.
Citera
2017-12-09, 11:54
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta

Nu är det för mycket begärt att de ska arbeta gratis, tycker jag. Kanske en rest från äldre tider då de antogs vara rika? En del av förmånerna kan väl vara ett sätt att kompensera för att de inte får lön. Bokanslag är ju rätt självklart att de ska ha. En miljon i pension till den Ständige är för mycket, när de andra inte får någon pension alls...
Citera
2017-12-09, 11:57
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fryskyl
Detta är en petitess i sammanhanget, och i stort håller jag med dig, så det här får bli min sista kommentar på denna punkt, bara för att klargöra vad jag menar ytterligare en gång.

"De som finns i de relevanta kretsarna" visste ju vem artikeln handlade om hursomhelst, och utan problem. De som inte har koll på detta -- du, jag och alla andra "normala" människor -- associerar 18 med antalet stolar i Akademien, och knappast just med stol 18. Så den siffran bidrar knappast ytterligare till identifikationen av JCA, vilken hursomhelst var busenkel.

"Skämt" är kanske fel ord. Men med tanke på situationens allvar borde artikelförfattaren ta med precis alla fall som är relevanta och som utrymmet tillåter. Att det blev just 18 ger intrycket att man ville göra en litet fyndig poäng av det hela. Onödigt ur identifikationssynpunkt, och trots allt lite ovärdigt.

Men som sagt, det är en småsak.

Vi får se, det har du rätt i. Jag tror ändå Engdahl, Englund och Wästberg fortsatt kommer delta flitigt i Akademiens arbete. Frostenson sitter kvar, men kanske blir mer frånvarande.

Citerar detta från en annan tråd. Det kanske inte direkt är en "trådsanning", då jag inte sett att folk helt okritiskt accepterat detta påstående, som alltså uteslutande kommer från Ken Dryden. Men det är lite frustrerande att man inte kan veta. Delar nog din skepsis, sillynamnam, och tycker kanske man kan slå fast den på en post som följande:

Allt detta tycks mig vara ganska misstänksamt precist. Även om man känner till att någon haft en affär med någon annan är det fan sällan man vet att första sexet skedde just det året (för 13 år sedan, dessutom), och att detta sedan fortgick "med vissa intervall" till 2010. Känns lite för exakt för att vara trovärdigt.

Du får ursäkta, Ken Dryden: du verkar på många sätt väldigt insatt och ger väl annars ett vederhäftigt intryck, men för mig är du trots allt ändå i slutändan bara ett nick med en hockeymålis som avatar. Så jag har registrerat ryktet, men kan inte säga att jag tror på det.

Stort tack!!

Håller med, att de var arton drog ner det till en lite spekulativ nivå. DN gjorde en kul grej av det. Lite smaklöst.
Och jag registrerar också Ken Drydens skvaller men kan inte heller säga att jag tror på det, bl.a just för att det är för exakta tidsangivelser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in