2017-12-10, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sillynamnam
Haha han minns dunkelt det rykte som var i svang... Hur fan kan man ljuga så fräckt?
Avgå!
Jonas Gardells artikel var grym! Han passar ju på att ge en känga åt dem som gjort karriär via Forum, alltså det är väl rätt många som antagligen inte hade kunnat komma fram annars. Och som ofta är beroende av stipendier. Gardell har pengar i överflöd. Guillou är väl en annan som brukar driva med de fina författarna som ingen vill läsa, till skillnad från hans egna böcker...
Hur gick det med Janouchs anklagelse mot Guillou för sextrakasserier?

Guillou skulle nog gärna vilja utnyttja situationen för att ge akademien en känga men har inte vågat eftersom han då återigen riskerar att Janouch får ge oss sin bild av honom. Han har nog sitt eget skräp att sopa under mattan. Kanske är det lika bra att han håller truten. Bättre att hoppas på att andra, genuint rättskaffens personer driver på det hela. (OT Vill gärna veta mer om janouch / guillou).
Senast redigerad av Shapoklyak 2017-12-10 kl. 19:36.
Citera
2017-12-10, 19:37
Citat:
Ursprungligen postat av Kimbo7
Jag är så gott som säker på att ha sett ett uttalande även från Horace Engdahl, vilket förvånade mig (jag hade nog trott att HE kunde hålla stilen, och det är inte förenligt med någon som helst hederskodex att snabbt kasta någon under bussen: självklart ska även Frostenssons ansvar granskas men de här herrarnas läckor till medierna liknar bara ett försök att rädda sig ner i en livbåt och trampa ner fruntimmer på vägen).
Jag ska försöka leta reda på Engdahls uttalande, så gott som helt säker.

Jag känner mig å andra sidan så gott som säker på motsatsen: att Engdahl inte sagt något om Frostenson. Vi har alltså det här helt nyligen gjorda uttalandet i SvD ("Jag minns dunkelt det rykte som var i svang 1997..."), och sen nån väldigt kortfattad kommentar från precis efter storyn släpptes (typ att Danius sköter detta). Nått mer tror jag inte vi har. Och ingenting om just Frostenson.

Tror nog Horre har lite mer lojalitet i kroppen. Först snacka om att JC är en livsstilsförebild och sen säga att fransmannen är en sexuell Caligula och frun hans en rabiat förnekare av realiteten (vilket är ungefär vad Englund sagt)? Nej, det tror jag inte.

Därför är jag heller inte förvånad att Horace glassar in på kvällens fest (med nya pinglan, antar jag? ), och jag är helt övertygad om att han kommer fortsätta ära Akademien med sin närvaro också i framtiden.

OT:
Citera
2017-12-10, 19:39
Medlem
Mikojans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shapoklyak
Tack för citaten.
Danius har idag klätt sig som en magica de hex eller nåt. Mycket stilfullt och vackert. Behövs nog för att få lite extra auktoritär uppsyn ifall hon behöver ingripa redan under kvällen om några gamla, halta hästar i hennes stall vill börja bråka och ställa till scener.

Vadå? Magica de Hex i stort lika skyldig som Horace. Visste allt, gjorde inget. Men när allt detta är utrett och lagfört får hon troligen bara villkorligt. Horace och isprinsessan Frostensson får krypa in.
Citera
2017-12-10, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fryskyl
Jag känner mig å andra sidan så gott som säker på motsatsen: att Engdahl inte sagt något om Frostenson. Vi har alltså det här helt nyligen gjorda uttalandet i SvD ("Jag minns dunkelt det rykte som var i svang 1997..."), och sen nån väldigt kortfattad kommentar från precis efter storyn släpptes (typ att Danius sköter detta). Nått mer tror jag inte vi har. Och ingenting om just Frostenson.

Tror nog Horre har lite mer lojalitet i kroppen. Först snacka om att JC är en livsstilsförebild och sen säga att fransmannen är en sexuell Caligula och frun hans en rabiat förnekare av realiteten (vilket är ungefär vad Englund sagt)? Nej, det tror jag inte.

Därför är jag heller inte förvånad att Horace glassar in på kvällens fest (med nya pinglan, antar jag? ), och jag är helt övertygad om att han kommer fortsätta ära Akademien med sin närvaro också i framtiden.

OT:

Är det inte större sannolikhet att Horace styrs av egenintresse än lojalitet och att det är orsak till att han inte säger något. Det är ostrategiskt att säga något i dagsläget och inför de gamla vännerna kan han ändå låtsas vara lojal tillsvidare och skylla på att Danius förbjudit honom att yttra sig utåt.
Citera
2017-12-10, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mikojan
Vadå? Magica de Hex i stort lika skyldig som Horace. Visste allt, gjorde inget. Men när allt detta är utrett och lagfört får hon troligen bara villkorligt. Horace och isprinsessan Frostensson får krypa in.

