Min bild är ungefär densamma. Horace har haft Espmark som välgörare. Ebba har däremot kommit i konflikt med allt och alla. Först på SU och sedan på Södertörn. Hur det är i Helsingfors vet jag ej. Ebba klarar sig dock bra helt på egen hand, är underhållande och trevlig så länge hon inte känner konkurrens. Hon arbetar flitigt på och skriver böcker som säljer och läses, är omtyckt som lärare och handledare.
Horace utan akademien skulle däremot negligeras. Hans aforismer skulle ingen vettig människa bry sig om. Han kommer att bli ihågkommen uteslutande som en intrigant maktspelare: en Carl David af Wirsén-typ.
Sedan är det en annan sak att Horace & Ebba hade ett gemensamt projekt att få in honom i akademien - och att hon hoppades att därefter bli invald. De bosatte sig runt 1990 20 meter från Börshuset och sprang där dagarna i ända. När hon långt senare förstod att hon inte skulle bli invald, skilde hon sig.
De påminner en hel del om makarna Underwood i House of Cards.
Citat:
Ursprungligen postat av
Shapoklyak
Jag har träffat henne en gång på ett möte för många år sen på SU. Hon var en person som verkade osams med alla där (jag var ny och outsider och tillfällig) särskilt med hon som var ordförande eller vad man ska kalla det. Samtidigt var hon schysst mot mig då hon höll med mig då jag dristade mig till att mopsa mot de andra på en punkt. Jag uppskattade det då. Men det kan ju ha varit för att hon själv var obstinat och ville få tillfälle att gå emot de andra. Av folk som haft henne som lärare och handledare hörde jag bara positivt. Hon vet kanske att hålla sig väl med de på botten t ex studenter och trampar inte neråt lika mycket som vissa andra verkar men är nog också äregirig för egen del och lite bråkig. Hon verkar dessutom ha skrivit (arbetat) mer och glassat mindre än Engdahl.
Jag är nog partisk för att hon var snäll mot mig en gång. Hennes skuld i den här historien borde väl ligga i nivå med andra som haft viss insyn men ändå inte varit de som mest bittert försvarat Kladden, t ex Peter Englund eller Hans Ruin osv...
De är nog lömska allihop.