2017-12-13, 12:58
Medlem
Slottsherres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sillynamnam
Men alltså, Stig skriver om en anal våldtäkt i sin självbiografi.
Egentligen lite konstigt att Opinion Live bjuder in honom att försvara JCA. Stig Larsson var själv en paria för cirka femton, tjugo år sen.
Dreven kommer och går men alla måste äta, som någon skrev...

Han tillade även (om det var i boken eller i en intervju minns jag inte):
-Vilken tur att hon inte anmälde mig!
Citera
2017-12-13, 13:16
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slottsherre
Han tillade även (om det var i boken eller i en intervju minns jag inte):
-Vilken tur att hon inte anmälde mig!

I boken, har jag för mig. Det kan man väl se som ett retroaktivt erkännande av en våldtäkt. Preskriberat nu antagligen, det ska ha varit på 80 eller 90-talet.
Stig Larsson är väl ganska uppriktig och har aldrig låtsats vara nåt annat än en jättefarlig knarkpoet, lite som Persbrandt fast mer demonisk. Eller som JCA, för den delen, fast mindre pajas.
Jag reagerade mest på Opinion Lives upplägg. Men de kanske inte hittade någon annan som ville försvara JCA...
Citera
2017-12-13, 13:20
Medlem
Slottsherres avatar
Citat:
I boken, har jag för mig. Det kan man väl se som ett retroaktivt erkännande av en våldtäkt. Preskriberat nu antagligen, det ska ha varit på 80 eller 90-talet.
Stig Larsson är väl ganska uppriktig och har aldrig låtsats vara nåt annat än en jättefarlig knarkpoet, lite som Persbrandt fast mer demonisk. Eller som JCA, för den delen, fast mindre pajas.
Jag reagerade mest på Opinion Lives upplägg. Men de kanske inte hittade någon annan som ville försvara JCA...

Ja, han gjorde ju en synnerligen slät figur där.
- Det var fler än 18 som stödde Hitler!
Barmhärtigt nog var det ingen som bad honom utveckla den tankegången.
Citera
2017-12-13, 13:39
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Förmodligen ville ingen annan försvara JCA. Inte ens KF verkar ha några riddare heller, vilket är intressant med tanke på alla som frekventerade Forum under årens lopp.
Citera
2017-12-13, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Förmodligen ville ingen annan försvara JCA. Inte ens KF verkar ha några riddare heller, vilket är intressant med tanke på alla som frekventerade Forum under årens lopp.

Det kan ju tyda på att hon är elak och att folk därför hatar henne. Men det skulle också kunna tyda på att hon är socialt tillbakadragen till sin personlighet och egentligen inte haft så mycket kompisar och kanske varit nöjd med det. Eller är dålig på socialt nätverkande och samspelande. Hon kanske har något inom autismspektrum, vet vet....

Men nog är det lite konstigt att ingen trätt fram och sagt: Katarina är oskyldig till allt som hänt.
Varken här på flashback eller i media.
Citera
2017-12-13, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shapoklyak
Det kan ju tyda på att hon är elak och att folk därför hatar henne. Men det skulle också kunna tyda på att hon är socialt tillbakadragen till sin personlighet och egentligen inte haft så mycket kompisar och kanske varit nöjd med det. Eller är dålig på socialt nätverkande och samspelande. Hon kanske har något inom autismspektrum, vet vet....

Men nog är det lite konstigt att ingen trätt fram och sagt: Katarina är oskyldig till allt som hänt.
Varken här på flashback eller i media.
Jag kan tänka mig att Katarinas belägenhet har haft många aspekter. Hon har blivit genuint kär i JC en gång i världen (när hon var tillräckligt ung för att vara svärmisk) och försökt tillmötesgå honom i hans drifter. Se sedan vad citeras ur hennes dikter i annan tråd och anta att det inte varit lika givande som hon hoppats. Med tanke på hans preferenser och frekvenser har det säkert varit en lättnad för henne att få "avlastning". Att hon stannat kvar i förhållandet tyder på någon sorts bindning, känslomässig och/eller intellektuell. JC är säkert en manipulator av rang f.ö. Hon kan ha stått i tacksamhets- eller skuldkänslor till de unga förmågor hon uppmuntrat, eller som han tvingat på henne för att hålla kvar ungdomen ett tag till. Så kan man börja vrida och vända på denna gåta.
Någon har, i denna tråd eller annan, funderat över influenser från pappan/fascisten. Intressant nog nämns inte pappan i hennes wikibiografi. Däremot är det lätt att se att hon är brorsdotter till Anders Frostenson. Hon väljer alltså en mer tilltalande "ana" än hon har - det får mig också att fundera lite på kluvenhet och brustna illusioner ...
Jag kan ha alla fel, förstås, men tillåter mig att vara fascinerad.
Citera
2017-12-13, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Jag kan tänka mig att Katarinas belägenhet har haft många aspekter. Hon har blivit genuint kär i JC en gång i världen (när hon var tillräckligt ung för att vara svärmisk) och försökt tillmötesgå honom i hans drifter. Se sedan vad citeras ur hennes dikter i annan tråd och anta att det inte varit lika givande som hon hoppats. Med tanke på hans preferenser och frekvenser har det säkert varit en lättnad för henne att få "avlastning". Att hon stannat kvar i förhållandet tyder på någon sorts bindning, känslomässig och/eller intellektuell. JC är säkert en manipulator av rang f.ö. Hon kan ha stått i tacksamhets- eller skuldkänslor till de unga förmågor hon uppmuntrat, eller som han tvingat på henne för att hålla kvar ungdomen ett tag till. Så kan man börja vrida och vända på denna gåta.
Någon har, i denna tråd eller annan, funderat över influenser från pappan/fascisten. Intressant nog nämns inte pappan i hennes wikibiografi. Däremot är det lätt att se att hon är brorsdotter till Anders Frostenson. Hon väljer alltså en mer tilltalande "ana" än hon har - det får mig också att fundera lite på kluvenhet och brustna illusioner ...

