Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-03-31, 20:26
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Vilket innebär att antingen byter du in den för en (troligen) symbolisk summa eller åtgärdar det som behövs. Vid alternativ två så återstår den givna frågan om den verkligen skall få vara kvar ytterligare 10000 mil, kanske bättre att använda ett tag och sälja medan allt är i sin ordning.
Vad nästa bil kostar ska vi nog inte väga in, den har efter ett par år rätt så mycket kvar i värde, det har inte din nuvarande även om allt åtgärdas nu och efterhand som annat går sönder.

Men om jag investerar 52.000 kr i en ny motor nu och kör 10.000 mil utan större problem, då blir det ju billiga mil.

Att byta bil nu skulle bli extremt dyrt, vi snackar över 300.000 kr på bordet då!
Citera
2022-03-31, 20:26
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Min ZOE har rullat 20.000 mil, är i perfekt skick så väl optiskt som tekniskt

Citat:
Bilen har idag varit på kontroll på verkstaden för ett missljud i motorn, det visade sig att motorn är kass,

Moderna taxidieslar som går konstant brukar hålla sådär 50K mil utan motorbyte vad jag har läst förut och här kommer du alltså med en ZOE vars elektriska motor gått sönder efter ynka 10K mil två gånger vid konstant användning i 4 år?! Det är ju ett så otroligt underbetyg att jag hade gjort mig av med aset omgående

OK om motorn hade dött efter 10K mil och säg 30 år då batteriet slits med tiden. Men under konstant drift i 4 år ska det bara inte hända.
Senast redigerad av SocialtKontrakt 2022-03-31 kl. 20:31.
Citera
2022-03-31, 20:32
Avstängd
Hegamons avatar
Citat:
Då känns det bättre att investera 52.000 kr och få en fabriksny motor, tycker jag iaf.

Det är ungefär som du kör en Smart Fortwo. De behöver motorbyte ungefär vid 10000 till 15000 mil. Det kostar ca 15 000 kr, sedan körs dessa väldigt ekonomiskt.

Jag vet inte hur du får ekonomin att försvara ditt motorbyte. Enligt mig ska du lägga 52 000 kr på att byta en motor. Då du verkar vilja köra Zoen. (Vad dyr månadskostnad du verkar ha, jag tror ej det är ekonomiskt försvarbart bara).

Är du en elbilsfantast så är du ju det.
Citera
2022-03-31, 20:32
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluffypuffy
En fyra år gammal bil behöver alltså motorbyte 2ggr efter 20.000 mil? Plus alla andra saker du kastat pengar på hittills.
Vad betalade du för bilen ny? 300k?
Med detta motorbytet plus alla andra saker du gjort rundar vi av vid 400k.
Låt säga att du säljer den direkt efter bytet och får 100k i fickan så har alltså den här kärran kostat dig dig 300.000 på fyra år. Det är runt 6500kr per månad! Lägg till det alla andra omkringkostnader som försäkring, el, skatt, däck osv och siffran stiger ännu högre.

Kan vi enas om att det är jävligt dyrt att köra Renault Zoe?

Köp en begagnad Porsche istället för samma månadspeng och njut en stund i livet istället för att fortsätta med det här tramset

Jag har för mig att vi har räknat ut min totala milkostnad här innan, och den var 18:50 milen, inkl alla utgifter och inkl värdminskning.
Det är billiga mil.

Bilen kostade 364.000 kr, men jag fick 60.000 kr tillbaka i klimatbonus, plus 20.000 kr i rabatt från Renault, dvs jag betalade 284.000 kr netto.
Dessutom fick jag utrustning för över 20.000 kr med på köpet, helt gratis. Tex vinterhjul, två laddkablar - typ 2 och schuko, en variabel bagagerumslåda etc,
Citera
2022-03-31, 20:39
Medlem
Citat:
Men om jag investerar 52.000 kr i en ny motor nu och kör 10.000 mil utan större problem, då blir det ju billiga mil.

Att byta bil nu skulle bli extremt dyrt, vi snackar över 300.000 kr på bordet då!
Tror du skall nyansera begreppen en del. Investering kan jag inte se det som. Att säga att 300000 är extremt dyrt är inte heller riktigt rätt, den kostnaden skall slås ut på ett antal år och framförallt, på ett antal mil, sedan finns ett restvärde som du drar nytta av nästa gång det är läge att byta bil.

