Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-02-06, 19:02
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Jaha, har Zoe den funktionen. Bab7 bor ju i den södra änden av Sverige och gör väl mest resor söderut, men han har ju inte garage eller varmgarage utan bara tak och nån vägg (har glömt vad det kallas) men han kunde ju slippa att gå ut till bilen och slå på värmen om han hade appen.

Jag har min Tesla i varmgarage, men den är inte uppkopplad mot internet annat än via router från garaget utan bara mot Tesla ute på vägarna. Men en gång när jag skulle åka långt så ställde jag in att den skulle ladda till 95% och förkonditionera batteriet till på morgonen dagen efter via appen i mobilen. Hade den stått ute hade den ju då även blivit uppvärmd.
Jag behöver inte gå ut, bilnyckelns räckvidd räcker inneifrån huset, bilen står i carporten ca 5 meter från huset.
Citera
2023-02-06, 19:47
Medlem
sealstrypers avatar
Är det som i helgen -20 ute blir bilen aningens otrevlig utan någon form av förvärmning , gäller såväl elbilar som riktiga bilar .

Lite mera on topic :
Tittade på renaults hemsida med anledning av BAB7s inlägg om en ny och dyrare faceliftad zoe med mer utrustning .

På hemsidan tar man upp sådana exotiska utrustningsnyheter som :
Citat:
ratten justerbar i höjd och längd
Citat:
automatisk klimatanläggning (ECC) med luftfilter

Jag förstår att sådana innovationer får priset att stiga rejält , vad ska konkurrenterna kontra med nu ?
Citera
2023-02-06, 20:46
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sealstryper
Är det som i helgen -20 ute blir bilen aningens otrevlig utan någon form av förvärmning , gäller såväl elbilar som riktiga bilar .

Lite mera on topic :
Tittade på renaults hemsida med anledning av BAB7s inlägg om en ny och dyrare faceliftad zoe med mer utrustning .

På hemsidan tar man upp sådana exotiska utrustningsnyheter som :

Jag förstår att sådana innovationer får priset att stiga rejält , vad ska konkurrenterna kontra med nu ?
Det är 2 plusgrader ute nu..
Att det kan vara minus 20 på vissa ställen där det knappt bor något folk är inte så relevant för de flesta bilköpare..

På tal om utrustning så har klimatanläggning med filter samt ställbar ratt och mycket annat varit standard på ZOE i flera år, så det är inget nytt!
Citera
2023-02-06, 20:57
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Det är 2 plusgrader ute nu..
Att det kan vara minus 20 på vissa ställen där det knappt bor något folk är inte så relevant för de flesta bilköpare..
Norr om Dalälven har vi något som kallas vinter.....den miljon svenskar som bor häruppe tycker faktiskt att den årstiden har relevans för oss ....

Citat:
På tal om utrustning så har klimatanläggning med filter samt ställbar ratt och mycket annat varit standard på ZOE i flera år, så det är inget nytt!
Det är tydligen såpass nytt med ECC och ställbar ratt att renault måste framhålla det på sin hemsida .
Min -83 Volvo 760 hade ECC med kolfilter , då var det en ovanlighet och något man framhöll i reklamen .
Såhär 40 år senare är det inte fullt lika stort nyhetsvärde .
Citera
2023-02-07, 18:34
Medlem
Citat:
Hyundai i10 spelar inte i samma storleksklass som ZOE.
ZOE är betydligt större och rymligare och har betydligt mer utrustning.

ZOE ligger i B-segmentet tillsammans med Hyundai i20, Peugeot 208, Clio etc.
Medans Hyundai i10 ligger i A-segmentet tillsammans med Renault Twingo, Peugeot 108, VW up etc.

ZOE är även rymligast i klassen och har störst bagageutrymme.
Dessutom är ZOE iaf enligt mig den snyggaste småbilen på marknaden, det kanske inte är avgörande men det förgyller vardagen.
Du kan väl ändå inte påstå att lillbilen ZOE ska spela i samma liga som i20 eller 208 ?
Det skiljer ju hur mycket som helst då man sätter sig i dem .
En i20 känns som en V70 i jämförelse , i synnerhet om man jämför baksäten .

