2017-12-11, 04:01
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tennnyson
Javisst, i Aftonbladets direktrapportering i chatform från prisutdelning och festen:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...rets-nobelfest
Scrolla långt ner till lördag em kl 17:11. Där står:

Aftonbladet, Kerstin Nilsson igår 17:11:
"kricka, Arnault är med - Katarina Frostenson har jag inte sett ännu. Det är oklart vilka av Svenska Akademiens ledamöter som är på plats - Sara Danius är det i alla fall."

Kricka igår 17:08: " ,,, är frostenson och arnaud på plats?"

Tack 😊 Det hela verkar konstigt. Så vitt jag har sett har ingen annan noterat JCA:s närvaro. Det verkar som att Aftonbladets reporter i hastigheten sett fel eller nåt.
JCA är ju portad från Nobelfesten och det borde innefatta också prisutdelningen.
Citera
2017-12-11, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mikojan
Vem har sagt att Horace skulle avgå? Jag tror han får fängelse (trolöshet mot alla som burit upp honom)
Frostenson ryker, liksom mycket väl informerade Danius. Kommunisten Peter Englund får fängelse. Mycket, med all rätt, omhuldade Torgny Lindgren hade tur att avlida innan bomben exploderade

Trolöshet mot akademien. Trolöshet mot huvudman då han satt sina egna ekonomiska intressen före akademiens i samband med fastighetsaffärer, främst vid försäljning av akademiens egendom genom ombildningar till bostadsrätter.

Skulle kanske räcka för fängelse. Om det beivras och drivs på rätt sätt.
Citera
2017-12-11, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FredrikBremer
Min bild är ungefär densamma. Horace har haft Espmark som välgörare. Ebba har däremot kommit i konflikt med allt och alla. Först på SU och sedan på Södertörn. Hur det är i Helsingfors vet jag ej. Ebba klarar sig dock bra helt på egen hand, är underhållande och trevlig så länge hon inte känner konkurrens. Hon arbetar flitigt på och skriver böcker som säljer och läses, är omtyckt som lärare och handledare.

Horace utan akademien skulle däremot negligeras. Hans aforismer skulle ingen vettig människa bry sig om. Han kommer att bli ihågkommen uteslutande som en intrigant maktspelare: en Carl David af Wirsén-typ.

Sedan är det en annan sak att Horace & Ebba hade ett gemensamt projekt att få in honom i akademien - och att hon hoppades att därefter bli invald. De bosatte sig runt 1990 20 meter från Börshuset och sprang där dagarna i ända. När hon långt senare förstod att hon inte skulle bli invald, skilde hon sig.

De påminner en hel del om makarna Underwood i House of Cards.

Jag tycker det är lite roligt att en bråkstake som saknar förmåga att tänka strategiskt för egen del kan komma framåt så mycket. Föredrar den sorten (jag har nog varit lite sån själv) framför manipulativa, lismande, psykopater även om jag förstår att hon nog varit jävligt jobbig för de som kommit på kant med henne.

Ja det här att hon skulle in i akademien kan säkert vara något som Horace själv drev och planterade i hennes skalle initialt. Han såg väl framför sig en tillvaro av dubbla privilegier. Mums för honom.

Ebba har säkert en ganska normal uppfattning om rätt och fel, som de flesta av oss ju har. Horace verkar ställa sig själv något utanför lag och moral. Typiskt feodal attityd.
Senast redigerad av Shapoklyak 2017-12-11 kl. 09:04.
Citera
2017-12-11, 11:59
Medlem
FredrikBremers avatar
EWB har faktiskt arbetat på hyfsat normala arbetsplatser vilket gör att kanterna slipas ner - i alla fall en smula. Horace har väl aldrig haft ett jobb som innebär att man åker till en arbetsplats och träffar kolleger, går på möten osv, förrän han blev ständig sekreterare i 50-års-åldern.

Citat:
Ursprungligen postat av Shapoklyak
Jag tycker det är lite roligt att en bråkstake som saknar förmåga att tänka strategiskt för egen del kan komma framåt så mycket. Föredrar den sorten (jag har nog varit lite sån själv) framför manipulativa, lismande, psykopater även om jag förstår att hon nog varit jävligt jobbig för de som kommit på kant med henne.

Ja det här att hon skulle in i akademien kan säkert vara något som Horace själv drev och planterade i hennes skalle initialt. Han såg väl framför sig en tillvaro av dubbla privilegier. Mums för honom.

