Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-08-31, 21:55
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Rena fantasier från din sida!
Läs och ta till dig vad vi som kör ZOE i verkliga livet skriver om bilen istället.

Vi är åtminstone 5 st ZOE-ägare som har varit aktiva här i tråden och vi alla är extremt nöjda med vår ZOE, samma gäller säkert också för de flesta andra 370.000 ZOE-ägarna runt om i Europa.

Det du påstår stämmer inte alls med verkligheten!
ZOE är betydligt rymligare än en Clio, ZOE är väldigt luftig och rymlig fram, väldigt god takhöjd fram och rymligare än en Mercedes E klass W212 fram, och det säger en del!
Vidare har ZOE ett generöst tilltaget bagageutrymme, lika stort som en Golf.
Baksätet är småbilsstandard, inget att skryta om men funkar helt okej för personer upp till 180 cm, jag är 177 cm och slår inte i taket där bak, och fram är den som sagt extremt rymlig, där har jag ett par decimeter till innertaket!

Stolarna är fantastiska och sköna på långfärd, jag kör ofta 12 timmars körningar (inkl laddstopp) på mina resor genom Europa och jag har alltid upplevt stolarna som väldigt sköna.
Kvaliteten på stolarna verkar även vara superbra, min ZOE som nu rullat 21.000 mil uppvisar inget slitage på varken stolarna eller tyget! Det är imponerande.

Motorvägskörning kör jag som sagt ofta, och bilen är extremt riktningsstabil, och ligger perfekt på vägen, jag trivs utomordentligt väl bakom ratten på min ZOE när jag kör den på motorvägen.
Om du ryms i din bil måste du ha högklackat för att vara 177 cm lång .

Jag är nu ( som äldre med ihoptryckta diskar ) bara 187 cm lång och mitt huvud stryker i taket om jag inte kryper ihop då jag kör , vänster axel tar i bilen och sitter en annan fullvuxen i passagerarstolen tar våra axlar i varandra .

Bilen är liten och trång fram , en Mercedes upplevs som minst två decimeter större , A-stolpen kan man gömma en älg eller bil bakom , stolarna svampiga och utan stöd vid kurvtagning , man måste ha en röv som en Barbapappa för att sitta bra i sånt B-junk .

Å andra sidan kör man inte inspirerat med en så slö och vinglig bil heller .....

Jämfört med en Trabant eller Fiat Uno är detta givetvis en riktig lyxbil men möte med en timmerbil på E4 är inte roligt , där märks det vilken skillnad det är gentemot en Volvo , Mercedes eller varför inte en Hyundai ?

Samtliga dessa bilar har bättre livslängd på slitagedelar såsom bromsbelägg , spindelleder mm än vad din "kvalitetsbil" ZOE har på motor och transmission .....
Citera
2022-08-31, 22:43
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sealstryper
Då är du nog den ende ...
Har du kollat om din mätare visar fel ???
ZOE brukar ligga i 60-80 enligt min mätare , ofta med arga lastbilschaufförer bakom , jag kör om dessa stackare i princip varje dag på väg hem från jobbet .
Mätaren avviker med 4 km/h, dvs 124 km/h på mätaren är 120 km/h enligt gps/verklig hastighet.
I multimediaskärmen kan man se gps-hastigheten när man kör.
Citera
2022-08-31, 22:48
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Om du ryms i din bil måste du ha högklackat för att vara 177 cm lång .

Jag är nu ( som äldre med ihoptryckta diskar ) bara 187 cm lång och mitt huvud stryker i taket om jag inte kryper ihop då jag kör , vänster axel tar i bilen och sitter en annan fullvuxen i passagerarstolen tar våra axlar i varandra .

Bilen är liten och trång fram , en Mercedes upplevs som minst två decimeter större , A-stolpen kan man gömma en älg eller bil bakom , stolarna svampiga och utan stöd vid kurvtagning , man måste ha en röv som en Barbapappa för att sitta bra i sånt B-junk .

Å andra sidan kör man inte inspirerat med en så slö och vinglig bil heller .....