Skuffen i ZOE är också klart mindre men större än på i10 , baksätet i zoe är trängre än i10.
Jag jämförde mot i10 eftersom ZOE upplevdes hyfsat jämnstor ( fast med sämre stolar för min kropp)

Även om vi jämför med en i20 blir kalkylen usel för ZOE
En mildhybrid i20 med mer utrustning än vad som finns till en ZOE kostar 224.900 , du får alltså två i20 för en ZOE .

Alternativt har du 235.000 kvar till bensin , mycket bättre garantier , mer utrymme , bättre kvalitet och som lök på laxen en bil som inte ser ut som en krockskadad skalbagge i nosen .
Citera
2023-02-07, 18:41
Medlem
Citat:
Prishöjning på ZOE årsmodell 2023.

Renault har höjt priset på nya ZOE 2023.
Grundpriset är nu 469.900 kr.
Privatleasing erbjuds från 7.100 kr / månaden.

Årsmodell -23 har fått en mindre facelift och mer utrustning vilket också lär vara anledningen till det högre priset.

Precis som tidigare har ZOE marknadsledande räckvidd med 395 km wltp.

Vem fan kommer köpa den skiten för dom pengarna?
Citera
2023-02-07, 18:58
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salta_killen
Berättigad fråga .
469.000 får man en väldigt mycket bättre bil för , även i dessa dyrtider .

Det är ju i princip vad en ny Tesla3 kostar .
https://www.blocket.se/annons/skane/...man_/106513837
Eller en E-niro
https://www.blocket.se/annons/skane/...obil/105768930
Eller en Lexus
https://www.blocket.se/annons/orebro...hjul/106118545
Eller en Kona
https://www.blocket.se/annons/stockh...kvidd/97334933
Citera
2023-02-07, 19:06
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kadochnikoff
Du kan väl ändå inte påstå att lillbilen ZOE ska spela i samma liga som i20 eller 208 ?
Det skiljer ju hur mycket som helst då man sätter sig i dem .
En i20 känns som en V70 i jämförelse , i synnerhet om man jämför baksäten .

Skuffen i ZOE är också klart mindre men större än på i10 , baksätet i zoe är trängre än i10.
Jag jämförde mot i10 eftersom ZOE upplevdes hyfsat jämnstor ( fast med sämre stolar för min kropp)

Även om vi jämför med en i20 blir kalkylen usel för ZOE
En mildhybrid i20 med mer utrustning än vad som finns till en ZOE kostar 224.900 , du får alltså två i20 för en ZOE .

Alternativt har du 235.000 kvar till bensin , mycket bättre garantier , mer utrymme , bättre kvalitet och som lök på laxen en bil som inte ser ut som en krockskadad skalbagge i nosen .

Du fantiserar mycket..

ZOE är rymligare än 208 och i20, vilket också är väl känt, du kan ju fråga John Blund här på forumet, han kör en e-208 och har testkört ZOE också.
Och ZOE är mycket rymligare än i10, det borde även du förstå eftersom i10 är mindre än i20..

Mått Hyundai i10:
Längd: 367 cm
Bredd: 168 cm
Höjd: 148,5 cm
Bagagevolym: 252 liter

Renault ZOE:
Längd: 408 cm
Bredd: 173 cm
Höjd: 156 cm
Bagagevolym: 338 liter

Mer utrustning i i10?...
Du är ju riktigt rolig.. i10 har i princip ingen utrustning i sitt grundutförande, Manuell låda, manuella fönstervevar och en enkel knapp-AC, det är i princip vad den har.

ZOE är i princip fullutrustad redan från början, aut klimatanläggning, automat, navigation, stor touchskärm, heldigital cocpit, LED strålkastare, etc,,

Och naturligtvis är ZOE betydligt dyrare, det är ju en elbil.
i10 är bensinbil med manuell låda och 67 hk..
Citera
2023-02-07, 19:27
Medlem
Citat:
Berättigad fråga .

