Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-03-15, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Så länge kabeln klarar avsedd effekt och antal faser, så innebär den inte någon större påverkan på effektförluster i systemet när du laddar på AC (långsamladdning).

Du kan enkelt verifiera detta genom att temperaturhöjningen i kabeln (oavsett om den är fast i väggboxen eller lös; spelar tvärt emot vad du påstår ingen roll) är väldigt marginell. Lägg handen på kabeln nästa gång du laddar bilen på AC.

Effektförlusterna när du laddar på AC består av främst dessa två dominerande komponenter;

1. Den inre resistansen hos batterierna när du skall ladda de. Där har du oftast effektförluster på i snitt ca 4-5% (beroende på batterikemi, temperaturen och StateOfCharge).

2. Den förlust som uppstår vid likriktningen av växelströmmen. I normala bilar så använder man riktiga laddare/likriktare, och där är normalt förlusten runt ca 5%.

Gällande just Zoe så har man snålat in på konstruktionen gentemot andra elbilar på punkt 2. Istället för att ha riktiga likriktare/laddare så använder man en teknik som Renault kallar "Chamelon". Den använder framdrivningsmotorn i Zoe, men istället för att driva bilen framåt så kör man denna baklänges. Fördelen är att det blir billigare (inga dyra laddare behöver installeras) för Renault att tillverka Zoe, men med just nackdelen att förlusterna ökar ca 4-faldigt gentemot normala likriktare (du som kund för mycket högre kostnader för att ladda bilen).

Enligt tester så har Zoe en laddförlust på ca 10% vid AC laddning via 3-fas laddbox så det där med fyrfaldig laddförlust gäller schuko laddning.
Citera
2023-03-15, 19:47
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flat7
Enligt tester så har Zoe en laddförlust på ca 10% vid AC laddning via 3-fas laddbox så det där med fyrfaldig laddförlust gäller schuko laddning.

Detta har inte med kabeln i sig att göra (som du felaktigt påstod). Det har med den totala effekten att göra.

Har du möjlighet att se din energiförbrukning för elbilsladdningen?

Mäter du hur många kWh du skickar ut från boxen, och hur många verkliga kWh du får i batteriet på din Zoe så kommer du märka att de totala förlusterna är klart högre än 10%.
Citera
2023-03-15, 20:00
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Detta har inte med kabeln i sig att göra (som du felaktigt påstod). Det har med den totala effekten att göra.

Har du möjlighet att se din energiförbrukning för elbilsladdningen?

Mäter du hur många kWh du skickar ut från boxen, och hur många verkliga kWh du får i batteriet på din Zoe så kommer du märka att de totala förlusterna är klart högre än 10%.
Vad yrar du om?

ZOE har väldigt lite laddförluster vid AC laddning via laddbox.
Laddar jag min ZOE full här hemma är laddförlusten mindre än 5%.
Citera
2023-03-15, 20:25
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Vad yrar du om?

ZOE har väldigt lite laddförluster vid AC laddning via laddbox.
Laddar jag min ZOE full här hemma är laddförlusten mindre än 5%.

Det där är inte fysikaliskt möjligt med nuvarande bästa teknologi (och Zoe har sämre teknologi). Bara förlusten i batterierna pga. den inre resistans kommer ligga på runt 5%.

(Det är just detta jag avser med religiös fanatism om elbilar, och speciellt Zoe.)
Citera
2023-03-15, 22:40
Medlem
FAKTA:

Tyska organisationen ADAC har tittat närmare på laddförlusterna när elbilen laddas hemma, antingen i ett vanligt vägguttag eller med en laddbox. Elbilarna som undersökts är Renault Zoe, Tesla Model 3, Volkswagen ID.3 och Fiat 500e.

Allra störst blir förlusterna när elbilen laddas i ett vanligt vägguttag och då sticker Renault Zoe ut med extremt stora laddförluster. Generellt sett ligger förlusterna vid laddning i uttag på 10–30 procent. Med en laddbox minskar laddförlusten till 5–10 procent, främst eftersom laddningen går snabbare. Med laddbox var Fiat 500e effektivast.

Zoe. Vägguttag 24.2% Laddbox hög effekt 9,7%
VW: 13,6% 9%
Tesla: 15,2% 7,7%
Fiat. 12,7% 6,3%
Citera
2023-03-15, 23:59
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 163cm
FAKTA:

Tyska organisationen ADAC har tittat närmare på laddförlusterna när elbilen laddas hemma, antingen i ett vanligt vägguttag eller med en laddbox. Elbilarna som undersökts är Renault Zoe, Tesla Model 3, Volkswagen ID.3 och Fiat 500e.

