Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-02-26, 18:46
  #2725
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wobbwobb
Det här är som att tejpa fast en raket på bilen och skryta om hur snabb den är.
Ja, den kansle är myclet snabbare och accelererar fort men när kan du använda dig av det och ger det dig verkligen något användbart mervärde för pengarna annat än penismätning?



Klart bmw'n vinner. Men inte fan är det nurburgring som är målet med bilköpet, tror du det så kanske du ska dubbelkolla forum. Det här är flashback i en tråd om en vardagselbil, inte nån tråd om turbomatad ls1 i suprachassi på garaget.
Det är alltså du som är i fel tråd.

Det var inte jag som började med att försöka ljuga ihop en historia om hur mycket roligare en Zoe är att köra än en 325. Nu när du uppenbarligen med några extremt enkla fakta blev överbevisad så är det jag som är i fel tråd för att jag inte jämför en 325 med superbilar? Hur ska du ha det?
Citera
2023-02-26, 18:50
  #2726
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Du är okunnig i ämnet.
Det får man lov att vara, men då ska man också förstå sina begränsningar och inte skrev en massa trams, utan istället ta emot den information som finns i ämnet.

Så här är det:
AC 22 har flera fördelar bla:

- AC 22 är vanligare och mer utbrett än CCS och Chademo, En AC 22 station hittar du inte bara utmed de stora vägarna, utan också ofta i byar och samhällen, centralt i städer och vid hotel etc.
Fördelen är inte bara att du i stort sett alltid har en AC 22 i närheten, utan också det faktum att ZOE här laddar minst dubbelt så snabbt som andra elbilar.

- AC 22 laddning sliter minde på batteriet än snabbladdning.

- AC 22 är nästan alltid billigare att ladda, kan ofta vara halva priset jämfört CCS, kan alltså handla om flera hundra kronor på en 50- 60 mila tur till fördel för ZOE.

AC 22 erbjuds ibland gratis vid vissa laddställen, tex vid mataffärer eller till och med i enstaka fall utmed Autobahn.

- AC 22 laddare drabbas i mindre omfattning av driftstörningar än snabbladdare, vilket bidrar till större säkerhet att hitta en fungerande laddare när det är dags för laddpaus.


Angående laddhastigheten, så har du inte riktigt förstått hur den fungerar.
Bilens maximala laddstyrka har inte direkt att göra med hur snabbt bilen laddar, det tillkommer flera olika faktorer som tex laddkurva och BMS.
Med andra ord, en bil som kan ladda max 160 kW, kan ladda snabbare än en bil med max 200 kW, vissa modeller håller en dålig laddkurva och når sällan eller aldrig sin peak som den ska göra enligt den tekniska datan.

Och när det gäller den maximala laddhastigheten, så uppnås denna vid snabbladdning enbart under en mycket kort tidsperiod, tex mellan 20-30%, för att sedan radikalt rasa. Lite olika på olika bilar, vissa har stora problem att snabbladda tex i kyla, andra när batteriet är för varmt etc.

ZOE håller sin laddkurva enormt bra, den ligger oftast på 20-22 kW genomgående från 0-80%.
Det är det ingen annan bil som gör.

För att översätta detta i ett praktiskt exempel, kan vi jämföra laddningen mellan min ZOE och en Hyundai Kona.
Hyundain snabbladdar bara marginellt snabbare än min ZOE, på ett laddstopp vid långresa laddar Hyundain knappt 15 minuter snabbare från 20-80%.
Det betyder i praktiken att Huyndaiföraren är framme 30 minuter före mig vid en resa mellan Malmö och Hannover.

Kan du inte bara erkänna att bilen laddar långsamt som en snigel jämfört med en modern bil istället för att dra upp en massa annat svammel. Jag lägger fram faktasiffror att bilen laddar ungefär 1/10 så snabbt som en modern elbil och du duckar totalt ämnet genom att börja surra om att snabbladning är sämre för batteriet? Det var ju inte det som mitt påstående gällde över huvud taget.
Citera
2023-02-26, 21:39
  #2727
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hankwiththecrank
Kan du inte bara erkänna att bilen laddar långsamt som en snigel jämfört med en modern bil istället för att dra upp en massa annat svammel. Jag lägger fram faktasiffror att bilen laddar ungefär 1/10 så snabbt som en modern elbil och du duckar totalt ämnet genom att börja surra om att snabbladning är sämre för batteriet? Det var ju inte det som mitt påstående gällde över huvud taget.
Du är så fruktansvärt okunnig i ämnet.
Tur det är ett anonymt forum, så att du slipper göra bort dig i offentligheten..

Så här är det:
De flesta elbilar i rimlig prisklass, dvs under 500.000 kronor, laddar 20-80% på mellan 29-48 minuter.
Dvs "best case" om batteriet är driftsvarmt.
Vi talar då om bilar som Peugeot e-208, Opel Corsa-e, Kia E-niro, Hyundai Kona, Renault ZOE fas 2,VW id 3; mini Cooper och andra "vanliga" bilar.
Min ZOE laddar under samma förutsättningar på 60 minuter.
Det är alltså 15-20 minuter längre laddtid.
Citera
2023-02-26, 21:43
  #2728
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ForzaLeon
Ok fortfarande laddar ingen vettig elbilsägare upp till 80%.

