2017-12-10, 20:30
Medlem
Kimbo7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slottsherre
Ebba borde ligga lågt tycker man, men skadeglädjen har väl övermannat henne.
Har hon glömt att hon medverkade i hyllningsboken till Jean Claude och hans klubb?
Och alla vet ju hur kåt hon var på att komma in i Akademien. Först efter skilsmässan började hon kritisera den.
Ja, vid det enda tillfälle jag varit på Forum fick jag intrycket att hon var något slags drottning där, långt mer än Katarina Frostensson som jag inte ens minns att jag såg till. Ebba WB hade mycket hög svansföring. Men för all del, skenet kan bedra - Ebba kanske satt och våndades över den maniska kvinnoförnedring hon nu talar vitt och brett om. Hyllningsboken bidrog hon säkert till för att hon kände sig tvingad därtill av sin elake make.
Citera
2017-12-10, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kimbo7
Ja, vid det enda tillfälle jag varit på Forum fick jag intrycket att hon var något slags drottning där, långt mer än Katarina Frostensson som jag inte ens minns att jag såg till. Ebba WB hade mycket hög svansföring. Men för all del, skenet kan bedra - Ebba kanske satt och våndades över den maniska kvinnoförnedring hon nu talar vitt och brett om. Hyllningsboken bidrog hon säkert till för att hon kände sig tvingad därtill av sin elake make.

Jag har träffat henne en gång på ett möte för många år sen på SU. Hon var en person som verkade osams med alla där (jag var ny och outsider och tillfällig) särskilt med hon som var ordförande eller vad man ska kalla det. Samtidigt var hon schysst mot mig då hon höll med mig då jag dristade mig till att mopsa mot de andra på en punkt. Jag uppskattade det då. Men det kan ju ha varit för att hon själv var obstinat och ville få tillfälle att gå emot de andra. Av folk som haft henne som lärare och handledare hörde jag bara positivt. Hon vet kanske att hålla sig väl med de på botten t ex studenter och trampar inte neråt lika mycket som vissa andra verkar men är nog också äregirig för egen del och lite bråkig. Hon verkar dessutom ha skrivit (arbetat) mer och glassat mindre än Engdahl.

Jag är nog partisk för att hon var snäll mot mig en gång. Hennes skuld i den här historien borde väl ligga i nivå med andra som haft viss insyn men ändå inte varit de som mest bittert försvarat Kladden, t ex Peter Englund eller Hans Ruin osv...

De är nog lömska allihop.
Senast redigerad av Shapoklyak 2017-12-10 kl. 21:02.
Citera
2017-12-10, 21:10
Medlem
DN m.fl jobbar på, nobeldagen till ära...

https://www.dn.se/kultur-noje/svensk...hef-flytta-in/

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...erat-hjartlost
Senast redigerad av Shapoklyak 2017-12-10 kl. 21:22.
Citera
2017-12-10, 22:16
Medlem
FredrikBremers avatar
Min bild är ungefär densamma. Horace har haft Espmark som välgörare. Ebba har däremot kommit i konflikt med allt och alla. Först på SU och sedan på Södertörn. Hur det är i Helsingfors vet jag ej. Ebba klarar sig dock bra helt på egen hand, är underhållande och trevlig så länge hon inte känner konkurrens. Hon arbetar flitigt på och skriver böcker som säljer och läses, är omtyckt som lärare och handledare.

Horace utan akademien skulle däremot negligeras. Hans aforismer skulle ingen vettig människa bry sig om. Han kommer att bli ihågkommen uteslutande som en intrigant maktspelare: en Carl David af Wirsén-typ.

Sedan är det en annan sak att Horace & Ebba hade ett gemensamt projekt att få in honom i akademien - och att hon hoppades att därefter bli invald. De bosatte sig runt 1990 20 meter från Börshuset och sprang där dagarna i ända. När hon långt senare förstod att hon inte skulle bli invald, skilde hon sig.

De påminner en hel del om makarna Underwood i House of Cards.

Citat:
Ursprungligen postat av Shapoklyak
Jag har träffat henne en gång på ett möte för många år sen på SU. Hon var en person som verkade osams med alla där (jag var ny och outsider och tillfällig) särskilt med hon som var ordförande eller vad man ska kalla det. Samtidigt var hon schysst mot mig då hon höll med mig då jag dristade mig till att mopsa mot de andra på en punkt. Jag uppskattade det då. Men det kan ju ha varit för att hon själv var obstinat och ville få tillfälle att gå emot de andra. Av folk som haft henne som lärare och handledare hörde jag bara positivt. Hon vet kanske att hålla sig väl med de på botten t ex studenter och trampar inte neråt lika mycket som vissa andra verkar men är nog också äregirig för egen del och lite bråkig. Hon verkar dessutom ha skrivit (arbetat) mer och glassat mindre än Engdahl.

Jag är nog partisk för att hon var snäll mot mig en gång. Hennes skuld i den här historien borde väl ligga i nivå med andra som haft viss insyn men ändå inte varit de som mest bittert försvarat Kladden, t ex Peter Englund eller Hans Ruin osv...