Allra störst blir förlusterna när elbilen laddas i ett vanligt vägguttag och då sticker Renault Zoe ut med extremt stora laddförluster. Generellt sett ligger förlusterna vid laddning i uttag på 10–30 procent. Med en laddbox minskar laddförlusten till 5–10 procent, främst eftersom laddningen går snabbare. Med laddbox var Fiat 500e effektivast.

Fiat. 12,7% 6,3%

Utmärkt. Förlusterna som jag sett för Zoe är nog helt klart från laddning med 1-fas Schuko (13A). Här får jag ge flat7 helt rätt.

Notera att det är långt ifrån de 5% som BAB7 hävdade (normalt har enbart batteriernas inre resistans en laddförlust bara de på 4-5% i snitt).

Du har möjligen ingen länk till testet?
Senast redigerad av peterpanp 2023-03-16 kl. 00:05.
Citera
2023-03-16, 00:10
Medlem
Citat:
Utmärkt. Förlusterna som jag sett för Zoe är nog helt klart från laddning med 1-fas Schuko (13A). Här får jag ge flat7 helt rätt.

Notera att det är långt ifrån de 5% som BAB7 hävdade (normalt har enbart batteriernas inre resistans en laddförlust bara de på 4-5% i snitt).

BAB7's paradgren är att frisera siffror. Ni vet, ladda från 20-80% på 60 minuter, det är ju lika snabbt som en full laddning på 1 timme, nästan. Mee lika snabbt som en Tesla med snabbladdning, typ... Nåt sånt, inte så viktigt. Men Zoe är i alla fall bäst
Citera
2023-03-16, 02:41
Medlem
PeterNosters avatar
Hittade dessa siffror om effektivitet vid laddning av ZOE.
Det finns två sorts drivlinor. Den ena R90 är Renaults egen och den andra Q90 är från Continental.
Vid hög laddeffekt är skillnaden mellan drivlinorna mindre och bättre än jag trodde.
Vid låg laddeffekt är Q90 riktigt dålig. Nu används ju inte Q90 längre men 71% är ju inte bra.

Laddtid och effektivitet vid laddeffekt 22 kW (3×32 A)

R90 1h38m 91 %
Q90 1h40 m 89 %

Laddtid och effektivitet vid laddeffekt 2,3 kW (10 A)

R90 20h 71 %
Q90 24h20m 59 %

https://pushevs.com/2016/12/17/renau...me-efficiency/

Jag trodde det var sämre vid 22 kW därför att man använder samma DC/AC omvandlare för motorn som AC/DC omvandlare för att ladda batteriet från AC.

Tekniken byter skepnad och kallas därför Chameleon.

Andra elbilar har en AC/DC och en DC/AC för respektive funktion.

Edit:
Fundering:
Laddningen med 22kW är väl inte linjär så effektiviteten sjunker väl allt eftersom eller...?
OK, de har tagit laddtiden från Renaults hemsida vid laddning från 0 till 80%.
Så då är väl effektivitetet ett genomsnitt för hela laddcykeln.
Senast redigerad av PeterNoster 2023-03-16 kl. 02:59.
Citera
2023-03-16, 06:26
Medlem
https://www.vibilagare.se/nyheter/la...inner-pa-vagen
Citera
2023-03-16, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 163cm
FAKTA:

Fiat. 12,7% 6,3%

Med "hög effekt" avses 3fas minst 16A?
Har man en laddbox med säg enfas 8 eller 10A får man siffror liknande shucko?
Citera
2023-03-16, 11:43
Medlem
Citat:
Det där är inte fysikaliskt möjligt med nuvarande bästa teknologi (och Zoe har sämre teknologi). Bara förlusten i batterierna pga. den inre resistans kommer ligga på runt 5%.

(Det är just detta jag avser med religiös fanatism om elbilar, och speciellt Zoe.)

Haha, här framstår du som näst intill fanatisk i din övertygelse men du har tyvärr fel.
Citera
2023-03-16, 11:45
Medlem
Citat:

Ok, då är vi av samma åsikt då vi enats om att laddning via schuko orsakar stora förluster.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in