2008-01-17, 16:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DarkPrincess
Citat:
Ursprungligen postat av Miss Behave
Med tanke på tidigare åtal för sexuellt utnyttjande och misshandel så framstår han inte som någon ängel.
Nej, men blir man verkligen åtalad ett antal gånger för olika brott om man är en helt oskyldig person? För mig låter det ytterst främmande.
Fast nu har vi ju enligt fastställda demokratiska stadgar ett rättsväsende i detta land som ska "svara för folket".

Skönt att inte media agerar domare och bödel, fast det gör de ju redan nästan...
Citera
2008-01-17, 16:34
Medlem
Citat:

Nej, men blir man verkligen åtalad ett antal gånger för olika brott om man är en helt oskyldig person? För mig låter det ytterst främmande.

Det är då man hamnar i den där konspirationsteorin.
Citera
2008-01-17, 16:36
Medlem
OT Nånstans har det blivit fel med citeringen, jag skrev inte det som Firefly citerat.
Citera
2008-01-17, 16:37
Medlem
rogerks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firefly
Fast nu har vi ju enligt fastställda demokratiska stadgar ett rättsväsende i detta land som ska "svara för folket".

Skönt att inte media agerar domare och bödel, fast det gör de ju redan nästan...
Vi kan ju säga att tonen hör på Flashback har ändrats under denna resas gång. Det var ju många som ansåg honom skyldig innan rättegången, och nu är vi nog många som varken vet in eller ut och en del anser att det inte ens borde ha blivit ett åtal...
(med det vi vet från pressen)
Citera
2008-01-17, 16:39
Medlem
jumpcuts avatar
Vilken soppa, sa Bill. Kokt i bajs, sa Bull.
Citera
2008-01-17, 16:41
Medlem
Bingy Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conwen
Ville bara passa på att göra lite reklam för en relevant bok i sammanhanget:

http://www.nkmr.org/recension_jan_gu...forsvarare.htm

"Jan Guillou har i sin senaste bok “Häxornas försvarare”, Piratförlaget 2002, tagit upp likheten mellan 1600-talets häxprocesser och vår tids stora rättsskandaler, framför allt i incestmål. Det tycks inte finnas gränser för vad vi människor kan fantisera ihop när ryktesspridningen tar fart. Allra mest fantasifulla tycks barnen vara. Det är beklämmande är att vi inte kan ta till oss de lärdomar historien ger. Annars skulle många rättsskandaler under de senaste 20 åren ha kunnat undvikas.

I stället har massmedia gett mycket utrymme åt psykologiska och psykiatriska så kallade experter som obekymrade om historiska och vetenskapligt påvisade fakta hävdar att barn inte ljuger. Representanterna för denna i Sverige fortfarande tongivande uppfattning rekommenderas att läsa de inledande kapitlen i Guillous bok.

Någon mer än jag som läst boken som ser likheterna?
------------------------------------------------------------------

Nope,men den borde du rekommendera D-L att läsa,men å andra sidan så kommer hon säkert tycka att boken är "inspirerande"...
Citera
2008-01-17, 16:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rogerk
Vi kan ju säga att tonen hör på Flashback har ändrats under denna resas gång. Det var ju många som ansåg honom skyldig innan rättegången, och nu är vi nog många som varken vet in eller ut och en del anser att det inte ens borde ha blivit ett åtal...
(med det vi vet från pressen)

Ytterligare ett motiv för att minska nämndemännens inflytande i tingsrätterna: det krävs proffs för att hålla isär begreppen i den här sortens mål.

Oavsett hur utfallet blir i tingsrätten kommer målet att vandra vidare till nästa instans och det är kanske tur det.

Det är ju inte för intet som jurymedlemmarna i amerikanska domstolar hålls isolerade under hela rättegången. De som avgör sånt här ska bara lyssna på fakta och bearbeta det, inte påverkas av skvalet i media.
Senast redigerad av lonely star 2008-01-17 kl. 16:45.
Citera
2008-01-17, 16:43
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lonely star
Manipulerad? Nej, så har jag inte uppfattat det. I så fall blir vittnen "manipulerade" av vem de än pratar om saken med. Tror du inte att människor kan tänka själva?