Nej hon är inte riktigt lika skyldig. Hon har ju inte suttit med lika länge. Ju längre de suttit ju mer tid på sig att agera.
Citera
2017-12-10, 19:46
Medlem
Kimbo7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fryskyl

OT:

Ja, jag får nog lov att ge med mig. Antagligen har jag sett fel vid något tillfälle och förväxlat Engdahl med Englund.
Citera
2017-12-10, 19:58
Medlem
Slottsherres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikojan

Nej, Horace kommer aldrig att avgå. Vem skulle kunna tvinga honom? Och att offra enbart Frostenson går inte heller. Att skuldbelägga en av de få kvinnliga medlemmarna, om männen får sitta kvar, hur skulle det se ut? Alldeles oavsett hur insyltat isprinsessan är i makens eskapader. Möjligen tvingas hon att hålla sin stol tom tills vidare. Några vackra, till synes självrannsakande ord från Danius, kanske.
Något värre kommer inte att hända. Att Akademien skulle reformera eller modernisera sig själv finns inte på kartan. Dom vänder blad, som Kungen, och så är ordningen återställd.
Citera
2017-12-10, 19:58
Medlem
Är Frostensson och maken med på Nobelfestligheterna idag? Ngt de brukar?
Citera
2017-12-10, 20:02
Medlem
Är det ett tyst medgivande av JCA eftersom han inte bemöter de sexanklagelser som har riktats mot honom. Nog borde man kunna förvänta sig att en sådan 'kulturprofil' som JCA skulle kunna bemöta alla dessa anklagelser i någon form av ett genmäle där han för en chans att förklarar sig.
Citera
2017-12-10, 20:05
Medlem
Slottsherres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shapoklyak
Tack för citaten.
Jag blev lite chockad nyss när jag såg att Horace Engdahl faktiskt INTE haft mage att lämna återbud idag. Sen kom jag plötsligt ihåg att det var just Horace Engdahl det rörde och inte en normal människa med nån slags skam i kroppen. Undrar hur stämningen var på förfesten, den som Ebba Witt Brattström igår i Aftonbladet beskrev som en tillställning som brukar påminna om ”Ett grisdagis på utflykt”.

Ebba borde ligga lågt tycker man, men skadeglädjen har väl övermannat henne.
Har hon glömt att hon medverkade i hyllningsboken till Jean Claude och hans klubb?
Och alla vet ju hur kåt hon var på att komma in i Akademien. Först efter skilsmässan började hon kritisera den.
Citera
2017-12-10, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slottsherre
Ebba borde ligga lågt tycker man, men skadeglädjen har väl övermannat henne.
Har hon glömt att hon medverkade i hyllningsboken till Jean Claude och hans klubb?
Och alla vet ju hur kåt hon var på att komma in i Akademien. Först efter skilsmässan började hon kritisera den.

Jag vet. Men jag tycker hon kan fylla sin funktion här ändå oavsett vad som driver henne eftersom hon har sån slags speciell insyn. Personligen tror jag Horace är en betydligt fulare fisk än Ebba. Han är den som skott sig mest på akademien av dem och den som verkar mest beräknande medan hon mer är en impulsstyrd bråkmakare som slåss när hon är arg och uppretad.
Citera
2017-12-10, 20:23
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Hederskodex?

Har det inte tidigare framkommit, i intervjuer och på Englunds blogg, att han som ständig sekreterare kämpade hårt med att täppa till alla läckor? Att hela hanteringen kring Nobelpriset skärptes till? Så han försökte lösa detta internt men blev uppenbarligen sviken av ledamöter: Det ständiga ståndets fru?

Då är det nog inte så konstigt om man uttalar sig starkt, oavsett Danius direktiv. Englund har väl inget med kretsen kring Kulturprofilen att göra? Är ännu högst vital och skriver gripande om Första världskriget.

Ja, akademien verkar splittrad.

Frågan är om Danius är tillräckligt diplomatisk för att lösa detta. Blev inte hon skeppad från Uppsala universitet, runt 05-06, för något ... ? Vill minnas att hon var väldigt stark, obeveklig, i sina åsikter. Det kan ha börjat med "Bekämpa mossigheten". Den artikeln finns bakom en betalvägg hos DN.

Vill minnas att hon försvann plötsligt. Men vem vet, det kanske var LAS som spökade.

Nu hoppas jag i vart fall att hon låter de som vill sluta, få sluta, och att de som skyddat Kulturprofilen (Frostenson, Engdahl, Wästberg) får lämna sina stolar. Utan ersättning. Någon måtta får det vara.

Gillade Gardells artikel skarpt. Ska kolla in den där filmen "Farligt begär"! Kom för egen del att tänka på "House of Cards". Ett strävsamt par som utan att älska varandra arbetar sig uppåt, med alla medel. Har svårt att se någon av dem som ett offer. Att ingen reagerade efter artikeln för 20 år sedan.

Frågan är vad som försiggått i akademiens bostäder, i t.ex. Paris. Orgier? Tanken svindlar.

Långt ner i halsen, med snille och smak. :/

Man får tacka Akademien för alla popcorn-ögonblick på sistone. Fredagsmys varje dag.

Men till slut måste någon sätta punkt, och vända blad. Ishiguro var ett steg i rätt riktning.

Även om butlern i "Återstoden av dagen" knappast kan sägas ha varit modellerad efter kulturprofilen.

Ursäkta ett litet sidospår: Filmerna Farligt begär och Valmont bygger på Choderlos de Laclos brevroman Farliga förbindelser. Klart läsvärd (fast jag är en 1700-tal och 1800-tals nörd, något frankofil) De cyniska "brevvännerna" Vicomte Valmont och Markisinnan Merteuil skulle kunna vara paret JCA/ KF och Madame Torvel det utvalda offret.

Annars är JCA förstås en äkta Tartuffe.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in