Bindningen kan också handlat om ömsesidigt ekonomiskt beroende. De ser ju ut att ha levt på en kombo av hennes förmåner från akademien t ex lägenheten och handelsbolaget/Forum som han var drivande i. Sen fanns det också andra i akademien som nästan mer verkar ha varit JCAs vän än hennes och det kan ju ha gjort att han hade en hållhake på henne där. Horace Engdahl framstår inte som så himla schysst i media tycker jag.

Om hon dumpar honom och talar ut kanske vi får veta mer om sanningen. Men om hon är skyldig till mycket fuffens själv kanske hon väljer en annan väg. Konstigt att varken Frosten eller Kladden sagt nåt ännu förutom något kryptiskt via Stig Larsson. Inte ens att de förnekar allt via juridiskt ombud. Kanske inträffar det först vid eventuellt åtal.
Citera
2017-12-13, 17:20
Medlem
Vet någon något mer om det här på Södertörn, deras samarbete med JCA / Forum och deras egna utredning osv....

https://www.svt.se/kultur/efter-avsl...studentpraktik
Citera
2017-12-13, 18:22
Medlem
Snopphanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shapoklyak
Vet någon något mer om det här på Södertörn, deras samarbete med JCA / Forum och deras egna utredning osv....

https://www.svt.se/kultur/efter-avsl...studentpraktik

Hehe. Finns det ö.h.t en enda kvinna Kulturprofilen inte har Stött/tafsat på?
Det verkar inte bara vara småtjejer. Sara Danius måste ha varit väl över 40 vid det tillfället han stötte på henne.

Btw. Var går gränsen mellan oönskad intimitet och kränkning? Södertörn hade hört talas om oönskad intimitet men inga kränkningar.
Citera
2017-12-13, 19:29
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snopphanen
Hehe. Finns det ö.h.t en enda kvinna Kulturprofilen inte har Stött/tafsat på?
Det verkar inte bara vara småtjejer. Sara Danius måste ha varit väl över 40 vid det tillfället han stötte på henne.

Btw. Var går gränsen mellan oönskad intimitet och kränkning? Södertörn hade hört talas om oönskad intimitet men inga kränkningar.

Oönskad intimitet kan väl vara allt från en kindpuss till en lite för lång kram?
Citera
2017-12-13, 20:23
Medlem
Jonblunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter

Min fascination av KF är inte påfallande, för att uttrycka sig milt.
Jag antydde redan i början av denna tråd att KF skall ses som ansvarig för detta sammanbrott. Det är hon som via sin tillskansade status möjliggjort alla oegentligheter sexuella så väl som ekonomiska. JCA är bara en pajas med personlighetsstörning som använts av KF som redskap för hennes narcissistiska utsvävningar.
Alla övriga eventuella psykologiska kopplingar mellan KF och maken/omgivningen lämnar jag därhän då endast kan bli snaskiga spekulationer.
Citera
2017-12-13, 21:31
Medlem
Citat:
Oönskad intimitet kan väl vara allt från en kindpuss till en lite för lång kram?

Jovars. Oönskad intimitet. Sara Danius avslöjade det den 23 november.

Ekot meddelade nyss att åklagare har startat en förundersökning mot JCA i ett(1) ärende. Fem(5) andra anmälningar är nedlagda utan vidare utredning.
En(1) utredning alltså av alla aderton(DN) berättelser och den handlar om misstanke om sexuellt ofredande.
Typ dagsböter 100x70kr.
Senast redigerad av Inteisrael 2017-12-13 kl. 21:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in