• 1
  • 2
2017-11-23, 21:38
Medlem
De svenska partierna till vänster var ju som bekant ganska emot EU i början av 90-talet, och fortsatte väl i stort vara det under resten av decenniet då man menade att globaliseringen var en imperialistiskt påfund och att EU bara syftade till att sprida högerpolitik. Under 2000 och 2010-talet har ju denna uppfattning reviderats markant och vänster vurmar i mångt och mycket för EU och överstatlighet då man menar att det "moverkar nationalism" etc. Man motsätter sig inte heller globaliseringen. Istället har ytterhögerpartierna och populisterna anammat positionen som anti-EU-rörelsens främsta fanbärare. Från vänstern har anti-EU strömningarna varit rätt lågmälda, för att inte säga obefintliga de senaste decennierna. Vad jag kan minnas har jag inte sett en endaste vänsterdebattör argumentera för ett svenskt utträde ur EU på många, många år... förrän nu!

Vänsterdebattören Kajsa Ekis Ekman skriver i Metro att Sverige bör lämna EU. Är detta en ny vändning vi börjar se? Att vänstern nu återigen börjar våga torgföra anti-EU åsikter och krav om utträde, eller är Ekis Ekman ett undantag som kommer att kvävas av vänsteretablissemanget per omgående?

https://www.metro.se/artikel/kajsa-e...-l%C3%A4mna-eu
Citera
2017-11-23, 22:04
Medlem
frasselitos avatar
Helt rätt. Vi ska bli anti-globalister och bevara Sverige svenskt med bestämmanderätt och demokrati över vårt egna land. Nu är det korrupta byråkrater och lobbyister i Bryssel som styr vår tillvaro.

Jag kan tänka mig nåt slags nordiskt samarbete för ekonomins skull.
Citera
2017-11-23, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Helt rätt. Vi ska bli anti-globalister och bevara Sverige svenskt med bestämmanderätt och demokrati över vårt egna land. Nu är det korrupta byråkrater och lobbyister i Bryssel som styr vår tillvaro.

Fast EU-motstånd är väl inte en agenda som hör till dagens "mainstream-vänster" direkt?
Citera
2017-11-23, 22:26
Medlem
Gabriel Knights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scrollock
Fast EU-motstånd är väl inte en agenda som hör till dagens "mainstream-vänster" direkt?

Glöm inte att det finns flera fraktioner även på vänstersidan, inte bara på högersidan.
Den traditionella vänstern röstade nej till EU och vill fortfarande inte vara kvar i EU utan vill påskynda ett utträde.
Senast redigerad av Gabriel Knight 2017-11-23 kl. 22:29.
Citera
2017-11-23, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight
Glöm inte att det finns flera fraktioner även på vänstersidan, inte bara på högersidan.
Den traditionella vänstern röstade nej till EU och vill fortfarande inte vara kvar i EU utan vill påskynda ett utträde.
Jo, men som jag skrev i trådstarten så är väl den vänstern sedan länge ihjälkvävd? Med undantag för Ekis Ekman så var det väldigt många år sedan jag sist hörde en endaste EU-motståndare på vänsterkanten yppa sig.
Citera
2017-11-23, 22:41
Medlem
frasselitos avatar
Citat:
För man är mainstream socialliberala värdegrundsrunkande multikulti globalist kapitalister. Man har alltså sålt sina ideal till djävulen.

Anti-globalism och en kollaps för det ekonomiska systemet kommer oundvikligen bli en verklighet. Då gäller det att ha sitt land i ordning. Matproduktion, teknik, energi, infrastruktur samt lag & ordning.

Idag ser vi ett hot mot den sociala ordningen. Det är inte bra.

Vi har en mycket komplex matindustri där vi importerar mat från hela världen. En krasch i produktionskedjan så har vi ingen mat. Jag tror vi i dagsläget har mat i butiker för att föda befolkningen i endast två veckor.

Energi finns i olja och el. Detta är nog lugnt, norrmännen är fina fyrar.

Teknik och infrastruktur ser bra ut då vi har en bra högskola och vi är ett intelligent folk.

Plan B måste finnas när ekonomin kraschar. Detta kommer ske oundvikligen när resurser kommer sina mer och mer. Det ligger i framtiden men vi bör rusta idag. För framtidens generationer.
Senast redigerad av frasselito 2017-11-23 kl. 22:49.
Citera
2017-11-23, 23:27
Medlem
Gabriel Knights avatar
Citat:
Jo, men som jag skrev i trådstarten så är väl den vänstern sedan länge ihjälkvävd? Med undantag för Ekis Ekman så var det väldigt många år sedan jag sist hörde en endaste EU-motståndare på vänsterkanten yppa sig.