Malmö till Hannover beroende på vilken väg man tar då.

Båten över blir det typ 50 mil en sträcka som Konan kanske grejar utan att ladda.
Lite osäker på om den klarar det men antagligen inte.

Den behöver ETT snabbt laddstopp på typ max 20 min.

Du behöver däremot minst TVÅ ja om du nu inte ska åka bärgningsbil som vanligt igen sista biten.

När Kona föraren tar första kalla svalkande ölen på uteterassen vid hotellet.

Då sitter Babsan ännu och laddar i bilen och dricker ljummet termoskaffe och gårdagens bröd från Lidl.
Har du svårt att räkna eller?
Kona har 39 kWh batteri, dvs samma som mitt i stort sett.
Konan laddar max 15 minuter snabbare per laddstopp.
Blir max en halvtimme snabbare på hela resan jämfört med min ZOE.
Citera
2023-02-26, 22:05
  #2729
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Beror sig på vad man jämför med.
Dacia Spring electric gör 0-100 km/h på 19,1 sekunder.

Jag jämför gärna med bensinalternativ också.

Detta kan låta konstigt för vissa, men jag hade en Peugeot 308 SW GT som gjorde 0-100 på 7.9 sek.
Den hade dock 225 hk.

Min Peugot e-208 har bara 136 hk, så den borde vara mycket långsammare eller hur? Fel, den gör det på 8.1, vilket är nästan samma sak i min mening.

Så en 136 hk bil gör samma sprint på nästan samma tid som en bil med 225 hk, det är jävligt bra och det visar kraften i elbilar och elmotorer.

Skulle vi dock jämföra 0-50 eller kanske 0-60 eller nåt sånt så skulle den mycket "klenare" elbilen vinna 10/10 gånger.

De där sista 0,2 sekunderna vinner nog bensinbilen på nära närmare 100 km/h.
Citera
2023-02-27, 01:05
  #2730
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hankwiththecrank
Det var inte jag som började med att försöka ljuga ihop en historia om hur mycket roligare en Zoe är att köra än en 325.

Eftersom målet är att handla på coop, köra på 80-vägar, ha en varm bil på kort tid och hålla nere kostnaden så är den ju faktiskt roligare, bekvämare och bättre för mig.
Hur mycket roligare är det egentligen att betala flera gånger mer i månaden för en bil du inte behöver bara för att din penis är för liten?

Citat:
Ursprungligen postat av hankwiththecrank
Nu när du uppenbarligen med några extremt enkla fakta blev överbevisad så är det jag som är i fel tråd för att jag inte jämför en 325 med superbilar? Hur ska du ha det?

Jag skrev inte superbil, jag skrev sportbil.
Bmw 325 e46 hade inte launch control, trodde det var underförstått att det var olika bilar jag pratade om pga detta men det är tydligen för mycket begärt av dig att du ska lyckas dra den slutsatsen på egen hand, något de flesta som är det minsta insatta borde kunna göra.
(Launch control fanns däremot i m3, men man ska ju ha en ganska livlig fantasi för att tro att en m3 el dyl är en "superbil")

Jag har för övrigt ägt flera 325or. En 325 e36 för 15+ år sen som jag körde skiten ur, fick ramlagerhaveri på och renoverade motorn på (själv i eget garage) senare en lågmilad e46 325 med m-sport paket. Snittade 4000-6000mil om året i den och körde den 2.5 år, c:a 12k mil. Höll ofta 160 på slingriga småvägar igenom bl.a dalarna och var allmänt korkad, lite kul var det ju där och då.
Sen växte jag upp lite till och tänkte efter, insåg då att bilen kostade 12-15 000kr i månaden i snitt så det var Inte så konstigt att jag kände att det var mycket månad kvar i slutet av lönen och började då fokusera på sparande istället.
Sparande är mycket roligare i längden för nu kan jag ju utan problem casha en tesla plaid, om jag nu vill. Men eftersom jag inte är dum i huvudet och är egen företagare så vill jag ju inte det för det är ett sjukt slöseri med pengar även om jag skulle leasa bilen, företaget får ju ta smällen då. Lägger hellre dom på hög till utdelning, resor, båtliv och pension långt innan 50..
__________________
Senast redigerad av wobbwobb 2023-02-27 kl. 01:23.
Citera
2023-02-27, 06:58
  #2731
Medlem
ForzaLeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Har du svårt att räkna eller?
Kona har 39 kWh batteri, dvs samma som mitt i stort sett.
Konan laddar max 15 minuter snabbare per laddstopp.
Blir max en halvtimme snabbare på hela resan jämfört med min ZOE.

Ja även om de köpte bilen med det lilla batteriet dvs 39kWh ist för den med 64kWh blir svaret lika.

När Kona föraren tar första kalla svalkande ölen på uteterassen vid hotellet.

Då sitter Babsan ännu och laddar i bilen och dricker ljummet termoskaffe och gårdagens bröd från Lidl.


