2018-10-01, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av countolaf
Dessa kvinnor är uppenbarligen svaga individer som har svårt för att tänka. Påminner mig lite om det där absurda fallet med en snubbe som hotade och utpressade unga tjejer på internet. Av rädsla för att han skulle sprida vidare känsligt material så gjorde de allt han sa. Han dömdes till 10 års fängelse för våldtäkt (?) trots att han aldrig träffade sina offer. Men dessa tjejer, likt kvinnan i det här fallet, hade ju bara kunnat slå larm direkt och kontaktat polisen om något var fel (eller bara stängt av datorn).

Men nej, istället så drar de ut på det genom att spela med, och i det här fallet så får ju snuskgubben signaler att han gör något rätt, för vad ska han tro när hon fortsätter träffa honom?
Ja, du ser, vi måste tro på narrativet att kvinnor är svaga, viljelösa och oförmögna till logiskt tänkande, annars är vi kvinnohatare. Mycket effektiv härskarstrategi, det där. Så framgångsrik att rättsäkerheten nu är så gott som avskaffad. Och ha då i åtanke att den här domen bygger på äldre lagstiftning - det kommer att bli mycket värre framöver!
Citera
2018-10-01, 18:28
Avstängd
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av susanlynette
Varför hoppas du att en våldtäktsman frikänns? Rätten anser att hennes berättelse är trovärdig. Det fanns flera vittnen som vittnat om att kvinnan berättat. Historien är trovärdig, hon var inte alltför full för att inte minnas, hon har berättat samma sak till vänner, pojkvän och terapeut.
Det är oväsentligt om sexet till en början var frivilligt, hans beteende är våldtäkt, punkt slut.

Så du vill leva i ett samhälle där anekdoter och rykten är tillräckligt för fällande dom? Nice
Citera
2018-10-01, 18:30
Jag förstår inte den här domen. Om det nu är så att hon har varit passiv vid själva våldtäkten (oralsexet), och sen fortsätter träffa honom, alltså hur ska han förstå att han faktiskt har våldtagit någon?

Kan hon berätta det mitt under en middag, mellan förrätten och varmrätten - "Bara så du vet, när vi hade oralsex för 7 år sedan så våldtog du mig. Jag sa ingenting för jag frös till men nu är du alltså anmäld. God förrätt förresten!"
Citera
2018-10-01, 18:30
Medlem
Vintergrisens avatar
Måste säga att den punkt JCA fällts för känns aningen tveksam, så det är väl inte alls omöjligt att hovrätten kommer fram till ett helt annat domslut. Sexakten var trots allt fullt frivillig fram till att BO ansåg att JCA under själva akten gick för hårt fram, men eftersom hon inte sa ifrån, vad nu det än berodde på, kan det förmodligen bli svårt att få det till våldtäkt, åtminstone enligt dåvarande lagstiftning.
Senast redigerad av Vintergrisen 2018-10-01 kl. 18:34.
Citera
2018-10-01, 18:32
Medlem
S-hund temporärs avatar
Har namnet på golddiggern (den som nu cashade in på att påstå sig haft sitt huvud fasthållet under 30 sekunder av ett av momenten under ett frivilligt samlag någon gång under hedenhös) framkommit i tråden?
Citera
2018-10-01, 18:36
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S-hund temporär
Har namnet på golddiggern (den som nu cashade in på att påstå sig haft sitt huvud fasthållet under 30 sekunder av ett av momenten under ett frivilligt samlag någon gång under hedenhös) framkommit i tråden?

Nä, det enda som framkommit om kvinnan är väl att hon var en doktorand när det begav sig samt vad hennes ex-pojkvän och kompisar heter, men jag vet inte riktigt. Får en känsla av att det inte rör sig om någon kändis direkt.
Citera
2018-10-01, 18:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Så fungerar samhället. Bra liknelse faktiskt. Så om det händer något, skaffa dig bra vittnen, gå till psykolog, polis, kurator, läkare mm. Kan du tala för dig, som denna akademiker kvinna får du rätt. Är du missbrukare med tvivelaktigt liv, tyvärr svårare..
Om du bimman är kille finns det hopp.
jag e man ja. Kruxet e att dessa kulturakademiker skriker om allas lika värde. Men den i sperma nedkletade kvinnan har ju inte direkt samma värde som de som skriker om det. Värt att tänka på men historien visar att bizara beteenden alltid normaliseras och 100 år senare skrattar man åt exttemisternas beteenden
Citera
2018-10-01, 18:41
Avstängd
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S-hund temporär

