Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-12-09, 23:19
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Ok, jag är en smula lat som inte orkar leta upp det i tråden... MEN du borde faktiskt i sammanhanget skriva vad räckvidden är i normala fall.
Vad är "normala" fall?
Citera
2022-12-09, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Vad är "normala" fall?
Bra fråga egentligen! Men typ en solig Aprildag med vår i luften och 7 - 8 grader plus. Eller en ren sommardag. Alltså hur många mil du brukar komma på en full laddning under olika väderförhållanden.
Citera
2022-12-09, 23:35
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Bra fråga egentligen! Men typ en solig Aprildag med vår i luften och 7 - 8 grader plus. Eller en ren sommardag. Alltså hur många mil du brukar komma på en full laddning under olika väderförhållanden.
Vi kan ta några exempel.

När jag kör i lugn takt på polska landsvägar i varma sommartemperaturer i 70 km/h så kan jag ha en räckvidd på 26-27 mil.

När jag kör på autobahn i 110-130 km/h ner till Frankfurt en vårdag kan man säga att räckvidden är ca 18-19 mil.

När jag körde i ca 100 km/h på franska motorvägar med fullastad bil i september var räckvidden ca 22 mil.
Citera
2022-12-09, 23:45
Medlem
Citat:
Vi kan ta några exempel.

När jag kör i lugn takt på polska landsvägar i varma sommartemperaturer i 70 km/h så kan jag ha en räckvidd på 26-27 mil.

När jag kör på autobahn i 110-130 km/h ner till Frankfurt en vårdag kan man säga att räckvidden är ca 18-19 mil.

När jag körde i ca 100 km/h på franska motorvägar med fullastad bil i september var räckvidden ca 22 mil.
Yes, OK, intressant. Nu är det väl lite så att efter en stunds körning så blir batterierna helt enkelt varma. Alltså tappar du egentligen bara effekt där i början. Det är nog en förklaring till varför det skiljer RELATIVT lite i räckvidd.
Sedan är -8 egentligen inte "extrema" temperaturer när det gäller elbilar.
Citera
2022-12-10, 00:35
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Yes, OK, intressant. Nu är det väl lite så att efter en stunds körning så blir batterierna helt enkelt varma. Alltså tappar du egentligen bara effekt där i början. Det är nog en förklaring till varför det skiljer RELATIVT lite i räckvidd.
Sedan är -8 egentligen inte "extrema" temperaturer när det gäller elbilar.
Renault ZOE har ett batteri från LG av mycket hög kvalitet.

Batteriet har en bruttokapacitet på 45,34 kWh, varav 41 kWh är tillgängligt, resten är en
säkerhetsbuffert för att skydda batteriet från slitage.

Batteriet förfogar över 192 celler fördelat i 12 moduler.
Batteriet väger 330 kg.

Batteriet är placerat mitt under bilen, under bagageutrymmet befinner sig batterikonditioneringen.
Batterikonditioneringen styrs av luftkylningsautomatik, totalt arbetar 3 luftöppningar för optimal kylning och värmning.
Luften styrs genom batteriet, först i mitten, sedan ut i sidorna och framåt, sedan cirkulerar luften tillbaka igen osv.
De tre luftöppningarna förfogar över bla var sin fläkt och värmeväxlare i ett slutet system, detta förhindrar bla kondens och nedsmutsning, samt bidrar till en jämn temperatur till alla 192 battericellerna.

Batterivärmningen styrs i tre steg, beroende på yttertemperatur.
Vid en yttertemperatur på 6 plusgrader aktiveras steg ett i batterivärmningen.

De högkvalitativa batterierna har påvisat en lång livslängd, över 99% av alla ZOE från 2013 och framåt, dvs ca 400.000 ZOE, kör fortfarande runt med sitt originalbatteri.

Så ser kvalitet i toppklass ut.
Citera
2022-12-15, 22:15
Medlem
MohinderHerbs avatar
Citat:
Renault ZOE är Europas mest sålda elbil med 400.000 sålda ex, ett tiotal Zoe-ägare har också varit aktiva i tråden och alla har skrivit att de är supernöjda med sin bil, totlalt har det sålts över 10.000 ZOE här i Sverige, så den frågan kan därmed anses vara besvsvarad.
Min ZOE har rullat 22.000 mil.