Jämfört med en Trabant eller Fiat Uno är detta givetvis en riktig lyxbil men möte med en timmerbil på E4 är inte roligt , där märks det vilken skillnad det är gentemot en Volvo , Mercedes eller varför inte en Hyundai ?

Samtliga dessa bilar har bättre livslängd på slitagedelar såsom bromsbelägg , spindelleder mm än vad din "kvalitetsbil" ZOE har på motor och transmission .....
Det är bara trams och fantasier från din sida!
370.000 bilköpare har redan valt ZOE, låna hem en över helgen så kanske du också blir frälst.
Citera
2022-09-01, 06:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hankwiththecrank
Vi kan ju i alla fall vara överens om att det är bra att det finns olika bilar som tillgodoser olika köpares behov

edit: kommentar till det där med dubbla drivlinor. Du får det att låta som tt det skulle sitta dubbelt av allt hela vägen till hjulen. Elmotorn sitter dirtekt på växellådan vilket medföratt t.ex BMW's eminenta X-drive fungerar både i el, bensin och hybridläge alltid. Inga extra komponenter finns i drivlinan förutom just motorn och batteriet. Pajar elmotorn eller batteriet kan jag fortfarande köra till skillnad från dig

Du försöker till varje pris höja din hybridbil till skyarna men jag tycker att hybrid är skit faktiskt. En halvmesyr till lösning. Dålig räckvidd på el och flera felkällor som sagt. Hoppas du klarar dig från dyra servicekostnader o reparationer.
Min Zoe har för övrigt 5stjärnor i euroncap.
Citera
2022-09-01, 06:49
Medlem
PeterNosters avatar
Med de här första elbilarna typ LEAF och ZOE så har man inte haft en tanke ingen tanke på det här med förvärmning av batteriet i kallt klimat. Inte ens kylning i varmt klimat.

Dessa bilar har ingen aktiv temperaturkontroll.
Elbilsbatterier är mest effektiva inom ett litet temperaturomsråde.

Rapidgate: Vid upprepade snabbladdningar blir batteriet för varmt så laddströmmen dras ner till ett minimum för att inte överhetta batteriet. Detsamma vid hett klimat.

Coldgate: Vid kyla laddas batteriet långsamt. Batteriet blir lite varmt vid körningen men avkylningen är större än uppvärmningen så resultatet blir kallt batteri.

Detta har Tesla utnyttjat till fullo genom effektiv aktiv temperaturkontroll. Andra följer nu efter.

LEAF/ZOE är ju ändå användbara till det de är avsedda för men med begränsningar vid t.ex laddning.
Senast redigerad av PeterNoster 2022-09-01 kl. 07:48.
Citera
2022-09-01, 06:49
Medlem
Citat:
Kör du bara i stan ?
ZOE på motorväg är inte skoj om man nu inte kör 60-80 som de flesta verkar göra ....

Nä, jag kör mest landsväg men även motorväg. Bilen går så fint på motorvägen.
Citera
2022-09-01, 06:56
Medlem
Citat:
Det är bara trams och fantasier från din sida!
370.000 bilköpare har redan valt ZOE, låna hem en över helgen så kanske du också blir frälst.

Ingen ide att argumentera med såna som bara vill provocera, ta ut sitt allmänna missnöje eller motivera sitt alldeles för dyra köp genom hat och ogrundade påståenden.
Citera
2022-09-01, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flat7
Du försöker till varje pris höja din hybridbil till skyarna men jag tycker att hybrid är skit faktiskt. En halvmesyr till lösning. Dålig räckvidd på el och flera felkällor som sagt. Hoppas du klarar dig från dyra servicekostnader o reparationer.
Min Zoe har för övrigt 5stjärnor i euroncap.

Dålig räckvidd? Okej jag kommer ca 70 mil på full laddning och tank. Hur långt kommer du? Hur långt depåstopp behöver du göra för att komma vidare sen? Ska vi köra Malmö - Umeå och se vem som kommer först? Du kanske inte ens kommer fram om din kvalitetsmotor inte rasar på vägen?