Ja tyvärr är den kvävd i debatten och därför är det bra att Ekis tar upp den igen. Det bästa vore om att EU-kritiker från alla politiska partier kunde samla sig under samma paraply och ta upp den EU-kristiska debatten igen för jag kan inte tänka mig att det bara är några på vänsterkanten som är EU-kritiska utan det bör finnas både traditionella centerpartister och andra på högerkanten som också anser att EU-vurmandet har gått för långt.
Citera
2017-11-23, 23:49
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frasselito

Haha. Som om Norge och Danmark vill förknippas med oss. Men tanken är god.
Citera
2017-11-24, 00:01
Medlem
frasselitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Haha. Som om Norge och Danmark vill förknippas med oss. Men tanken är god.
Dom förknippas vare sig dom vill eller ej redan med oss iom "Scandinavia, so beautiful". Jag är mest fundersam över att behöva bli förknippad med danskjävlarna.

Menmen, vi är ett starkt släkte. Likt Game of Thrones måste we in the north sluta upp och försvara oss mot den annalkande massutdöden. Inga jävla globalistslipsar kommer sköta det åt oss. Vi måste ta ansvar över vårt land. Vi behöver bli bröder och systrar med våra grannländer för att knyta banden i närtid så att vi lägger grunden inför framtiden.

EU är ett dött projekt. Ingen känner sig som europé, vi är skandinaver!
Citera
2017-11-24, 00:04
Medlem
Citat:

Vänsterpartiets inställning till Brexit är konstig. Bara för att UKIP varit drivande i Brexit menar man att det var fel. Det ska väl inte spela någon roll vilka som står bakom utträdet? Allt som försvagar EU måste väl vara bra?

Citat:
Det kan verka konstigt att en del svenska EU-motståndare hoppas att britterna idag väljer att stanna i EU. Alla som önskar att Sverige ska lämna EU borde väl applådera ett Brexit? Att de inte alltid gör det beror på att Brexit handlar mer om invandring och nationalism än om EU, skriver Ekots politiske kommentator Tomas Ramberg.

Att Sverige lämnar och unionen upplöses finns fortfarande på Vänsterpartiets program. Men partiledaren gillar inte Brexit.

Sjöstedt säger till tidningen Dagens Industri att "Jag känner mig väldigt främmande för den brittiska lämna-sidan. Den är reaktionär och främlingsfientlig." Och Vänsterpartiets EU-parlamentariker Malin Björk kallar den brittiska lämna-kampanjen "obehaglig och rasistisk".

http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6460212
Citera
2017-11-24, 00:07
Medlem
Citat:
Ja tyvärr är den kvävd i debatten och därför är det bra att Ekis tar upp den igen. Det bästa vore om att EU-kritiker från alla politiska partier kunde samla sig under samma paraply och ta upp den EU-kristiska debatten igen för jag kan inte tänka mig att det bara är några på vänsterkanten som är EU-kritiska utan det bör finnas både traditionella centerpartister och andra på högerkanten som också anser att EU-vurmandet har gått för långt.
Jo, den debatten har väl hittils ägts helt och hållet av Sverigedemokraterna de senaste åren? Dock finns det historiskt EU-motstånd från många olika partier. Miljöpartiet och Junilistan framförallt, men Moderaterna, liksom de flesta Europeiska konsevativa partier, hade väl en också en euroskeptisk falang? Även Sossarna hade en stark anti-EU falang när EU-omröstningen begav sig i mitten av 90-talet, vill jag minnas.
Citera
2017-11-24, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tillfkonto12
Vänsterpartiets inställning till Brexit är konstig. Bara för att UKIP varit drivande i Brexit menar man att det var fel. Det ska väl inte spela någon roll vilka som står bakom utträdet? Allt som försvagar EU måste väl vara bra?

http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6460212
Jo men precis min poäng! Vänstern har i all mening kvävt EU-motståndet och helt anammat den globalistiska agendan! Annat ljud i källan var det på Lars Werners tid kan jag lova!

Minns dessutom hur mer eller mindre uttalade vänsterinriktade kändisar som Mikael Wiehe, Ulf Lundell, Hasse Alfredson, Per Garthon m.fl. lobbade stenhårt för "Nej till EU"-kampanjen. Idag är det nästintill liktydigt med Nazism att föreslå ett EU-utträde!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in