Det vore ju intressant. Min nästan tvärsäkra gissning är att om målsägandens historik kom fram i ljuset så skulle mycket klarna. Jag är sjukt cynisk när det kommer till dessa saker och det är av en anledning. Jag har hela händelseförloppet klart för mig och bara väntar på att mina fördomar ännu en gång kommer att realiseras. Det börjar bli rätt tradigt faktiskt
Citera
2018-10-01, 18:45
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Så här sa advokat Ulrika Borg häromdagen https://omni.se/expert-aklagaren-kan...nault/a/G1LqOx :

"Åklagaren kan få svårt att bevisa att Jean-Claude Arnault begått de våldtäkter som han står anklagad för. Orsaken är att det saknas teknisk bevisning.
– Det finns en journalanteckning från 2011 som är åberopad för att bevisa att målsäganden har berättat om händelsen. Men det saknas rättsintyg eller journalhandlingar som visar på fysiska skador eller annat som kan ha uppkommit, säger hon.
Borg säger att åklagaren dessutom måste visa på att vittnena som ska styrka kvinnornas berättelse är trovärdiga och att de inte har påverkats av varandra."

Så det betyder att rätten i det här fallet har dömt utan bevis. Mördare slipper undan då det inte finns tillräckliga bevis och det gör att man ändå litar på rättssamhällets gång, men ett mediauppmärksammat sexualbrottsmål i kölvattnet av ett feministuppror klarar sig utan kravet på bevis.

Jag som kvinna vill verkligen känna mig trygg i Sverige att slippa vara oroad för våldtäkter
men jag vill samtidigt att människor ska känna sig trygga med att de inte ska kunna bli dömda utan bevis. Rättspraxis ska hålla i alla mål.

Nej, Borg talar strikt som en försvarsadvokat vilket hon också är. Hon har fel också då det gäller teknisk bevisning vilket inte är kravet för typen av mål. Hon är säkert förvånad just nu som alla andra försvarare.
Citera
2018-10-01, 18:45
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gryningsribba
Nu när Klådan blivit en internationell ökändis, måste det väl finnas resurser att gräva i hans förflutna. Det enda jag vet är att med största sannolikhet ljugit om att han skulle ha varit flottare.

Edit: Nu ser jag att det kommit fram lite mer. Tackar!
Le Monde publicerade en artikel om honom samma dag rättegången började, 19 september. Den finns översatt till engelska:

http://tellerreport.com/news/--the-m...ryMh3Dktm.html
Citera
2018-10-01, 18:47
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av countolaf
Jag förstår inte den här domen. Om det nu är så att hon har varit passiv vid själva våldtäkten (oralsexet), och sen fortsätter träffa honom, alltså hur ska han förstå att han faktiskt har våldtagit någon?

Kan hon berätta det mitt under en middag, mellan förrätten och varmrätten - "Bara så du vet, när vi hade oralsex för 7 år sedan så våldtog du mig. Jag sa ingenting för jag frös till men nu är du alltså anmäld. God förrätt förresten!"

Hur ska han förstå att han förgripit sig på 18 stycken låter väl mer rimligt och det kan man undra över.
18 stycken talar mot hans förståndshandikapp.
Citera
2018-10-01, 18:55
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Hur ska han förstå att han förgripit sig på 18 stycken låter väl mer rimligt och det kan man undra över.
18 stycken talar mot hans förståndshandikapp.

Så du menar att det finns andra fall där han kan dömas till våldtäkt? Skulle vara intressant att ta del av, för det här fallet är verkligen inte solklart så jag hoppas att de andra fallen är mer regelrätta våldtäkter, det börjar nämligen bli tramsigt nu med dessa "Metoo"-fall. Sexuellt ofredande osv. är jag definitivt med på att han har gjort sig skyldig till, han verkar ju vara en snuskgubbe av rang. Problemet är bara att sexuellt ofredande har en preskriptionstid på 5 år, så det blir inte aktuellt i det här fallet.

Men våldtäkt? Nigga plz, jag har faktiskt högre krav på rättsväsendet än den här farsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in