2018-07-11, 23:24
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
En gång i tiden ansågs postgången så viktig att postiljoner kunde bära tjänstevapen. Posten måste ju fram! Posten var själva symbolen för den ordnade staten, för "byråkrati" i dess mest positiva betydelse.

Nu gäller andra prioriteringar.
Citera
2018-07-12, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
En gång i tiden ansågs postgången så viktig att postiljoner kunde bära tjänstevapen. Posten måste ju fram! Posten var själva symbolen för den ordnade staten, för "byråkrati" i dess mest positiva betydelse.

Revolvrarna avfördes från Postens centralförråd så sent som 1962. Postverkets specialtillverkade batong med en kärna av stål och ett hölje av gummi fanns ända fram till 1973. Det är kanske dags att återinföra självförsvarvapen så att personalen kan försvara sig.
Citera
2018-07-12, 15:32
Medlem
Citat:

Fetade: För att det är det.

Men nu var det ju just paket som inte delades ut och det är väl aningen bättre. Posten kommer iaf. Men slutas posten delas ut så är det en tjänst som hela samhället grundar sig på som dras in. Vi får väl se när det kommer hända.
Citera
2018-07-12, 20:32
Medlem
S0LD13R777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Fetade: För att det är det.

Men nu var det ju just paket som inte delades ut och det är väl aningen bättre. Posten kommer iaf. Men slutas posten delas ut så är det en tjänst som hela samhället grundar sig på som dras in. Vi får väl se när det kommer hända.

Har redan hänt 2014 i Stockholm i blatteförorten Flemingsberg.
Där fick de boende åka till Posten i Huddinge för att hämta ut sin post varje dag.
(FB) Äggkastning stoppar postutdelning i Flemingsberg

även innan det.
Fanns en bättre tråd än det där men folk döper sina trådar så jävla illa så det är svårt att hitta.
Citera
2018-07-12, 20:42
Avstängd
Mad monks avatar
Citat:

Nu finns e-post.
Citera
2018-07-12, 20:54
Medlem
Expohunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mad monk
Nu finns e-post.

Jobbigt att få en pall bira där dock.
Citera
2018-07-12, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S0LD13R777
Har redan hänt 2014 i Stockholm i blatteförorten Flemingsberg.
Där fick de boende åka till Posten i Huddinge för att hämta ut sin post varje dag.
(FB) Äggkastning stoppar postutdelning i Flemingsberg

även innan det.
Fanns en bättre tråd än det där men folk döper sina trådar så jävla illa så det är svårt att hitta.

Intressant. Ändå lite kul hur man bara ser det som ingenting. "ja, men posten är ju inte så viktig" eller något liknande resonemang - skrämmande.

Citat:
Nu finns e-post.

Jaha? Inte all post går att få som e-tjänst så tills dess får du väl fan acceptera att folk vill ha sin post delad och att den ingår i grundsystemet som samhället bygger på.
Citera
2018-07-12, 22:06
Medlem
S0LD13R777s avatar
Citat:
Intressant. Ändå lite kul hur man bara ser det som ingenting. "ja, men posten är ju inte så viktig" eller något liknande resonemang - skrämmande.

Folk är så relativiserade och apatiska numera, de står med sin näsa i sina jävla skittelefoner som om de är i trans.

Här ännu mer:
2013 från Flemingsberg (dvs. året innan tråden länkad innan):
https://petterssonsblogg.se/2013/05/...omment-page-1/

så nog har det hänt innan att även postutdelning stoppats, även andra speditörer har stoppat paketutdelning i babbeorter.

Och här en tråd om Malmö 2012 där man stoppade postutdelningen:
(FB) Nu får invånarna dela ut sin egen post! (Malmö)

så det har hänt fler gånger.
Minns även att det var några företag som slutade dela ut paket i Stockholms Nordvästra/Västra förorter ett tag, kan har varit Husby, Rinkeby, Tensta och det kan ha varit DHL, UPS eller Bring.
Minns inte exakt men även paketgrejerna har hänt i Stockholm. Finns äldre tråd även för det någonstans för den som orkar leta.
Citera
2018-07-12, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Får man inte bli en fullvärdig medborgare av majoritetssamhället skapar man sitt eget samhälle, konstigare är det inte. Om det krisar kommer vi att få veta vilket dom överlever. Jag tror inte att det är det svenska ”sköt dig själv och skit i andra så ordnar staten resten och skickar räkningen till barnbarnen”. De som tar ansvar för dig och de sina har mycket större överlevnadsförmåga i en osäker framtid.