Däremot är det tveksamt ur ett ekonomiskt perspektiv med elbil om man kör så lite som du gör.

Försäkringen är dyr på elbilar och skatten på 360 kronor finns det även bensinbilar som har.
Min Peugeot 308 kombi från 2016 kostar tex 382 kr i skatt, det är 22 kronor mer per år än elbilen..
Försäkringskostnaden är också halva priset för Peugeoten, jämfört med elbilen.
Service kostnaderna är samma för båda bilarna.

Så sett till de fasta kostnaderna är elbilen klart dyrare.

Då kommer vi till bränslekostnaden.
Bensinpriset ligger på 18 kr litern.
Förbrukning runt 0,6 säger vi.

Elpriset inkl nätavgifter ligger nu på över 6 kr per kWh här i SE 4, vi kan dock räkna med lägre priser till våren.

Milkostnaden ger alltså en liten fördel till elbilen, men det krävs att du kör mycket för att kunna tjäna in merkostnaden för den dyra försäkringen plus det högre inköpspriset.

Därtill måste du ha möjlighet att kunna ladda hemma, annars blir det mycket dyrare med elbil än bensin!

Dessutom måste du investera i en laddbox, ev laddkabablar, och uppgradera husets elnät, kablar, för att kunna ladda säkert hemma, utan att riskera brand eller överslag.
Där har du ytterligare en investering på 10-20,000 kr beroende på det ser ut med kablar och nät etc på ditt hus.

Jag får upp 376kr/mån för helförsäkring på en Zoe jag tycker är intressant. Betalar 372kr/mån för dieselbilen jag har nu. Hur får du så billig skatt på din vanliga bil? Jag betalar flera tusen för min dieselbil.

Jag har ingen egen laddstolpe så min tanke är att livnära mig på de stolpar som finns här i stan. Det kanske låter bökigt men om jag kan klara mig på två tankningar och kör med 22kW så handlar det om ca 3 timmar på en månad. Vet du om det är läckage på batterinivån när Zoe står still?

Jag bor i SE3 så vi har just nu 3,97kr/kWh i min stad. Jag vet inte om chargefinder.com uppdaterar sina priser kontinuerligt med stolparna i min stad enligt den sidan är på 2 till 4kr/kWh. Motorn på den jag kollar på är 41kW så blir 164kr för en fulltank. Mycket billigare än dieseln iaf och som du säger så kommer elpriset falla till slut. Sen uppfattar jag det som att servicen ska vara billigare, är det bara påhitt alltså?

Det som lockar mig mycket med elbil är att den verkar klara många start & stopp på korta distanser, den verkar inte ha samma krav att köra sig varm för att motorn ska hålla sig hälsosam. Känns som att även bensinbil behöver få långturer för att hålla maskineriet igång? Blir extra drygt nu när det är kallt att dra igång en förbränningsmotor.

Står mellan bensin eller el. Hybrid är väl bortkastat eftersom jag inte kan ladda hemma. Får för mig att elbilen har större chans att inte skadas av mina körvanor.
Citera
2022-12-15, 22:25
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MohinderHerb
Jag får upp 376kr/mån för helförsäkring på en Zoe jag tycker är intressant. Betalar 372kr/mån för dieselbilen jag har nu. Hur får du så billig skatt på din vanliga bil? Jag betalar flera tusen för min dieselbil.

Jag har ingen egen laddstolpe så min tanke är att livnära mig på de stolpar som finns här i stan. Det kanske låter bökigt men om jag kan klara mig på två tankningar och kör med 22kW så handlar det om ca 3 timmar på en månad. Vet du om det är läckage på batterinivån när Zoe står still?

