• 1
  • 2
2018-01-20, 12:20
Medlem
Exempelvis sverige måste ju vara ganska långt upp på den "snälla" listan, medans vissa delar i usa ger ut deceniumlånga fängelsestraff lite hursom. Vad tror ni? Finns det nån lista?
Citera
2018-01-20, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hahampus
Exempelvis sverige måste ju vara ganska långt upp på den "snälla" listan, medans vissa delar i usa ger ut deceniumlånga fängelsestraff lite hursom. Vad tror ni? Finns det nån lista?

Kina, Nordkorea, Somalia, Iran o.s.v måste väl vara dom som delar ut mest hårdaste straffen. Du blir väl avrättad o kommer inte ut levande från straffet
Citera
2018-01-20, 12:31
Medlem
Sqrbankens avatar
Beror lite på vad som anses vara ett brott i given kultur. I väst skulle jag nog tro USA delar ut de hårdaste straffen. De brukar trots allt dödsstraffet. Däremot ges ur en västerländsk synvinkel många länder i mellanöstern hårda straff för pissgrejjer eftersom klockan stannade på medeltiden i denna region.

Kommunistdiktaturen NK ger ur samma synvinkel också hårda straff för pissgrejjer. Så med västerländska ögon anser jag att NK ger de hårdaste straffen följt av länder som exempelvis Saudi Arabien.
Citera
2018-01-20, 12:32
Medlem
Hårdaste lär väl vara Saudiarabien, Nordkorea, Kina.
Citera
2018-01-20, 12:41
Medlem
CaveatLectors avatar
Som påpekats så torde det vara en fråga om perspektiv; Saudiarabien har ju som bekant dödsstraff för apostasi och svartkonst, och det känns ju lagom modernt.
Citera
2018-01-20, 12:46
Medlem
kumlafucker84s avatar
Usa och Nordkorea är hårdast. Mildast är Sverige.
Citera
2018-01-20, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
Beror lite på vad som anses vara ett brott i given kultur. I väst skulle jag nog tro USA delar ut de hårdaste straffen. De brukar trots allt dödsstraffet. Däremot ges ur en västerländsk synvinkel många länder i mellanöstern hårda straff för pissgrejjer eftersom klockan stannade på medeltiden i denna region.

Kommunistdiktaturen NK ger ur samma synvinkel också hårda straff för pissgrejjer. Så med västerländska ögon anser jag att NK ger de hårdaste straffen följt av länder som exempelvis Saudi Arabien.
jag tar inte med ex IS nu, men intressant, misstänkte att USA var väldigt högt upp i listan.

Citat:
Ursprungligen postat av kumlafucker84
är det så? Är sverige verkligen det land med mildast straff?

Förvånar mig verkligen inte, men endå intressant
Citera
2018-01-20, 15:12
Medlem
franges avatar
Saudiarabien hugger väl fortfarande av händer som straff för stöld och liknande? Stympning är ju ett relativt olätt straff i sammanhanget...
Citera
2018-01-20, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Saudiarabien hugger väl fortfarande av händer som straff för stöld och liknande? Stympning är ju ett relativt olätt straff i sammanhanget...
tänker mest på mer eller mindre "fungerande"/moderna länder, lite svårt att sätta nån gräns men räknar inte med typ IS och nån stam i amazonas regnskogar etc
Citera
2018-01-20, 18:28
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kumlafucker84

Jag skulle vilja säga Nordkorea och Eritrea har hårdast. Malaysia har mycket hårda lagar, men tillämpar dem inte fullt ut. Saudiarabien, liksom självstyrande Bandar Akhe i Indonesien har drakoniska straff.

Sverige ligger någonstans på mittenskalan bland EU-länder. Mildast straff har Grönland
Citera
2018-01-21, 01:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekerilar
Jag skulle vilja säga Nordkorea och Eritrea har hårdast. Malaysia har mycket hårda lagar, men tillämpar dem inte fullt ut. Saudiarabien, liksom självstyrande Bandar Akhe i Indonesien har drakoniska straff.

Sverige ligger någonstans på mittenskalan bland EU-länder. Mildast straff har Grönland
haha, läste på om grönland. Deras fängelsestraff fungerar tydligen somså att dom endast är i fängelset under kvällen och natten men på dagen får dem vara vart dem vill.

WTF, så är det ju fan för alla, straffen där går alltså ut på att man inte får vända på dygnet hur mycket man än vill.
Citera
2018-01-21, 02:30
Medlem
Ett land kan ha hårdare straff för vissa brott och mildare för andra.
Sen kan ett land också ha mildare straff för vissa brott men ha fler saker kriminaliserat.

Sen får man titta på hur lagarna också upprätthålls av Staten. Finns många länder som på pappret har väldigt strikta lagar och hårda straff men de facto är mer eller mindre laglösa.
Och i vissa länder är saker olagligt på pappret men ignorerat av staten.
Sedan så får man också se på hur domstolarna faktiskt dömer, på pappret kan det se strikt ut medan domstolarna sedan dömer milt.
Sen definierar olika länder brott olika vilket ytterligare komplicerar det hela.

Hårdast straff får man väl dock säga att de länder som har dödsstraff har.
I Europa är det egentligen bara Vitryssland som har dödsstraff kvar. Tekniskt sett så har Ryssland det också men det är tillfälligt stoppat under avvaktan på att de skall ratificera EKMR protokoll 6 som de skrivit under men ej ratificerat än.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in