Tyvärr försöker ju media mer och mer frånta individens ansvar för sina handlingar, utan istället skyller på "socioekonomiska" förhållande osv osv. Min personliga åsikt är man är sin egen lyckas smed och det är upp till var och en vilken väg man väljer i livet, väljer någon att gå en kriminell väg så är det inte samhällets fel utan individens.

Flyttar man till ett land och inte lyfter ett finger för att lära sig Svenska, så kanske man inte har så mycket att göra här?
Likaså om man väljer att stå utanför arbetsmarknaden, japp alla jag känner som har ett kriminellt förflutet eller bidragsparrsiterande betende har valt att vara arbetslösa och det är individer med olika etniskt ursprung födda och icke födda i Sverige, de har haft vanliga kneg men inte pallat steka burgare på donken eller på lokala ICA. Komiska var att aftonbladet skrev en snyftartikel över hur synd det var om dessa individer...

Så nej. Problemet är inte Sköt dig själv och skit i anda mentaliten, många kriminella individer har stora nätverk runtomkring och hade lätt kunnat valt den rätta banan i livet, likaså bidragsparasiter.
Problemet är att vi lever i ett samhälle som är för tamt, försöker man leva utanför samhället eller på samhället (bidrag) så ska samhället vara där med piskan! Det ska vara lättare att betala skatt än att leva på skatt.

Kan passa på och dra en komiskt andeknot, min sambo har en Afrikansk städerska på jobbet (Självklart skattefinansierat), hon undrade hur mycket bidrag man fick för att äga en hund? (eftersom så många har hund här i Sverige) Hon trodde även hunddagis var gratis. Vi lever alltså i ett samhälle där den allmäna tron bland Afrikaner är att det regnar bidrag över allt och alla, och det är vi som får betala för kalaset med höjd pensionsålder, en försäkringskassa som gör allt för att jävlas osv osv.
Citera
2018-07-13, 16:01
Avstängd
Mad monks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Expohunter
Jobbigt att få en pall bira där dock.

Sånt köper man väl i affären.
Citera
2018-07-13, 16:02
Avstängd
Mad monks avatar
Citat:

Jaha? Inte all post går att få som e-tjänst så tills dess får du väl fan acceptera att folk vill ha sin post delad och att den ingår i grundsystemet som samhället bygger på.

Det kanske de skulle tänkt på innan de attackerar brevbäraren.
Citera
2018-07-13, 17:01
Medlem
Citat:
Det kanske de skulle tänkt på innan de attackerar brevbäraren.

Nu tror jag inte att det är Berit, 79 som har attackerat brevbäraren så varför ska hon lida för det? Men jag förstår, hon kanske inte borde bott i Tensta från början liksom. Problemet är att du verkar ha något sorts handikapp, så jag är inte särskilt förvånad över ditt resonemang.
Säg att Berit här är en fattigpensionär som enbart har råd att bo i låginkomstområden. Inte bara blir hon rövknullad av staten för att de skattar henne på hennes egna intjänade pensionspengar (som staten skulle ta hand om henne) löjligt mycket utan nu blir hon också rövknullad igen när man väljer att dra in fullständigt grundläggande system i vår demokrati.

Nej, kanske får då staten inse vilken skyldighet den har och sätta in poliseskort om så behövs. Det skulle också hjälpa om rövhattar som du slutade förminska saker som staten ska erbjuda men bara drar in på. Det gäller såväl att ta hand om pensionspengarna (som de lovat) och att dela ut post (som lovat).

Det går åt båda håll - om jag betalar skatt så kan jag förvänta mig tjänster tillbaka, annars kan jag lika gärna flytta till Antarktis. Om jag betalar skatt och inte får en tjänst så är det fullt förståeligt att folk blir aningen irriterade.
Senast redigerad av Woozah 2018-07-13 kl. 17:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in