De är nog lömska allihop.
Senast redigerad av FredrikBremer 2017-12-10 kl. 22:53.
Citera
2017-12-10, 22:36
Medlem
Mikojans avatar
Citat:
Nej, Horace kommer aldrig att avgå. Vem skulle kunna tvinga honom? Och att offra enbart Frostenson går inte heller. Att skuldbelägga en av de få kvinnliga medlemmarna, om männen får sitta kvar, hur skulle det se ut? Alldeles oavsett hur insyltat isprinsessan är i makens eskapader. Möjligen tvingas hon att hålla sin stol tom tills vidare. Några vackra, till synes självrannsakande ord från Danius, kanske.
Något värre kommer inte att hända. Att Akademien skulle reformera eller modernisera sig själv finns inte på kartan. Dom vänder blad, som Kungen, och så är ordningen återställd.

Vem har sagt att Horace skulle avgå? Jag tror han får fängelse (trolöshet mot alla som burit upp honom)
Frostenson ryker, liksom mycket väl informerade Danius. Kommunisten Peter Englund får fängelse. Mycket, med all rätt, omhuldade Torgny Lindgren hade tur att avlida innan bomben exploderade
Citera
2017-12-10, 23:08
Medlem
bofhs avatar
Citat:
OT:
(Undrar förresten om några svenska Dan Brown-epigoner börjat vässa pennorna än? Makt, sex och intriger i ett hemligt sällskap i maktens hjärta... Barbariska initiationsriter, jungfruoffer, kannibalism ( ), utpressning, you name it. Finns en kioskroman att skriva här. )

Någon som har läst den här:

https://en.wikipedia.org/wiki/The_Prize_(novel)

Kanske inte handlar så mycket om akademiledamöterna?
Citera
2017-12-10, 23:42
Medlem
Slottsherres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FredrikBremer
Min bild är ungefär densamma. Horace har haft Espmark som välgörare. Ebba har däremot kommit i konflikt med allt och alla. Först på SU och sedan på Södertörn. Hur det är i Helsingfors vet jag ej. Ebba klarar sig dock bra helt på egen hand, är underhållande och trevlig så länge hon inte känner konkurrens. Hon arbetar flitigt på och skriver böcker som säljer och läses, är omtyckt som lärare och handledare.

Horace utan akademien skulle däremot negligeras. Hans aforismer skulle ingen vettig människa bry sig om. Han kommer att bli ihågkommen uteslutande som en intrigant maktspelare: en Carl David af Wirsén-typ.

Sedan är det en annan sak att Horace & Ebba hade ett gemensamt projekt att få in honom i akademien - och att hon hoppades att därefter bli invald. De bosatte sig runt 1990 20 meter från Börshuset och sprang där dagarna i ända. När hon långt senare förstod att hon inte skulle bli invald, skilde hon sig.

De påminner en hel del om makarna Underwood i House of Cards.

Men hans aforismer blir ganska roliga och avslöjande om man läser dom i ljuset av hans beundran för Klådan.
Man tycker sig få en inblick i jargongen dom emellan:

En kvinna vid ett angränsande bord riktar en blick av intresse mot mig. Jag ser att det inte bara är ett nyfiket eller förstrött tittande. Hur ser jag set? Genom att blicken är så sorgsen. På det viset röjer sig Eros, med förebud om kommande smärtor.

Hos kvinnan leder frihet till depression. Det är vad en ung läsarinna kan lära sig hos Marguerite Duras. Sedan är det bara att välja.

Citera
2017-12-10, 23:53
Medlem
FredrikBremers avatar
Ja ett underhållningsvärde helt klart från det perspektivet!

Citat:
Men hans aforismer blir ganska roliga och avslöjande om man läser dom i ljuset av hans beundran för Klådan.
Man tycker sig få en inblick i jargongen dom emellan:

En kvinna vid ett angränsande bord riktar en blick av intresse mot mig. Jag ser att det inte bara är ett nyfiket eller förstrött tittande. Hur ser jag set? Genom att blicken är så sorgsen. På det viset röjer sig Eros, med förebud om kommande smärtor.

Hos kvinnan leder frihet till depression. Det är vad en ung läsarinna kan lära sig hos Marguerite Duras. Sedan är det bara att välja.

Citera
2017-12-11, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spidergia
Är Frostensson och maken med på Nobelfestligheterna idag? Ngt de brukar?

Kladden var inte välkommen efter allt som framkommit.
Citera
2017-12-11, 03:17
Medlem
Enligt Aftonbladet var JC på prisutdelningen, men de såg inte hans fru.
Kan det verkligen stämma? Trodde att han var portad.
Citera
2017-12-11, 03:21
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tennnyson
Enligt Aftonbladet var JC på prisutdelningen, men de såg inte hans fru.
Kan det verkligen stämma? Trodde att han var portad.
Kan du länka artikeln?
Citera
2017-12-11, 03:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Kan du länka artikeln?
Javisst, i Aftonbladets direktrapportering i chatform från prisutdelning och festen:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...rets-nobelfest
Scrolla långt ner till lördag em kl 17:11. Där står:

Aftonbladet, Kerstin Nilsson igår 17:11:
"kricka, Arnault är med - Katarina Frostenson har jag inte sett ännu. Det är oklart vilka av Svenska Akademiens ledamöter som är på plats - Sara Danius är det i alla fall."

Kricka igår 17:08: " ,,, är frostenson och arnaud på plats?"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in