Ebba har säkert en ganska normal uppfattning om rätt och fel, som de flesta av oss ju har. Horace verkar ställa sig själv något utanför lag och moral. Typiskt feodal attityd.
Citera
2017-12-11, 12:35
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:

Jag blev lite illa berörd när jag såg Liv och Horace i Granada, när de prisade sultanens fantastiskt luxuösa dagdrivarliv i Alhambrapalatset. Se, det var en man som visste hur man skulle leva livet! Att han var en envåldshärskare i en slavekonomi var ingenting som tycktes genera dem nämnvärt. Jag tyckte att det var obehagligt redan då, och det var innan jag kände till det här om hans nära koppling till Jean-Claude och deras beundran för markis de Sade.
Citera
2017-12-11, 12:35
Medlem
Geres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tennnyson
Javisst, i Aftonbladets direktrapportering i chatform från prisutdelning och festen:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...rets-nobelfest
Scrolla långt ner till lördag em kl 17:11. Där står:

Aftonbladet, Kerstin Nilsson igår 17:11:
"kricka, Arnault är med - Katarina Frostenson har jag inte sett ännu. Det är oklart vilka av Svenska Akademiens ledamöter som är på plats - Sara Danius är det i alla fall."

Kricka igår 17:08: " ,,, är frostenson och arnaud på plats?"

I'll be damned.....läste någonstans att de inte var med någon av dem. Men honom kan man ju knappast ta fel på.
Citera
2017-12-11, 13:08
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
Jag blev lite illa berörd när jag såg Liv och Horace i Granada, när de prisade sultanens fantastiskt luxuösa dagdrivarliv i Alhambrapalatset. Se, det var en man som visste hur man skulle leva livet! Att han var en envåldshärskare i en slavekonomi var ingenting som tycktes genera dem nämnvärt. Jag tyckte att det var obehagligt redan då, och det var innan jag kände till det här om hans nära koppling till Jean-Claude och deras beundran för markis de Sade.

Så stor skillnad är det väl inte på deras livsstil. Båda lever på andras arbete sin egen bristande talang och förmåga på sina områden. Sultanen har ett palats medan Horace får nöja sig med en paradvåning vid Norr Mälarstrand. Annars lever Horace ett intellektuellt dagdrivarliv utan många andra plikter än att läsa böcker och vädra fracken ibland.
Citera
2017-12-11, 14:03
Medlem
Geres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Ebba Witt Brattström bör ju själv i en 120 kvadratmeters vindslägenhet vid Tyska kyrkan i Gamla Stan som hon fått via Akademin. Den tilldelades henne och Horace när de var gifta och hon lade beslag på den vid skilsmässan. Detta faktum kom tyvärr inte upp i artikeln.

Hmm, en bostadsrätt på 114 på Bellmansgatan på Söder får jag det till...
Citera
2017-12-11, 14:18
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gere
Hmm, en bostadsrätt på 114 på Bellmansgatan på Söder får jag det till...
Stämmer säkert. EBW lämnade hyresrätten som hon bott i tillsammans med HE efter skilsmässan och köpte en bostadsrätt.
Citera
2017-12-11, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Stämmer säkert. EBW lämnade hyresrätten som hon bott i tillsammans med HE efter skilsmässan och köpte en bostadsrätt.

Jag tänker mig att det kan ha varit ett byte med nån som ville byta från bostadsrätt till hyresrätt och få ”mellanskillnad”. Hon köpte kanske bostadsrätten och gav hyreskontraktet i Gamla stan som en del av betalningen. Sånt förekommer.
(Det spekulerades lite längre bak i tråden om hon haft råd med en bostadsrätt av detta slag eller om den tillhör akademien och var internt byte inom akademiens bestånd.)
Citera
2017-12-11, 14:47
Medlem
FredrikBremers avatar
Jag har funderat en del på hur Klas Östergren kunde bli invald. Vad man än må tycka om hans romaner så är han definitivt inte en författare av det slag som vanligtvis brukar uppträda på Forum.

Dock kanske svaret helt enkelt står att finna i titeln på hans genombrottsroman: Gentlemen
Citera
2017-12-11, 14:48
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Jag tänker mig att det kan ha varit ett byte med nån som ville byta från bostadsrätt till hyresrätt och få ”mellanskillnad”. Hon köpte kanske bostadsrätten och gav hyreskontraktet i Gamla stan som en del av betalningen. Sånt förekommer.
(Det spekulerades lite längre bak i tråden om hon haft råd med en bostadsrätt av detta slag eller om den tillhör akademien och var internt byte inom akademiens bestånd.)
Det är möjligt att det är som du föreslår.
Haken skulle möjligtvis vara att få SA som fastighetsägare att gå med på "bytet".
De är synnerligen generösa mig sina egna men inte alltid mot oss andra:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...erat-hjartlost
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in