Förhoppningsvis händer inte så mycket annat på de närmaste 10000 milen, men förhoppning och förväntan är inte alltid samma sak. Jag vill snarare hävda att mycket talar för att åtskilligt annat hinner bli föremål för en försämringsprocess under tiden och milen ifråga.

Skulle du ha oturen att få en större plåtskada på bilen så får du inte mycket extra när den skall lösas för att motorn är bytt, det går mycket efter schablonvärde. Detta givetvis oavsett vem som är vållande till skadan.
Citera
2022-03-31, 20:41
Medlem
fluffypuffys avatar
Citat:
Jag har för mig att vi har räknat ut min totala milkostnad här innan, och den var 18:50 milen, inkl alla utgifter och inkl värdminskning.
Det är billiga mil.

Bilen kostade 364.000 kr, men jag fick 60.000 kr tillbaka i klimatbonus, plus 20.000 kr i rabatt från Renault, dvs jag betalade 284.000 kr netto.
Dessutom fick jag utrustning för över 20.000 kr med på köpet, helt gratis. Tex vinterhjul, två laddkablar - typ 2 och schuko, en variabel bagagerumslåda etc,

Kör man så mycket som du gör så letar man sig ner i driftkostnad på bättre vis.
En Prius från 2010 ger dig bättre komfort och låter dig fortfarande nyttja eldrift om det är så viktigt för dig. Då är du nere på hälften i driftkostnad per mil, minst.
Om du nu inte trollar, är det just elbil du snöat in på eller vad är grejen? Du kastar en jävla massa pengar rakt i sjön varenda mil. Du kanske är en sån där miljöpartist som gör det för klimatet och har en plånbok av guld, men ändå liksom...
Citera
2022-03-31, 20:41
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peter_pung
Kan du inte hitta en begagnad motor?

Finns säkert för en billig peng. Man får kolla och be om offert. Vissa delar är svårsålda, kanske en elmotor är i den klassen.
Citera
2022-03-31, 20:49
Medlem
Byt motor och behåll bilen. Forumet kommer bli så avsevärt mycket tråkigare utan återkommande trådar om din ZOE så jag är beredd att swisha en slant som bidrag om det hänger på det ekonomiska.
Senast redigerad av rotebro-conny 2022-03-31 kl. 20:51.
Citera
2022-03-31, 20:55
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Det blir mer pengar, men om det verkligen blir dyrare vet du inte förrän det passerats 10000 mil om det skall gå att jämföra. Tror inte att allt håller denna sträcka på bilen även om du byter motor.

Hjullager, fjädrar, stötdämpare, stag och sånt räknar jag inte.
Det är rena slitdelar och det får man räkna med att behöva byta.

Men vad skulle annars gå sönder menar du?
Växellådan är redan renoverad, motorn är ny, bromsarna är bytta.
Citera
2022-03-31, 21:02
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StefanO12
Att kalla det en investering är inte bara en aning skevt. Det är en kostnad. Och du frågar om kostnaden kommer löna sig. Svaret är givetvis nej. Du kommer aldrig få tillbaka pengarna men du kommer heller aldrig kunna sälja en trasig elbil till vettigt pris och vettig förlust. Så vill du förlora mycket eller mer?

Med ny motor och nyrenoverad växellåda blir ju bilen i princip som ny igen, så visst måste det löna sig.
Det är ju ingen gammal bil, den är årsmodell 2018.
Citera
2022-03-31, 21:02
Jag antar att du har garanti kvar på batteriet så det täcker 10 000 mil till?
Citera
2022-03-31, 21:03
Medlem
Citat:
Hjullager, fjädrar, stötdämpare, stag och sånt räknar jag inte.
Det är rena slitdelar och det får man räkna med att behöva byta.

Men vad skulle annars gå sönder menar du?
Växellådan är redan renoverad, motorn är ny, bromsarna är bytta.

Att det är bytt betyder inte att fel inte kan uppstå ånyo.
Sedan finns det mer på en bil, även om nu en del inte finns med på en elbil.
Bromsar, där kan det ju vara allt från byte av bromsbelägg till att bromsservon och huvudcylindern ger upp, förutom skivor och bromsok förstås.
Fläktar kanske inte så dyra, men kan sitta illa till. Kylsystem med pumpar och expansionskärl. Kan fortsätta länge, men stannar där.

Nu har jag och flera andra också förresten redogjort för våra åsikter kring din bil. Frågan är om du helst viftar bort allt som inte går ut på att byta motor och köra vidare, verkar som att det är mest intressant oavsett vad andra framhåller som lämpligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in