Jag bor i SE3 så vi har just nu 3,97kr/kWh i min stad. Jag vet inte om chargefinder.com uppdaterar sina priser kontinuerligt med stolparna i min stad enligt den sidan är på 2 till 4kr/kWh. Motorn på den jag kollar på är 41kW så blir 164kr för en fulltank. Mycket billigare än dieseln iaf och som du säger så kommer elpriset falla till slut. Sen uppfattar jag det som att servicen ska vara billigare, är det bara påhitt alltså?

Det som lockar mig mycket med elbil är att den verkar klara många start & stopp på korta distanser, den verkar inte ha samma krav att köra sig varm för att motorn ska hålla sig hälsosam. Känns som att även bensinbil behöver få långturer för att hålla maskineriet igång? Blir extra drygt nu när det är kallt att dra igång en förbränningsmotor.

Står mellan bensin eller el. Hybrid är väl bortkastat eftersom jag inte kan ladda hemma. Får för mig att elbilen har större chans att inte skadas av mina körvanor.
ZOE 41 kWh är batteristorleken.
Motorerna heter R90 och R110.

Service blir en gång per år för din del, räkna med 2-3.000 kr hos Renault.

Batteriet tappar inte så mycket även om den står flera dagar, men som alltid gäller, desto oftare du kör desto bättre mår bilen.

Min 308 kostar 382 kr i skatt eftersom det är en bensin euro 6, med relativt låga utsläpp.

Jag vet inte var inläggen blir av.. de är ju i högsta grad ZOE relaterade.
Citera
2022-12-15, 22:37
Medlem
MohinderHerbs avatar
Citat:
ZOE 41 kWh är batteristorleken.
Motorerna heter R90 och R110.

Service blir en gång per år för din del, räkna med 2-3.000 kr hos Renault.

Batteriet tappar inte så mycket även om den står flera dagar, men som alltid gäller, desto oftare du kör desto bättre mår bilen.

Min 308 kostar 382 kr i skatt eftersom det är en bensin euro 6, med relativt låga utsläpp.

Jag vet inte var inläggen blir av.. de är ju i högsta grad ZOE relaterade.

Jag blev också förvirrad över inläggen

Kikat på en R110 från 2019 som gått 6385 mil. Eftersom garantin är till 16 000 mil eller åtta år så känns det som att den borde ha mer kräm i sig i många år med tanke på att jag inte kör så mycket.

Får fundera.. Finns det inte fördelar med elbil vid korta turer och mycket start och stopp så känns det som att man lika gärna kan gå på en bensinare som har billigare inköpspris.
Citera
2022-12-15, 22:57
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MohinderHerb
Jag blev också förvirrad över inläggen

Kikat på en R110 från 2019 som gått 6385 mil. Eftersom garantin är till 16 000 mil eller åtta år så känns det som att den borde ha mer kräm i sig i många år med tanke på att jag inte kör så mycket.

Får fundera.. Finns det inte fördelar med elbil vid korta turer och mycket start och stopp så känns det som att man lika gärna kan gå på en bensinare som har billigare inköpspris.
På ZOE har du batterigaranti på 8 år eller 16.000 mil, så på det planet är allt lugnt!
Men det är viktigt att alla servicar är skötta enligt föreskrift!

På en 2019 ZOE bör du även ha 5 års nybilsgaranti eller 10.000 mil, även här gäller det att du skött servicen.

En ZOE från 2019 med full servicebok och 6.400 mil på mätaren är ett säkert köp, se bara till att du har den 5 åriga/10,000 mil nybilsgarantin på bilen.

Batteriet är inga problem, det är högkvalitativa LG batterier på ZOE.
Mitt batteri har 88% kapacitet kvar, efter 22.000 mil.
Citera
2022-12-15, 23:16
Medlem
MohinderHerbs avatar
Citat:
På ZOE har du batterigaranti på 8 år eller 16.000 mil, så på det planet är allt lugnt!
Men det är viktigt att alla servicar är skötta enligt föreskrift!

På en 2019 ZOE bör du även ha 5 års nybilsgaranti eller 10.000 mil, även här gäller det att du skött servicen.

En ZOE från 2019 med full servicebok och 6.400 mil på mätaren är ett säkert köp, se bara till att du har den 5 åriga/10,000 mil nybilsgarantin på bilen.