Eller en E-niro
Eller en Lexus
Eller en Kona

Också bara för att sätta skräpet i lite kontext. BMW 3-serie börjar NYA på 455000 kr. Då får man förvisso ingen elbil, men sug lite på Renault miniskräpbil vs tysk premium för samma pengar...
Citera
2023-02-07, 19:33
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salta_killen

Citat:
Berättigad fråga .

Eller en E-niro
Eller en Lexus
Eller en Kona

Även om ZOE är dyr, nästan lika dyr som en model 3, så finns det såklart ändå flera anledningar till att man hellre väljer ZOE, det handlar om vilka egenskaper man prioriterar, vilken körprofil man har och vilken sorts bil som passar bäst till den enskilde.
För en är kanske teslan bäst, för en annan ZOE, och för en tredje kanske en VW ID 3 är det bästa valet.

Fördelarna för ZOE jämfört med tesla model 3 är tex:
- lägre nybilspris
- billigare försäkring
- billigare däck
- smidigare i stan
- lättare att hitta en ledig p-lucka
- kortare vändradie
- bättre runt-om-sikt
- bekvämare insteg
- flexibel halvkombi-kaross
- lägre förbrukning vid stadskörning
- AC 22 i städer
- enklare handhavande, bättre ergonomi
- bättre lack och rostskydd
- bättre passform
- bättre kundbemötande och goodwill
- front-ladduttag

Finns säkert mycket mer än så som jag inte kommer på just nu, men här har du iaf ett axplock.
Citera
2023-02-07, 20:15
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
Även om ZOE är dyr, nästan lika dyr som en model 3, så finns det såklart ändå flera anledningar till att man hellre väljer ZOE, det handlar om vilka egenskaper man prioriterar, vilken körprofil man har och vilken sorts bil som passar bäst till den enskilde.
För en är kanske teslan bäst, för en annan ZOE, och för en tredje kanske en VW ID 3 är det bästa valet.

- lägre nybilspris
- billigare försäkring
- billigare däck
- smidigare i stan
- kortare vändradie
- bättre runt-om-sikt
- bekvämare insteg
- AC 22 i städer
- bättre passform
- front-ladduttag

Finns säkert mycket mer än så som jag inte kommer på just nu, men här har du iaf ett axplock.
Det där måste väl vara någon sorts rekord i verklighetsförnekelse och cherrypicking

Jag överlåter åt alla Teslafanboys på detta forum att gnugga ditt nylle i gruset rörande dina påstådda fördelar med ZOE gentemot en Tesla men vill faktiskt ge dig rätt i en sak :

Bilar i mopedbilsstorlek har mindre/billigare däck och svänger snabbare än fullvuxna bilar .
Senast redigerad av sealstryper 2023-02-07 kl. 20:32.
Citera
2023-02-07, 20:31
Medlem
Citat:

- lägre nybilspris
- billigare försäkring
- billigare däck
- smidigare i stan
- kortare vändradie
- bättre runt-om-sikt
- bekvämare insteg
- AC 22 i städer
- bättre passform
- front-ladduttag

De flesta av de där kan man ju vända till nackdelar pga rena fakta eller preferenser. Är 22 kW AC laddning verkligen bättre än Tesla supercharge? Front laddutag? Flexibel halvkombikaross? vad spelar det för roll när man ändå bara får in en väska? Tesla har också halvkombiutförande

Med Zoe får du även:

- Sämre räckvidd
- sämre komfort
- sämre säkerhet
- Sämre körhjälpmedel
- Sämre väghållning
- sämre prestanda
- Fulare design
- Sämre MMI
- Sämre motor

Till i princip samma pris som en Tesla. Tesla fanboysen får gärna fylla på listan.

Dina subjektiva påståenden om ergonomi och handhavande är helt befängda

Zoe hör hemma på museum, en parentes i småbilshistorien, frånsprungen av konkurrenterna för flera år sedan. Men lägg gärna en halv mille på en fransk plåtburk om du inte har vett om att välja något bättre, det drabbar trots allt inte mig...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in