Jag säger inte emot dej, men det minskar ju inte möjligheten att Tito faktiskt är skyldig.

Nej, tydligen kan vissa inte tänka själv. Bara en sådan sak att tiga om en våldtäckt under hela turnén. En sådan här händelse med en av huvudfigurerna inblandade kan äventyra hela turnén. Därför borde de ha informerat Robert Wells om saken. Carola brättade inte ens för sin man. Oavsett vad man tycker om Runar eller Robert så har de i alla fall rätt i att man tiger inte om en våldtäckt. Jag menar, nästa gång det händer något typ mord, kommer de att att tiga då också? 8 år senare får D-L av en slump tag i ML och av ett nyckfullt infall så frågar D-L om hon kan göra en anmälan mot BL genom att agera ombud åt M-L:s barnflicka. Säger inte detta något om att huvudpersonerna totalt är i händerna hos andra. Visst, det är möjligt eller rent av troligt att Tito är skyldig. Trots det så har uppmärksamheten inte riktats på om han är skyldig eller inte utan mer på att andras pajaskonster.
Senast redigerad av TheLucky 2008-01-17 kl. 16:46.
Citera
2008-01-17, 16:49
Medlem
Leinonens avatar
Citat:

Om det är som Tito säger att det finns människor i hans omgivning (ex-svärmor & co) som försöker sätta dit honom så är det logiskt att de spelar sex-kortet eftersom det är väl känt att Tito har aptit på kvinnor och är en casanova ut i fingerspetsarna (här kommer vi in på ett område som blir en moralisk gränsdragning: hur mycket kan man utnyttja sitt kändisskap etc...)

När denna snöboll så är i rullning så har man lagt upp ett riktigt smash-läge för spökjägare som Dahlström-Lannes.

Att Tito gjort andra dumheter (som att köra runt med grannen på motorhuven, eller bråka med poliser) gör honom inte till sexualbrottsling.
Citera
2008-01-17, 16:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Nej, tydligen kan vissa inte tänka själv. Bara en sådan sak att tiga om en sådan här händelse under hela turnén. En sådan här händelse med en av huvudfigurerna kan äventyra hela turnén. Därför borde de ha informerat Robert Wells om saken. Carola brättade inte ens för sin man. Oavsett vad man tycker om Runar eller Robert så har de i alla fall rätt i att man tiger inte om en våldtäckt. Jag menar, nästa gång det händer något typ mord, kommer de att att tiga då också? 8 år senare får D-L av en slump tag i ML och av ett nyckfullt infall så frågar D-L om hon kan göra en anmälan mot BL genom att agera ombud åt M-L:s barnflicka. Säger inte detta något om att huvudpersonerna totalt är i händerna hos andra. Visst, det är möjligt eller rent av troligt att Tito är skyldig. Trots det så har uppmärksamheten inte riktats på om han är skyldig eller inte utan mer på att andras pajaskonster.

Vänta nu, tolkar jag dej rätt?

Du klandrar vittnena för att de tigit i 8 år och sedan ifrågasätter du om det skett något alls?

Jag tycker inte det är konstigt alls att tiga om något sånt här, åtminstone inte om den som drabbats ber om det. Och tigit - jag har läst vittnesreferat som säger att det inte alls tigits utan tvärt om diskuterats flitigt mellan de som var med på turnén.

Vilket förhållande Runar & Carola (låter som ett liveshowpar...) hade vid den här tiden vet jag inte. De kanske inte pratade med varandra alls.

Nej, vittnenas berättelser står för sej själva och det hoppas jag att rätten också anser. Sen att tokan agerat som hon gjort får hon nog förklara i något annat forum.
Citera
2008-01-17, 16:51
Medlem
rogerks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lonely star
Vilket förhållande Runar & Carola (låter som ett liveshowpar...) hade vid den här tiden vet jag inte. De kanske inte pratade med varandra alls.
Runar reste ju delvis med på turnen så han hade nog ganska nära förhållande med sin hustru.
Citera
2008-01-17, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bingy Bunny
------------------------------------------------------------------

Nope,men den borde du rekommendera D-L att läsa,men å andra sidan så kommer hon säkert tycka att boken är "inspirerande"...

Hon har redan läst den och dessutom debatterat om och kring den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in