Batteriet är inga problem, det är högkvalitativa LG batterier på ZOE.
Mitt batteri har 88% kapacitet kvar, efter 22.000 mil.

Okej jag får kika på det utifall jag slår till! Läser på ett annat forum om diesel vs bensin när det kommer till kortsträckor och det verkar ju vara ett konsesus att det är riktigt dåligt för bensin också. Hinner inte bränna ur sig och samlar på sig sot som blir ett problem med tiden. Det skulle man ju iallafall slippa med en elbil! Man får dra ut och underhållsköra den så den inte står still för länge bara.

Blir saftig kostnad för inköpet men håller den fan på sig och håller sig hel i många år framöver så är det värt.
Citera
2023-01-15, 13:46
Medlem
-Gustavssons avatar
Citat:
Räckviddstest och laddtest vid 8 minusgrader

Eftersom vi helt plötsligt fick extrema vintertemperarurer här, vilket vi inte får så ofta, så tog jag tillfället i akt att testa bilens räckvidd och laddning under extrema omständigheter.

Extra intressant är det pga av bilen nu är 4,5 år och har rullat 22.000 mil.
Så hur står det till med laddning och räckvidd, batteristatus efter så många mil, det kan vara intressant att veta.
Batteriets kapacitet uppmättes i somras till 88%, vilket motsvarar 36 kWh.
Vid kalla yttertemperaturer brukar den ligga på 34-35 tillgängliga kWh, för att sedan åter gå upp till 36 kWh när yttertemperaturer stiger något igen, så var det även förra året.

Jag gjorde följande test tidigare ikväll:
Bilen stod parkerad utomhus i carport.
Batteriet var iskallt, och bilen hade stått sedan igår.
Yttertemperaturen var 8 minusgrader.
Jag förvärmde inte bilen.
Batteriet var laddat till 100% kvällen innan.

Jag satte klimatanläggningen på 24 grader och körde iväg.
Efter 5 km kommer jag ut på en större europaväg med 100 km/h begränsning, här sätter jag farthållaren på 104 km/h.
Jag följer den vägen i 35 km, sen börjar motorväg.
Jag pendlar då i hastighetsintervallet 100-115 km/h.
Efter ca 8 mil vänder jag och kör samma väg tillbaka.
På hemvägen sänker jag hastigheten något och kör mellan 90-100 km/h.
De sista 2-3 milen ser jag att jag bör sänka hastigheten ytterligare något, då till ca 85 km/h.
När jag kommer hem och sätter i kabeln så visar batteriet 3% kvar.
Jag har då kört 16,6 mil.

När jag kommer hem och sätter i kabeln är det fortfarandee 8 minus ute, laddningen startade direkt och leverade full laddhastighet direkt, vilket är 11 kW på laddboxen där hemma.
Återstående laddtid uppgavs till 3 h och 50 min.

Slutsats.
17 mil verklig räckvidd i 8 minusgrader med en snitthastighet på nära 100 km/h.
Inte så dåligt för en ZOE med 22.000 mil på mätaren.
Och även laddningen funkar utmärkt vid dessa kalla temperaturer, inga tecken på coldgate överhuvudtaget

Sammanfattningsvis får man ge bilen med beröm godkänt efter detta test.

17mil haha helt värdelöst. Måste ju ha två bilar ifall man ska ut på lite längre resor och puttra i 90kmh på motorvägarna... Bättre att köpa en trehjuling som man slipper tullarna med och som drar 0,1 liter milen än att köra runt i en ZOE
Citera
2023-01-15, 18:20
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Gustavsson
17mil haha helt värdelöst. Måste ju ha två bilar ifall man ska ut på lite längre resor och puttra i 90kmh på motorvägarna... Bättre att köpa en trehjuling som man slipper tullarna med och som drar 0,1 liter milen än att köra runt i en ZOE
Vid bättre väder kan räckvidden vara över 20 mil.
Men mycket mer än så blir det inte på småbilar, där sätter fysikens lagar stopp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in