Citat:
Ursprungligen postat av
Tanon
Vad bygger du på att just i det här fallet är det korrekt?
Det är inget jag överhuvudtaget har lagt mig i. Lagstiftningen är solklar, och debatten är i dagsläget oärlig. Rätten i England har enligt lag rätt att förbjuda rapportering av pågående rättsfall, och bryter man mot det förbudet, är det vad man straffas för. Straffet är för övrigt böter, även om nu ganska höga sådana. Hela grejen här är dock oärligheten när man säger att TR blev inlåst för att han försökte intervjua pedofilerna. Han kommer högst troligt dömas till att betala böter för det tilltaget, men hans villkorliga dom, alltså inlåsningen, verkställdes för att han bröt mot lagen, och "åkte fast". Att engelsmännen behöver rösta så de får ett vettigare rättssystem är ju ingen nyhet. För fan, de har fortfarande lagkrav på den där löjliga peruken i brottmål, om ingenting annat så visar väl det att engelskt rättsväsende är en cirkus. Men här har saker skett i enlighet med cirkusens regler. Vill man hojta om något vore det därför rimligare att hojta om att rätten har rätt att förbjuda rapportering överhuvudtaget, och inte att TR blivit inlåst, för att en villkorlig dom verkställts, när han brutit mot en domstolsoder han var högst medveten om att han bröt mot.
Citat:
Ursprungligen postat av
johanponken
[*]Men sen är frågan vad är "något"? (alltså fan vet med English Common Law).
"Något" är ju rapporteringsförbudet runt grooming rättegången. Och videoklippet bevisar ju att han själv var mycket väl medveten om att detta "något" var ett problem, men att han var villig att ta riskerna med det. Det låter dock jävligt udda att de skulle ha förlängt hans straff baserat på det, eftersom straffet så vitt jag vet "normalt" är böter för att bryta mot rapporteringsförbudet.
När dom avkunnats i grooming rättegången, får vi kanske veta mer, men just nu är det viss torka på opartisk information.