Grejar du ens 50 mil med ett laddstop?

Ja då följa angiven hastighet samt ha kräm kvar i batteriet utan skapa större problem efter ankomst.
Citera
2023-02-27, 09:14
  #2732
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Du är så fruktansvärt okunnig i ämnet.
Tur det är ett anonymt forum, så att du slipper göra bort dig i offentligheten..

Så här är det:
De flesta elbilar i rimlig prisklass, dvs under 500.000 kronor, laddar 20-80% på mellan 29-48 minuter.
Dvs "best case" om batteriet är driftsvarmt.
Vi talar då om bilar som Peugeot e-208, Opel Corsa-e, Kia E-niro, Hyundai Kona, Renault ZOE fas 2,VW id 3; mini Cooper och andra "vanliga" bilar.
Min ZOE laddar under samma förutsättningar på 60 minuter.
Det är alltså 15-20 minuter längre laddtid.

Du undviker fortfarande mitt påstående. Sluta vrid och vänd på saker till din skitbils fördel. De bästa bilarna laddar 10x snabbare än ditt skräp.

Nästa sak som verkar helt obegripligt för dig är att 80% är inte 100%. Ska vi sätta in dig att gå om grundskolan igen?
Citera
2023-02-27, 09:40
  #2733
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Du är så fruktansvärt okunnig i ämnet.
Tur det är ett anonymt forum, så att du slipper göra bort dig i offentligheten..

Så här är det:
De flesta elbilar i rimlig prisklass, dvs under 500.000 kronor, laddar 20-80% på mellan 29-48 minuter.
Dvs "best case" om batteriet är driftsvarmt.
Vi talar då om bilar som Peugeot e-208, Opel Corsa-e, Kia E-niro, Hyundai Kona, Renault ZOE fas 2,VW id 3; mini Cooper och andra "vanliga" bilar.
Min ZOE laddar under samma förutsättningar på 60 minuter.
Det är alltså 15-20 minuter längre laddtid.

Jag vet inte vem som är okunnig. Men för att komma runt dina skenmanövrer om vilken skitbil Zoe är jämfört med modernare bilar så kan jag väl påminna om detta vintertest: https://www.youtube.com/watch?v=eM6rFQSGgWQ&t=489s

Om du Bab7 bemödar dig med att kolla så förstår du varför vanliga människor som kan ta till sig fakta inser att Zoe inte är en bil man bör köra omkring i, särskilt inte lite längre sträckor.

I videon får man svart på vitt exakt "hur bra" Zoes "supersnabba AC laddning" står sig i konkurrensen med en modern elbil.

Lägg även till bilens usla krocktest (0 stjärnor i EURONCAP) samt klena motor och du har ett recept för en riktig katastrof att sitta och köra långt med.
__________________
Senast redigerad av -big kahuna- 2023-02-27 kl. 10:10.
Citera
2023-02-27, 11:58
  #2734
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -big kahuna-
Jag vet inte vem som är okunnig. Men för att komma runt dina skenmanövrer om vilken skitbil Zoe är jämfört med modernare bilar så kan jag väl påminna om detta vintertest: https://www.youtube.com/watch?v=eM6rFQSGgWQ&t=489s

Om du Bab7 bemödar dig med att kolla så förstår du varför vanliga människor som kan ta till sig fakta inser att Zoe inte är en bil man bör köra omkring i, särskilt inte lite längre sträckor.

I videon får man svart på vitt exakt "hur bra" Zoes "supersnabba AC laddning" står sig i konkurrensen med en modern elbil.

Lägg även till bilens usla krocktest (0 stjärnor i EURONCAP) samt klena motor och du har ett recept för en riktig katastrof att sitta och köra långt med.

Shit, man måste verkligen hata livet för att åka runt i en sån där Zoe

56:42 in i klippet säger Alrik om Zoe i vintertestet på 75 mil: "Man kan inte köra en sån här bil och den är inte gjord för det heller... en Renault som har för dålig laddkapacitet och för litet batteri... alldeles för hög förbrukning..."

Vi kanske kan avsluta diskussionen om huruvida Zoe är en snabbladdande långfärdsbil som BAB7 vill få det till?
Citera
2023-02-27, 15:44
  #2735
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hankwiththecrank
Du undviker fortfarande mitt påstående. Sluta vrid och vänd på saker till din skitbils fördel. De bästa bilarna laddar 10x snabbare än ditt skräp.

Nästa sak som verkar helt obegripligt för dig är att 80% är inte 100%. Ska vi sätta in dig att gå om grundskolan igen?
Inte ens lönt att kommentera.
Du förstår fortfarande inte hur elbilar fungerar..
Citera
2023-02-27, 15:47
  #2736
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Inte ens lönt att kommentera.
Du förstår fortfarande inte hur elbilar fungerar..

Tro mig, jag förstår mer än väl. Kolla AMS youtube länken istället. Det är du som är komplett faktaresistent och lever i total förnekelse.

Din taktik är att börja svamla om andra teknikaliteter, men det förändrar inte faktumet att Zoe laddar L Å N G S A M T ! Extremt långsamt faktiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in