Hybridbil är det optimala med tanke på räckvidd, dagens bristfälliga infrastruktur och osäkra energi och bränslepriser. Jag skulle inte klara mig med en Zoe på grund av storlek, komfort och räckvidd. Jag vill inte lägga på 8 timmars laddtid för att köra 100 mil. Sorry det är en stenåldersbil anpassad för stadstrafik.
Senast redigerad av hankwiththecrank 2022-09-01 kl. 08:12.
Citera
2022-09-01, 08:21
Medlem
Citat:
Ingen ide att argumentera med såna som bara vill provocera, ta ut sitt allmänna missnöje eller motivera sitt alldeles för dyra köp genom hat och ogrundade påståenden.

Ditt resonemang håller inte. Ingen har ju tvingat någon att köpa en dyrare bil? Man väljer aktivt en bil med t.ex högre status eller bättre prestanda och komfort, eller så väljer man en billigare och enklare bil.

Frågan är ju snarare varför man sitter på flashback och promotar Zoe som är en förlegad gammal stadsbil som inte på något sätt kan mäta sig med det som går att köpa idag? Det är nog snarare så att du och BAB7 har mindervärdeskomplex för att ni inte har råd att köpa en nyare finare och bättre bil. Men sitt fan inte här och försök inbilla oss normalbegåvade att den skulle vara så jävla bra.

- 0 stjärnor i Euro NCAP
- absolut sist i AMS stora vintertest från förra året https://www.youtube.com/watch?v=eM6rFQSGgWQ&t=84s
- usel kvalité (hänvisar till BAB7's alla bisarra inlägg och trådar på detta forum)
- för långsam laddning för långfärd samt för litet batteri. Kort sagt för dålig räckvidd
Senast redigerad av hankwiththecrank 2022-09-01 kl. 08:58.
Citera
2022-09-01, 14:51
Medlem
Som gammal elbilist som har avancerat från bilar med sub-200km räckvidd till dagens 500+, så märks det tydligt i trafiken nu att många nya elbilsägare har köpt de gamla billiga stadselbilarna och nu pressar dem till sitt yttersta för att klara jobbpendlingen billigt.
Då blir det motorvägskörning i 80 på kalla dagar och liknande.
Dessa snålgubbar utsätter sig själv och andra för fara och får också elbilister att framstå som idioter. Sedan står de med sina sketna Leafar, Zoe, i3 etc vid 150kw snabbladdare och tar upp plats medans de laddar med 30kw.
Det enda positiva med högt elpris är väl att vi kanske slipper dessa pajasar en stund, då de kör sin bensin dacia istället när det kostar några öre mindre per mil.
Citera
2022-09-01, 16:57
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
Det är bara trams och fantasier från din sida!.
Inte för att jag vill vara elak men det är nog bara i fantasins värld som ZOE är speciellt bra som bil , särskilt om man jämför den med bilar nyare än 1990 .

Citat:
370.000 bilköpare har redan valt ZOE,.
Och flera miljarder flugor äter bajs , inte blir bajs ett bättre livsmedel för det.....

Citat:
låna hem en över helgen så kanske du också blir frälst.
Som jag tidigare sa , jag har provkört eländet .
Först då den kom och jag lånade hem en 22kW , en vecka var det tänkt men blev bara någon dag.
Den imponerade inte , jätteslö i farter över 50 , trång , bullrig , usla stolar , klarade inte 13 mil på en laddning vintertid
Sedan provade jag en nu i vintras för att kolla om den är så kass som jag mindes , den enda skillnaden är att batteriet är dubbelt så stort , inget annat har förbättrats såvitt jag kunde se .

Den var tystare och hade högre toppfart än min VW-bubbla från -62 , det kan jag villigt erkänna .
I övrigt var det svårt att hitta något positivt i jämförelse med andra bilar ....
Citera
2022-09-01, 16:59
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
Nä, jag kör mest landsväg men även motorväg. Bilen går så fint på motorvägen.
Du kan väl ändå inte påstå att din ZOE går fint i motorvägsfart ???
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in